- Vlada Crne Gore
Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija Uvodno obraćanje ministra Bogdanovića na okruglom ...
Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva
Uvodno obraćanje ministra Bogdanovića na okruglom stolu povodom Nacrta zakona o izmjenama i dopunama Zakona o nacionalnom javnom emiteru Radio i Televizija Crne Gore
Objavljeno: 08.03.2019. • 16:04 Autor: Ministarstvo kulture
Poštovane dame i gospodo,
Vaše ekselencije,
Poštovani predstavnici Savjeta Evrope, Evropske komisije i OSCE-a,
Uvaženi predstavnici medijske zajednice i civilnog društva,
Zadovoljstvo mi je da vas u ime Ministarstva kulture pozdravim, poželim dobrodošlicu i uspješan rad.
Oblast slobode medija kao temelj demokratskih procesa u Crnoj Gori koncipira se shodno strateškim ciljevima pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji kao i mehanizmima institucionalnog unaprijeđenja na principima slobode izražavanja i koncepta nezavisne regulacije i samoregulacije medijske industrije. Faza pregovora u kojoj se Crna Gora nalazi i izvjesnica evropske perspektive prirodno je da podrazumijeva ispunjavanje visokih demokratskih standarda. Tom cilju smo iskreno posvećeni, a na listi prioriteta i pažnje svakako jesu i biće medijske slobode. U ovoj fazi EU integracija, a shodno preuzetim obavezama iz pregovaračkih poglavlja i strateških dokumenata pristupanja, Crna Gora pravno baštini i implementira visoke međunarodne standarde slobode i nezavisnosti medija. Ti standardi nedvosmisleno podrazumijevaju, između ostalog, i javni radio-difuzni servis koncipiran da zadovoljava interese najšire javnosti, odnosno da obezbjeđuje poštovanje i promociju osnovnih ljudskih prava i sloboda, pluralizam društvenih i socijalnih ideja, unaprjeđuje kulturu javnog dijaloga i poštovanje jezičkih razlika. Uloga i značaj javne radiodifuzije u ostvarivanju temeljnih principa demokratskog građanskog društva snažni su razlozi za obezbjeđenje sveukupne institucionalne nezavisnost nacionalnog javnog emitera, te stvaranje neophodnih uslova za njegov razvoj i finansijsku održivost.
U kontekstu kazanog, želim naglasiti da je aktuelno zakonsko rješenje bazirano na najvišim medijskim standardima, odnosno usaglašeno sa preporukama Savjeta Evrope i direktivama Evropske unije, uz garancije političke, finansijske i institucionalne nezavisnost nacionalnog javnog emitera.
No, rasprava o javnim radiodifuznim servisima, nezavisno od adrese dijaloga i stepena demokratije je iznova prisutna, aktuelna i normativnom unapređenju otvorena materija. Generalna otvorenost dilema, problema i izazova ove materije, te njima upodobljena rješenja, ne pružaju nam komfor ako znamo da se primjenjuju i baštine raznorodne evropske prakse i modeli funkcionisanja. Naprotiv svjesnost i važnost pitanja, te unapređenje demokratskog života u Crnoj Gori motivišu nas na dodatno normativno snaženje institucionalne nezavisnosti RTCG.
Vjerujem, da na bazi dobrih rješenja inovativnih po svom sadržaju i karakteru treba posmatrati evolutivnost ovog procesa. Na državi je da definiše garancije sveukupne nezavisnosti javnog servisa, a na menadžmentu je implementacija misije kao javnog dobra kojima se štiti i unapređuje sloboda informisanja svih grupa društva, svih specifičnosti i potreba zajednice.
Posebno me raduje, što smo, u odnosu na pitanje finansiranja, izmjenama i dopunama Zakona iz 2016.godine definisali norme koje obezbjeđuju punu finansijsku održivost RTCG, a koje u svojoj primjeni ne narušavaju izvornost prava tj. nezavisnost nacionalnog javnog emitera. Treba napomenuti i da budžetska sredstva koja se izdvajaju za potrebe RTCG, kako ukazuje Analiza OEBS-a, najveća su po glavi stanovnika u regionu Zapadnog Balkana.
