- Vlada Crne Gore
Milo Đukanović, Predsjednik Vlade RCG učestvovao n...
Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva
Milo Đukanović, Predsjednik Vlade RCG učestvovao na samitu u Atini
Objavljeno: 25.05.2003. • 06:00 Autor: Govori i Izjave
MILO ĐUKANOVIĆ, PREMIJER CRNE GORE:
Poštovani predsjedavajući,
Dame i gospodo,
Sa zadovoljstvom sam prihvatio poziv Svjetskog Ekonomskog Foruma za ovaj skup. Posebno mi je drago što se održava u Atini, u susret Solunskom samitu, koji će, vjerujem, označiti novu evropsku perspektivu za Zapadni Balkan. Za respekt su napori Grčke, kao predsjedavajućeg EU, u tom pravcu.
Želim ukratko da vas upoznam sa situacijom u Crnoj Gori. Prije svega, sa aktivnostima Vlade na sprovođenju ekonomskih i institucionalnih reformi. Isto tako, i o poslovima koje zajedno sa Srbijom obavljamo na harmonizaciji ekonomskih sistema, i pripremama za otpočinjanje procesa asocijacije i stabilizacije sa EU. I da kažem nešto o našim očekivanjima od Evropske Unije i međunarodne zajednice.
Na parlamentarnim izborima u oktobru prošle godine demokratske, proevropske snage zabilježile su značajnu pobjedu. Imamo ubjedljivu parlamentarnu većinu, i stabilnu Vladu. Kandidat demokratske koalicije sa ogromnom većinom je pobijedio na predsjedničkim izborima 11. maja ove godine. Zaokružili smo, dakle, sve institucije sistema. Poslije niza godina, normalizovani su odnosi sa Srbijom, sa kojom u dobroj vjeri radimo na implementaciji Beogradskog sporazuma i Ustavne povelje, kojima je konstituisana unija Srbije i Crne Gore. Sa Hrvatskom je postignut sporazum o privremenom rješenju za Prevlaku. Crna Gora nema danas otvorenih političkih problema. Pitanje državnopravnog statusa biće tretirano u skladu sa Beogradskim sporazumom.
Znači, imamo povoljan ambijent za reforme: političku stabilnost, dosadašnje rezultate, jasne evropske ciljeve, i puni mandat i kapacitet Vlade. Moja Vlada, koja je izabrana prije četiri i po mjeseca, nema, a i ne želi, političke alibije. Pomaci na reformskom planu biće mjera uspjeha. Viziju razvoja ekonomskog sistema, koji odgovara maloj ekonomiji kakva je Crna Gora, kreirali smo prije pet godina. U osnovi je privatna svojina i razvoj biznisa na privatnom sektoru; otvorenost ekonomije i ekonomske slobode; nacionalni tretman stranaca, i demokratizacija društva.
Vlada je na tim osnovama usvojila strategiju promjena, koju čine tri agende: ekonomskih reformi, upravne reforme, i reforme obrazovanja. Agenda ekonomskih reformi je bazični dokument. Pripremljena je zajedno sa domaćim i američkim i evropskim ekspertima. Ona ima jasan, kvantitativni cilj. Očekujemo ekonomski rast, čiji će nosilac biti privatni sektor u oblastima u kojima Crna Gora ima komparativne prednosti. Projektovan je rast društvenog proizvoda u 2006. godini za 15,2% u odnosu na 2002. godinu. Planirano je i otvaranje 20 hiljada novih radnih mjesta. Uz to, radimo i na stvaranju podsticajnog ambijenta za registraciju onih koji rade u zoni sive ekonomije. Za nepun mjesec dana, po tom osnovu, registrovano je oko 7 000 lica, što je za Crnu Goru značajna cifra. Petnaestodnevno analiziramo rezultate, i tromjesečno podnosimo izvještaje crnogorskoj javnosti. Posebno smo fokusirani na zaštitu životne sredine u Ustavu Crne Gore je zapisano da je ona ekološka država. Borba protiv svih vidova organizovanog kriminala jedan je od naših ključnih ciljeva. Uporedo teče reforma pravosudnog sistema, državne uprave, lokalne samouprave, policije u cilju usklađivanja sa evropskim, odnosno međunarodnim standardima.
