- Vlada Crne Gore
Ministarstvo zdravlja Informacija o sprovedenim aktivnostima Ministarstv...
Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva
Informacija o sprovedenim aktivnostima Ministarstva zdravlja u 2009. godini
Objavljeno: 30.12.2009. • 22:02 Autor: Naslovna strana
Ministarstvo zdravlja je u toku 2009.g. nastavilo realizaciju reformskih aktivnosti na primarnom nivou zdravstvene zaštite, u dijelu uspostavljanja novog modela plaćanja usluga, uvođenja elektronske fakture i informatizacije kompletnog procesa pružanja usluga na ovom nivou zdravstvene zaštite. Time su se obezbijedili novi inputi u procesu širenja reforme na sekundarni i tercijarni nivo, i ukazala potreba za definisanjem normativa i standarda na drugačiji i savremeniji način nego što je to bilo definisano u postojećem Master planu razvoja zdravstva za period 2005.-2010.g.
Početkom 2009.g. pristupilo se izradi novog dokumenta Master plana razvoja zdravstva za naredni srednjoročni period, kao krovnog dokumenta. Kao osnovni instrument zdravstvene politike, Master plan usmjerava razvoj zdravstvenog sistema u skladu sa cjelokupnim razvojem države.
Novi dokument Master plan sa Akcionim planom implementacije za naredni srednjoročni period, inkorporirao je smjernice zdravstvene strategije EU "Zajedno za zdravlje": strateški pristup EU za period 20082013. Master plan je obezbijedio i glavne postavke za razvoj Strategije sekundarnog i tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite.
Projekat unaprijedjenja sistema zdravstva u Crnoj Gori (MHSIP) završava se 31.12.2009.g., i u proteklom petogodišnjem periodu u okviru ovog projekta uspješno su realizovane brojne aktivnosti u oblasti reforme sistema zdravstva na primarnom nivou i postignuti značajni rezultati:
- Dom zdravlja je postavljen kao osnovna jedinica primarne zdravstvene zaštite (PZZ) i organizaciono je transformisan na Timove izabranih ljekara i Centre za podršku;
- Izvršeno je materijalno i prostorno obezbjedjivanje i izjednačavanje uslova za pružanje primarne zdravstvene zaštite na čitavoj teritoriji CG (izuzimajući Dom zdravlja Bijelo Polje čija rekonstrukcija će biti realizovana u nastavku projekta kroz Dodatno finansiranje);
- Definisan je Osnovni paket zdravstvenih usluga za nivo primarne zdravstvene zaštite;
- Izvršena je transformacija Modela plaćanja primarne zdravstvene zaštite (PZZ) (na bazi 50% kapitacije i 50% usluge);
- Izvršena je kadrovska reorganizacija zaposlenih u primarnoj zdravstvenoj zaštiti (stomatolozi su privatizovani, broj nemedicinskog osoblja je redukovan na minimum, a problem viška medicinskog osoblja se rješava kroz socijalni program);
- Izvršena je integracija privatnog i javnog na nivou primarne zdravstvene zaštite;
- Izvršena je doedukacija timova izabranih ljekara (svih timova u Podgorici i 28% timova van Podgorice, u saradnji sa Medicinskim fakultetom CG),
- Pripremljen projekat uvođenja Specijalizacije iz Porodične medicine, na Medicinskom fakultetu u Podgorici, uz pomoć Medicinskog fakulteta iz Ljubljane;
- Uveden je integralni Informacioni sistem na teritoriji čitave CG, kao i ICPC-2 kao standardni sistem kodiranja zdravstvenih usluga (preporučen od strane EU). Obezbijedjena je bilateralna finansijsku pomoć Vlade Austrije kao vid podrške integrisanom bolničkom informacionom sistemu (IBIS) Kliničkig centra Crne Gore;
- U toku je realizacija Pilot projekta implementacije savremenog bolničkog informacionog sistema u Opštoj bolnici Pljevlja, koji će biti sastavni dio Integralnog zdravstvenog sistema Crne Gore. Implementirani su poslovni (PIS) i medicinski (MIS) informacioni sistem, omogućena je elektronska evidencija usluga, elektronskim uputima povezani su primarni i sekundarni nivo zdravstvene zaštite (dom zdravlja i opšta bolnica) i omogućeno izdavanje elektronske fakture. Ministarstvo zdravlja je u saradnji sa Fondom za zdravstveno osiguranje formiralo Upravni odbor za upravljanje ovim projektom i timove koje intenzivno rade na unaprijedjivanju postojećih rješenja i implementaciji bolničkog softvera u bolnicama, specijalističkim ambulantama na primarnom i sekundarnom nivou, softvera za stomatologiju, edukaciji zaposlenih za rad na računaru i za rad sa korisničkom aplikacijom, definisanje LAN mreža, hardvera, telekomunikacionih linkova, bezbjednost sistema, integraciju sa već razvijenim modulima i drugo. Akcionim planom implementacije razvijena je dinamika aktivnosti na osnovu koje se očekuje da će prva elektronska faktura iz svih bolnica biti proslijedjena u Fond najkasnije Aprila 2010.