Iako se u aktuelnom Zakonu radi o rješenjima, slobodan sam reći, među najnaprednijima u Evropi, Nacrtom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o nacionalnom javnom emiteru Radio i Televizija Crne Gore predviđene su izmjene i dopune aktuelnog zakona u cilju dodatnog snaženja mehanizama političke i institucionalne nezavisnosti javne radiodifuzije.
Na bazi JUFREX Analize medijskog sektora u Crnoj Gori, koju je Savjet Evrope u saradnji sa EU sproveo u okviru regionalnog projekta „Jačanje pravosudne ekspertize o slobodi izražavanja i medijima u Jugoistočnoj Evropi“, Ministarstvo kulture je, sa pažnjom analizirajući sadržaj, duh i preporuke navedene analize, iste involviralo u tekst Nacrta.
Predloženim Nacrtom na jasan način dodatno se osnažuju postojeći, te definišu novi instituti:
- Model odabira i imenovanja članova savjeta RTCG;
- Institut Upravnog odbora RTCG;
- Institut Ombudsmana RTCG;
- Postupak uvođenja novih digitalnih usluga;
- Nadzor nad sprovođenjem Ugovora o pružanju javnih usluga;
- Period ,,hlađenja” za političke funkcionere;
- i druga pitanja od značaja za oblast javne radio-difuzije u skladu sa međunarodnim standardima.
Dozvolite da ukažem na najvažnije:
Iako način imenovanja članova Savjeta RTCG utvrđen aktuelnim zakonskim okvirom, kako se navodi u komentarima Savjeta Evrope u okviru Analize JUFREX,"nudi dovoljno garancija za njihovu nezavisnost”, predviđenim izmjenama i dopunama, osnažiće se proces odabira i imenovanja članova Savjeta RTCG na način što će se u postupak involvirati nezavisni regulator za oblast elektronskih medija ( AEM ) u dijelu koji se odnosi na:
- transparentnost procedure,
- uvida u izborni proces,
- stručnog mišljenja regulatora u odnosu na kandidate za koje je podnešeno više odvojenih predloga.
U cilju dodatne transparentnosti procesa, Nacrtom je definisano da nadležni skupštinski odbor, uz prethodno mišljenje nezavisnog regulatora za oblast elektronskih medija, kao izuzetak obavlja intervju sa kandidatima za koje je podnešeno više odvojenih predloga( Univerziteti, NVO), te vrši javno predstavljanje kandidata sa predloga liste za imenovanje i objavljuje njihove kvalifikacija.
Skupština, shodno Nacrtu zakona, ne može selektivno odlučivati o pojedinačnim kandidatima, već uz obavezu javnog obrazloženja odlučuje o listi u cjelini.
Takođe, u cilju unaprjeđena instituta izbora Savjeta, želim napomenuti da se dodatno definišu i pitanja konflikta interesa, kriterija za člana Savjeta, po kojem broj nominacija neće biti odlučujući za članstvo u Savjetu, kao i norme koje se tiču perioda hlađenja za političke funkcionere tj. nemogućnosti izbora političkih funkcionera za članove Savjeta RTCG najmanje dvije godine od prestanka njihove funkcije.
Nacrtom zakona, u cilju razdvajanja upravljanja programskim i finansijskim segmentom, definisan je institut Upravnog odbora RTCG, kao stručnog tijela u odnosu na finansijsko poslovanje RTCG, čije članove na osnovu javnog konkursa imenuje Savjet.
U cilju jačanja odgovornosti prema javnosti, snaženju principa samoregulacije, snaženju profesionalnih standarda, Nacrtom zakona definisan je institut Ombudsmana RTCG, kao nezavisnog organa RTCG, kojeg imenuje Savjet na osnovu javnog konkursa. Nacrt takođe definiše da Ombudsman može biti afirmisani medijski stručnjak sa najmanje 10 godina radnog iskustva u elektronskim medijima, te zaposleni u RTCG ili lice van nje.
