“Vlada Crne Gore usvojila je čitav niz reformskih zakona, što je predstavljalo neophodan preduslov za uspješno sprovođenje procesa tranzicije. Poseban napredak ostvaren je u oblasti reforme ekonomskog zakonodavstva, tako da je čitav set propisa iz oblasti spoljnotrgovinske, fiskalne, finansijske, carinske politike i bankarstva gotovo u potpunosti usaglašen sa direktivama Svjetske trgovinske organizacije i Evropske unije” rekao je danas ministar ekonomije Branko Vujović na prezentaciji projekta „Indeks investicionih reformi 2010“, koji je sproveo OECD. Vujović je istakao da je u tom smislu reforma ekonomskog zakonodavstva blisko povezana sa procesom pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji, imajući u vidu da je harmonizacija domaćeg zakonodavstva sa evropskim jedan od važnih preduslova za ispunjenje uslova da Crna Gora postane punopravna članica Evropske unije.
Kako bi prevazišle ekonomsku krizu i izgradile osnovu za održivi ekonomski razvoj, zemlje Jugoistočne Evrope (JIE) moraju da privuku što više investicija. Projekat „Indeks investicionih reformi 2010“, koji je sproveo OECD, predstavlja kvantitativnu i kvalitativnu procjenu zakonodavstva i institucija koje direktno utiču na ambijent za direktne investicije u 10 ekonomija a na današnjoj prezentacija rezultata za Crnu Goru je zaključeno je da je Crna Gora napravila značajan napredak u ovoj oblasti.
„U Crnoj Gori postoji pravni okvir za strane direktne investicije koji uključuje princip nacionalnog tretmana. Ograničenja što se tiče nacionalnog tretmana su minimalna, transfer kapitala je slobodan i Vlada Crne Gore je potpisala mnoge bilateralno investicione sporazume i time istakla otvorenost za saradnju. Međutim, potrebna je opreznost kako bi se Zakon o zaštiti intelektualne svojine pravilno primijenio. Potrebno je preispitati status ratifikacije ICSID Konvencije o arbitraži Međunarodnih investicionih sporova“ navodi se u analizi OECD-a. U analizi se OECD-a se takođe zaključuje i da je „sistem obrazovanja je prošao kroz niz pozitivnih promjena“.
- Strateška dokumenta su fokusirana na razvoj ljudskih resursa uopšteno gledano, ali takođe i na niz konkretnih pitanja vezana za konstantno obrazovanje i obuke. Međutim, ključni izazov za ekonomiju će biti da poveća ulaganje u kvalitet obrazovanja a posebnu pažnju treba posvetiti politici zapošljavanja i zadržavanja nastavnika. Potrebno je ispitati razvoj mehanizma, kao što je stažiranje, koji bi pomogli da se izgradi veza između institucija visokog obrazovanja i tržišta rada – navodi se u zaključcima o Crnoj Gori.
Ističu i da je, od 2006. godine Crna Gora uložila dosta napora kako bi se integrisala u multilateralni trgovinski sistem. Kao potvrdu za ove tvrdnje u OECD- u navode da je Crna Gora zaključila bilateralne pregovore vezane za pristup tržištu sa skoro svim članicama STO-a koje su to tražile, uključujući EU i SAD, ali i preporučujue da bi, što se tiče oblasti trgovinskih olakšica, Crna Gora trebalo da poboljša dostupnost informacija o trgovini.
U analizi OECD-a se navodi i da su propisi vezani za insolventnost, kao i za katastar u Crnoj Gori zadovoljavajući. Međutim, zalog koji banke zahtjevaju je i dalje previsok. U OECD-u smatraju da to predstavlja jednu od glavnih barijera kad je riječ o pristupu finansijskim sredstvima. „Crna Gora bi trebala da dalje razvija okvir za lizing i faktoring. Takođe, trebalo bi da ispita mogućnosti za jačanje aranžmana za garancije“ preporučeno je u projektu „Indeks investicionih reformi 2010“.
Crna Gora redovno prati prihode i rashode, takođe ima uspostavljen model za predviđanje ukupnog prihoda od poreza, ističu u OECD-u. Smatraju i da bi Crna Gora trebalo da uradi analizu distributivnog uticaja poreskog sistema iako su već preduzeti koraci za sprovođenje iste. Kada su u pitanju procjene poreskih izdataka (koji nisu uračunati u Crnoj Gori), takve analize mogu biti od velike pomoći za praćenje usklađivanja sa pravilima EU o državnoj pomoći.