Izvještaji kontinuiranog monitoringa i evaluacije projektnih aktivnosti, koji su izradjeni na osnovu definisanih indikatora za praćenje stepena ostvarivanja razvojnih ciljeva projekta, potvrđuju uspješnost Projekta i ukazuju da je:
o smanjena potrošnja lijekova,
o smanjeno vrijeme čekanja u ordinacijama,
o ostvaren pozitivan trend u pogledu vremena trajanja konsultacija kod izabranog doktora,
o povećan stepen korišćenja usluga na nivou primarne zdravtvene zaštite,
o povećan procenat gradjana koji razumiju reformu i koji su zadovoljni reformom,
o povećan procenat pacijenata koji koriste sistem zakazivanja,
o smanjen broj pacijenata koji koriste parenteralnlnu terapiju (injekcije).
Neophodna pretpostavka za realizaciju reformskih aktivnosti bila je uspostavljanje adekvatnog institucionalnog okvira, kao neophodnog uslova za unaprijeđenje zdravstvene zaštite i stabilno funkcionisanje zdravstva u cjelini. S tim u vezi, donijet je set reformskih zakona kojima se definišu opšta načela zdravstvene zaštite, sistem i organizacija zdravstva usmjereni na povećanje efikasnosti i kvaliteta, primjereno principima demokratskih država. U toku 2009.g. donešeni su sljedeći zakoni:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o medicinskim sredstvima,
Zakon o uslovima i postupcima za prekid trudnoće,
Zakon o liječenju neplodnosti asistiranim reproduktivnim tehnologijama,
Zakon o uzimanju i presađivanju dijelova ljudskog tijela u svrhu liječenja ,
Zakon o kontroli proizvodnje i prometa supstanci koje se mogu upotrijebiti u proizvodnji opojnih droga i psihotropnih supstanci,
a u finalnoj fazi izrade su Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, Zakon o zaštiti prava pacijenata, Zakon o zdravstvenoj njezi pacijenata, Zakon o zaštiti genetičkih podataka ( Nacrt) , Zakon o uzimanju i korišćenju bioloških uzoraka (u Skupštinskoj proceduri).
Takodje su donijeti značajni podzakonski akti, kojima se stvaraju pretpostavke za punu implementaciju zakonske regulative, u cilju obezbijeđenja jednakih prava u korišćenju zdravstvene zaštite, optimalnih uslova rada i odgovarajućeg sistema kontrole kvaliteta rada u zdravstvu.
Ministarstvo zdravlja je u toku 2009.g. značajna sredstva opredijelila u svrhu investicija, odnosno ulaganja u infrastrukturu i dijagnostičku opremu. U toku su završni radovi na adaptaciji i rekonstrukciji Instituta za javno zdravlje, kao i objekata Doma zdravlja Podgorica ( Stara i Nova Varoš, Tuzi i Golubovci). Očekuje se završetak radova na izgradnji Klinike za onkologiju i radioterapiju Kliničkog centra Crne Gore, te opremanje javnih zdravstvenih ustanova najsavremenijom dijagnostičkom opremom. Završeni su radovi i otvoreno je odjeljenje Neonatologije u KCCG.
U okviru Projekta poboljšanja energetske efikasnosti u Crnoj Gori (MEEP) koji se finansira iz sredstava Svjetske banke, radi se na poboljšavanju energetske efikasnosti u javnim zdravstvenim ustanovama, za koju namjenu su opredijeljena sredstva u iznosu od 3. mil . Budžet Projekta je postao operativan u februaru 2009.g. i realizovaće se u narednom trogodišnjem periodu. U toku 2009.g. realizovane su aktivnosti obavljanja energetskih pregleda i izrada tehničke dokumentacije na osnovu mjera koje su predložene energetskim pregledom za Opštu bolnicu Berane i Dom zdravlja i Opšta bolnica Pljevlja. U narednom periodu predvidjena je implementacija Projekta energetske efikasnosti u OB Risan, SB Brezovik, OB Cetinje, OB Bijelo Polje, kao i u Kliničkom centaru Crne Gore.
U cilju obezbjedjivanja zdrave i sigurne radne sredine, zaštite i poboljšanja fizičkog, duševnog i socijalnog zdravlja zaposlenih, očuvanja i unaprijedjenja radne sposobnosti, u toku 2009.g. značajni napori su uloženi u rad na izradi Strategije za unaprijedjenje zdravlja zaposlenih i zaštite na radu u Crnoj Gori sa Akcionim planom za implementaciju za period 2010-2014. Cilj ove strategije je prevencija i smanjenje broja povreda na radu, bolesti i bolesnih stanja koja su izazvana ili pogoršana radom, radnom sredinom, načinom života i socijalnim uslovima koji utiču na zdravlje zaposlenih.
