Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva

Izlaganje predsjednika Vlade RCG Mila Đukanovića na II Bečkom ekonomskom forumu posvećenom mogućnostima investiranja između Jadrana i Crnog mora

Objavljeno: 07.11.2005. 17:00 Autor: Naslovna strana
MILO ĐUKANOVIĆ, PREDSJEDNIK VLADE CRNE GORE
DRUGI BEČKI EKONOMSKI FORUM


''Idite na Jugoistok- Mogućnosti investiranja između Jadrana i Crnog mora''


Poštovani predsjedavajući,
Dame i gospodo,

Sa zadovoljstvom sam prihvatio angažovanje u Pokroviteljskom komitetu Foruma i učešće na današnjem skupu posvećenom dinamiziranju investicionih tokova u Jugoistočnu Evropu. Tema je posebno važno sada kada se region nalazi u fazi veće stabilnosti i atraktivnosti za strane investitore. Sve zemlje Jugoistočne evrope su na putu evropske integracije, iako u različitom statusu i fazama institucionalnih odnosa sa EU. To je rezultiralo i jačanjem svijesti o važnosti i ulozi našeg međusobnog povezivanja u svim oblastima- od slobodne trgovine, investicija, energetike, infrastrukture, do zajedničkih akcija u borbi protiv korupcije i svih vidova organizovanog kriminala. Regionalna saradnja se stalno potvrđuje kao katalizirajući faktor ekonomske tranzicije i razvoja. Uostalom, regionalna saradnja je osnivački princip i filozofija EU. To je posebno važno za male ekonomije kao što su zemlje Zapadnog Balkana, jer ćemo jedino tako biti u mogućnosti da odgovorimo na izazove sve izoštrenije međunarodne konkurencije i da iskoristimo značajan razvojni i investicioni potencijal sa kojim raspolaže naš region. Tim prije, što se u uslovima višeslojne globalizacije kredibilitet i atraktivnost za investicione i trgovinske tokove sve više vezuje za regionalni kontekst, a manje za stanje u pojedinačnim zemljama. Takođe, regionalna saradnja je važan evolutivni korak ka usvajanju principa funkcionisanja i ponašanja koji važe u EU.

Crna Gora svoj razvoj bazira na principu integralnog tržišta i posvećena je progresivnom ukidanju svih mjera koji ograničavaju slobodan protok ljudi, roba, usluga i kapitala u regionu. Rukovodimo se premisom da ne možemo politički težiti bržem ulasku u EU, a istovremeno zadržavati protekcionističke mjere u našoj međusobnoj saradnji. Od početka smo težište svojih aktivnosti usmjerili na razvoj cjelovitog i ciljno orjentisanog strateškog pristupa u pravcu izgradnje pouzdanog i atraktivnog poslovnog i investiconog ambijenta. To radimo kroz izgradnju institucionalnog kapaciteta, jačanje vladavine prava i tržišnih principa. Takođe, razvijamo i modernizujemo infrastrukturu i stvaramo pretpostavke za njeno efikasno povezivanje sa regionalnim i međunarodnim koridorima. Jer, kada pokušamo da sagledamo koji su to ključni elementi po kojima se investicioni ambijent razlikuje u raznim zemljama, onda se najčešće koncentrišemo na ocjenu regulatornog i institucionalnog okvira, pravosuđa, administracije, pristupa finansijama. Takođe, i fizičke infrastrukture i pratećih usluga. Formirali smo i novu Agenciju za promociju investicija i ovaj važan posao smo radili u saradnji sa specijalizovanim institucijama Svjetske banke FIAS-om i MIGA. Kao i u slučaju drugih zemalja, uloga Agencije je i da obezbijedi pouzdan servis privatnom sektoru i investitorima.

