- Vlada Crne Gore
Ministarstvo finansija Analiza konsolidovane javne potrošnje za III kvart...
Analiza konsolidovane javne potrošnje za III kvartal 2020. godine
JAVNE FINANSIJE
Sprovođenje mjera usmjerenih na zaštitu javnog zdravlja usljed pandemije virusa COVID-19 uzrokovalo je značajno ograničavanje ekonomske aktivnosti, što se negativno odrazilo na makroekonomske i fiskalne parametre i u trećem kvartalu 2020. godine. Imajući u vidu izraženu sezonalnost kad je u pitanju naplata prihoda, odnosno činjenicu da kretanje prihoda u trećem kvartalu u najvećoj mjeri opredjeljuje ostvareni turistički promet, značajno manji broj dolazaka i ostvareni broj noćenja rezultirao je padom u njihovoj naplati. Značajno smanjenje prihoda od turizma tokom trajanja ljetnje turističke sezone, kao i nastavak sporovođenja mjera za stavljanje pandemije pod kontrolu negativno se odrazilo na gotove sve kategorije javnih prihoda, što je posebno vidljivo kod poreza na potrošnju. Međutim, pad u naplati ukupnih javnih prihoda je sa druge strane ublažen rastom prihoda koji se ostvaruju po osnovu poreza i doprinosa na zarade i to kao rezultat ekonomskih mjera Vlade kroz subvencionisanje dijela zarada zaposlenih. U uslovima pandemije, sprovođenje tri paketa socio-ekonomskih mjera u cilju ublažavanja negativnih posljedica pandemije po građane i privredu, ali i dodatno finansiranje zdravstvenog sistema uslovilo je veću javnu potrošnju.
Javni prihodi u periodu januar – septembar 2020. godine iznosili su 1319,7 mil. € ili 28,6% procijenjenog BDP-a (4.607,3 mil. €). U odnosu na planirane, prihodi su manji za 87,2 mil. € ili 6,2%, dok je u odnosu na uporedni period prethodne godine, naplata prihoda manja za 204,0 mil. € ili 13,4%, kao posljedica ograničene ekonomske aktivnosti uzrokovane pandemijom virusa COVID-19.
Javna potrošnja u periodu januar – septembar 2020. godine iznosila je 1.632,4 mil. € ili 35,4% BDP-a, i veća je za 9,3 mil. € ili 0,6% u odnosu na plan, dok je u odnosu na isti period prethodne godine veća za 129,1 mil. € ili 8,6%, usljed sprovođenja tri paketa mjera usmjerenih na suzbijanje negativnih efekata pandemije i pomoć građanima i privredi.
Polazeći od kretanja prihoda i rashoda, u periodu januar – septembar 2020. godine, ostvaren je deficit javnih finansija u iznosu od 312,8 mil. € ili 6,8% BDP-a, što je za 96,5 mil. € ili 44,6% više u odnosu na planirani.
BUDŽET CRNE GORE
Dominantni uticaj pandemije virusa COVID-19 na ekonomska kretanja u zemlji, opredijelio je i kretanje prihoda i rashoda budžeta u periodu januar - septembar 2020. godine. Nepovoljna epidemiološka situacija u Crnoj Gori, kao i prateće mjere za suzbijanje pandemije rezultirale su padom naplate budžetskih prihoda, a istovremeno rastom budžetskih izdataka.
I u situaciji značajnog pada budžetskih prihoda uzrokovanog pandemijom kao i povećanim potrebama finansiranja usljed implementacije tri paketa socio-ekonomskih mjera, likvidnost Budžeta je očuvana te su sve planirane budžetske obaveze izmirivane pravovremeno.
Izvorni prihodi budžeta u periodu januar - septembar 2020. godine iznosili su 1.165,9 mil. € ili 25,3% procijenjenog BDP-a (4.607,3 mil. €), što je za 61,8 mil. € ili 5,0% manje u odnosu na planirane odnosno 172,2 mil. € ili 12,9% manje u odnosu na isti period prethodne godine.