Značano je pomenuti da je u toku 2009.g. posebna pažnja bila usmjerena na izradu nacionalnih akcionih planova, kojima su precizno definisane uloge i odgovornosti svih učesnika njihove imaplementacije. Donešeni su Akcioni plan za borbu protiv korupcije u oblasti zdravstva za period 2009-2013.godine i Nacionalni program borbe protiv šećerne bolesti sa Okvirom Akcionog plana za sprovođenje aktivnosti predviđenih programom za period 2009-2015. Usvojen je Program davalaštva krvi u Crnoj Gori, kojim se teži postizanje samodovoljnosti u obezbijeđenju krvi i komponenti iz krvi i ispunjavanje sve većih standarda u cilju sigurnosti prikupljenih jedinica krvi. U oblasti bezbjedne hrane, pripremljen je Akcioni plan za hranu i ishranu, čije usvajanje se očekuje početkom 2010.godine.
Jačanje zdravstvenog sistema, sa posebnim naglaskom na jačanje kapaciteta zdravstvenog sistema za efikasno upravljanje kriznim situacijama u zdravstvu, razvijanje nacionalne farmaceutske politike i službe za kvalitetnu i bezbijednu krv, jedan je od glavnih prioriteta koje je Ministarstva zdravlja postavilo za 2009.g. za saradnju sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom.
Ovaj prioritet je prepoznao potrebu jačanja kapaciteta Agencije za ljekove i medicinska sredstva, u kojem pravcu su bile usmjerene brojne aktivnosti Ministarstva zdravlja u 2009.g. Takodje je predvidjeno da se i u budućem periodu nastavi dalji razvoj kapaciteta Agencije i njeno informatičko umrežavanje, kako bi se unaprijedili kapaciteti za bolju kontrolu tržišta ljekova putem registracije lijekova, praćenja neželjenih dejstava lijekova, kao i procedura prepisivanja i potrošnje ljekova u cilju promovisanja smanjenja troškova.
Reforma transfuziološke Službe u Crnoj Gori zasniva se na strateškim dokumentima usvojenim od strane Vlade Crne Gore: "Strategija bezbjedne krvi"(2006.), "Zakon o obezbijeđivanju krvi"(2007.) i "Program davalaštva krvi Crne Gore" (2009.). Ovim dokumentima, predviđeno je prevazilaženje istih i formiranje savremenog sistema transfuzije u skladu sa preoporukama EU.
U toku 2009.g. osnovan je Zavod za transfuziju krvi, u cilju obezbijedjivanja uvođenja kontrole kvaliteta u transfuziološke službe. Takodje je u toku 2009.g. pripremljen i ododobren IPA projekat za 2010. godinu pod nazivom Implementacija evropskog sistema transfuzije krvi u Crnoj Gori kojim će se podržati implementacija reforme službe transfuzije krvi.
Odlukom o formiranju Zavoda za hitnu medicinsku pomoć, koju je Vlada Crne Gore usvojila ove godine, omogućeno je objedinjavanje službi hitne medicinske pomoći na čitavom području Crne Gore, koordiniranje rada jedinica i podstanica za hitnu medicinsku pomoć i osiguravanje kontinuirane edukacije zaposlenih, hitan i brz sanitetski transport u svim djelovima zemlje i sistemska koordinacija sa bolničkim resursima u cilju kvalitetnijeg djelovanja u hitnim stanjima, te organizovanje potrebnog broja timova hitne medicinske pomoći.
Posebno se moramo osvrnuti na izuzetne napore koje je u toku 2009.g. ovo Ministarstvo preduzelo kada je u pitanju pandemija gripa A(H1N1). Naime, od 11. juna o.g. kada se virus proširio i kada je SZO objavila fazu VI pandemije, Ministarstvo zdravlja je preduzelo sve neophodne aktivnosti u cilju očuvanja zdravlja gradjana, saglasno preporukama SZO. Ministarstvo zdravlja je uredno informisalo i obavještavalo javnost o epidemiološkoj situaciji u zemlji, preventivnim radnjama, preporukama za ponašanje u slučaju obolijevanja i svim drugim važnim informacijama. O svim aktivnostima Ministarstva zdravlja u vezi pandemije gripa A(H1N1), Vlada Crne Gore je detaljno izvještavana u više navrata.
Ministarstvo zdravlja je 2009.g. potpisalo novi Ugovor o saradnji Crne Gore sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom (BCA) za 2010/2011. godinu, kojim je usaglašen okvir saradnje za predstojeći dvogodišnji period. Tim ugovorom definisana su četiri prioriteta: jačanje zdravstvenog sistema; nezarazne bolesti, zdrav način života i bezbjednost hrane; jačanje kapaciteta za bolje praćenje i kontrolu zaraznih bolesti i zdravlje i životna sredina. Ukupan iznos sredstva opredijeljenih Ugovorom za podršku zdravstvenom sistemu Crne Gore iznosi 560.000 US$.
