- Vlada Crne Gore
Ministarstvo pomorstva Jadransko -jonska inicijativa:Zajednička izjava sa...
Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva
Jadransko -jonska inicijativa:Zajednička izjava sa Okruglog stola o transportu i pomorskoj saradnji
Objavljeno: 19.11.2004. • 20:01 Autor: Naslovna strana
TEMA I SARADNJA U POMORSKOM SEKTORU
Sesija 1, Ekološki aspekt Zajednički Okrugli sto o transportu i pomorskoj saradnji i Zaštiti životne sredine i održivog razvoja
Zajednička Sesija sa Okruglim stolom o zaštiti životne sredine i održivom razvoju, sastavljena od predstavnika iz Albanije, Austrije, Bosne i Hercegovine, Grčke, Hrvatske, Italije, Srbije i Crne Gore i Slovenije, kao i predstavnika međunarodnih organizacija u polju prevencije i zaštite mora od zagađenja, razmotrila je sledeće aktivnosti:
1. Pod-regionalni plan za zaštitu, pripremu i odgovor na glavne nepredviđene incidente pomorskog zagađenja:
- Uzeti u obzir da Jadranski SRCP pruža zdravu osnovu za zajedničku strategiju za zaštitu, pripremu i odgovor na glavne incidente zagađenja mora i u Jadranskom i u Jonskom moru;
- Shvatiti da izvjesne obalne zemlje jadransko-jonskog basena moraju ratiti na razvoju i poboljšanju njihovih nacionalnih sistema pripreme i odgovora.
- Neophodno je instalirati lučke objekte prihvata u cilju smanjenja i/ili smanjenja smeća sa broda, muljnih voda ili naftnog otpada.
Sesija 2, Saradnja u oblasti traganja i spašavanja
Na osnovu upoznavanja kroz prezentaciju i razmjenu mišljenja servisa i organizacije traganja i spašavanja u pojedinim zemljama, prepoznat je zajednički interes u stvaranju strateške saradnje u oblasti traganja i spašavanja na bilateralnom i regionalnom nivou.
Institucionalni okvir za ovu saradnju će biti SAR Konvencija i shodno njoj odgovarajući nacionalni planovi i pravilnici o traganju i spašavanju. Učesnici okruglog stola su se složili da do predstojećeg sastanka u martu sledeće godine treba definisati textove ovih sporazuma.
Na osnovu prezentacije Ministarstva transporta, infrastrukture i tehnologije Republike Austrije, u kojoj je napravljena paralela između sistema bezbjednosti i sigurnosti u avio saobraćaju sa sigurnom i bezbjednom plovidbom na moru, prepoznata je mogućnost proširenja i unapređenja saradnje kroz integraciju sistema praćenja i monitoringa i informacionih sistema. Tehnički pristup treba da se bazira na "Jedinstvenom moru" analogno soluciji "Jedinstveno nebo i kontrola leta".
Sesija 3, Isprave pomoraca i obrazovanje
Izlaganja i diskusija u okviru ove sesije generalno se mogu podijeliti u dva dijela. Prvi koji se odnosi na implementaciju STCW Konvencije i sklapanje bilateralnih sporazuma između zemalja Članica o međusobnom priznavanju isprava pomoraca. I drugi, ostvarivanje saradnje između univerziteta čiji je sistem obrazovanja u skladu sa bolonjskom Konvencijom u smislu slobodne razmjene studenata i otvaranje mogućnosti za njihovo studiranje u bilo kojoj od zemalja Članica. Zatim, razmjena predavača, znanja i iskustva između univerziteta.
