Vlada je na danas održanoj, 33. sjednici kojom je predsjedavao predsjednik dr Dritan Abazović, utvrdila Predlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o oduzimanju imovinske koristi stečene kriminalnom djelatnošću. U diskusiji je naglašeno da je osnovni razlog za promjene Zakona unapređenje normativnog okvira za efikasno sprečavanje sticanja i upotrebe imovinske koristi stečene kriminalnom djelatnošću, a u cilju zaštite imovine koja je stečena na zakonit način i radi zaštite ekonomske, društvene i ekološke funkcije imovine stečene u skladu sa propisima. Cilj zakona je oduzimanje imovinske koristi onima koji su je nezakonito stekli, bez obzira na to je li im ta imovina prenesena sa ili bez naknade ili sa naknadom koja ne odgovara stvarnoj vrijednosti. Predložene izmjene bile su nužne i opravdane kako bi se dopunio zakonodavni okvir u borbi protiv svih oblika kriminala, naročito organizovanog kriminala. Zakonom je precizirano šta podrazumjeva oduzimanje imovinske koristi, odnosno da je to i privremeno i/ili trajno oduzimanje, definisan je pojam imovinske koristi koji je i proširen tako da uključuje i svaku naknadnu ili transformaciju imovinske koristi. Takođe, proširen je pojam imovine koji sada uključuje i virtuelnu imovinu i imovinska prava koja dokazuju pravo vlasništva. Jasno je propisano da se imovinska korist stečena kriminalnom djelatnošću može oduzeti od učinioca ako je stečena u periodu deset godina prije i/ili poslije izvršenja krivičnog djela. Proširen je kruga lica koja se smatraju članovima porodice, odnosno postupak u slučaju smrti lica protiv koga se vodi krivični postupak, ili se lice nalazi u bjekstvu ili se pokrenuti postupak ne može nastaviti zbog postojanja okolnosti koje trajno isključuju krivično gonjenje. Uvodi se novo Poglavlje koje se odnosi na finansijski izviđaj i propisuje način zaključenja finansijske istrage, odnosno koliko ona može trajati. Na izvršenje odluka o trajnom oduzimanju imovinske koristi stečene kriminalnom djelatnošću, primjenjivaće se odredbe zakona kojim se uređuje izvršenje i obezbjeđenje, pri čemu trajno oduzeta imovinska korist postaje državna imovina kojom raspolaže Vlada na jasno propisan način. Zakon je, kako je navedeno u raspravi, u potpunosti komplementaran sa pravnim tekovinama Evropske unije.
Utvrđen je Predlog zakona o dopuni Zakona o sudovima. Donošenje Zakona je bilo neophodno kako bi se efikasnije implementirale odredbe Zakona o oduzimanju imovinske koristi stečene kriminalnom djelatnošću, i propisala jasna nadležnost sudova za postupanje u ovim predmetima. Dopunom je regulisano da, nezavisno od pravila o mjesnoj nadležnosti, Osnovni sud u Podgorici sudi u prvom stepenu u predmetnim sporovima, za čiju svrhu će biti formirano specijalno odjeljenje.