Generalno, možemo konstatovati da je u cijelom regionu uspostavljeno relativno stabilno makroekonomsko okruženje i ostvaren značajan napredak reformi u svim oblastima. Ipak, nivo direktnih stranih investicija u zemlje Zapadnog Balkana je još uvijek znatno ispod mogućnosti koje se nude investitorima kao rezultat ovih promjena. Naročito sada, kada se proces privatizacije u gotovom svim zemljama regiona privodi kraju. To je djelimično posljedica nedovoljne podrške koju su investitori imali u prethodnom periodu. Takođe, određenih ključnih regionalnih infrastrukturnih problema, kao i nedovoljnog stepena koordinacije i saradnje u usklađivanju regulatornih okvira i pravila za slobodan protok ljudi, roba, usluga i kapitala. Međutim, ponoviću, potvrđuje se da je nivo institucionalizacije odnosa sa EU najvažniji indikator i putokaz za investitore. To potvrđuje primjer Bugarske i Rumunije. Cijenimo da je bliska persprektiva njihovog ulaska u EU opredjeljujuće uticala na dominantne investicione tokove u ove zemlje.

Sada je i region Zapadnog Balkana ušao u fazu veće stabilnosti, razvoja i integracionih procesa. Ovo je posebno važno, jer se približavamo godini važnih odluka, godini demokratske finalizacije jednog broja ključnih političkih procesa. Prije svega, kompleksnog problema Kosova, kao jedinog preostalog bezbjednosnog problema u regionu. Odnosi Crne Gore i Srbije imaju drugačiju političku suštinu, što garantuje demokratski epilog. I to je ključno. Crna Gora će u proljeće iduće godine organizovati demokratski i transparentan referendum, uz poštovanje najviših evropskih standarda i prakse. Time mi želimo da preuzmemo punu odgovornost za svoju evropsku budućnost. Čvrsto polazimo od toga da je svako rješenje koje je bazirano na ostvarivanju demokratskih prava i na punoj primjeni demokratskih standarda i procedura doprinos učvršćivanju stabilnosti u užim i širim okvirima. To je slučaj sa crnogorskim referendumom. Takođe, i izlazak iz stanja nefunkcionalnog institucionalnog aranžmana. Jer, samo funkcionalna rješenja doprinose stabilnosti.

Kao što sam već istakao, evropska i evroatlanska perspektiva je okvir i izbor svih zemalja regiona. Zbog toga, je veoma važna potvrda EU da integracija zemalja Zapadnog Balkana ostaje u vrhu njenih prioriteta. Sa naše strane, svi u regionu moramo odlučnije usvajati logiku poslovanja koja se oslanja na zdravu konkurenciju i slobodno tržište. Moramo svi zajedno razvijati princip integralnog tržišta, odnosno istovremeno funkcionisanje svih tržišta roba, usluga, rada, kapitala, informacija. Dakle, intezivnije moramo krenuti u pravcu uklanjanja necarinskih prepreka trgovini, kao i dinamičnijeg procesa liberalizacije trgovine u regionu, kroz uključivanje novih sektora, kao što su usluge, investicije, intelektualna svojina i sl. U ovom svijetlu, svakako da će realizacija inicijative o uspostavljanje modernog, jedinstvenog Sporazuma o slobodnoj trgovini, koju su u okviru Pakta stabilnosti za Jugoistočnu Evropu podržali ministri zemalja Zapadnog Balkana, unaprijediti trgovinske tokove i direktne investicije u regionu. Time ćemo osigurati veću usklađenost, transparentnost i konzistentnost u primjeni pravila i procedura. U tom pravcu su usmjerene i aktivnosti Investicionog ugovora za Jugoistočnu Evropu OECD-a i Pakta Stabilnosti.

Sporazum o Energetskoj zajednici koji smo nedavno potpisali u Atini sa EU se s pravom smatra istorijskim i upoređuje sa ulogom koju je formiranje Evropske zajednice za ugalj i čelik imalo za razvoj evropske integracije i za današnju EU. Svjesni smo značaja Sporazuma za mir, stabilnost i razvoj našeg regiona i EU i odlučni da izvršimo kompleksna i zahtjevna prilagođavanja na polju energetike, životne sredine i konkurencije.


Zahvaljujem na pažnji.


Beč, 7. novembar 2005.
Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?