TEMA II POVEZIVANJE NAČINA TRANSPORTA POMORSKI, ŽELJEZNIČKI I TRANSPORT UNUTRAŠNJIM VODENIM PUTEVIMA
Sesija 1 i 2, Otvaranje novih brodskih linija unutar koncepta Putevi mora Short Sea Shipping transport, Kombinovani transport i intermodalnost
Na osnovu prezentacija i diskusije u okviru ovih sesija, predstavnici zemalja Članica su se dogovorili o sledećem:
1. Revizija smjernica za transport Trans-Evropske mreže (TEN-T) i njen komplementarni Marco Polo II program daje pravnu osnovu za razvoj Puteva Mora;
2. Putevi Mora su jedina alternativa putnom saobraćaju koji mogu dostići mjerljive rezultate u razumljivo kratkom periodu. Wodeni auto-putevi zahtijevaju manje investicija i brži period aktiviranja u odnosu na puteve ili željeznicu. Oni pružaju jedinstvenu mogućnost, koja može dovesti do značajnih modalnih pomjeranja čak i prije EC roka 2010 godine.
3. Sredstva Zajednice, kao i državna sredstva moraju biti dostupna i sa manje ograničenja, u pogledu ostalih tipova projekata različitih od Puteva Mora. Napor treba da se usmjeri na tri ili miše godina, a državna pomoć treba da se omogući u tom vremenskom rasponu kao početna pomoć.
4. Obrazložena je i prepoznata potreba za zajednički nastup zemalja Članica AII u smislu:
- učešća u projektima od jakog regionalnog značaja koji će se realizovati kroz EU fondove;
- sklapanje bilateralnih i regionalnih sporazuma iz oblasti poreske politike, administrativnih procedura i institucionalne podrške za saradnju između luka u smislu promocije, eliminisanja biznis barijera i podsticajnih mjera kao favorizovanje transporta kroz model Short Sea Shipping, kombinovani transport i intermodalnost.
5. Razmjena iskustava i podrška vezano za organizaciju na državnom nivou koja je zadužena za implementaciju promotivnih mjera.
TEMA III JADRANSKO-JONSKI AUTOPUT
Sesija 1, Zajednička inicijativa za uključivanje Jadransko-jonskog autoputa u mrežu Pan-Evropskih koridora
Dogovoren je nastavak zajedničkih aktivnosti na inicijativi potpisivanja zajedničke izjave od strane nadležnih Ministarstava zemalja članica.
Predloženi teks zajedničke izjave je sledeći:
▪ Zajednički nastup prema Konferenciji evropskih ministara transporta (CEMT) za
uvrštenje Jadransko-jonskog putnog koridora u mrežu Panevropskih koridora
▪ Saglasnost o Jadransko- jonskom autoputu kao o velikom evropskom i širem
regionalnom projektu stabilizacijskog i razvojnog značaja
▪ Osnivanje Stručnog koordinacijskog odbora za Jadransko jonski putni koridor i
Jadransko jonski autoput na nivou ministarstava transporta sedam zemalja Jadransko
jonske inicijative
▪ Osnivanje zajedničkog Stručnog tima za koncepcijsko rješenje, studije i projekte te za
uskladjivanje trase Jadransko- jonskog autoputa i prateće putne mreže od Trsta u Italiji
do Kalamate u Grčkoj
▪ Projektno bilateralno uskladjivanje graničnih dionica i spojnih tačaka
▪ Uskladjeno planiranje fazne i etapne izgradnje
▪ Zajednički nastup prema medjunarodnim programima i finansijskim institucijama.
Predstavnici zemalja članica Jadransko jonske inicijative će dostaviti tekst zajedničke izjave svojim nadležnim Ministarstvima u cilju pripreme dokumenta za potpis.
Predlog cnogorskog Predsjedavanja je generalno podržan i razmatraće se do sledećeg sastanka AII koji treba da se održi u martu sledeće godine, u cilju poboljšanja efikasnosti u postizanju ciljeva i implementacije strategije opisane ispod:
- formirati Kancelariju za saradnju / Mali Sekretarijat koji bi omogućavao konzistentniji i stalni niz aktivnosti među zemljama Članicama i služio bi kao primatna tačka unutar Inicijative za interakciju sa AII partnerima, međunarodnim organizacijama i NVO;
- imenovati stalne predsjedavajuće Okruglih stolova AII;
- odvojiti turizam od ekonomije i MSP;
- transformisati Okrugle stolove u Radne Grupe.
