Istraživanjem je obuhvaćeno 1533 učenika/ca završnih razreda iz 39 osnovnih škola i 793 učenika/ca završnih razreda gimnazije u Crnoj Gori. Prilikom formiranja uzorka vodilo se računa o srazmjernoj zastupljenosti regiona i škola različitih po veličini u uzorku.
Istraživanjem je trebalo utvrditi kako učenici/ce završnih razreda osnovne škole i gimnazije ocjenjuju svoju ulogu i položaj kroz sljedeće aspekte života i rada u školi:
- Predmeti, sadržaji koje uče
- Metode i oblici učenja
- Atmosfera na času, u školi
- Pravednost i objektivnost ocjenjivanja
- Uvažavanje i angažovanje mišljenja učenika/ca u nastavi
- Podrška koju učenici/ce imaju od škole i nastavnika/ca
- Uslovi i opremljenost škole
- Udžbenici
- Učešće u odlučivanju i participacija učenika/ca u životu škole
- Bezbjednost
- Dostupnost kvalitetnog obrazovanja
Istraživanje takođe treba da pokaže kako danas, osam godina od početka primjene novih obrazovnih programa u osnovnoj školi i šest godina u gimnaziji, učenici/ce ocjenjuju svoju položaj i ulogu u školi. Ovim istraživanjem utvrđuje se:
- kvalitet školskih programa i udžbenika – kroz sagledavanje njihove primjerenosti mogućnostima, interesovanju i potrebama učenika/ca.
- kvalitet procesa obrazovanja – kroz sagledavanje stepena korišćenja savremenih metoda i oblika učenja u nastavi; kroz nivo angažovanja i uvažavanja mišljenja učenika/ca u nastavi; kroz ocjenu pravednosti i objektivnosti ocjenjivanja, te kroz ocjenu atmosfere na času i ravnopravnosti odnosa učenika/ca i nastavnika/ca u školi.
- kvalitet školske sredine – kroz procjenu škole kao sredine zaštićene od droge i nasilja, škole koja je dobro opremljena i koja pruža sve neophodne uslove za rad, učenje i podršku svojim učenicima/cama.