Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva

Reagovanje Ministarstva finansija na komentar direktora Fonda rada, Kemala Đečevića

Objavljeno: 10.03.2015. 21:49 Autor: Ivona Mihajlović - administrator
Prilikom izrade Zakona o budžetu polazne osnove kojim se rukovodi Ministarstvo finansija su: ciljevi ekonomske i budžetske politike, smjernice makroekonomske i fiskalne politike, Zakon o budžetu i fiskalnoj odgovornosti i realni ekonomski potencijal države.

Osnovni ciljevi ekonomske politike odnose se na dinamiziranje privrednog rasta, jačanje konkurentnosti ekonomije i rast životnog standarda. Polazeći od navedenih ciljeva ekonomske politike, ciljevi budžetske politike za period 2015-2017. godine su konsolidacija javnih finansija kroz povećanje stepena naplate prihoda, smanjenje neproduktivne javne potrošnje i smanjenje strukturnog deficita kao i restrukturiranje kapitalnog budžeta.

U uslovima izražene politike štednje, budžetski rashodi se uglavnom svode na mandatorne troškove, pri čemu diskreciona potrošnja ostaje gotovo nepromijenjena u srednjoročnom periodu, uz izuzetak kapitalnog budžeta.

Članom 7. Odluke o kriterijumima i načinu isplate potraživanja kod Fonda rada, koja je donijeta na osnovu Zakona o Fondu rada, propisano je da se isplata potraživanja u skladu sa ovom odlukom vrši shodno dinamici priliva opredijeljenih budžetskih sredstava.

U skladu sa članom 4. Zakona o Fondu rada, sredstva za rad obezbjeđuju se iz budžeta, doprinosa u visini od 0,20% na teret poslodavca koji obveznik osiguranja od nezaposlenosti obračunava na osnovicu koja se odnosi na taj doprinos, sredstva EU fondova, donacija, poklona i drugih izvora. Naime, prema podacima Ministarstva finasija, od osnivanja  Fonda rada pa zaključno sa 31. decembrom 2014. godine, za isplatu otpremnina po osnovu donešenih rješenja od strane Fonda rada realizovana su sredstva iz budžeta u ukupnom iznosu od  10,05 miliona eura, dok su prihodi od pomenutih doprinosa za isti period ostvareni u iznosu od 8,70 miliona eura.

Takođe, Ministarstvo finansija je uvijek maksimalno imalo razumijevanja i izlazilo u susret, u skladu sa mogućnostima, za ubrzanu dinamiku i otpuštanje sredstava namijenjenim za isplatu potraživanja zaposlenih kojima je radni odnos prestao usljed stečaja  ili zaposlenih za čijim je radom prestala potreba zbog tehnoloških, ekonomskih i restruktivnih promjena.

U skladu sa Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti proces utvrđivanja budžeta svih potrošačkih jedinica bazira se na ekonomskoj i fiskalnoj politici, očekivanim makroekonomskim i fiskalnim trendovima i utvrđenim limitom potrošnje koji je sastavni dio Smjernica makroekonomske i fiskalne politike.

Ovim dokumentom postavljaju se gornji limiti potrošnje koji su obavezujući za narednu godinu, a indikativni za sljedeće dvije godine. Dakle, projekcija rashoda definisana limitima potrošnje mora se poštovati.

Takođe, napominjemo da Ministarstvo finansija upućuje Predlog Zakona o budžetu Vladi Crne Gore, koja ga razmatara i upućuje Skupštini Crne Gore u čijoj je nadležnosti usvajanje Zakona o budžetu.

Napominjemo, da do sada nije bila praksa da se budžetski korisnici preko medija obraćaju Ministarstvu finansija sa porukom da treba da se obezbijedi veći priliv sredstava tokom budžetske godine. To može da uradi samo Skupština, kroz izmjene i dopune Zakona o budžetu. Tako da je obaveza Fonda rada da poštuje postojeći Zakon o budžetu za 2015. godinu,  dok se ne donese novi, a svoje nezadovoljstvo državni funkcioneri treba da iskazuju preko institucija sistema, a ne otvorenim pismima preko medija.

I pored značaja problema i potrebe da se on riješi, Vlada Crne Gore je predložila,  a Skupština Crne Gore donijela Zakon o budžetu za 2015. godinu u skladu sa ekonomskim mogućnostima države. Shodno Zakonu o budžetu za 2015. godinu  Ministarstvo finansija će izvršavati budžet u tekućoj godini.

PR Služba 
Ministarstva finansija

Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?