Imajući u vidu da sve organizacije javnih medijskih servisa sada djeluju na širem, potencijalno globalnom tržištu koje karakteriše sve veća konkurencija,
Nacrtom je predloženo rješenje koje će u pogledu uvođenja novih audio-vizuelnih usluga, shodno Saopštenju Evropske komisije o primjeni pravila o državnoj pomoći za javne radiodifuzne usluge, osigurati da se javna sredstva ne koriste za ugrožavanje konkurencije na medijskom tržištu. Predloženim rješenjem definiše se obaveza RTCG da, prije uvođenja novih audio-vizuelnih usluga, sprovede javnu raspravu, dobije mišljenje organa nadležnog za zaštitu konkurencije, te dobije dozvolu i saglasnost Savjeta nezavisnog regulatora za oblast elektronskih medija.
Takođe, uvažavajući standarde nezavisnosti javnih radio-difuznih servisa, Nacrt predviđa i dodatno snaženje uredničke i institucionalne nezavisnost RTCG u kontekstu programskih obaveza iz Ugovora o pružanju javnih usluga, na način da ničim iz Ugovora ne može biti ugrožena urednička i operativna autonomija RTCG.
Obzirom da životni trendovi, društvene promjene, nepredvidljive, tržišne i druge okolnosti utiču na programsku orjentaciju javnog nacionalnog emitera, Nacrt definiše da samo značajne promjene, odnosno promjene preko 10% u planiranim kvotama programskih vrsta usluga iz Ugovora u toku jedne poslovne godine, zahtijevaju primjenu procedure javne rasprave.
Prepoznajući značaj prikupljanja i objavljivanja cjelovitih i redovnih podataka o rezultatima primjene preuzetih obaveza iz Ugovora, kao osnovnih parametara za ocjenu rezultata u postizanju zakonskih i preuzetih programskih obaveza RTCG, propisana su prava i obaveze nezavisnog regulatora za oblast elektronskih medija, kojem je data nadležnost da vrši nadzor nad sprovođenjem ugovora u dijelu koji se odnosi na programske obaveze definisane Ugovorom.
Dodatno Nacrtom se definišu prava i obaveze RTCG u slučaju da se izuzetno, u zakonom predviđenom roku, ne potpiše Ugovor o pružanju javnih usluga, odnosno definišu se pitanja finansiranja RTCG iz budžeta u prelaznom periodu, kao i uloge RTCG u skladu sa javnom obavezom, ciljevima i misijom javnog servisa.
Na kraju, želim istaći da je Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o nacionalnom javnom emiteru RTCG, proizvod rada multiresorske radne grupe sastavljene od predstavnika menadžmenta i Savjeta RTCG, predstavnika menadžmenta i Savjeta AEM, te predstavnika civilnog društva, akademske zajednice i državnih organa.
Iskreno se ovom prilikom želim zahvaliti Savjetu Evrope, Delegaciji Evropske komisije u Crnoj Gori i OSCE-u kako povodom organizacije današnjeg okruglog stola, tako i ukupne ekspertske podrške koju nam pružaju prilikom izrade zakona. Takođe, zahvaljujem se ekspertima Savjeta Evrope, ekspertkinji Bašić Hrvatin, predstavnicima organa vlasti, nevladinog sektora i medija koji su izrazili interesovanje za ovaj panel, te zahvaljujem se svima na komentarima i sugestijama dostavljenim u okviru javne rasprave povodom predloženog Nacrta.
Imajući u vidu važnost predmetne materije, te transparentnost procedure, naglašavam da će ovaj zakonski tekst biti dva puta ekspertski monitorovan od strane međunarodnih organizacija.
Napominjem da su ekspertska pravna mišljenja i komentari Savjeta Evrope i OSCE implementirani u tekst Nacrta koji je predmet današnjeg panela, te da će nakon sumiranja javne rasprave, te usaglašavanja sa domaćim zakonodavstvom, Nacrt biti upućen, na još jedno ekspertsko čitanje, međunarodnim organizacijama.
Uvjeren da će današnja diskusija doprinijeti kvalitetu sagledavanja predmetne materije i formulisanju rješenja baziranih na najboljoj praksi i međunarodnim standardima, zahvaljujem na pažnji.
Vezani članci:
Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?