- Vlada Crne Gore
Registar novčanih kazni i prekršajne evidencije, r...
Registar novčanih kazni i prekršajne evidencije, reforma prekršajnog postupka
Registar novčanih kazni i prekršajne evidencije uspostavljen je 1. septembra 2011. godine (RNKiPE), i predstavlja centralizovanu elektronsku bazu podataka, koja se u skladu sa Zakonom o prekršajima vodi u Ministarstvu pravde i ljudskih prava. U Registru je unesen šifrarnik sa 129 zakona koji sadrži: naziv zakona, prekršajne odredbe, članove zakona, stavove, tačke i alineje iz kojih je utvrđen prekršaj kao i visinu propisane kazne. Pristup Registru se ostvaruje putem web aplikacije. Registar sadrži podatke o svim izdatim prekršajnim nalozima sa podacima o okrivljenom, učinjenom prekršaju, izrečenim novčanim kaznama, zaštitnim mjerama i troškovima postupka, kao i datum konačnosti i izvršnosti prekršajnog naloga.
Novčane kazne i troškovi postupka koji su izrečeni na osnovu konačnog i izvršnog prekršajnog naloga ili pravosnažne i izvršne odluke suda odmah se unose u Registar novčanih kazni kao dug i ostaju u bazi podataka dok okrivljeni, odnosno kažnjeni ne plati puni iznos novčane kazne i troškova postupka.
Ovaj registar je kompleksan sistem koji je povezan sa drugim informacionim sistemima radi razmjene podataka relevantnih za njegov rad. Kroz Registar su povezani svi državni organi, organi lokalne uprave i područni organi za prekršaje, koji imaju nadležnosti u izricanju prekršajnih sankcija (ukupno 37 organa).
Do sada je u Registar unijeto ukupno 129.424 prekršajnih naloga/rješenja.
Nije Registar jedina novina uvedena novim Zakonom o prekršajima koji je stupio na snagu 1. septembra 2011, već su uvedeni i drugi savremeni standardi poput prekršajnog naloga čijom se primjenom veliki broj predmeta rješava izvan suda; prekršajni postupak je pojednostavljen i završava se na jednom usmenom pretresu; sporazumom o prihvatanju odgovornosti i sankcije između ovlašćenog organa i okrivljenog pojednostavljuje se takođe ubrzava prekršajni postupak; uvoden je institut povraćaja u pređašnje stanje; stvarna nadležnost za odlučivanje u prekršajnim predmetima prenesena je na sudove, definisan je novi način dostavljanja pismena; novčane kazne se sada mogu izvršiti i pasivnim izvršenjem preko Registra novčanih kazni, prinudnom naplatom i zamjenom novčane kazne kaznom zatvora, eliminisana je naplata novčanih kazni na licu mjesta i ustanovljen je sistem praćenja i osiguravanja njihovog plaćanja, po prvi put se uvodi rad u javnom interesu koji može biti izrečen umjesto novčane kazne ili kazne zatvora uz saglasnost okrivljenog; umjesto kazne zatvora može se izreći uslovna osuda.