- Vlada Crne Gore
Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine Zakon o upravljanju otpadom mora se adekvatno prim...
Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva
Zakon o upravljanju otpadom mora se adekvatno primjenjivati
Objavljeno: 12.11.2010. • 22:57
Ministarstvo uredjenja prostora i zaštite životne sredine organizovalo je danas radionicu o primjeni Zakona o upravljanju otpadom i konceptu Zakona o komunalnim djelatnostima. Radionicu je vodio ministar Branimir Gvozdenović, a radionici su prisustvovali predsjednici opština, predstavnici zajednica opština, komunalna preduzeća i biznis udruženja.
Imajući u vidu da je Zakon o upravljanju otpadom počeo da se primjenjuje od 01. januara 2010. godine, radionica je imala za cilj da se u otvorenom razgovoru sa svim nadležnim subjektima za njegovu primjenu analiziraju pozitivni i negativni aspekti njegove dosadašnje implementacije. Takodje, nedavno su otpočele aktivnosti na izradi Nacrta Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravljanju otpadom, prije svega zbog usglašavanja sa promjenama koje su se u međuvremenu desile u evropskom zakonodavstvu u ovoj oblasti, tako da je radionica bila dobar način da radni tim kroz razgovor sagleda probleme drugačiji način i iste ugradi u novi tekst Zakona. Istovremeno je bila organizovana i razmjena mišljenja o konceptu njemu srodnog Zakona o komunanim djelatnostima.
Gvozdenović je na početku podijelio zadovoljstvo u procesu EU integracija odnosno pozitivnim mišljenjem za kandidaturu Crne Gore, istovremeno ukazujući na odgovornost koju lokalne samouprave i druge institucije imaju u daljem procesu, a koje se odnose na poglavlje 27, time ukazavši na veći stepen obaveza prihvatanjem Crne Gore kao kandidata za članstvo u EU. Poglavlje 27 tretira pitanje životne sredine odnosno progresa koji mora biti ostvaren u oblasti tretmana otpada i otpadnih voda, vodosnabdijevanja i zaštite prirode.
Gvozdenović je u obraćanju prisutnima izjavio:
»Što se tiče oblasti upravljanja otpadom da podsjetim da je Vlada Crne Gore 2005. godine donijela Strateški master plan za upravljanje otpadom, kojim je predviđeno da se do 2014. godine u oblast upravljanja otpadom u Crnoj Gori investira oko 120 miliona € i to u izgradnju sedam regionalnih sanitarnih deponija za potrebe svih 21 opštine, sanaciju postojećih odlagališta, za nabavku opreme i sredstava za bolju tehničku opremljenost javnih komunalnih preduzeća, za rješavanje pitanja zbrinjavanja opasnog otpada. Za realizaciju ovog dokumenta stvoren je zakonski okvir upravo u Zakonu o upravljanju otpadom. U ovaj zakon se transponovane su odredbe relevantnih EU direktiva i redovno se ažurira u skladu sa promjenama koje se dešavaju u evropskom zakonodavstvu u ovoj oblasti.
Zakon u smislu uspostavljanja odnosa stvara značajne pretpostavke za unapređenje stanja u ovoj oblasti, ali kada se analizairaju rezutlati njegove primjene evidentne su mnogi izazovi. Zbog toga je jako važno, da vi koji ste zaduženi za neposrednu primjenu u praksi ukažete na slabosti i predložite rješenja koja bi mogla da dovedu do brže i efikasnije implementacije.« istakao je. Kao ministar koji je nadležan za definisanje i sprovođenje politike u oblastima koji su nadležnosti mog resora, koristim prilku da naglasim da nije moguće prihvatiti sugestije oje znače korak unazad u harmonizaciji našeg sa zakonodavstvom EU, kao i da je neophodno utvrditi konkretne i oštre mjere protiv nadležnih za implementaciju odredbi zakona koji nijesu u mogućnosti da poslove organizuju na propisani način.
