Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva

Saopštenje Centra za ekotoksikološka ispitivanja Crne Gore (CETI)

Objavljeno: 30.06.2006. 23:32 Autor: Naslovna strana
Povodom saopštenja za medije datog od strane NVO Mreže za afirmaciju nevladinog sektora-MANS, objavljenog dana 30. juna 2006. godine, a u cilju objektivnog informisanja javnosti, JU Centar za ekotoksikološka ispitivanja Crne Gore CETI daje sledeće saopštenje za medije:

Dana 23. marta 2006. godine MANS je dostavio Zahtjev za dostavljanje informacija ( br.06/521) u kome, oslanjajući se na Zakon o slobodnom pristupu informacija, zahtjeva od CETI-a kopiju Studije presjeka 0 stanja životne sredine Kombinata aluminijuma. CETI je 27.03. 2006. godine obavijestio MANS da je izradu Studije 0 stanja emisija iz pogona KAP-a finansirala Vlada Crne Gore preko Ministarstva zaštite životne sredine i uređenja prostora, te je ono (Ministarstvo) vlasnik ove studije i zamolili ih da zahtjev proslijede njima.

Radi pojašnjenja prethodnog treba navesti da je CETI osnovan Odlukom Vlade RCG br.02-2400 od 20.12 1996. godine radi obavljanja poslova od javnog interesa. Osim djelatnosti CETI-a koje se odnose na ekotoksikološka ispitivanja svih segmenata životne sredine, jonizujuća i nejonizujuća zračenja, buka i vibracije, mjerenja emisija na izvorima i dr. za koje je osnovan, CETI se bavi i toksikološkim analizama iz oblasti sudske medicine i analizama biološkog materjala za potrebe sudstva, zdravstva i Ministarstva unutrašnjih poslova.

To je razlog što je u skladu sa članom 35 Statuta, CETI dana 27.07.2000. godine donio Pravilnik o poslovnoj tajni JU CETI. U članu 4. navedenog Pravilnika poslovnom tajnom u CETI smatra se izveštaj o analizi uzoraka koji se isključivo moraju dostaviti ili saopštiti naručiocu analiza. Pored toga, CETI kao kuća koja ima međunarodni sertifikat kvaliteta i sertifikat o akreditaciji obavezna je da se u skladu sa Standardom ISO 9001:2000 i ISO 17025 i Poslovnikom o kvalitetu (CETI 422-001 ) striktno pridržava svih donijetih usvojenih akata i poslovnika. Izmjena bilo koje stavke, akta ili procedure značila bi i promjenu kompletnog Poslovnika a prije svega politike kvaliteta.

Zbog toga je na zahtjev MANS-a od 11 . aprila 2006. godine br.06/633, kojim se ponovo zahtijeva kopija Studije 0 stanja životne sredine Kombinata aluminijuma, gdje se MANS poziva na član 4. tačka 1, stav 4. Zakona o slobodnom pristupu informacijama, CETI odgovorio Rješenjem br: 00-23-2777 od 19. aprila 2006. godine koje je dostavljeno MANS-u kojim se odbija njihov zahtijev , a u skladu sa članom 9. tačka3. alineja 2. Zakona o slobodnom pristupu informacijama, kojim se definišu slučajevi u kojima se ograničava pristup informacijama (u ovom slučaju informacijama koje predstavljaju poslovnu tajnu).Koje se informacije smatraju poslovnom tajnom u CETI, opet naglašavamo, definisano je Pravilnikom o poslovnoj tajni CETI.

Da se ne bi manipulisalo sa informacijama o načinu finansiranja CETI-a ovim putem obavještavamo javnost da je po završnom računu za 2005. godinu 65% prihoda CETI ostvario od pružanja usluga na tržištu, dok je svega 35% prihoda ostvareno iz republičkog budžeta i to: za realizaciju Programa monitoringa dobijenog na međiunarodnom tenderu, kao i za snimanje 0 stanja životne sredine u KAP-u i Rudnicima boksita u Nikšiću. CETI je u 2005. godini sa KAP-om ( prije privatizacije ) ostvario ukupan promet od 21.474,29 EUR, od čega je naplatio ukupno 561 ,41 EUR, dok je za ostatak nenaplaćenog potraživanja CETI podnio tužbu Privrednom sudu u Podgorici.

