U Zavodu za školstvo je 8. novembra 2011. godine predstavljen Projekat Kako učenicima pomoći da uspješno stvaraju usmene i pisane, umjetničke i neumjetničke tekstove. Projekat podržava Zavod za školstvo, a autorka projekta je dr Dušanka Popović.
Projekat se zasniva na savremenom pristupu nastavi jezika i književnosti koji se preporučuje u okviru aktuelnih nastavnih programa namijenjenih toj nastavi i podrška je njegovoj funkcionalnoj primjeni. Cilj projekta jeste da se ispitaju i preporuče najbolji načini kojima se postiže izgradnja funkcionalne pismenosti i umješnost stvaranja usmenog i pisanog teksta.
Ideja o pripremi i realizaciji takvog projekta proizašla je iz istraživanja nastave maternjeg jezika i književnosti u Crnoj Gori u proteklom periodu. Naime, rezultati istraživanja pokazuju: da treba razvijati čitalačku pismenost učenika (PISA testiranje 2006. i 2009. godine), da je neophodno unaprijediti razumijevanje slojeva značenja pročitanog teksta, primjenu znanja iz pravopisa, kao i bogatstvo rječnika u vlastitom tekstu (Republičko testiranje obrazovnih postignuća učenika III razreda osnovne škole iz maternjeg jezika i književnosti, 2005. godine), te da se učenici teško snalaze prilikom samostalnog stvaranja pisanih tekstova (Istraživanje nastave maternjeg jezika i književnosti na području starijih crnogorskih govora, 2004-2007. godine).
Projekat će se realizovati kroz organizaciju radnih sastanaka, okruglih stolova, seminara, kao i putem posjeta školama tj. časovima.
Planirano je da se projekat realizuje u periodu oktobar 2011 – oktobar 2012. godine
U realizaciju je uključeno
dvanaest
osnovnih škola iz Bara, Nikšića, Podgorice i Bijelog Polja (OŠ „Meksiko“, OŠ
„Blažo Jokov Orlandić“, OŠ „Srbija“, OŠ „Ratko Žarić“, OŠ „Braća Ribar“, OŠ
„Marko Miljanov“, OŠ „Dušan Korać“, OŠ „ Risto Ratković”, OŠ „M. M. Burzan“, OŠ
„Vuk Karadžić“, OŠ „Vladimir Nazor“ i OŠ „Radojica Perović“) odnosno 45 zainteresovanih
kreativnih i inovativnih nastavnika koji će svojim iskustvom doprinijeti
unapređenju ove oblasti nastave maternjeg jezika i književnost.
Stručni tim projekta čine:
dr Dušanka Popović, autor i rukovodilac projekta, Zavod za školstvo, Nađa Durković, glavna i odgovorna
urednica, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, dr
Sanja Šubarić, profesorica na Filozofskom fakultetu, Dijana Laković, profesorica, OŠ
„Radojica Perović”, Sanja Mušović,
profesorica, OŠ „Braća Ribar” i Aleksandra
Vešović Ivanović, nadzornica za jezik i književnost, Zavod za školstvo.