- Vlada Crne Gore
Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine Izlaganje Branimira Gvozdenovića, ministra uređenj...
Pažnja: Sadržaj ove stranice je dio arhivskog sadržaja i odnosi se na prethodne sazive Vlade Crne Gore. Moguće je da su informacije zastarjele ili nerelevantne.
Arhiva
Izlaganje Branimira Gvozdenovića, ministra uređenja prostora i zaštite životne sredine, povodom održavanja Koordinacionog sastanka“Partnerstvo za implementaciju multilateralnih sporazuma u oblasti biodiverziteta i klimatskih promjena“Budva, 22. april 2009
Objavljeno: 22.04.2010. • 18:42 Autor: Ministarstvo
Dame i gospodo,
Uvaženi učesnici,
Dozvolite da vas pozdravim i izrazim zadovoljstvo povodom održavanja Koordinacionog sastanka “Partnerstvo za implementaciju multilateralnih sporazuma u oblasti biodiverziteta i klimatskih promjena“.
Međunarodna saradnja u oblasti životne sredine, naročito u kontekstu članstva i saradnje sa UN agencijama i tijelima i strukturama Evropske Unije, osnov je za izgradnju i vođenja nacionalne politike zaštite životne sredine. Saradnja sa agencijama u sistemu Ujedinjenih Nacija, Evropskom komisijom i partenrima u okvirima regionalne i bilateralne saradnje pruža nezamjenljiv doprinos sprovođenju tekućih reformi u nacionalnim okvirima. Polazeći od dobre prakse uspostavljene prilikom održavanja Prvog sektorskog donatorskog sastanka u maju 2009. godine, u cilju afirmisanja ovog pristupa Ministarstvo uređenja prostora i zaštite životne sredine uz podršku Programa za razvoj Ujedinjenih Nacija obilježava Dan Planete Zemlje organizacijom, između ostalog, Koordinacionog sastanka posvećenog prioritetima u oblasti biodiverziteta i klimatskih promjena pod okriljem Šesnaestog sajma ekologije. Primarni značaj koji pridajemo pitanjima biodiverziteta i klimatskih promjena u nacionalnoj politici životne sredine, takođe, je u skladu sa proglašenjem 2010-te Godinom biodiverziteta, kao i sa aktivnostima medjunarodne zajednice u oblasti klimatskih promjena u kontekstu nedavno donijetog Ugovora iz Kopenhagena.
Uspješna implementacija mjera u pogledu međunarodno prihvaćenog odnosa prema zaštiti životne sredine posebno je značajna u procesu integracija Crne Gore u Evropsku Uniju i izgradnje implementacionih kapaciteta za sprovođenje prioritetnih međunarodnih inicijativa i programa. Praćenje usklađenosti propisa i politika Crne Gore sa propisima i politikama EU, ostavruje se kroz komunikaciju sa Evopskom delegacijom u formi Unaprojeđenog stalnog dijaloga, kroz stalnu komunikaciju i saradnju sa Delegacijom Evropske Unije u Crnoj Gori, dok se procjena i dokumentovanje napretka ostvarenog u aproksimaciji zakonodavstva u oblasti zaštite životne sredine ostvaruje kroz niz projektnih aktivnosti, posebno kroz Projekat Generalniog direktorata za životnu sredinu Evropske komisije „Monitoring napretka u sektoru životne sredine“. Nedavno završen rad na izradi odgovora na pitanja iz Upitnika doprinio je definisanju presjeka postojećeg stanja, odnosno uspostavljanju osnove za izradu Strategije aproksimacije nacionalnog zakonodavstva sa evropskim u cilju reorganizacije i jačanja administrativnih i institucionalnih kapaciteta za sprovođenje ovog procesa u okvirima Sektora zaštite životne sredine i institucija koje djeluju u ovoj oblasti.
Nezamjenljiv doprinos ovom procesu pruža implementacija multilateralnih sporazuma u životnoj sredini koja se odvija u saradnji sa agencijama iz sistema Ujedinjenih Nacija, uz podršu partnera u okvirima bilateralne i regionalne saradnje. Uspješnost takvog djelovanja zavisi od efikasnosti korišćenja mehanizama i tehničkih i finansijskih instrumenata dostupnih kroz različite forme djelovanja na međunarodnom nivou.