Sesija 1, Ekološki aspekt Zajednički Okrugli sto o transportu i pomorskoj saradnji i Zaštiti životne sredine i održivog razvoja
Zajednička Sesija sa Okruglim stolom o zaštiti životne sredine i održivom razvoju, sastavljena od predstavnika iz Albanije, Austrije, Bosne i Hercegovine, Grčke, Hrvatske, Italije, Srbije i Crne Gore i Slovenije, kao i predstavnika međunarodnih organizacija u polju prevencije i zaštite mora od zagađenja, razmotrila je sledeće aktivnosti:
1. Pod-regionalni plan za zaštitu, pripremu i odgovor na glavne nepredviđene incidente pomorskog zagađenja:
- Uzeti u obzir da Jadranski SRCP pruža zdravu osnovu za zajedničku strategiju za zaštitu, pripremu i odgovor na glavne incidente zagađenja mora i u Jadranskom i u Jonskom moru;
- Shvatiti da izvjesne obalne zemlje jadransko-jonskog basena moraju ratiti na razvoju i poboljšanju njihovih nacionalnih sistema pripreme i odgovora.
- Neophodno je instalirati lučke objekte prihvata u cilju smanjenja i/ili smanjenja smeća sa broda, muljnih voda ili naftnog otpada.
Sesija 2, Saradnja u oblasti traganja i spašavanja
Na osnovu upoznavanja kroz prezentaciju i razmjenu mišljenja servisa i organizacije traganja i spašavanja u pojedinim zemljama, prepoznat je zajednički interes u stvaranju strateške saradnje u oblasti traganja i spašavanja na bilateralnom i regionalnom nivou.
Institucionalni okvir za ovu saradnju će biti SAR Konvencija i shodno njoj odgovarajući nacionalni planovi i pravilnici o traganju i spašavanju. Učesnici okruglog stola su se složili da do predstojećeg sastanka u martu sledeće godine treba definisati textove ovih sporazuma.
Na osnovu prezentacije Ministarstva transporta, infrastrukture i tehnologije Republike Austrije, u kojoj je napravljena paralela između sistema bezbjednosti i sigurnosti u avio saobraćaju sa sigurnom i bezbjednom plovidbom na moru, prepoznata je mogućnost proširenja i unapređenja saradnje kroz integraciju sistema praćenja i monitoringa i informacionih sistema. Tehnički pristup treba da se bazira na "Jedinstvenom moru" analogno soluciji "Jedinstveno nebo i kontrola leta".
Sesija 3, Isprave pomoraca i obrazovanje
Izlaganja i diskusija u okviru ove sesije generalno se mogu podijeliti u dva dijela. Prvi koji se odnosi na implementaciju STCW Konvencije i sklapanje bilateralnih sporazuma između zemalja Članica o međusobnom priznavanju isprava pomoraca. I drugi, ostvarivanje saradnje između univerziteta čiji je sistem obrazovanja u skladu sa bolonjskom Konvencijom u smislu slobodne razmjene studenata i otvaranje mogućnosti za njihovo studiranje u bilo kojoj od zemalja Članica. Zatim, razmjena predavača, znanja i iskustva između univerziteta.
TEMA II POVEZIVANJE NAČINA TRANSPORTA POMORSKI, ŽELJEZNIČKI I TRANSPORT UNUTRAŠNJIM VODENIM PUTEVIMA
Sesija 1 i 2, Otvaranje novih brodskih linija unutar koncepta Putevi mora Short Sea Shipping transport, Kombinovani transport i intermodalnost
Na osnovu prezentacija i diskusije u okviru ovih sesija, predstavnici zemalja Članica su se dogovorili o sledećem:
1. Revizija smjernica za transport Trans-Evropske mreže (TEN-T) i njen komplementarni Marco Polo II program daje pravnu osnovu za razvoj Puteva Mora;
2. Putevi Mora su jedina alternativa putnom saobraćaju koji mogu dostići mjerljive rezultate u razumljivo kratkom periodu. Wodeni auto-putevi zahtijevaju manje investicija i brži period aktiviranja u odnosu na puteve ili željeznicu. Oni pružaju jedinstvenu mogućnost, koja može dovesti do značajnih modalnih pomjeranja čak i prije EC roka 2010 godine.