Najveći pad u naplati u odnosu na isti period prethodne godine bilježi se kod poreza na potrošnju, odnosno prihoda od poreza na dodatu vrijednost i akciza u iznosu od 129,0 mil. € ili 24,9% i 26,0 mil. € ili 14,6%. Značajno negativno odstupanje navedenih kategorija posljedica je pada u ostvarenom turističkom prometu usljed pandemije virusa COVID-19. Kako je Zakonom o izmjenama i dopunama zakona o budžetu planirano da će turistička sezona biti na nivou od 60% prethodne godine i plan prihoda po osnovu kategorija koje prvenstveno zavise od prometa je projektovan na tom nivou, tako da su prihodi od poreza na dodatu vrijednost ostvareni na nivou od 86,7%, dok su akcize na nivou od 91,7% plana.
Kao rezultat pada prihoda od doprinosa za zdravstveno osiguranje (usljed smanjenja stope za 2 p.p. od jula prethodne godine), kao i odlaganja naplate prihoda po ovom osnovu, kao jedne od mjera Vlade za suzbijanje negativnih efekata pandemije, negativno odstupanje u odnosu na prethodnu godinu zabilježeno je i kod kategorije porezi i doprinosi na zarade. Porez na dohodak je manji za za 2,8 mil. € ili 3,3%, dok su doprinosi manji za 10,7 mil. € ili 2,9%. U odnosu na plan, prihodi od poreza na dohodak i doprinosa ostvareni su iznad plana i to za 8,0% odnosno 9,1%. Razlog tome je prvenstveno naplata dijela poreskog duga Montenegro Airlines AD u avgustu u iznosu od 10,0 mil. €, a čija je naplata prvobitno planirana u iznosu od 25,0 mil. € u oktobru, ali i nastavak subvencionisanja zarada zaposlenih u privrednim granama posebno pogođenim mjerama za ograničavanje obavljanja djelatnosti.
I u trećem kvartalu nastavljeno je sa trendom rasta naplate po osnovu poreza na dobit pa je ova kategorija prihoda zabilježila rast i u odnosu na prethodnu godinu i u odnosu na plan i to za 10,2 mil .€ ili 16,0% odnosno 9,3 mil. € ili 14,5%. Rast naplate po ovom osnovu rezultat je ostvarenog snažnog rasta ekonomske aktivnosti iz prethodne godine.
Usljed mjera Vlade usmjerenih na smanjenje negativnih efekata uticaja korona virusa na privredu i građane, ali i naredbe o privremenom zatvaranju velikog broja preduzeća i organa uprave, kako je bilo i očekivano, prihodi po osnovu taksi i naknada su značajno niži u odnosu na isti period prethodne godine. Kategorija koja bilježi najveće negativno odstupanje su naknade od priređivanja igara na sreću koje su manje za 2,4 mil.€ ili 32,3%, usljed pada prometa u ovoj djelatnosti kao i mjere oslobađanja plaćanja fiksnog dijela naknade priređivačima igara na sreću u periodu zabrane odnosno ograničavanja rada.
Pored navedenog, negativno odstupanje zabilježeno je i kod donacija iz razloga što uplata prve tranše donacije od strane EU kao podrške Crnoj Gori u cilju suzbijanja negativnih efekata virusa COVID-19 u iznosu od 28,0 mil. € planom prihoda predviđena u septembru mjesecu, nije izvršena. Uplata predmetnih donatorskih sredstava izvršena je u novembru mjesecu.