Ovo posebno polazeći od činjenice da u Crnoj Gori još uvijek nijesmo postigli željeni nivo ulaganja u zaštitu životne sredine. Upravo zato djelovanje u oblasti zaštite životne sredine zasnivamo, između os na analizi potreba i mogućnosti koje su dostupne kroz različite vidove bilateralne, regionalne i multilateralne saradnje. Najznačajniji izvori i donatori su Globalni fond za životnu sredinu (GEF), IPA fondovi, države članice Evropske Unije: Italija, Njemačka, Holandija, Austrija, Češka, Slovenija, Španija, SAD, i druge, kao i fondovi namijenjeni prekograničnoj i regionalnoj saradnji sa susjednim državama. Stoga smo ovom prilikom imamo pristup kojim se promovišu
- uspješno realizovani projekti, koji su istovremeno osnova za realizaciju niza budućih prioritetnih projekata;
- projekti, planovi i programi koji se nalaze u početnoj fazi i koji su platforma za uključivanje zainteresovanih subjekata kroz uspostavljanje efikasnih partnerstava, uključujući i one za čiju realizaciju je potrebno obezbijediti nedostajuća sredstva za implementaciju prioritetnih aktivnosti u skladu sa prethodno izrađenom projektnom dokumentacijom;
- projektne ideje koje mogu biti osnova za realiazciju novih projekata.
Današnji Koordinacioni sastanak je prilika za usmjeravanje podrške međunarodne zajednice nacionalnim subjektima u cilju unaprjeđenja efikasnoti, saradnje i koordinacije djelovanja u kontekstu prioriteta utvrđenih strateškim dokumentima, naročito onih prioriteta koji su značajni za uspostavljanje adekvatnog institucionalnog i zakonodavnog okvira u nacionalnoj politici životne sredine. Takođe, ovaj sastanak vidimo kao značajnu mogućnost za anticipiranje potreba u vođenju nacionalne politike zaštite životne sredine u kontekstu članstva Crne Gore u Ujedinjenim nacijama i sprovođenja programa UN kao jedan. Istovremeno cilj nam je da podstaknemo primjenu mehanizama kojim se jača sinergija između “UN kolosjeka” u vođenju nacionalne politike i procesa pristupanja Evropskoj Uniji, posebno uvažavajući činjenicu da multilateralizam snažno podstiče održivost životne sredine.
Prezentacijom tekućih i planiranih projekata, želimo da, pored unaprjeđenja kontinuiranog praćenja i planiranja tekućih i novih projekata, podstaknemo izgradnju partnerstava kako izmedju nacionalnih i medjunarodnih subjekata, tako i izmedju medjunardonih subjekata na bilateralnom, regionalnom i multilateralnom nivou djelovanja. Ovo posebno sa aspekta postizanja efikasnog i usklađenog djelovanja partnera u skladu sa prioritetima definisanim kroz nacionalne strateške dokumente: Nacionalnu strategiju održivog razvoja, Nacionalni program integracija Crne Gore u Evropsku Uniju, Nacionalnu politiku zaštite životne sredine, kao i pojedinačnim programima i akcionim planovima, naročito onim u oblasti biodiverziteta i klimatskih promjena. Ovo se odnosi naročito na planove i programe od suštinksog značaja za implementaciju UN Konvencije o biološkoj raznovrsnosti i UN Konvencije o klimtskim promjenama, odnosno Strategije biodiverziteta sa akcionim planom i Prve nacionalne komunikacije o klimtaskim promjenama. Na taj način Ministarstvo i ostali relevantni nacionalni subjekti biće u mogućnosti da efikasnije usmjeravaju prioritete u odnosu na potrebe u kontekstu dalje reforme legislative, izgradnje institucionalno-administrativnog okvira i tehničkih kapaciteta, uz postizanje efikasnosti u fazama implementacije.
Brošura koju danas prezentujemo obuhvata samo dio tekućih projekata, za koje smo ocijenili da imaju prioritetan značaj, pri čemu želim ukazati na činjenicu da će naše djelovanje u predstojećem periodu biti fokusirano i na unaprjeđivanje obuhvatnosti, reprezentativnosti i sistematičnosti tekućih i planiranih projekata u oblasti zaštite životne sredine. Takođe, značajno je podršku za implementaciju strateških opredjeljenja sve više usmjeravati i prema krajnjim korisnicima, odnosno naučnim i stručnim institucijama, lokalnim samoupravama i civilnom sektoru. Vjerujemo da je ovaj vid participativnosti procesa neophodan element za uspješno sprovođenje reformi na svim nivoima i strukturama.