Upravni Odbor Svjetske banke je 3. novembra 2009.g. odobrio Dodatno finansiranje MHSIP projekta u iznosu od 5.1 mil., kojim je predviđeno da se u periodu 01.01.2010. 31.12.2012.g. završi realizacija započetih aktivnosti u okviru reforme primarne zdravstvene zaštite, i to:
- Rekonstrukcija, dogradnja i nadgradnja zgrade DZ B.Polje (ukupna investicija od 2.6 miliona , od čega 1.0 milion iz kredita i po 0.8 miliona sufinansiranje Opštine B.Polje i FZO CG);
- Završi doedukacija preostalih timova izabranih ljekara iz Domova zdravlja van Podogorice;
- Uvede nova Specijalizacija iz Porodične medicine na Medicinskom fakultetu u Podgorici;
Nadalje, dodatno finansiranje projekta treba da stvori pretpostavke za početak reformi sekundarnog i tercijernog nivoa zdravstvene zaštite kroz:
- Nastavak usklađivanja pravnog okvira u zdravstvu sa EU propisima. Reforma pravnog okvira u zdravstvu ima za zadatak da stvori takav ekonomski ambijent na sekundarnom i tercijarnom nivou koji će imati za posljedicu domaćinsko ponašanje bolnica, povećanje pozitivne konkurencije kao i podizanje kvaliteta zdravstvenih usluga. Prebacivanjem finansijske odgovornosti sa FZO na izvršioce, doći će do pozitivnih reformi unutar samih zdravstvenih ustanova;
- Analizu pripreme za uvođenje novog sistema plaćanja na sekundarnom nivou zdravstvene zaštite (DRG model plaćanja po grupama dijagnoza). DRG sistem, kao svjetski priznat standard za upoređivanje efikasnosti i troškova u zdravstvu, omogućava pravljenje odgovarajaućih ekonomskih analiza koje treba da opredijele dalje korake, i obezbjedjuje uporedivost podataka izmedju bolnica u zemlji, tako i sa bolnicama u EU i šire;
- Uspostavljanje sistema za kontrolu kvaliteta u zdravstvu, i razvoj strategije kontrole kvaliteta u zdravstvu, što podrazumijeva i razvijanje stručnih standarda (protokoli i kliničke smjernice) kojima će se definisati procedure i nivoi znanja i vještina kojima treba da ovladaju zdravstveni radnici. Primjenom i poštovanjem stručnih standarda obezbijediće se kriterijumi za kontrolu kvaliteta, za stručno ocjenjivanje pojedinaca, za adekvatno nagrađivanje, kao i sprovodjenje mjera bezbjednosti pacijenata u procesu pružanja zdravstvene zaštite;
- Uspostavljanje Nacionalnog zdravstvenog računa (NHA);
- Izgradnju pravnog okvira za privatno-javno partnerstvo u zdravstvu, na osnovu analize pozitivne prakse EU u oblasti uključivanja privatnih ustanova u zdravstveni sistem, davanja koncesija, statusa komintenta, direktnih zajedničkih ulaganja, zakupa opreme i prostora u javnim ustanovama, i iznalaženja optimalnih modela za CG;
- Definisanje Osnovnog paketa zdravstvenih usluga za sekundarni i tercijarni nivo zdravstvene zaštite. Zdravstvene usluge je potrebno na odgovarajući način kategorizovati i definisati koje usluge su pokrivene Osnovnim zdravstvenim osiguranjem, a za koje je potrebno sufinansiranje kroz neki od budućih modela plaćanja;
- Izradu Mreže zdravstvenih ustanova, i normativa i standarda za sekundarni i tercijerni nivo zdravstvene zaštite;
- Razvoj informacionog sistema za zdravstvo, uključujući razvoj i povezivanje informacionog sistema Agencije za ljekove i medicinska sredstva i informacionog sistema opštih bolnica;
- Uvođenje Dobrovoljnog finansiranja zdravstvenih usluga kao načina da se poveća udio privatnog novca u sistemu zdravstva, na javan i transparentan način;
- Uvođenje savremenih informaciono-komunikacionih rješenja i tehnologija, u cilju smanjivanja troškova nabavke opreme i održavanja, prevazilaženja problema nedostatka medicinskog kadra u pojedinim oblastima CG, i što je najvažnije, podizanja kvaliteta dijagnostike na cijelom području CG (telemedicina, teleradiologija i dr);
- Izgradnju odgovarajućeg modela plaćanja za tercijarni nivo zdravstvene zaštite, na osnovu analize modela iz EU i izgradnja najboljeg modela za CG.
Značjana aktivnost koju je ovo Ministarstvo realizovalo u toku 2009.g. odnosi se na pripremu odgovora iz Upitnika EK. Predstavnici Ministarstva zdravlja i institucija u nadležnosti Ministarstva su bili odgovorni i učestvovali u izradi 219 pitanja iz Upitnika, od čega su za 163 bili odgovorni, a učestvovali u izradi 56 odgovora. Osim zaposlenih u Ministarstva zdravlja, na pitanja su odgovarali i predstavnici sljedećih institucija: Fonda za zdravstveno osiguranje, Instituta za javno zdravlje i Agencije za ljekove i medicinska sredstva.
