- Vlada Crne Gore
Uprava za inspekcijske poslove Intervju sa tržišnom inspektorkom: Infrastruktura ...
Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva
Intervju sa tržišnom inspektorkom: Infrastruktura kvaliteta u zemljama regiona i EU
Objavljeno: 01.12.2021. • 15:33 Autor: ti
Uprava za inspekcijske poslove uključena je u projekat (SEE QI Fond) koji sprovodi njemački nacionalni Institut za metrologiju (PTB), a koji ima cilj da motiviše zainteresovane strane u oblasti infrastrukture kvaliteta da iskoriste mogućnosti i benefite regionalne saradnje u ovoj oblasti.
Ovim projektom podržane su inicijative koje podstiču veće prepoznavanje usluga infrastrukture kvaliteta u zemljama Zapadnog Balkana (ZB6) i time olakšava njihovu integraciju u zajedničko tržište Evropske Unije i druga tržišta.
Komponenta lične zaštitne opreme (LZO) projekta o tržišnom nadzoru je počela u ljeto 2020. godine razmjenom iskustva o tržišnom nadzoru lične zaštitne opreme za zaštitu od covid-19 i obukom o Regulativi EU o ličnoj zaštitnoj opremi (EU 2016/425) i njenom značaju za zemlje Zapadnog Balkana. Tokom 2021. godine praktične komponente ovog projekta, prije svega zajedničko testiranje komponenti lične zaštitne opreme i posjeta laboratoriji, su preinačeni u virtuelnu zajedničku akciju o reflektujućim prslucima. Na osnovu laboratorijskih rezultata grupa za tršišni nadzor započela je ocjenu rizika reflektujučih prsluka koji su uzorkovani u pet zemalja Zapadnog Balkana. Marina Janković, tržišna inspektorka iz Uprave za inspekcijske poslove i koordinatorka za grupu poslova za tehnički nadzor iz Crne Gore, bila je jedna od učesnika koja je prisustvovala svim aktivnostima projekta vezano za tržišni nadzor nad proizvodima lične zaštitne opreme.
Naša inspektorka dala je instervju za bilten PTB-a, gdje je govorila o iskustvima inspekcije u okviru ovog projekta.
PTB: Na koji način ste Vi I Vaše kolege ostvarili benefite učešćem u aktivnostima SEE QI 4 projekta o tržišnom nadzoru lične zaštitne opreme?
JANKOVIĆ: Uprkos uslovima Covid pandemije, veoma uspješno je realizovana komponenta LZO. Tokom više virtuelnih obuka i razmjene iskustva, imali smo priliku da sagledamo najbolju evropsku praksu. Obuke je vodio ekspert Ante Fuzul. S obzirom na to da je dugogodišnji inspektor u ovoj oblasti, svoje iskustvo nam je prenio na veoma pragmatičan način.
Potražnja za zaštitnom i medicinskom opremom je, u uslovima brzog širenja virusa, bila velika. Vođeni iskustvom zemalja EU, inspektori su na tržištu Crne Gore pronašli zaštitne maske za koje nijesu dati sertifikati o pregledu tipa ili su dati lažni sertifikati. U tom momentu, Tržišna inspekcija je naložila povlačenje i trajnu zabranu prometa zaštitnih maski u količini od 10.590 komada.
Ubrzo nakon ove razmjene iskustva, održana je i virtuelna obuka u vezi sa Regulativom o ličnoj zaštitnoj opremi (EU 2016/425), u smislu sadržaja i poređenja sa prethodnom Direktivom o ličnoj zaštitnoj opremi (EU 89/686/EEZ). Predstavnici zemalja Zapadnog Balkana prezentovali su primjere zaštitne opreme koju su kontrolisali na svojim tržištima. Nadalje, tim SEE QI projekta se dogovorio da se u zajedničkoj akciji vrši nadzor reflektujućih prsluka. Kao dio zajedničke akcije, održana je virtuelna obuka, na kojoj je prezentovana check lista za reflektujuće prsluke shodno standardu i regulativi, kao i kompletan tok inspekcijskog nadzora sa izvršenim uzorkovanjem i testiranjem proizvoda.
PTB: Uslijed virtuelnog sprovođenja aktivnosti i činjenice da su obuke imale hrvatski i albanski prevod, moglo je da učestvuje oko 50 Tržišnih inspektora, manje-više u kontinuitetu, tokom prošle godine, iz šest zemalja Zapadnog Balkana?
JANKOVIĆ: Obuke su bile veoma sadržajne. Predavač se potrudio da prikaže sve detalje u vezi sa nadzorom lične zaštitne opreme, primjere, razlike između originalnog i lažnog proizvoda, procjenu rizika, preduzimanje mjera zavisno od nivoa rizika; dostavio nam je potreban materijal za nadzor. S obzirom na to da su radionice bile na jezicima razumljivim za sve prisutne, svi pojedinačno su kroz pitanja i komentare dali doprinos što boljem razumijevanju ove materije.
PTB: Uslijed ograničenja putovanja, zajednička akcija ZB6 o reflektujućim prslucima je održana virtuelnim putem. Koji rezultati su, do sada, ostvareni za Vašu zemlju i region?
JANKOVIĆ: Kao što sam prethodno rekla, sve aktivnosti za pripremu zajedničke akcije reflektujućih prsluka su vršene na virtualan način: poznavanje standarda i regulative, priprema check listi, način uzorkovanja, itd. Nakon što su inspektori uzeli uzorke uz zapisnik o uzorkovanju i nekomercijalnu fakturu, uzorci su poslati laboratoriji koja je prijavljeno tijelo za LZO u Hrvatskoj. Od 5 uzoraka uzetih od strane inspektora Crne Gore na ispitivanju nijesu prošla tri uzorka. Na virtuelnoj obuci su analizirani svi pojedinačni izvještaji o ispitivanju. Izvršena je i procjena rizika. U Crnoj Gori svi proizvodi koji nijesu ispunjavali bezbjednosne zahtjeve, a to su bile 3 vrste u količini od 2.223 komada, povučeni su sa tržišta i uništeni. U dva slučaja je naređena mjera opoziva od krajnjih potrošača.
PTB: Koji su to, po Vama, najkorisniji aspekti SEE QI 4 projekta? Da li nam možete navesti jedan primjer šta ćete drugačije raditi u budućnosti, kao rezultat Vašeg učešća u projektu?
JANKOVIĆ: Svaka obuka donosi određene benefite i nauči se uvijek nešto novo. Što se tiče mene, obrazac za procjenu rizika i vodiča za procjenu rizika (engl. Risk Assessment Guide-RAG) koji je dostupan na web stranici RAPEX EU je bio veoma koristan aspekt. Ubuduće ću u vršenju procjene rizika koristiti RAG.
Vezani članci:
Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?