- Vlada Crne Gore
Ministarstvo pomorstva Saopštenje: Povodom tvrdnji NVO MANS objavljenih d...
Saopštenje: Povodom tvrdnji NVO MANS objavljenih dana 6. decembra 2013. godine u dnevnom listu Dan
Povodom tvrdnji NVO MANS objavljenih dana 6. decembra 2013. godine u dnevnom listu Dan na strani 5 pod naslovom „Ugovor od 13,5 miliona prevara“ i najavljenih na naslovnoj strani kao „ekskluzivne“ Ministarstvo saobraćaja i pomorstva saopštava sljedeće činjenice:
1. Predmet koncesije koja se dodjeljuje kompaniji AD Kontejnerski terminal i generalni tereti Bar nije nikakvo ulaganje u obalnu infrastrukturu po principu BOT-a (izgradi-upravljaj-prenesi), što se insinuira u članku, već su predmet koncesije lučke djelatnosti i to: opravka, finansiranje i održavanje kontejnerskih terminala i generalnog tereta.
S obzirom na neophodnost rekonstrukcije obalnog zida, od investitora se tražilo da izvrši ovu investiciju (procijenjena vrijednost nešto više od 2 miliona eura), a zauzvrat je investitor oslobođen plaćanja koncesione nadoknade u prve tri godine. Još jednom podsjećamo da je ulaganje u obalnu infrastrukturu obaveza države ili može biti predmet posebne koncesije po principu BOT-a, što ovdje nije slučaj.
2. U članku je iznijeta tvrdnja da koncesionar opremu „nakon isteka koncesije može prodati ili odnijeti iz Bara“. Ovakva tvrdnja predstavlja potpuno nepoznavanje predmeta. Činjenica je da će nakon isteka koncesije, turska kompanija Global Ports i dalje biti većinski vlasnik kompanije Kontejnerski terminal i generalni tereti AD, a oprema u koju su investirali, biće registrovana u bilansima kompanije. Imajući u vidu vijek trajanja opreme, kao i visok stepen tehnologija u kontejnerskom prometu i ukupno trajanje koncesije, logično je da će većinski vlasnik tokom koncesionog perioda makar dva puta promijeniti opremu kako bi pratio tehnološki razvoj i zadržao konkurentnsku poziciju.
3. Činjenica da je u pretkvalifikacionom procesu Vlada Crne Gore, u saradnji sa konsultantom holandskom kompanijom REBEL i Evropskom bankom za rekonstrukciju i razvoj (EBRD), postavila visoke kriterijume, upravo pokazuje da smo željeli da dobijemo pouzdane i likvidne investitore. Izgleda da ni to nije dobro za istraživače MANS-a. Predložene investicije rezultat su procjene investitora, nakon uvida u tendersku dokumentaciju i obilaska Kompanije, koji su uslijedili nakon završetka pretkvalifikacionog procesa.
4. Kupoprodajna cijena je samo jedan element u ovom procesu kupoprodaje. Ostali elementi su: investicije u iznosu od 21 milion eura i to 13,5 miliona eura u prve 3 godine, a preostali dio nakon ostvarenih pretovarnih količina kao i socijalni program u iznosu od 6,5 miliona eura, za koji se i sindikat kompanije AD Kontejnerski terminal i generalni tereti Bar, kao učesnik u dijelu pregovora, saglasio da je jedan od kvalitetnijih načina rješavanja viška radnika.
5. Ističemo da tvrdnje iznijete u članku da je Vlada Crne Gore prekršila pravila tenderske procedure, po pitanju kriterijuma koji je predviđao sposobnost ponuđača da obezbijedi (putem duga ili postojećim kapitalom) minimum 50 miliona eura za finansiranje projekta nijesu tačne.
Tvrdnje iznijete u članku pod naslovom „Ugovor od 13,5 miliona prevara“ ne odgovaraju istini. Štoviše, članak predstavljen kao „analiza“ zasnovan je na elementarnom nepoznavanju predmeta koncesije, pa su time i zaključci iskrivljeni i predstavljaju dezinformisanje javnosti. Nećemo ulaziti u motive objavljivanja ovakve „analize“.