Vlada je utvrdila Predlog Zakona o izmjenama i dopunama zakona o porezu na dodatu vrijednost. Osnovnim promjenama Zakona se vrši dodatno usklađivanje nacionalnog PDV zakonodavstva sa Direktivom Savjeta EU 2006/112 o zajedničkom sistemu PDV. Nova rješenja se odnose na oporezivanje prirodnog gasa i električne energije i energije za grijanje ili hlađenje, investicionog zlata, kao i usluga u međunarodnom drumskom prevozu putnika u Crnoj Gori koje pružaju strana lica koja nemaju sjedište ili stalnu poslovnu jedinicu, prebivalište ili boravište u našoj zemlji. Promet električne energije i prirodnog gasa se uređuje na drugačiji način, čime se stvaraju povoljniji uslovi za unapređenje enegetskog tržišta, stvaraju odgovarajući tržišni uslova za nesmetani rad subjekata na ovom tržištu, kroz smanjenje admistrativnog optrećenja i osiguravnje jednakog poreskog tretmana svih subjekata. Na taj način će se ukinuti mogućnost dvostrukog oporezivanja ili neoporezivanja i ukloniti poreske barijere u procesu integracije energetskog tržišta sa tržištima zemalja članica Evropske Unije i zemalja iz regiona. Predloženim zakonskim rješenjem se predviđa uvođenje u crnogorski poreski sistem nove poreske kategorije, oporezivanja prometa investicionog zlata, čime se nacionalno poresko zakonodavstvo usklađuje sa poreskim zakonodavstvom Evropske unije. Izmjenama u oblasti oporezivanja stranih lica koja nemaju sjedište ili stalnu poslovnu jedinicu, prebivalište ili boravište u Crnoj Gori, a obavljaju isključivo međunarodni drumski prevoz putnika u Crnoj Gori, dovode se u ravnopravan položaj crnogorski poreski obveznici koji pružaju iste usluge na teritoriji zemalja u okruženju, u kojima im se vrši obračun PDV-a, osim kada sa državom iz koje je poreski obveznik koji pruža te usluge na teritoriji Crne Gore postoji zaključen međunarodni sporazum o poreskom oslobađanju.
Utvrđen je Predlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na ugljovodonike s Izvještajem sa javne rasprave. Predloženim izmjenama izvršiće se: povezivanje transfernih cijena u vezi sa upstream operacijama sa propisanim normama koje uređuju oporezivanje dobiti pravnih lica; propisivanje vrsta sredstava obezbjeđenja i rokova za dostavljanje sredstava obezbjeđenja za reinvestiranje novčanih sredstava; preciznije propisivanje prihoda i rashoda od upstream operacija. Novim odredbama će se uspostaviti jača pravna sigurnost, što će stimulativno djelovati na privlačenje velikih kompanija koje se bave istraživanjem i proizvodnjom ugljovodonika.
Vlada je utvrdila Predlog zakona o potvrđivanju Sektorskog sporazuma između Vlade Crne Gore i Evropske komisije kojim se utvrđuju pravila za upravljanje i sprovođenje finansijske podrške Unije Crnoj Gori u okviru instrumenta pretpristupne podrške za oblast politike „Poljoprivreda i ruralni razvoj“ (IPARD III). Zakon o potvrđivanju Sektorskog sporazuma ima za cilj da pripremi crnogorske poljoprivrednike za ulazak u EU kroz povlačenje finansijskih sredstava iz pretpristupnih fondova. Opšti cilj je povećanje konkurentnosti poljoprivrednih proizvoda, postepeno usklađivanje sa pravilima Unije, standardima, politikama i praksama u pogledu pridruživanju EU. U skladu sa Programom razvoja poljoprivrede i ruralnih područja Crne Gore u okviru IPARD III 2021-2027, ukupan iznos sredstava dobijenih iz evropskih fondova iznosi 63 milona eura.
Donijeta je Uredba o Carinskoj tarifi za 2023. godinu, kojom se usaglašava nacionalna sa Kombinovanom nomenklaturom Evropske unije. Uredba predstavlja kodifikovani propis koj sadrži i carinske stope iz sporazuma o slobodnoj trgovini koje Crna Gora primjenjuje. Konstatovano je da će Uredba imati pozitivne efekte u cilju olakšanja poslovanja privrednicima koji se bave spoljnom trgovinom.
Vlada je donijela izmjene uredbi kojima se obezbjeđuje sprovođenje Zakona o bezbjednosti hrane i usaglašavanje sa pravnom tekovinom Evropske unije u sljedećim oblastima: prehrambenih aroma; mikrobioloških kriterijuma za bezbjednost hrane; higijene hrane; maksimalno dozvoljenih količina kontaminenata u hrani i vrsta vitamina i minerala koji se mogu koristiti u proizvodnji suplemenata.
