Obzirom na stavove koji su danas iznečeni povodom Predloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o uređenju prostora i izgradnji objekata, a koji se između ostalog, tiču predloženog ukidanja naknade za komunalno opremanje za objekte od opšteg interesa, Ministarstvo održivog razvoja i turizma daje sljedeći odgovor:
Ovim Predlogom Zakona želimo da stvorimo uslove za još kvalitetniju valorizaciju prostora, podsticanje preduzetnistva i ulaganja, a samim tim i bolji život svakog građanina Crne Gore. Tekstom Predloga predloženo je da se naknada za komunalno opremanje ne plaća za objekte od opšteg interesa (škole, bolnice, putevi, žičare, elektrane, proizvodni sistemi koji zapošljavaju najmanje 50 radnika itd.) uključujući neke vrste hotela (4 ili više zvjezdica) i dr. Cilj je jasan: stimulisanje gradnje i povećanje kvaliteta objekata koji služe svim građanima, stimulisanje razvoja turizma kao strateške grane Crne Gore i podsticaj proizvodnje u svim oblastima. Takođe, ističemo da se Predlog Zakona ne odnosi na već izgrađene objekte.
Ako se postavlja pitanje kojim sredstvima će opštine da obezbijede komunalno opremanje za objekte oslobođene plaćanja naknade, pa ma koliko bio mali njihov broj, Zakonom o uređenju prostora i izgradnji objekata data je mogućnost da to uradi sam zainteresovani investitor.
Napomenuću i da su Predlogom Zakona, u objekte od opšteg interesa, koji su oslobođeni plaćanja naknade za komunalno opremanje, uključeni i obnovljivi izvori energije. Smatramo da je i ovdje cilj jasan: budući da proizvodnja energije predstavlja jedan od osnovnih izvora emisija gasova sa efektom staklene bašte, obnovljivi izvori energije imaće značajnu ulogu u proizvodnji električne energije i toplote sa malo ili bez emisija CO2. Istovremeno, izgradnjom ovih objekata bi se smanjila zavisnost od fosilnih goriva i uvoza energenata kao i poboljšala ekonomska situacija i smanjila nezaposlenost.
Na kraju, ističem ono što je jedna od ključnih novina ovog Predloga: do skoro smo imali 31 proceduru prilikom izdavanja građevinske dozvole, sada imamo dvije. To su: izdavanje urbanističko-tehničkih uslova i izdavanje same građevinske dozvole. Takođe, prije 2008. vrijeme izdavanja je bilo 1 godina i više, a sada je 30 dana za urbanističko – tehničke uslove i 30 dana za građevinsku dozvolu.
Napomenuću da trenutno u Crnoj Gori učešće hotelskih ležajeva sa 5 zvjezdica iznosi svega 2,2% u ukupnom broju primarnih ugostiteljskih objekata. Stoga upravo kroz mjere oslobađanja od komunalija moramo urgentno podstaknuti izgradnju ovih kapaciteta visoke kategorije.
Takođe, značajno je veći broj zaposlenih u hotelskim kapacitetima koji imaju vise zvjezdica u odnosu hotelske kapacitete niže kategorije. Dakle, kroz realizaciju ovakvih investicija najvišeg kvaliteta, sigurni smo da će građani Crne Gore prije svega, imati koristi, a samim tim i država kao cjelina.
Na dugi rok to je značajni dobitak, ako imamo u vidu statističke pokazatelje, a to je da su prihodi koji se plaćaju državi na račun izdavanja soba visoko kvalitetnih smještajnih kapaciteta mnogo veći od onih koje država i opština ostvaruju od hotelskih kapaciteta nižeg nivoa. Ovo je prepoznao i jedan broj crnogorskih opština koji je samostalno donio odluku o značajnom smanjenju naknade za komunalno opremanje. Razlog je naravno bio da će ti objekti na duži rok generisati velike prihode za opštinu.
Siniša Stanković – pomoćnik ministra za upravljanje otpadom i komunalni razvoj: U dijelu izgradnje komunalne infrastrukture važno je ukazati da se zahvaljujući kreditima i donacijama međunarodnih finansijskih institucija i EU fondova odvijaju i da će se odvijati intenzivne aktivnosti na izgradnji vodovodnih sistema, kanalizacionih mreža, postrojenja za tretman otpadnih voda, deponija, u iznosima od nekoliko desetina miliona eura. Ova sredstva su obezbijeđena na osnovu garancije za vraćanje kredita koje je dala Vlada Crne Gore. Takođe, eventualna primjena Zakona o legalizaciji objekata obezbijediće ukupne prihode jedinicama lokalne samouprave u iznosu od nekoliko stotina miliona eura, i iz tih sredstava mogu se značajnim dijelom finansirati aktivnosti na realizaciji prostorno-planskih dokumenta u pogledu komunalnog opremanja. Na kraju Ministasrtvo održivog razvoja i turizma će inicirati i izradu analize mogućih rješenja da se radovi na izgradnji komunalne infrastrutkure dijelom ili u cjelosti oslobode obaveze plaćanja poreza na dodatu vrijednost. Imajući u vidu navedeno, smatram da jedinice lokalne samouprave neće imati negativne posljedice u smislu ostvarivanja prihoda po osnovu naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta. Istovremeno, ukazujem na činjenicu da će izgradnjom novih hotelskih i proizvodnih kapaciteta, javna komunalna preduzeća ostvariti veće prihode zbog povećanog obima usluge.
Mogućnost da se planska dokumentacija izmijeni po skraćenom postupku ostavljena je samo u rijetkim slučajevima, po strogo utvrđenim kriterijumima, i sa ciljem uštede budžetskih sredstava. Naime, dešavalo da se donese planski dokument, te, usljed protoka vremena, ekonomske aktivnosti, i raznih objektivnih okolnosti, u međuvremenu dođe do promjena u studijama i u projektima, nakon čeka se iz državnog budžeta finansira kompletan postupak izmjena planskog dokumenta, koje su ekstremno malog obima. U skladu sa time, Predlog Zakona predviđa skraćeni postupak izmjena i dopuna planova u slučajevima koji su veoma rijetki, i kada investitori već imaju donešenu prostorno plansku dokumentaciju za određeno područje. Tada, se zaključuje poseban sporazum i moraju se zadovoljiti 6 izuzetno zahtjevnih kriterijuma.
* * *
Za više informacija možete se obratiti Milici Lekić, PR Ministarstva održivog razvoja i turizma, na 067 597 497, ili milica.lekic@mrt.gov.me.