3. Sredstva Zajednice, kao i državna sredstva moraju biti dostupna i sa manje ograničenja, u pogledu ostalih tipova projekata različitih od Puteva Mora. Napor treba da se usmjeri na tri ili miše godina, a državna pomoć treba da se omogući u tom vremenskom rasponu kao početna pomoć.
4. Obrazložena je i prepoznata potreba za zajednički nastup zemalja Članica AII u smislu:
- učešća u projektima od jakog regionalnog značaja koji će se realizovati kroz EU fondove;
- sklapanje bilateralnih i regionalnih sporazuma iz oblasti poreske politike, administrativnih procedura i institucionalne podrške za saradnju između luka u smislu promocije, eliminisanja biznis barijera i podsticajnih mjera kao favorizovanje transporta kroz model Short Sea Shipping, kombinovani transport i intermodalnost.
5. Razmjena iskustava i podrška vezano za organizaciju na državnom nivou koja je zadužena za implementaciju promotivnih mjera.
TEMA III JADRANSKO-JONSKI AUTOPUT
Sesija 1, Zajednička inicijativa za uključivanje Jadransko-jonskog autoputa u mrežu Pan-Evropskih koridora
Dogovoren je nastavak zajedničkih aktivnosti na inicijativi potpisivanja zajedničke izjave od strane nadležnih Ministarstava zemalja članica.
Predloženi teks zajedničke izjave je sledeći:
▪ Zajednički nastup prema Konferenciji evropskih ministara transporta (CEMT) za
uvrštenje Jadransko-jonskog putnog koridora u mrežu Panevropskih koridora
▪ Saglasnost o Jadransko- jonskom autoputu kao o velikom evropskom i širem
regionalnom projektu stabilizacijskog i razvojnog značaja
▪ Osnivanje Stručnog koordinacijskog odbora za Jadransko jonski putni koridor i
Jadransko jonski autoput na nivou ministarstava transporta sedam zemalja Jadransko
jonske inicijative
▪ Osnivanje zajedničkog Stručnog tima za koncepcijsko rješenje, studije i projekte te za
uskladjivanje trase Jadransko- jonskog autoputa i prateće putne mreže od Trsta u Italiji
do Kalamate u Grčkoj
▪ Projektno bilateralno uskladjivanje graničnih dionica i spojnih tačaka
▪ Uskladjeno planiranje fazne i etapne izgradnje
▪ Zajednički nastup prema medjunarodnim programima i finansijskim institucijama.
Predstavnici zemalja članica Jadransko jonske inicijative će dostaviti tekst zajedničke izjave svojim nadležnim Ministarstvima u cilju pripreme dokumenta za potpis.
Predlog cnogorskog Predsjedavanja je generalno podržan i razmatraće se do sledećeg sastanka AII koji treba da se održi u martu sledeće godine, u cilju poboljšanja efikasnosti u postizanju ciljeva i implementacije strategije opisane ispod:
- formirati Kancelariju za saradnju / Mali Sekretarijat koji bi omogućavao konzistentniji i stalni niz aktivnosti među zemljama Članicama i služio bi kao primatna tačka unutar Inicijative za interakciju sa AII partnerima, međunarodnim organizacijama i NVO;
- imenovati stalne predsjedavajuće Okruglih stolova AII;
- odvojiti turizam od ekonomije i MSP;
- transformisati Okrugle stolove u Radne Grupe.
Vezani članci:
Radulović: Regulisaćemo rad pomorskih agenata 07.12.2024.
Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?