Ovom prilikom želim posebno istaći da bez snažne podrške vas, naših međunarodnih partnera, nije moguće ostvariti progres u vođenju politike zaštite životne sredine. Stoga, na kraju dozvolite da vam se zahvalim na dosadašnjoj saradnji, da vas pozovem na još intenzivniju i djelotvorniju saradnju u periodu pred nama.
Dozvolite da vas pozdravim i izrazim zadovoljstvo povodom održavanja Koordinacionog sastanka “Partnerstvo za implementaciju multilateralnih sporazuma u oblasti biodiverziteta i klimatskih promjena“.
Međunarodna saradnja u oblasti životne sredine, naročito u kontekstu članstva i saradnje sa UN agencijama i tijelima i strukturama Evropske Unije, osnov je za izgradnju i vođenja nacionalne politike zaštite životne sredine. Saradnja sa agencijama u sistemu Ujedinjenih Nacija, Evropskom komisijom i partenrima u okvirima regionalne i bilateralne saradnje pruža nezamjenljiv doprinos sprovođenju tekućih reformi u nacionalnim okvirima. Polazeći od dobre prakse uspostavljene prilikom održavanja Prvog sektorskog donatorskog sastanka u maju 2009. godine, u cilju afirmisanja ovog pristupa Ministarstvo uređenja prostora i zaštite životne sredine uz podršku Programa za razvoj Ujedinjenih Nacija obilježava Dan Planete Zemlje organizacijom, između ostalog, Koordinacionog sastanka posvećenog prioritetima u oblasti biodiverziteta i klimatskih promjena pod okriljem Šesnaestog sajma ekologije. Primarni značaj koji pridajemo pitanjima biodiverziteta i klimatskih promjena u nacionalnoj politici životne sredine, takođe, je u skladu sa proglašenjem 2010-te Godinom biodiverziteta, kao i sa aktivnostima medjunarodne zajednice u oblasti klimatskih promjena u kontekstu nedavno donijetog Ugovora iz Kopenhagena.
Uspješna implementacija mjera u pogledu međunarodno prihvaćenog odnosa prema zaštiti životne sredine posebno je značajna u procesu integracija Crne Gore u Evropsku Uniju i izgradnje implementacionih kapaciteta za sprovođenje prioritetnih međunarodnih inicijativa i programa. Praćenje usklađenosti propisa i politika Crne Gore sa propisima i politikama EU, ostavruje se kroz komunikaciju sa Evopskom delegacijom u formi Unaprojeđenog stalnog dijaloga, kroz stalnu komunikaciju i saradnju sa Delegacijom Evropske Unije u Crnoj Gori, dok se procjena i dokumentovanje napretka ostvarenog u aproksimaciji zakonodavstva u oblasti zaštite životne sredine ostvaruje kroz niz projektnih aktivnosti, posebno kroz Projekat Generalniog direktorata za životnu sredinu Evropske komisije „Monitoring napretka u sektoru životne sredine“. Nedavno završen rad na izradi odgovora na pitanja iz Upitnika doprinio je definisanju presjeka postojećeg stanja, odnosno uspostavljanju osnove za izradu Strategije aproksimacije nacionalnog zakonodavstva sa evropskim u cilju reorganizacije i jačanja administrativnih i institucionalnih kapaciteta za sprovođenje ovog procesa u okvirima Sektora zaštite životne sredine i institucija koje djeluju u ovoj oblasti.
Nezamjenljiv doprinos ovom procesu pruža implementacija multilateralnih sporazuma u životnoj sredini koja se odvija u saradnji sa agencijama iz sistema Ujedinjenih Nacija, uz podršu partnera u okvirima bilateralne i regionalne saradnje. Uspješnost takvog djelovanja zavisi od efikasnosti korišćenja mehanizama i tehničkih i finansijskih instrumenata dostupnih kroz različite forme djelovanja na međunarodnom nivou.
Ovo posebno polazeći od činjenice da u Crnoj Gori još uvijek nijesmo postigli željeni nivo ulaganja u zaštitu životne sredine. Upravo zato djelovanje u oblasti zaštite životne sredine zasnivamo, između os na analizi potreba i mogućnosti koje su dostupne kroz različite vidove bilateralne, regionalne i multilateralne saradnje. Najznačajniji izvori i donatori su Globalni fond za životnu sredinu (GEF), IPA fondovi, države članice Evropske Unije: Italija, Njemačka, Holandija, Austrija, Češka, Slovenija, Španija, SAD, i druge, kao i fondovi namijenjeni prekograničnoj i regionalnoj saradnji sa susjednim državama. Stoga smo ovom prilikom imamo pristup kojim se promovišu
- uspješno realizovani projekti, koji su istovremeno osnova za realizaciju niza budućih prioritetnih projekata;
- projekti, planovi i programi koji se nalaze u početnoj fazi i koji su platforma za uključivanje zainteresovanih subjekata kroz uspostavljanje efikasnih partnerstava, uključujući i one za čiju realizaciju je potrebno obezbijediti nedostajuća sredstva za implementaciju prioritetnih aktivnosti u skladu sa prethodno izrađenom projektnom dokumentacijom;
- projektne ideje koje mogu biti osnova za realiazciju novih projekata.