Predlažemo da Vlada Crne Gore donese sljedeće
Z A K LJ U Č K E
1. Vlada je prihvatila Informaciju o sprovedenim aktivnosti Ministarstva zdravlja u 2009.g.,
2. Vlada zadužuje Ministarstvo zdravlja i Fond za zdravstveno osiguranje da nastave aktivnosti na reformi sekundarnog i tercijarnog nivoa.
MINISTAR,
Doc. dr Miodrag Radunović
Početkom 2009.g. pristupilo se izradi novog dokumenta Master plana razvoja zdravstva za naredni srednjoročni period, kao krovnog dokumenta. Kao osnovni instrument zdravstvene politike, Master plan usmjerava razvoj zdravstvenog sistema u skladu sa cjelokupnim razvojem države.
Novi dokument Master plan sa Akcionim planom implementacije za naredni srednjoročni period, inkorporirao je smjernice zdravstvene strategije EU "Zajedno za zdravlje": strateški pristup EU za period 20082013. Master plan je obezbijedio i glavne postavke za razvoj Strategije sekundarnog i tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite.
Projekat unaprijedjenja sistema zdravstva u Crnoj Gori (MHSIP) završava se 31.12.2009.g., i u proteklom petogodišnjem periodu u okviru ovog projekta uspješno su realizovane brojne aktivnosti u oblasti reforme sistema zdravstva na primarnom nivou i postignuti značajni rezultati:
- Dom zdravlja je postavljen kao osnovna jedinica primarne zdravstvene zaštite (PZZ) i organizaciono je transformisan na Timove izabranih ljekara i Centre za podršku;
- Izvršeno je materijalno i prostorno obezbjedjivanje i izjednačavanje uslova za pružanje primarne zdravstvene zaštite na čitavoj teritoriji CG (izuzimajući Dom zdravlja Bijelo Polje čija rekonstrukcija će biti realizovana u nastavku projekta kroz Dodatno finansiranje);
- Definisan je Osnovni paket zdravstvenih usluga za nivo primarne zdravstvene zaštite;
- Izvršena je transformacija Modela plaćanja primarne zdravstvene zaštite (PZZ) (na bazi 50% kapitacije i 50% usluge);
- Izvršena je kadrovska reorganizacija zaposlenih u primarnoj zdravstvenoj zaštiti (stomatolozi su privatizovani, broj nemedicinskog osoblja je redukovan na minimum, a problem viška medicinskog osoblja se rješava kroz socijalni program);
- Izvršena je integracija privatnog i javnog na nivou primarne zdravstvene zaštite;
- Izvršena je doedukacija timova izabranih ljekara (svih timova u Podgorici i 28% timova van Podgorice, u saradnji sa Medicinskim fakultetom CG),
- Pripremljen projekat uvođenja Specijalizacije iz Porodične medicine, na Medicinskom fakultetu u Podgorici, uz pomoć Medicinskog fakulteta iz Ljubljane;
- Uveden je integralni Informacioni sistem na teritoriji čitave CG, kao i ICPC-2 kao standardni sistem kodiranja zdravstvenih usluga (preporučen od strane EU). Obezbijedjena je bilateralna finansijsku pomoć Vlade Austrije kao vid podrške integrisanom bolničkom informacionom sistemu (IBIS) Kliničkig centra Crne Gore;
- U toku je realizacija Pilot projekta implementacije savremenog bolničkog informacionog sistema u Opštoj bolnici Pljevlja, koji će biti sastavni dio Integralnog zdravstvenog sistema Crne Gore. Implementirani su poslovni (PIS) i medicinski (MIS) informacioni sistem, omogućena je elektronska evidencija usluga, elektronskim uputima povezani su primarni i sekundarni nivo zdravstvene zaštite (dom zdravlja i opšta bolnica) i omogućeno izdavanje elektronske fakture. Ministarstvo zdravlja je u saradnji sa Fondom za zdravstveno osiguranje formiralo Upravni odbor za upravljanje ovim projektom i timove koje intenzivno rade na unaprijedjivanju postojećih rješenja i implementaciji bolničkog softvera u bolnicama, specijalističkim ambulantama na primarnom i sekundarnom nivou, softvera za stomatologiju, edukaciji zaposlenih za rad na računaru i za rad sa korisničkom aplikacijom, definisanje LAN mreža, hardvera, telekomunikacionih linkova, bezbjednost sistema, integraciju sa već razvijenim modulima i drugo. Akcionim planom implementacije razvijena je dinamika aktivnosti na osnovu koje se očekuje da će prva elektronska faktura iz svih bolnica biti proslijedjena u Fond najkasnije Aprila 2010.