Vlada je posebno preokupirana ambicijom da Crnu Goru učini atraktivnim ambijentom za strane investitore. To već znaju oni koji su došli iz regiona, Evrope, Amerike, Rusije, Japana. Oko 60% državnog kapitala je privatizovano. Obezbijedili smo uslove za smanjenje svih vrsta nekomercijalnih rizika ulaganja u Crnu Goru. Strateškim inopartnerima prodato je nekoliko krupnih preduzeća ''Jugopetrol'' grčkoj kompaniji Helenic Petroleum, Pivara u Nikšiću belgijskoj kompaniji ''Interbru'', zatim naša najveća banka Montenegrobanka novoj Ljubljanskoj banci. Za ovu godinu planirana je prodaja kontrolnog paketa akcija strateškim investitorima u Kombinatu aluminijuma, Željezari, Duvanskom kombinatu, hotelskoturističkim preduzećima na Jadranu...
Uporedo radimo sa Srbijom na pripremi Akcionog plana za harmonizaciju ekonomskih odnosa sa standardima EU, što je preduslov za izradu fizibiliti studije, i otpočinjanje procesa asocijacije i stabilizacije. Postoji dobra politička volja da se dođe do najprihvatljivijih rješenja, koja neće ugroziti ekonomske interese jedne ili druge države članice. Veoma je dobro da u Briselu postoji razumijevanje da se za neka rješenja do kojih dođemo u procesu harmonizacije mora utvrditi dinamika, i da se sa njihovom primjenom ne može otpočeti odmah. Za nas, kao i za region u cjelini, od posebnog je značaja da je u Srbiji poslije ubistva Zorana Đinđića, Vlada premijera Zorana Živkovića okupila reformske snage i obezbijedila podršku javnosti na evropskom kursu kojim je Đinđić poveo Srbiju. Na tom kursu Srbija ima i imaće našu bezrezervnu podršku.
Rekao bih na kraju da je era političkih tenzija na Balkanu završena. Ekonomija je danas prioritet broj jedan. Evropska Unija i cijela međunarodna zajednica moraju se fokusirati na ekonomsku rekonstrukciju regiona, i konkretnije pomoći proevropske vlade, ukoliko Evropa želi da zaokruži svoj sistem civilizacijskih vrijednosti na cijelom kontinentu. Uostalom, to je daleko jeftinije od finansiranja vojnih efektiva u regionu. I najkonkretnije doprinosi mijenjanju svijesti i stanja balkanskog duha, što je pretpostavka suštinskih sistemskih, ekonomskih i ukupnih društvenih promjena. To je i u interesu evropske bezbjednosti i budućnosti ujedinjene Evrope. Vjerujem da ćete i vi koji ste danas ovdje sa nama lično doprinijeti, i podstaći Evropsku Uniju i međunarodnu zajednicu, da odlučnije pomognu što skorije ostvarenje naše zajedničke evropske nade.
Hvala vam na pažnji!
Atina, 24.05.2003. godine

Poštovani predsjedavajući,
Dame i gospodo,
Sa zadovoljstvom sam prihvatio poziv Svjetskog Ekonomskog Foruma za ovaj skup. Posebno mi je drago što se održava u Atini, u susret Solunskom samitu, koji će, vjerujem, označiti novu evropsku perspektivu za Zapadni Balkan. Za respekt su napori Grčke, kao predsjedavajućeg EU, u tom pravcu.
Želim ukratko da vas upoznam sa situacijom u Crnoj Gori. Prije svega, sa aktivnostima Vlade na sprovođenju ekonomskih i institucionalnih reformi. Isto tako, i o poslovima koje zajedno sa Srbijom obavljamo na harmonizaciji ekonomskih sistema, i pripremama za otpočinjanje procesa asocijacije i stabilizacije sa EU. I da kažem nešto o našim očekivanjima od Evropske Unije i međunarodne zajednice.
Na parlamentarnim izborima u oktobru prošle godine demokratske, proevropske snage zabilježile su značajnu pobjedu. Imamo ubjedljivu parlamentarnu većinu, i stabilnu Vladu. Kandidat demokratske koalicije sa ogromnom većinom je pobijedio na predsjedničkim izborima 11. maja ove godine. Zaokružili smo, dakle, sve institucije sistema. Poslije niza godina, normalizovani su odnosi sa Srbijom, sa kojom u dobroj vjeri radimo na implementaciji Beogradskog sporazuma i Ustavne povelje, kojima je konstituisana unija Srbije i Crne Gore. Sa Hrvatskom je postignut sporazum o privremenom rješenju za Prevlaku. Crna Gora nema danas otvorenih političkih problema. Pitanje državnopravnog statusa biće tretirano u skladu sa Beogradskim sporazumom.
Znači, imamo povoljan ambijent za reforme: političku stabilnost, dosadašnje rezultate, jasne evropske ciljeve, i puni mandat i kapacitet Vlade. Moja Vlada, koja je izabrana prije četiri i po mjeseca, nema, a i ne želi, političke alibije. Pomaci na reformskom planu biće mjera uspjeha. Viziju razvoja ekonomskog sistema, koji odgovara maloj ekonomiji kakva je Crna Gora, kreirali smo prije pet godina. U osnovi je privatna svojina i razvoj biznisa na privatnom sektoru; otvorenost ekonomije i ekonomske slobode; nacionalni tretman stranaca, i demokratizacija društva.
