Kako implementacija Izmjena i dopuna Zakona o uređenju prostora i izgradnji objekata iz 2011. funkcioniše u praksi, sa akcentom na sistem jednog šaltera, bila je glavna tema okruglog stola koji je održan danas u Ministarstvu održivog razvoja i turizma.
Osnovni cilj okruglog stola je sagledavanje iskustava lokalne samouprave u primjeni zakonskih rješenja, sa posebnim osvrtom na princip jednog šaltera prilikom izdavanja urbanističko-tehničkih uslova i građevinske dozvole, te sumiranje do sada postignutih rezultata.
Okrugli sto su otvorili:
Branimir Gvozdenović, ministar održivog razvoja i turizma
Ljubinka Radulović, pomoćnik generalnog sekretara Zajednice opština
Danilo Gvozdenović, pomoćnik ministra za građevinarstvo
Audio izjava ministra održivog razvoja i turizma Branimira Gvozdenovića sa okruglog stola o implemetaciji Izmjena i dopuna Zakona o uređenju prostora i izgradnji objekata |
Audio izjava pomoćnika generalnog sekretara Zajednice opština Ljubinke Radulović sa okruglog stola o implemetaciji Izmjena i dopuna Zakona o uređenju prostora i izgradnji objekata |
Audio izjava pomoćnika ministra za građevinarstvo Danila Gvozdenovića sa okruglog stola o implemetaciji Izmjena i dopuna Zakona o uređenju prostora i izgradnji objekata |
Ovdje možete da preuzmete prezentaciju pomoćnika ministra za građevinarstvo Danila Gvozdenovića
Informacija za medije:
Tri su osnovna indikatora koji prate kvalitet postupka izdavanja građevinske dozvole: PROCEDURE (broj procedura), VRIJEME (ukupno vrijeme utrošeno od trenutka podnošenja zahtjeva do momenta izdavanja dozvole), i NOVAC (potrebna sredstva koja investitor mora da utroši u fazi pribavljanja građevinske dozvole – lokalne i državne dažbine)
PROCEDURE
a) Reforme su započete 2008. godine - donesen novi Zakon o uređenju prostora i izgradnji objekata, i tada su ukinute 4 procedure.
b) U okviru Akcionog plana za reformu lakoće poslovanja urađena je Analiza propisa koji utiču na izdavanje građevinske dozvole i dati prijedlozi za dalje reforme, a što je rezultiralo narednim korakom u reformama 2010. godine, kada je ukintuto 6 procedura.
c) U reformi 2011. kada su donijete Izmjene i dopune Zakona o uređenju prostora i izgradnji objekata, uveden je i sistem jednog šaltera na kome se izdaju dozvole.
Dakle sada, po važećem zakonskom okviru, dvije procedure tj. dva koraka su utvrđena za investitora prilikom izdavanja građevinske dozvole, i to: procedura 1) Izdavanje Urbanističko – tehničkih uslova i procedura 2) Izdavanje građevinske dozvole. Dvadeset preostalih procedura tj. dokumenata obuhvaćena su u te dvije, i njih po službenoj dužnosti pribavlja organ koji izdaje dozvolu.
VRIJEME
Kroz Reforme u 2008, 2010. i 2011. godini, ukupno vrijeme utrošeno od trenutka podnošenja zahtjeva do momenta izdavanja dozvole, svedeno je sa počenih 1 godine (a u zavisnosti od vrste objekta i više) na mnogo kraći rok. Sada je vrijeme potrebno za izdavanje građevinske dozvole utvrđeno zakonom i skraćeno na 105 dana: prvi korak urbanističko-tehnički uslovi = 45 dana, a drugi korak građevinska dozvola = 60 dana. No, ići će se u pravcu i dodatnog smanjivanja rokova.
NOVAC
Reformom iz 2008. i 2010. godine ukinute su administrativne takse na izdavanje građevinske, odnosno upotrebne dozvole, kao i niz naknada koje su pratile izdavanje uslova, saglasnosti i drugih dokaza. Ipak, komunalije i dalje predstavljaju ubjedljivo najveće opterećenje kada je u pitanju izdavanje građevinskih dozvola. Obzirom da se mora naći balans između potrebe opštine da naplati ovaj prihod i tako se dalje urbanizuje i modernizuje i želje investitora da ima razumni trošak pri izdavanju dozvole, planirano je da se u najkraćem mogućem roku iznađe rješenje za ovo pitanje.
Prema nalazima Doing Business izvještaja Svjetske banke za 2013. Crna Gora mora uložiti dodatne napore za efikasniju implementaciju usvojenih reformi. Kako prema važećem zakonskom rješenju lokalne uprave izdaju preko 90% građevinskih dozvola, te reforme moraju prvenstveno ići u pravcu kreiranja lokalne administracije kao još efikasnijeg servisa građana, s tim da se svakako očekuje i kvalitetna saradnja od strane samih investitora u postupku primjene jednog šaltera. To je jedini način da se prevaziđu sva otvorena pitanja, a istovremeno uslov za bolji rejting Crne Gore u narednom izvještaju Svjetske banke.