Izvještaji kontinuiranog monitoringa i evaluacije projektnih aktivnosti, koji su izradjeni na osnovu definisanih indikatora za praćenje stepena ostvarivanja razvojnih ciljeva projekta, potvrđuju uspješnost Projekta i ukazuju da je:
o smanjena potrošnja lijekova,
o smanjeno vrijeme čekanja u ordinacijama,
o ostvaren pozitivan trend u pogledu vremena trajanja konsultacija kod izabranog doktora,
o povećan stepen korišćenja usluga na nivou primarne zdravtvene zaštite,
o povećan procenat gradjana koji razumiju reformu i koji su zadovoljni reformom,
o povećan procenat pacijenata koji koriste sistem zakazivanja,
o smanjen broj pacijenata koji koriste parenteralnlnu terapiju (injekcije).
Neophodna pretpostavka za realizaciju reformskih aktivnosti bila je uspostavljanje adekvatnog institucionalnog okvira, kao neophodnog uslova za unaprijeđenje zdravstvene zaštite i stabilno funkcionisanje zdravstva u cjelini. S tim u vezi, donijet je set reformskih zakona kojima se definišu opšta načela zdravstvene zaštite, sistem i organizacija zdravstva usmjereni na povećanje efikasnosti i kvaliteta, primjereno principima demokratskih država. U toku 2009.g. donešeni su sljedeći zakoni:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o medicinskim sredstvima,
Zakon o uslovima i postupcima za prekid trudnoće,
Zakon o liječenju neplodnosti asistiranim reproduktivnim tehnologijama,
Zakon o uzimanju i presađivanju dijelova ljudskog tijela u svrhu liječenja ,
Zakon o kontroli proizvodnje i prometa supstanci koje se mogu upotrijebiti u proizvodnji opojnih droga i psihotropnih supstanci,
a u finalnoj fazi izrade su Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, Zakon o zaštiti prava pacijenata, Zakon o zdravstvenoj njezi pacijenata, Zakon o zaštiti genetičkih podataka ( Nacrt) , Zakon o uzimanju i korišćenju bioloških uzoraka (u Skupštinskoj proceduri).
Takodje su donijeti značajni podzakonski akti, kojima se stvaraju pretpostavke za punu implementaciju zakonske regulative, u cilju obezbijeđenja jednakih prava u korišćenju zdravstvene zaštite, optimalnih uslova rada i odgovarajućeg sistema kontrole kvaliteta rada u zdravstvu.
Ministarstvo zdravlja je u toku 2009.g. značajna sredstva opredijelila u svrhu investicija, odnosno ulaganja u infrastrukturu i dijagnostičku opremu. U toku su završni radovi na adaptaciji i rekonstrukciji Instituta za javno zdravlje, kao i objekata Doma zdravlja Podgorica ( Stara i Nova Varoš, Tuzi i Golubovci). Očekuje se završetak radova na izgradnji Klinike za onkologiju i radioterapiju Kliničkog centra Crne Gore, te opremanje javnih zdravstvenih ustanova najsavremenijom dijagnostičkom opremom. Završeni su radovi i otvoreno je odjeljenje Neonatologije u KCCG.
U okviru Projekta poboljšanja energetske efikasnosti u Crnoj Gori (MEEP) koji se finansira iz sredstava Svjetske banke, radi se na poboljšavanju energetske efikasnosti u javnim zdravstvenim ustanovama, za koju namjenu su opredijeljena sredstva u iznosu od 3. mil . Budžet Projekta je postao operativan u februaru 2009.g. i realizovaće se u narednom trogodišnjem periodu. U toku 2009.g. realizovane su aktivnosti obavljanja energetskih pregleda i izrada tehničke dokumentacije na osnovu mjera koje su predložene energetskim pregledom za Opštu bolnicu Berane i Dom zdravlja i Opšta bolnica Pljevlja. U narednom periodu predvidjena je implementacija Projekta energetske efikasnosti u OB Risan, SB Brezovik, OB Cetinje, OB Bijelo Polje, kao i u Kliničkom centaru Crne Gore.
U cilju obezbjedjivanja zdrave i sigurne radne sredine, zaštite i poboljšanja fizičkog, duševnog i socijalnog zdravlja zaposlenih, očuvanja i unaprijedjenja radne sposobnosti, u toku 2009.g. značajni napori su uloženi u rad na izradi Strategije za unaprijedjenje zdravlja zaposlenih i zaštite na radu u Crnoj Gori sa Akcionim planom za implementaciju za period 2010-2014. Cilj ove strategije je prevencija i smanjenje broja povreda na radu, bolesti i bolesnih stanja koja su izazvana ili pogoršana radom, radnom sredinom, načinom života i socijalnim uslovima koji utiču na zdravlje zaposlenih.
Značano je pomenuti da je u toku 2009.g. posebna pažnja bila usmjerena na izradu nacionalnih akcionih planova, kojima su precizno definisane uloge i odgovornosti svih učesnika njihove imaplementacije. Donešeni su Akcioni plan za borbu protiv korupcije u oblasti zdravstva za period 2009-2013.godine i Nacionalni program borbe protiv šećerne bolesti sa Okvirom Akcionog plana za sprovođenje aktivnosti predviđenih programom za period 2009-2015. Usvojen je Program davalaštva krvi u Crnoj Gori, kojim se teži postizanje samodovoljnosti u obezbijeđenju krvi i komponenti iz krvi i ispunjavanje sve većih standarda u cilju sigurnosti prikupljenih jedinica krvi. U oblasti bezbjedne hrane, pripremljen je Akcioni plan za hranu i ishranu, čije usvajanje se očekuje početkom 2010.godine.