Vlada je na tim osnovama usvojila strategiju promjena, koju čine tri agende: ekonomskih reformi, upravne reforme, i reforme obrazovanja. Agenda ekonomskih reformi je bazični dokument. Pripremljena je zajedno sa domaćim i američkim i evropskim ekspertima. Ona ima jasan, kvantitativni cilj. Očekujemo ekonomski rast, čiji će nosilac biti privatni sektor u oblastima u kojima Crna Gora ima komparativne prednosti. Projektovan je rast društvenog proizvoda u 2006. godini za 15,2% u odnosu na 2002. godinu. Planirano je i otvaranje 20 hiljada novih radnih mjesta. Uz to, radimo i na stvaranju podsticajnog ambijenta za registraciju onih koji rade u zoni sive ekonomije. Za nepun mjesec dana, po tom osnovu, registrovano je oko 7 000 lica, što je za Crnu Goru značajna cifra. Petnaestodnevno analiziramo rezultate, i tromjesečno podnosimo izvještaje crnogorskoj javnosti. Posebno smo fokusirani na zaštitu životne sredine u Ustavu Crne Gore je zapisano da je ona ekološka država. Borba protiv svih vidova organizovanog kriminala jedan je od naših ključnih ciljeva. Uporedo teče reforma pravosudnog sistema, državne uprave, lokalne samouprave, policije u cilju usklađivanja sa evropskim, odnosno međunarodnim standardima.
Vlada je posebno preokupirana ambicijom da Crnu Goru učini atraktivnim ambijentom za strane investitore. To već znaju oni koji su došli iz regiona, Evrope, Amerike, Rusije, Japana. Oko 60% državnog kapitala je privatizovano. Obezbijedili smo uslove za smanjenje svih vrsta nekomercijalnih rizika ulaganja u Crnu Goru. Strateškim inopartnerima prodato je nekoliko krupnih preduzeća ''Jugopetrol'' grčkoj kompaniji Helenic Petroleum, Pivara u Nikšiću belgijskoj kompaniji ''Interbru'', zatim naša najveća banka Montenegrobanka novoj Ljubljanskoj banci. Za ovu godinu planirana je prodaja kontrolnog paketa akcija strateškim investitorima u Kombinatu aluminijuma, Željezari, Duvanskom kombinatu, hotelskoturističkim preduzećima na Jadranu...
Uporedo radimo sa Srbijom na pripremi Akcionog plana za harmonizaciju ekonomskih odnosa sa standardima EU, što je preduslov za izradu fizibiliti studije, i otpočinjanje procesa asocijacije i stabilizacije. Postoji dobra politička volja da se dođe do najprihvatljivijih rješenja, koja neće ugroziti ekonomske interese jedne ili druge države članice. Veoma je dobro da u Briselu postoji razumijevanje da se za neka rješenja do kojih dođemo u procesu harmonizacije mora utvrditi dinamika, i da se sa njihovom primjenom ne može otpočeti odmah. Za nas, kao i za region u cjelini, od posebnog je značaja da je u Srbiji poslije ubistva Zorana Đinđića, Vlada premijera Zorana Živkovića okupila reformske snage i obezbijedila podršku javnosti na evropskom kursu kojim je Đinđić poveo Srbiju. Na tom kursu Srbija ima i imaće našu bezrezervnu podršku.
Rekao bih na kraju da je era političkih tenzija na Balkanu završena. Ekonomija je danas prioritet broj jedan. Evropska Unija i cijela međunarodna zajednica moraju se fokusirati na ekonomsku rekonstrukciju regiona, i konkretnije pomoći proevropske vlade, ukoliko Evropa želi da zaokruži svoj sistem civilizacijskih vrijednosti na cijelom kontinentu. Uostalom, to je daleko jeftinije od finansiranja vojnih efektiva u regionu. I najkonkretnije doprinosi mijenjanju svijesti i stanja balkanskog duha, što je pretpostavka suštinskih sistemskih, ekonomskih i ukupnih društvenih promjena. To je i u interesu evropske bezbjednosti i budućnosti ujedinjene Evrope. Vjerujem da ćete i vi koji ste danas ovdje sa nama lično doprinijeti, i podstaći Evropsku Uniju i međunarodnu zajednicu, da odlučnije pomognu što skorije ostvarenje naše zajedničke evropske nade.
Hvala vam na pažnji!
Atina, 24.05.2003. godine
Vezani članci:
Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?