Problemi u utvrđivanju lokacija za izgradnju centara za upravljanje otpadom, koje su u ovom trenutku najvažniji prioritet su problemi opština: uvažavamo sve objektivne okolnosti, ali period od 5 godina je previše dug da bi se tolerisalo da opštine još uvijek nijesu stvorile sve prostorno-urbanističke uslove i uradile plansku dokmentaciju za izgradnju centara za upravljanje otpadom. Ministarstvo uređenja prostora i zaštite životne sredine je do sada iskazivalo maksimalno razumijevanje i ulagalo je velike napore da kroz koordinaciju prezume na sebe i dio obaveza koje mu nijesu u nadležnosti. Takođe, Vlada i Ministarstvo finansija je našlo model i gotovo u cjelosti obezbijedilo finansijska sredstva za pripremne aktivnosti, što je trebalo da bude značajan stimulans opštinama da sa više energije i volje uđu u realizaciju zakonom utvrđenih obaveza. Nažalost ostvareni rezultati su morali biti mnogo bolji i zbog toga očekujem da će ova radionica biti i svojevrsna prekretnica u realizaciji postavljenih ciljeva sa Ministarstvom i jedinicom za implementaciju projekata Proconom, kako bi zajedničkim naporima brže ostvarili postavljene ciljeve«
Tokom radionice predstavljen je i Zakon o komunalnim djelatnostima, te su zatraženi konkretni predlozi za izmjene ili dopune pojedinih odredbi nacrta teksta ovog zakona, kako bi radni tim na tim osnovama uputio svim nadležnim instancama predlog teksta Zakona o komunalnim djelatnostima na izjašnjavanje, odnosno davanje mišljenja.
Gvozdenović je takodje informisao učesnike o projektu očistimo Crnu Goru, velikoj akciji čišćenja koja se planira za narednu godinu i koja bi trebalo da predstavlja nastavak usvajanja dobre prakse EU. Takodje, Gvzdenović je pozvao prisutne opštine i druge učesnike da se uključe u ovu akciju i tako daju svoj doprinos prebilžavanju evropskim tokovima. On je posebno istakao preuzimanje novog informacionog sistema koje je u toku, a koji će omogućavati da se putem mobilnih telefona registuje i pošalje lokacija i sve ostale relevantne informacije o nelegalnim deponijama u svakom dijelu Crne Gore. Ovim putem proces registracije nelegalnih smetlišta će se umnogome olakšati, a njime će uveliko biti potpomognut i projekat čišćenja Crne Gore.
Imajući u vidu da je Zakon o upravljanju otpadom počeo da se primjenjuje od 01. januara 2010. godine, radionica je imala za cilj da se u otvorenom razgovoru sa svim nadležnim subjektima za njegovu primjenu analiziraju pozitivni i negativni aspekti njegove dosadašnje implementacije. Takodje, nedavno su otpočele aktivnosti na izradi Nacrta Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravljanju otpadom, prije svega zbog usglašavanja sa promjenama koje su se u međuvremenu desile u evropskom zakonodavstvu u ovoj oblasti, tako da je radionica bila dobar način da radni tim kroz razgovor sagleda probleme drugačiji način i iste ugradi u novi tekst Zakona. Istovremeno je bila organizovana i razmjena mišljenja o konceptu njemu srodnog Zakona o komunanim djelatnostima.
Gvozdenović je na početku podijelio zadovoljstvo u procesu EU integracija odnosno pozitivnim mišljenjem za kandidaturu Crne Gore, istovremeno ukazujući na odgovornost koju lokalne samouprave i druge institucije imaju u daljem procesu, a koje se odnose na poglavlje 27, time ukazavši na veći stepen obaveza prihvatanjem Crne Gore kao kandidata za članstvo u EU. Poglavlje 27 tretira pitanje životne sredine odnosno progresa koji mora biti ostvaren u oblasti tretmana otpada i otpadnih voda, vodosnabdijevanja i zaštite prirode.
Gvozdenović je u obraćanju prisutnima izjavio:
»Što se tiče oblasti upravljanja otpadom da podsjetim da je Vlada Crne Gore 2005. godine donijela Strateški master plan za upravljanje otpadom, kojim je predviđeno da se do 2014. godine u oblast upravljanja otpadom u Crnoj Gori investira oko 120 miliona € i to u izgradnju sedam regionalnih sanitarnih deponija za potrebe svih 21 opštine, sanaciju postojećih odlagališta, za nabavku opreme i sredstava za bolju tehničku opremljenost javnih komunalnih preduzeća, za rješavanje pitanja zbrinjavanja opasnog otpada. Za realizaciju ovog dokumenta stvoren je zakonski okvir upravo u Zakonu o upravljanju otpadom. U ovaj zakon se transponovane su odredbe relevantnih EU direktiva i redovno se ažurira u skladu sa promjenama koje se dešavaju u evropskom zakonodavstvu u ovoj oblasti.