Usvojen je Program reforme upravljanja javnim finansijama 2022-2026 sa Akcionim planom. U diskusiji je naglašeno da je Program potreban kako bi se osigurala fiskalna održivost i dobro upravljanje javnim finansijama u skladu sa pravnom tekovinom EU i očekuje se da će biti ostvareni značajni rezultati i napredak u funkcionisanju budžetskog sistema, upravljačkoj odgovornosti, izvršenju budžeta i internoj i eksternoj reviziji. Usvajanje PFM programa je jedan od ključnih kriterijuma za dalje korišćenje sredstava kroz Instrument pretpristupne podrške (IPA) i preduslov za sektorsku budžetsku podršku. Takođe, Program je značajan i za koordinaciju napora za ispunjenje mjerila za otvaranje ili zatvaranje pregovora u poglavljima koja se odnose na upravljanje javnim finansijama.
Vlada je usvojila Informaciju o Finansijskom sporazumu između Vlade Crne Gore i Evropske komisije o IPA godišnjem akcionom programu za Crnu Goru za 2021. godinu, i prihvatila Sporazum. U Informaciji se navodi da je Godišnjim akcionim programom za Crnu Goru za 2021. godinu opredijeljeno ukupno 33.517.352 eura, od čega je 32.410.000 eura bespovratnih sredstava Evropske unije, dok je iznos nacionalnog kofinansiranja 1.107.352 eura. Opredijeljena sredstva su namijenjena za sprovođenje akcija iz oblasti životne sredine i klimatske akcije, saobraćaja, poljoprivrede i ruralnog razvoja, kao i za dvije horizontalne akcije – Instrument za evropsku integraciju i Instrument EU za podršku reformama. Potpisivanje ovog Sporazuma je preduslov za korišćenje opredijeljenih EU sredstava i početak sprovođenja aktivnosti koje su programom planirane.
Usvojena je Informacija o isplati jednokratne pomoći penzionerima u Crnoj Gori . Imajući u vidu da je rast cijena osnovnih životnih namirnica uticao na životni standard, Vlada je obezbijedila jednokratnu pomoć penzionerima u Crnoj Gori i to na način:
U skladu sa raspoloživim mogućnostima, Vlada je obezbijedila jednokratnu pomoć i korisnicima prava na srazmjernu penziju i to na način:
Ukupna sredstva za isplatu jednokratne pomoći penzionerima, po datim modelima, iznosiće 17.029.650 eura.
Vlada je donijela Odluku o organizovanju Javne ustanove za smještaj djece i mladih sa problemima u ponašanju i djece i mladih žrtava trgovine ljudima. Odlukom se postojeća Javna ustanova za smještaj djece sa problemima u ponašanju organizuje kao Javna ustanova za smještaj djece i mladih sa problemima u ponašanju i djece i mladih žrtava trgovine ljudima. U diskusiji je naglašeno da je Crna Gora, u skladu sa Konvencijom Savjeta Evrope o borbi protiv trgovine ljudima i Istanbulskom konvencijom, dužna da prihvati zakonodavne i druge mjere koje su potrebne za pružanje pomoći žrtvama u njihovom fizičkom, psihološkom i socijalnom oporavku, te da im obezbijedi prikladan i siguran smještaj, psihološku i materijalnu pomoć. Imajući u vidu navedeno, posebno činjenicu da postojeće prihvatilište – sklonište ne može da na adekvatan način obezbijedi smještaj u skladu sa uzrastom, polom i potrebama korisnika, neophodno je da se u Crnoj Gori osnuje sklonište u kojem će se smještati djeca i mladi žrtve trgovine ljudima odvojeno od odraslih i starih lica.
Izdati su Urbanističko - tehnički uslovi za izradu tehničke dokumentacije za izgradnju objekta za proizvodnju električne energije iz obnovljivih resursa – solarne elektrane, a u skladu sa članom 218c Zakona o planiranju prostora i izgradnji objekata i članom 2 Pravilnika o bližim kriterijuma za ocjenu zahtjeva za izdavanje urbanističko - tehničkih uslova za izgradnju objekata za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora sunca i drugih obnovljivih izvora. UT uslovi su izdati na zahtjev kompanije „M Energy“ d.o.o. Cetinje za lokaciju u zahvatu katastarske opštine Ubli, Prijestonica Cetinje i katastarskih opština Bogetići i Broćanac u opštini Nikšić. Ukupna površina lokacije iznosi cca 13.000.000 m². Prema prethodno sporovedenim analizama od strane podnosioca zahtjeva utvrđeno je da je maksimalni mogući kapacitet buduće solarne elektrane cca 385 MW.