CETI je u periodu od 01.01.2006. godine do 30.06.2006. godine ostvario prihod od KAP-a Podgorica (poslije privatizacije) od 4.572,36 EUR, dok je za isti period od pružanja usluga na tržištu ostvario ukupan prihod od 330.075,06 EUR. Ovo znači da je ukupno učešće prihoda KAP-a u ukupnim prihodima CETI iznosilo 1,38% pa je u najmanju ruku uvredljiva konstatacija MANS-a da smo u interesu svojih finasijera namjerno sakrili podatke o zagađenju.

Izjava MANS-a da je od CETI tražen izvještaj o finansijskom poslovanju ne odgovara istini jer su od CETI tražene kopije svih akata koje sadrže podatke o svim izvorima prihoda CETI-a za ekotoksikološka ispitivanja za 2004, 2005 i 2006 godinu (Zahtjev od 20. 06.2006 bez broja ). Izvještaj o finansijskom poslovanju CETI kao javne ustanove se dostavljaju i razmatraju na Vladi pa prema tome nijesu tajna ali s obzirom da su tražene kopije svih akata koje sadrže podatke o svim izvorima prihoda CETI-a za ekotoksikološka ispitivanja za 2004, 2005 i 2006 godinu odgovoreno je u skladu sa Pravilnikom.

Jedan od zaključaka MANS-a u navedenom saopštenju, da su sve nadležne institucije podatke o zagađenju od strane KAPa proglasile tajnim što je u interesu vlasnika KAP-a, a ne građana Crne Gore. Ponovo ističemo da je CETI svoj Pravilnik o poslovnoj tajni donio 27.07.2000-te godine , a dobio sertifikate o kvalitetu i akreditaciji oktobra 2004. godine, tj. značajno prije donošenja Zakona o slobodnom pristupu informacijama, kao i otpočinjanja procesa privatizacije KAP-a.

Još jednom napominjemo da se u članu 4. stav 3, poslovnom tajnom smatra: Izvješatj o analizi uzoraka koji se isključivo moraju dostaviti ili saopštiti naručiocu analiza. U članu 7. istog Pravilnika stoji: Povreda odredaba ovog Pravilnika smatraće se povredom radne dužnosti i obaveza. Odgovornost zbog povrede radnih dužnosti i obaveza ne isključuje krivičnu odgovornost, kao i odgovornost za pričinjenu materijalnu štetu.

Povodom izjave MANS-a da se kriju podaci o zagađenju i da CETI manipuliše javnošću tvrdeći da ono nije na zabrinjavajućem nivou najbolji demanti ovakvih tvrdnji je upravo poslednji akcident vezan za KAP kada je moralo da se traži mišljenje VMA-Beograd te stoga citiramo načelnika Pukovnika prof.dr. Dragana Joksovića : Moj savet vam je da kada imate ovakve situacije izdate zvanično saopštenje za javnost i na taj način izbegnete komentare laika i nestručnih lica koji šire paniku.

Znači li to da za svaki saopšteni rezultat ili datu izjavu o kvalitetu životne sredine treba da pitamo nekog drugog i tražimo potvrdu kvaliteta našeg rada da bi zadovoljili određeni krug ljudi koji svojim izjavama manipulišu javnošću?

Neobjašnjivo je da CETI kao medunarodno priznata i akreditovana institucija u oblasti monitoringa i ispitivanja zivotne sredine, što ukljucuje uspjesno ucestvovanje CETI u velikom broju interlaboratorijskih testova, sto je priznat sistem kontrole kvaliteta i rezultata u svijetu, velikim brojem međunarodnih projekata, biva prisiljen da veliki dio vrlo dragocjenog vremena odvaja za dokazivanje kompetentnosti ljudima koji svakako ne bave onim zbog čega je CETI osnovan a to je strukom.

Ovdje možete preuzeti original saopštenja Centra za ekotoksikološka ispitivanja Crne Gore (CETI).



Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?