Zakon u smislu uspostavljanja odnosa stvara značajne pretpostavke za unapređenje stanja u ovoj oblasti, ali kada se analizairaju rezutlati njegove primjene evidentne su mnogi izazovi. Zbog toga je jako važno, da vi koji ste zaduženi za neposrednu primjenu u praksi ukažete na slabosti i predložite rješenja koja bi mogla da dovedu do brže i efikasnije implementacije.« istakao je. Kao ministar koji je nadležan za definisanje i sprovođenje politike u oblastima koji su nadležnosti mog resora, koristim prilku da naglasim da nije moguće prihvatiti sugestije oje znače korak unazad u harmonizaciji našeg sa zakonodavstvom EU, kao i da je neophodno utvrditi konkretne i oštre mjere protiv nadležnih za implementaciju odredbi zakona koji nijesu u mogućnosti da poslove organizuju na propisani način.
Problemi u utvrđivanju lokacija za izgradnju centara za upravljanje otpadom, koje su u ovom trenutku najvažniji prioritet su problemi opština: uvažavamo sve objektivne okolnosti, ali period od 5 godina je previše dug da bi se tolerisalo da opštine još uvijek nijesu stvorile sve prostorno-urbanističke uslove i uradile plansku dokmentaciju za izgradnju centara za upravljanje otpadom. Ministarstvo uređenja prostora i zaštite životne sredine je do sada iskazivalo maksimalno razumijevanje i ulagalo je velike napore da kroz koordinaciju prezume na sebe i dio obaveza koje mu nijesu u nadležnosti. Takođe, Vlada i Ministarstvo finansija je našlo model i gotovo u cjelosti obezbijedilo finansijska sredstva za pripremne aktivnosti, što je trebalo da bude značajan stimulans opštinama da sa više energije i volje uđu u realizaciju zakonom utvrđenih obaveza. Nažalost ostvareni rezultati su morali biti mnogo bolji i zbog toga očekujem da će ova radionica biti i svojevrsna prekretnica u realizaciji postavljenih ciljeva sa Ministarstvom i jedinicom za implementaciju projekata Proconom, kako bi zajedničkim naporima brže ostvarili postavljene ciljeve«
Tokom radionice predstavljen je i Zakon o komunalnim djelatnostima, te su zatraženi konkretni predlozi za izmjene ili dopune pojedinih odredbi nacrta teksta ovog zakona, kako bi radni tim na tim osnovama uputio svim nadležnim instancama predlog teksta Zakona o komunalnim djelatnostima na izjašnjavanje, odnosno davanje mišljenja.
Gvozdenović je takodje informisao učesnike o projektu očistimo Crnu Goru, velikoj akciji čišćenja koja se planira za narednu godinu i koja bi trebalo da predstavlja nastavak usvajanja dobre prakse EU. Takodje, Gvzdenović je pozvao prisutne opštine i druge učesnike da se uključe u ovu akciju i tako daju svoj doprinos prebilžavanju evropskim tokovima. On je posebno istakao preuzimanje novog informacionog sistema koje je u toku, a koji će omogućavati da se putem mobilnih telefona registuje i pošalje lokacija i sve ostale relevantne informacije o nelegalnim deponijama u svakom dijelu Crne Gore. Ovim putem proces registracije nelegalnih smetlišta će se umnogome olakšati, a njime će uveliko biti potpomognut i projekat čišćenja Crne Gore.
Vezani članci:
Izvještaj o javnoj raspravi o Nacrtu Urbanističkog projekta za kompleks pravoslavnog Sabor 28.01.2025.
Konkurs za izbor idejnog projekta koji će predstavljati Crnu Goru na XIX međunarodnoj izlo 21.01.2025.
Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?