Današnji Koordinacioni sastanak je prilika za usmjeravanje podrške međunarodne zajednice nacionalnim subjektima u cilju unaprjeđenja efikasnoti, saradnje i koordinacije djelovanja u kontekstu prioriteta utvrđenih strateškim dokumentima, naročito onih prioriteta koji su značajni za uspostavljanje adekvatnog institucionalnog i zakonodavnog okvira u nacionalnoj politici životne sredine. Takođe, ovaj sastanak vidimo kao značajnu mogućnost za anticipiranje potreba u vođenju nacionalne politike zaštite životne sredine u kontekstu članstva Crne Gore u Ujedinjenim nacijama i sprovođenja programa UN kao jedan. Istovremeno cilj nam je da podstaknemo primjenu mehanizama kojim se jača sinergija između “UN kolosjeka” u vođenju nacionalne politike i procesa pristupanja Evropskoj Uniji, posebno uvažavajući činjenicu da multilateralizam snažno podstiče održivost životne sredine.
Prezentacijom tekućih i planiranih projekata, želimo da, pored unaprjeđenja kontinuiranog praćenja i planiranja tekućih i novih projekata, podstaknemo izgradnju partnerstava kako izmedju nacionalnih i medjunarodnih subjekata, tako i izmedju medjunardonih subjekata na bilateralnom, regionalnom i multilateralnom nivou djelovanja. Ovo posebno sa aspekta postizanja efikasnog i usklađenog djelovanja partnera u skladu sa prioritetima definisanim kroz nacionalne strateške dokumente: Nacionalnu strategiju održivog razvoja, Nacionalni program integracija Crne Gore u Evropsku Uniju, Nacionalnu politiku zaštite životne sredine, kao i pojedinačnim programima i akcionim planovima, naročito onim u oblasti biodiverziteta i klimatskih promjena. Ovo se odnosi naročito na planove i programe od suštinksog značaja za implementaciju UN Konvencije o biološkoj raznovrsnosti i UN Konvencije o klimtskim promjenama, odnosno Strategije biodiverziteta sa akcionim planom i Prve nacionalne komunikacije o klimtaskim promjenama. Na taj način Ministarstvo i ostali relevantni nacionalni subjekti biće u mogućnosti da efikasnije usmjeravaju prioritete u odnosu na potrebe u kontekstu dalje reforme legislative, izgradnje institucionalno-administrativnog okvira i tehničkih kapaciteta, uz postizanje efikasnosti u fazama implementacije.
Brošura koju danas prezentujemo obuhvata samo dio tekućih projekata, za koje smo ocijenili da imaju prioritetan značaj, pri čemu želim ukazati na činjenicu da će naše djelovanje u predstojećem periodu biti fokusirano i na unaprjeđivanje obuhvatnosti, reprezentativnosti i sistematičnosti tekućih i planiranih projekata u oblasti zaštite životne sredine. Takođe, značajno je podršku za implementaciju strateških opredjeljenja sve više usmjeravati i prema krajnjim korisnicima, odnosno naučnim i stručnim institucijama, lokalnim samoupravama i civilnom sektoru. Vjerujemo da je ovaj vid participativnosti procesa neophodan element za uspješno sprovođenje reformi na svim nivoima i strukturama.
Ovom prilikom želim posebno istaći da bez snažne podrške vas, naših međunarodnih partnera, nije moguće ostvariti progres u vođenju politike zaštite životne sredine. Stoga, na kraju dozvolite da vam se zahvalim na dosadašnjoj saradnji, da vas pozovem na još intenzivniju i djelotvorniju saradnju u periodu pred nama.
Vezani članci:
Izvještaj o javnoj raspravi o Nacrtu Urbanističkog projekta za kompleks pravoslavnog Sabor 28.01.2025.
Konkurs za izbor idejnog projekta koji će predstavljati Crnu Goru na XIX međunarodnoj izlo 21.01.2025.
Da li vam je sadržaj ove stranice bio od koristi?