Vlada je izdala Urbanističko - tehničke uslove za izradu tehničke dokumentacije za izgradnju objekta za proizvodnju električne energije iz obnovljivih resursa polja vjetra – vjetropark, a u skladu sa članom 218c Zakona o planiranju prostora i izgradnji objekata i članom 2 Pravilnika o bližim kriterijuma za ocjenu zahtjeva za izdavanje urbanističko - tehničkih uslova za izgradnju objekata za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora sunca i drugih obnovljivih izvora. UT uslovi su izdati na zahtjev fizičkog lica za lokaciju u zahvatu katastarskih opština Bobovo i Kruševo, opština Pljevlja ukupne površina 1.671.700 m². Prema analizama podnosioca zahtjeva utvrđeno je da potencijalna količina proizvedene električne energije, sa 20 turbina ukupne snage vjetroparka 120 MW, iznosi 393,80 GWh.
Usvojen je Godišnji izvještaj o sprovođenju Akcionog plana za implementaciju Programa razvoja informaciono komunikacionih tehnologija pravosuđa 2021-2023., za 2021. godinu. Izvještaj je urađen na osnovu prikupljenih podataka od članova Radne grupe za praćenje implementacije IKT Programa, u odnosu na 11 dospjelih aktivnosti. U Izvještaju je dat detaljan statistički pregled stepena realizacije planiranih aktivnosti u izvještajnom periodu, ključna dostignuća i izazovi u sprovođenju, pomak ostvaren na nivou svakog operativnog cilja sa navedenim indikatorima učinka i preprekama koje se se pojavile, tabelarni prikaz izvještavanja po svim aktivnostima operativnih ciljeva, nakon čega slijede preporuke za naredne faze sprovođenja strateškog dokumenta.
Vlada je usvojila Informaciju o realizaciji Zaključaka br. 07-7471/2 od 30. novembra 2022. godine, i dala saglasnost na Aneks ugovora o tekućem održavanju javne infrastrukture za 2022. godinu. Prethodno je Vlada zaključkom od 30. novembra 2022. godine, dala saglasnot za korišćenje Tekuće budžetske rezerve u iznosu od 3.941.200 eura, za namjenu urgentne nabavke materijala, opreme i usluga za tekuće održavanje javne željezničke infrastrukture. U cilju kompletiranja realizacije zaključaka, urađen je Aneks ugovora o tekućem održavanju javne infrastrukture za 2022. godinu, čiji je sastavni dio i Prilog koji sadrži detaljnu specifikaciju materijala, opreme i usluga.
Donijet je Kadrovski plan za Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma za 2022. godinu.
Vlada je dala saglasnost za korišćenje sredstava iz Tekuće budžetske rezerve za Podfond za komercijalne i neprofitne medije, u iznosu od 580.221,75 eura.
Donijeta je Odluka o izmjeni Odluke o preduzimanju privremenih mjera usljed pojave epidemije zarazne bolesti COVID-19 od većeg epidemiološkog značaja, kojom se važenje postojećih epidemiološkim mjera produžava do 30. decembra.