Jačanje zdravstvenog sistema, sa posebnim naglaskom na jačanje kapaciteta zdravstvenog sistema za efikasno upravljanje kriznim situacijama u zdravstvu, razvijanje nacionalne farmaceutske politike i službe za kvalitetnu i bezbijednu krv, jedan je od glavnih prioriteta koje je Ministarstva zdravlja postavilo za 2009.g. za saradnju sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom.
Ovaj prioritet je prepoznao potrebu jačanja kapaciteta Agencije za ljekove i medicinska sredstva, u kojem pravcu su bile usmjerene brojne aktivnosti Ministarstva zdravlja u 2009.g. Takodje je predvidjeno da se i u budućem periodu nastavi dalji razvoj kapaciteta Agencije i njeno informatičko umrežavanje, kako bi se unaprijedili kapaciteti za bolju kontrolu tržišta ljekova putem registracije lijekova, praćenja neželjenih dejstava lijekova, kao i procedura prepisivanja i potrošnje ljekova u cilju promovisanja smanjenja troškova.
Reforma transfuziološke Službe u Crnoj Gori zasniva se na strateškim dokumentima usvojenim od strane Vlade Crne Gore: "Strategija bezbjedne krvi"(2006.), "Zakon o obezbijeđivanju krvi"(2007.) i "Program davalaštva krvi Crne Gore" (2009.). Ovim dokumentima, predviđeno je prevazilaženje istih i formiranje savremenog sistema transfuzije u skladu sa preoporukama EU.
U toku 2009.g. osnovan je Zavod za transfuziju krvi, u cilju obezbijedjivanja uvođenja kontrole kvaliteta u transfuziološke službe. Takodje je u toku 2009.g. pripremljen i ododobren IPA projekat za 2010. godinu pod nazivom Implementacija evropskog sistema transfuzije krvi u Crnoj Gori kojim će se podržati implementacija reforme službe transfuzije krvi.
Odlukom o formiranju Zavoda za hitnu medicinsku pomoć, koju je Vlada Crne Gore usvojila ove godine, omogućeno je objedinjavanje službi hitne medicinske pomoći na čitavom području Crne Gore, koordiniranje rada jedinica i podstanica za hitnu medicinsku pomoć i osiguravanje kontinuirane edukacije zaposlenih, hitan i brz sanitetski transport u svim djelovima zemlje i sistemska koordinacija sa bolničkim resursima u cilju kvalitetnijeg djelovanja u hitnim stanjima, te organizovanje potrebnog broja timova hitne medicinske pomoći.
Posebno se moramo osvrnuti na izuzetne napore koje je u toku 2009.g. ovo Ministarstvo preduzelo kada je u pitanju pandemija gripa A(H1N1). Naime, od 11. juna o.g. kada se virus proširio i kada je SZO objavila fazu VI pandemije, Ministarstvo zdravlja je preduzelo sve neophodne aktivnosti u cilju očuvanja zdravlja gradjana, saglasno preporukama SZO. Ministarstvo zdravlja je uredno informisalo i obavještavalo javnost o epidemiološkoj situaciji u zemlji, preventivnim radnjama, preporukama za ponašanje u slučaju obolijevanja i svim drugim važnim informacijama. O svim aktivnostima Ministarstva zdravlja u vezi pandemije gripa A(H1N1), Vlada Crne Gore je detaljno izvještavana u više navrata.
Ministarstvo zdravlja je 2009.g. potpisalo novi Ugovor o saradnji Crne Gore sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom (BCA) za 2010/2011. godinu, kojim je usaglašen okvir saradnje za predstojeći dvogodišnji period. Tim ugovorom definisana su četiri prioriteta: jačanje zdravstvenog sistema; nezarazne bolesti, zdrav način života i bezbjednost hrane; jačanje kapaciteta za bolje praćenje i kontrolu zaraznih bolesti i zdravlje i životna sredina. Ukupan iznos sredstva opredijeljenih Ugovorom za podršku zdravstvenom sistemu Crne Gore iznosi 560.000 US$.
