Objavljeno:
2012-06-06 •
09:51:02
Jednodnevni program obuke Stvaralaštvo učenika – stilsko-jezičko oblikovanje usmenog i pisanog teksta, realizovan je u Podgorici (15. maja 2012. godine) u Zavodu za školstvo i u Baru (31. maja 2012. godine) u OŠ „Blažo Jokov Orlandić“. Seminar je dio obuke nastavnika za korektno i uspješno podučavanje učenika u oblasti usmenog i pismenog izražavanja. Učesniici su bili nastavnici iz Podgorice, Nikšića i Bara uključeni u Projekat.
Program je obuhvatio teme koje se odnose na principe tekstualnosti (pasus i njegovo razvijanje), kompoziciju teksta, jezik i stil usmenog i pisanog teksta sa posebnim osvrtom na pravopis i birokratski stil koji se, nažalost, sve češće koristi u govoru i pisanju. Radionice su vodile dr Sanja Šubarić, Nađa Durković i dr Dušanka Popović.
Iskustva primjene predloženog metodskog postupka u nastavi iz deset osnovnih škola iz tri opštine, pokazala su, kao i u Bijelom Polju, da ponuđeni pristup doprinosi unapređenju znanja i vještina učenika svih uzrasta kada je navedena oblast u pitanju. Izbor naslova, izrada plana, konsultacije i mogućnost izrade unaprijeđenje verzije sopstvenog teksta i dalje se ističu kao poseban kvalitet procesa stvaranja teksta.
Tako učenici iz OŠ „Vuk Karadžić” iz Podgorice kažu sljedeće: Andrea Šarac, III/2: Kada je učiteljica rekla da ponovo pišemo isti sastav, uplašila sam se. Mislila sam da ja to ne umijem. Ali, kada sam se potrudila bilo je mnogo bolje. Pohvalile su me učiteljica i drugarice. Bila sam mnogo srećna. Ilija Vujačić, VI/2: Uz pomoć plana sredio sam svoje misli i lako napisao sastav. Konsultacije sa nastavnicom pomogle su mi da sam popravim što je trebalo. Iz OŠ „Srbija“ iz Bara, učenici kažu: Kristina Lukolić, VIII/b: Moj glavni problem prilikom pisanja bio je kako početi sastav, šta napisati u uvodu, a šta u razradi. Pisala sam bez nekog plana, moji sastavi su bili puni nabacanih rečenica, jer sam smatrala da je potrebno napisati što više da bih dobila dobru ocjenu. Često me je nastavnica upozoravala da se udaljavam od teme i pišem previše opširno. Ali sada, zahvaljujući planu rada koji lako napravim na osnovu sakupljene građe i određivanja predmeta i tačke gledišta, ne udaljavam se od teme i pišem sa lakoćom. Sada sastavljam brže i sa zadovoljstvom jer znam šta da pišem. Denis Zaganjor VIII/b: Ja sam se radovao dok sam sastavljao priču na ovakav način. Iako sam do sada loše pisao i mislio da ja to ne mogu naučiti, sad znam da mogu. Jedva sam čekao da pročitam sastav pred razredom, a ranije to nijesam volio. Kod kuće su mi uvijek pomagali da nešto napišem.