Izdaci budžeta u periodu januar - septembar 2020. godine iznosili su 1.499,5 mil. € ili 32,5% BDP-a, što je u odnosu na isti period prethodne godine više za 123,2 mil. € ili 8,9%, dok je u odnosu na planirane više za 18,5 mil. € ili 1,3%. Veća budžetska potrošnja u odnosu na prethodnu godinu rezultat je sprovođenja tri paketa socio-ekonomskih mjera usmjerenih na suzbijanje negativnih efekata pandemije i pomoć građanima i privredi, kao i veće finansiranje zdravstvenog sistema odnosno nabavke neophodne medicinske opreme i sredstava neophodnih za borbu protiv pandemije.
Poredeći u odnosu na plan, razlozi odstupanja izdataka su prvenstveno nastavak isplate subvencija za zarade zaposlenih kao mjere predviđene trećim paketom socio-ekonomskih mjera za ublažavanje posljedica pandemije, kao i izmirenje dijela obaveza shodno zakonskom rješenju po osnovu finansijske konsolidacije nacionalnog avio prevoznika “Montenegroairlines”.
Najveći rast kako u odnosu na plan tako i u odnosu na prethodnu godinu zabilježen je kod kategorije transferi pojedincima, nevladinom i javnom sektoru u iznosu od 24,5 mil. € ili 12,7%, odnosno 56,9 mil. € ili 35,3% prevashodno kao posljedica finansiranja uvećanih troškova zdravstvenog sistema uzrokovanih pandemijom virusa COVID-19.
U strukturi izdataka budžeta, tekući izdaci ostvareni su na nivou od 611,9 mil. € i manji su za 8,1 mil. € ili 1,3% od planiranih, dok su u odnosu na prethodnu godinu veći za 30,9 mil. € ili 5,3% i to prvenstveno usljed rasta bruto zarada za 20,0 mil. € ili 5,7% kao rezultat povećanja zarada i jednokratnih davanja u Prosvjeti i Zdravstvu.
Na drugoj strani, kapitalni izdaci realizovani su u iznosu od 148,9 mil. €, što je za 3,9 mil. € ili 2,7% više od planiranih, i to kao rezultat nastavka izvođenja radova na započetim kapitalnim projektima, dok su u odnosu na prethodnu godinu manji za 33,9 mil. € ili 18,6%, kao posljedica smanjenog intenziteta izvođenja radova na izgradnji prioritetne dionice Autoputa, u uslovima pandemije.
U periodu januar - septembar 2020. godine dinamika kretanja budžetskih prihoda i rashoda uticala je na ostvarenje deficita budžeta u iznosu od 333,6 mil. € ili 7,2% BDP-a, što je za 80,4 mil. € ili 31,8% više u odnosu na planirani.
U ovom periodu, obaveze po osnovu otplate dugova izmirene su u iznosu od 523,8 mil. € odnosno 11,4% BDP-a što je uz pomenuti iznos deficita rezultiralo da ukupna nedostajuća sredstva iznose 858,3 mil. € što je obezbijeđeno korišćenjem depozita akumuliranih tokom prethodne godine i zaduženjem na domaćem i međunarodnom tržištu.
LOKALNA SAMOUPRAVA
Izvorni prihodi budžeta jedinica lokalne samouprave u periodu januar - septembar 2020. godine iznosili su 153,7 mil. € i manji su u odnosu na ostvarenje u istom periodu 2019. za 31,8 mil. €, dok su u odnosu na planirane manji za 25,4 mil. €. Do smanjenja prihoda je uglavnom došlo zbog novonastale situacije pandemije korona virusa.
Izdaci budžeta lokalne samouprave u pomenutom periodu 2020. godine iznosili su 132,9 mil. €, što je za 5,9 mil. € više u odnosu na isti period 2019. godine. U odnosu na plan izdaci su manji za 9,2 mil. €.
Za devet mjeseci 2020. godine zabilježen je suficit lokalne samouprave u iznosu od 20,8 mil. €.
U prilogu: Analiza konsolidovane javne potrošnje za III kvartal 2020. godine.docx
Analiza konsolidovane javne potrošnje za III kvartal 2020. godine.xlsx