Upravni Odbor Svjetske banke je 3. novembra 2009.g. odobrio Dodatno finansiranje MHSIP projekta u iznosu od 5.1 mil., kojim je predviđeno da se u periodu 01.01.2010. 31.12.2012.g. završi realizacija započetih aktivnosti u okviru reforme primarne zdravstvene zaštite, i to:
- Rekonstrukcija, dogradnja i nadgradnja zgrade DZ B.Polje (ukupna investicija od 2.6 miliona , od čega 1.0 milion iz kredita i po 0.8 miliona sufinansiranje Opštine B.Polje i FZO CG);
- Završi doedukacija preostalih timova izabranih ljekara iz Domova zdravlja van Podogorice;
- Uvede nova Specijalizacija iz Porodične medicine na Medicinskom fakultetu u Podgorici;
Nadalje, dodatno finansiranje projekta treba da stvori pretpostavke za početak reformi sekundarnog i tercijernog nivoa zdravstvene zaštite kroz:
- Nastavak usklađivanja pravnog okvira u zdravstvu sa EU propisima. Reforma pravnog okvira u zdravstvu ima za zadatak da stvori takav ekonomski ambijent na sekundarnom i tercijarnom nivou koji će imati za posljedicu domaćinsko ponašanje bolnica, povećanje pozitivne konkurencije kao i podizanje kvaliteta zdravstvenih usluga. Prebacivanjem finansijske odgovornosti sa FZO na izvršioce, doći će do pozitivnih reformi unutar samih zdravstvenih ustanova;
- Analizu pripreme za uvođenje novog sistema plaćanja na sekundarnom nivou zdravstvene zaštite (DRG model plaćanja po grupama dijagnoza). DRG sistem, kao svjetski priznat standard za upoređivanje efikasnosti i troškova u zdravstvu, omogućava pravljenje odgovarajaućih ekonomskih analiza koje treba da opredijele dalje korake, i obezbjedjuje uporedivost podataka izmedju bolnica u zemlji, tako i sa bolnicama u EU i šire;
- Uspostavljanje sistema za kontrolu kvaliteta u zdravstvu, i razvoj strategije kontrole kvaliteta u zdravstvu, što podrazumijeva i razvijanje stručnih standarda (protokoli i kliničke smjernice) kojima će se definisati procedure i nivoi znanja i vještina kojima treba da ovladaju zdravstveni radnici. Primjenom i poštovanjem stručnih standarda obezbijediće se kriterijumi za kontrolu kvaliteta, za stručno ocjenjivanje pojedinaca, za adekvatno nagrađivanje, kao i sprovodjenje mjera bezbjednosti pacijenata u procesu pružanja zdravstvene zaštite;
- Uspostavljanje Nacionalnog zdravstvenog računa (NHA);
- Izgradnju pravnog okvira za privatno-javno partnerstvo u zdravstvu, na osnovu analize pozitivne prakse EU u oblasti uključivanja privatnih ustanova u zdravstveni sistem, davanja koncesija, statusa komintenta, direktnih zajedničkih ulaganja, zakupa opreme i prostora u javnim ustanovama, i iznalaženja optimalnih modela za CG;
- Definisanje Osnovnog paketa zdravstvenih usluga za sekundarni i tercijarni nivo zdravstvene zaštite. Zdravstvene usluge je potrebno na odgovarajući način kategorizovati i definisati koje usluge su pokrivene Osnovnim zdravstvenim osiguranjem, a za koje je potrebno sufinansiranje kroz neki od budućih modela plaćanja;
- Izradu Mreže zdravstvenih ustanova, i normativa i standarda za sekundarni i tercijerni nivo zdravstvene zaštite;
- Razvoj informacionog sistema za zdravstvo, uključujući razvoj i povezivanje informacionog sistema Agencije za ljekove i medicinska sredstva i informacionog sistema opštih bolnica;
- Uvođenje Dobrovoljnog finansiranja zdravstvenih usluga kao načina da se poveća udio privatnog novca u sistemu zdravstva, na javan i transparentan način;
- Uvođenje savremenih informaciono-komunikacionih rješenja i tehnologija, u cilju smanjivanja troškova nabavke opreme i održavanja, prevazilaženja problema nedostatka medicinskog kadra u pojedinim oblastima CG, i što je najvažnije, podizanja kvaliteta dijagnostike na cijelom području CG (telemedicina, teleradiologija i dr);
- Izgradnju odgovarajućeg modela plaćanja za tercijarni nivo zdravstvene zaštite, na osnovu analize modela iz EU i izgradnja najboljeg modela za CG.
Značjana aktivnost koju je ovo Ministarstvo realizovalo u toku 2009.g. odnosi se na pripremu odgovora iz Upitnika EK. Predstavnici Ministarstva zdravlja i institucija u nadležnosti Ministarstva su bili odgovorni i učestvovali u izradi 219 pitanja iz Upitnika, od čega su za 163 bili odgovorni, a učestvovali u izradi 56 odgovora. Osim zaposlenih u Ministarstva zdravlja, na pitanja su odgovarali i predstavnici sljedećih institucija: Fonda za zdravstveno osiguranje, Instituta za javno zdravlje i Agencije za ljekove i medicinska sredstva.
Predlažemo da Vlada Crne Gore donese sljedeće
Z A K LJ U Č K E
1. Vlada je prihvatila Informaciju o sprovedenim aktivnosti Ministarstva zdravlja u 2009.g.,
2. Vlada zadužuje Ministarstvo zdravlja i Fond za zdravstveno osiguranje da nastave aktivnosti na reformi sekundarnog i tercijarnog nivoa.
MINISTAR,
Doc. dr Miodrag Radunović
Vezani članci:
Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?