Visoke strane ugovornice dužne su da se povinuju pravosnažnoj presudi Evropskog suda u svakom predmetu u kojem su stranke (čl. 46 st. 1 Konvencije). Izvršenje pravosnažne presude u skladu sa članom 46 Konvencije ne ograničava se samo na isplatu oštećenoj strani novčanog iznosa koji joj je dodijeljen na ime pravičnog zadovoljenja, već obuhvata i obavezu da se preduzmu dalje pojedinačne i/ili, ako je to primjereno, opšte mjere u domaćem pravnom poretku, kako bi se stalo na put povredi prava koju je Evropski sud utvrdio i kako bi se otklonile njene posljedice, ali i spriječile buduće povrede.
Tužena država je, u načelu, slobodna da izabere i predloži pojedinačne i opšte mjere koje namjerava da preduzme u postupku izvršenja, pod uslovom da su te mjere u skladu sa zaključcima utvrđenim u presudi Evropskog suda. Evropski sud samo u izuzetnim slučajevima ukazuje na vrstu mjere koju država treba da preduzme, obično u predmetima u kojima postoje sistemski problemi ili pak u onim predmetima u kojima se radi o preduzimanju hitnih mjera.
Nadzor nad izvršenjem presuda Evropskog suda, ali i odluka donijetih po osnovu zaključenih prijateljskih poravnanja, vrši Komitet ministara Savjeta Evrope, kojem tužene države imaju obavezu da u predviđenim rokovima dostavljaju Akcione planove/izvještaje u kojem navode mjere koje su preduzele ili namjeravaju preduzeti u cilju izvršenja presude Evropskog suda. Nadzor nad izvršenjem presude završava se usvajanjem konačne Rezolucije od strane Komiteta ministara, nakon sprovođenja svih neophodnih mjera.
Zastupnik Crne Gore pred Evropskim sudom za ljudska prava nadležan je da se stara o izvršenju presuda Evropskog suda za ljudska prava, ukoliko je utvrđeno da je Crna Gora povrijedila odredbe Konvencije i o tome izvještava Komitet ministara Savjeta Evrope.
S tim u vezi, Kancelarija zastupnika pristupila je izvršenju presuda Evropskog suda u vezi grupe predmeta Siništaj i drugi protiv Crne Gore (br. predstavki 1451/10, 7260/10 i 7382/10 ) i dostavila Komitetu ministara dopunjeni Akcioni plan u kojem je predstavila mjere koje je preduzela u cilju izvršenja istih.
Podsjećanja radi, u predmetnim presudama, Evropski sud je utvrdio da je došlo do povrede materijalnog i proceduralnog aspekta člana 3 Konvencije (zabrana mučenja), iz razloga što su podnosioci predstavki bili podvrgnuti torturi i zlostavljanju od strane policijskih službenika i u tom smislu nijesu sprovedene djelotvorne istrage koje bi dovele do identifikovanja i kažnjavanja lica odgovornih za zlostavljanje.
Dopunjeni Akcioni plan u vezi grupe predmeta Siništaj i drugi protiv Crne Gore, dostupan je na sljedećem linku: 1492nd meeting (March 2024) (DH) - Action Plan (05/12/2023) - Communication from Montenegro concerning the group of cases of SINISTAJ AND OTHERS v. Montenegro (Application No. 1451/10) (anglais uniquement) (coe.int)