Vlada je usvojila Informaciju o neizmirenim obavezama prema državi Brazil po osnovu kupovine vazduhoplova Embraer ERJ 190-200 LR (skraćeni naziv Charlie), reg. oznake 40-AOC. Povodom note Amasade Brazila kojom se moli za odgovor crnogorskih nadležnih institucija u vezi sa pregovorima o izmirenju dugovanja za finansiranje navedenog vazduhoplova, a u cilju rješavanja ovog složenog naslijeđenog problema, Ministarstvo finansija je sačinilo detaljnu analizu raspoložive dokumentacije i odluka ranijih vlada i predložilo dva modela izvršavanja ugovorenih obaveza, u smislu preventivnog djelovanja i otklanjanja negativnih posljedica po budžet. Prvim modelom je razrađena kupovina od strane Vlade, u iznosu od 5.2 miliona USD, čime bi se steklo vlasništvo nad avionom, a što bi podrazumijevalo i dodatno ulaganje za njegovu revitalizaciju, u iznosu od oko 8.2 miliona USD. Po ovom modelu neophodno bi bilo izdvojiti 13.4 miliona USD, kako bi se avion stavio u funkciju, sa resursima operacije u narednih 7 – 8 godina. Drugim modelom analizirana je reisporuka aviona koja bi koštala 11,7 miliona USD, a uz dodatne troškove reisporuke iznos bi prešao 12 miliona USD. U Informaciji se navodi da je Državnom garancijom koju je izdalo nekadašnje Ministarstvo saobraćaja, pomorstva i telekomunikacije 12.07.2010. godine, Država neopozivo i bezuslovno garantovala da će, u slučaju da Zakupac (Montenegro Airlines) iz bilo kog razloga ne ispuni obaveze, izvršiti reisporuku aviona, u skladu sa Ugovorom o zakupu. U tom slučaju Zakupac bi imao i pravo na obeštećenje i isplatu svih troškova i gubitaka. Imajući u vidu da bi prilikom reisporuke bili angažovani advokati i tehnički eksperti u procesu reisporuke, a u skladu sa Ugovorom ove obaveze padaju na Državu Crnu Goru, to se procjenjuje da bi ukupni troškovi prelazili 12 mil USD. Naglašava se i to da bi pored troškova reisporuke Država izgubila i avion u koji je do sada uloženo 38 miliona USD. Imajući u vidu sve navedeno, Vlada je zaključila da se formira Operativni tim sa zadatkom da sagleda cjelokupnu situaciju i sačini predlog rješenja.
Usvojena je Informacija o preusmjeravanju neutrošenih sredstava u okviru kapitalnog budžeta Uprave za kapitalne projekte za 2022. godinu. U Informaciji se navodi da je Uprava za kapitalne projekte informisala Ministarstvo finansija da zbog nepredviđenih okolnosti neće doći do potpune realizacije nekoliko kapitalnih projekata u iznosima planiranih Zakonom o izmjenama i dopuni Zakona o budžetu Crne Gore za 2022. godinu, pa će sredstva u ukupnom iznosu od 3.023.841 eura ostati neutrošena. S tim u vezi, Vlada je odobrila preusmjeravanje navedenih finansijskih sredstava, radi plaćanja dospjelih obaveza nastalih po osnovu ugovora o realizaciji, na projekte čija je realizacija u toku.
Vlada je usvojila Informaciju o namjeri Vlade Crne Gore za otkup dijela preostalih ponuđenih akcija u vlasništvu manjinskih akcionara emitenta "Luka Bar" AD Bar.
Data je saglasnost za odobravanje pozajmice Prijestonici Cetinje iz Tekuće budžetske rezerve u iznosu od 1.500.000 eura i prihvaćen Ugovor o regulisanju medusobnih prava i obaveza između Vlade Cre Gore i Prijestonice Cetinje po osnovu odobrene pozajmice. Odobrenom finansijskom pozajmicom izvršila bi se uplata poreza i doprinosa na zarade zaposlenih, a samim tim i povezivanje njihovog radnog staža, čime bi se omogućilo ostvarivanje prava na penziju zaposlenima koji su to pravo stekli i onima koji to pravo stiču u narednom periodu. Takođe, iz ovih sredstava realizovale bi se dospjele a neizmirene obaveze utvrdene Ugovorom o Reprogramu poreskog duga iz 2015. godine.
Vlada je usvojila Informaciju o realizovanim projektima solidarne stambene gradnje i nastavku dalje saradnje u obezbjeđivanju novčanih sredstava godišnje podrške za rješavanje stambenih potreba zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova, Upravi policije, Agenciji za nacionalnu bezbjednost i Policijskoj akademiji za period 2023-2025. godine i prihvatila Sporazum o obezbjeđivanju novčanih sredstava za godišnju podršku. Tim povodom, zaduženo je Ministarstvo finansija da, na ime podrške u rješavanju stambenih potreba zaposlenih u sektoru bezbijednosti, u prvom kvartala 2023. godine, obezbijedi 600.000 eura iz Tekuće budžetske rezerve radi realizacije navedenog Sporazuma.
Pored ostalog, Vlada je razmotrila i više kadrovskih pitanja dostupnih na linku.