Saopštenje sa 69. sjednice Vlade Crne Gore

Objavljeno: 2023-10-12 14:08:00 Autor: Služba za odnose s javnošću Vlade Crne Gore

Vlada je na danas održanoj 69. sjednici kojom je predsjedavao predsjednik dr Dritan Abazović, utvrdila Predlog zakona o potvrđivanju Ženevskog akta Lisabonskog sporazuma o imenima porijekla i oznakama geografskog porijekla. Ženevski akt Lisabonskog sporazuma usvojen je na Diplomatskoj konferenciji 20. maja 2015. godine, a stupio je na snagu 26.02.2020. godine. Cilj donošenja zakona je da se omogući unapređenje Sporazuma i proširi njegovo područje primjene ne samo na imena porijekla već i na oznake geografskog porijekla, kao i da se harmonizuje naše zakonodavstvo za zakonodavstvom Evropske unije.

Donijeta je Odluka o davanju šuma u državnoj svojini na korišćenje prodajom drveta u dubećem stanju u područnim jedinicama Berane, Nikšić, Petnjica, Kolašin, Plav, Žabljak, Gusinje, Pljevlja i Mojkovac (sanitarna sječa u 2023. godini). Odlukom se daje na korišćenje drvna masa koja je bila izložena dejstvu požara i drugih abiotičkih činilaca, kao i dejstvu entomoloških i fitopatoloških činilaca. Kako je u tekućoj godini došlo do izražene pojave sanitara u četinarskim šumama, dominantno uslijed razvoja potkornjaka, u najkraćem mogućem roku je izvršena doznaka sanitarnih stabala pa je neophodno što prije izvršiti njihovu sječu radi sprečavanja daljih štetnih posledica. Ukupno očekivani minimalni prihod po ovom osnovu iznosi 431.940 eura.

Vlada je donijela Odluku o raspodjeli dobiti Društva sa ograničenom odgovornošću „Centar za ekotoksikološka ispitivanja” - Podgorica za 2022. godinu. U diskusiji je istaknuto da je Društvo poslovnu  godinu završilo  pozitivnim rezultatom i ostvarilo dobit u ukupnom iznosu od 92.611 eura poslije oporezivanja. Odlukom se utvrđuje i raspodjela dijela neraspoređene dobiti iz ranijeg perioda u iznosu od 48.368 eura. U skladi sa tim, Odlukom je utvrđeno da će se dobit, u ukupnom iznosu od 140.980 eura, rasporediti za investicije u osnovna sredstva Društva, shodno specifikaciji datoj u dokumentu.

Usvojena je Informacija o Finansijskom sporazumu za (Interreg VI-B) IPA Jadransko-jonski program, i prihvaćen tekst Sporazuma kojim se utvrđuju uslovi finansiranja i sprovođenja Programa na području Crne Gore. Njegovo potpisivanje ima za cilj da obezbijedi efikasno upravljanje i sprovođenje Programa, a njime se, takođe, definišu i alokacija sredstava za period trajanja programa, način izvještavanja, uslovi koji se odnose na kofinansiranje, kao i ostale obaveze Crne Gore kao države učesnice Programa. Kako je navedeno u Sporazumu o sadržaju Interreg IPA Jadransko-jonskog programa i potvrdi nacionalnog kofinansiranja, Crna Gora će za potrebe finansiranja tehničke podrške na nivou cijelog Programa opredijeliti ukupno 202.377 eura, kojim se obezbjeđuje rad zajedničkih tijela, kao i sprovođenje projekta tehničke podrške čiji će korisnik biti Ministarstvo evropskih poslova. Plaćanje kontribucije je raspoređeno na šestogodišnji period od 2021. do 2027. godine. IPA Jadransko-jonski program 2021-2027 je nastavak programa 2014-2020, koji primenjuje isti obrazac finansiranja, ostvarujući benefite po osnovu veće oblasti na kojoj se sprovodi saradnja, s obzirom na to da se proširio na Sjevernu Makedoniju i San Marino i pokriva područje od 10 zemalja učesnica. IPA ADRION 2021-2027 uključuje Hrvatsku, Grčku, Sloveniju i ltaliju sa regionima Furlanija-Julijska krajina, Veneto, Lombardija, Emilija-Romanja, Marke, Umbrija, Abruco, Molize, Pulja, Bazilikata, Kalabrija i Sicilija, kao i dvije autonomne pokrajine Trento i Bolcano. Među zemijama koje nijesu članice EU, tu su Albanija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija, Srbija, Bosna i Hercegovina i San Marino. Ukupan budžet Programa iznosi 160.810.020 eura, od čega doprinos EU iznosi 136.688.515 eura.

Vlada je usvojila Informaciju o aktivnostima na realizaciji projekta termoenergetskog kompleksa u Pljevljima. Uporedo sa realizacijom projekta Ekološke rekonstrukcije TE Pljevlja realizuje se i projekat „Toplifikacija Pljevalja, za čista i topla Pljevlja – izgradnja primarnog toplovoda od TE do grada“ koji je od ogromne važnosti za sve građane Pljevalja, kako sa energestkog tako i sa ekološkog stanovišta. U diskusiji je konstatovano da je proglašenjem javnog interesa za realizaciju projekta, odlukom Vlade, povećana efikasnost i efektivnost cijelog procesa operacionalizacije toplifikacije Pljevalja, čime su se ubrzale i prevazišle mnoge administrativne barijere. Na projektu Ekološke rekonstrukcije TE Pljevlja se od 27. aprila 2022. godine izvode građevinski radovi, a do sada je izvedeno oko 75 % posla. Do sada je Izvođač ispostavio fakture u iznosu od 24.084.476 eura, uključujući avans, a na naplatu je dospjelo i Izvođaču uplaćeno 22.492.289 eura, uključujući avans. Uplaćeni iznos je 41.33 % vrijednosti ugovora koji iznosi 54.427.700 eura sa PDV-om, što govori da EPCG, kao investitor, nema problema u finansiranju ovog značajnog projekta. Projekat izgradnje toplovoda podijeljen je u 3 faze, a u toku su radovi na prvoj fazi u ukupnom iznosu od 2,5 miliona koje je obezbijedila EPCG. Osnovni cilj projekta je ekološki aspekt – zaštita životne sredine, što se ogleda u gašenju šest postojećih najvećih kotlarnica u centru grada (prva faza projekta) i stvaranje uslova za novih 20 priključaka budućih zona toplifikacije. Opština Pljevlja je budžetom za 2022. godinu obezbijedila oko 80.000 eura za projekat toplifikacije i eksproprijaciju zemljišta, a budžetom za 2023. godinu ovaj iznos je povećala na 100.000 eura. Uprava za kapitalne projekte u 2022. godini je iz kapitalnog budžeta za 2022. godinu za ovu namjenu obezbijedila iznos od 228.371 eura, dok je kapitalnim budžetom za 2023. godinu za realizaciju II i III dionice opredijelila 2,5 miliona. Nakon revizije Glavnog projekta II i III faze – dionice i utvrđivanja potrebnih finansijskih sredstava za završetak cjelokupnog projekta izgradnje primarnog toplovoda će se iz kapitalnog budžeta obezbijediti i preostala potrebna sredstva.

Vlada je usvojila Informaciju o podnijetim zahtjevima vezano za promjenu udjela u vlasničkoj strukturi koncesionih društava.  U Informaciji se navodi da su, u skladu sa ugovornim obavezama, Ministarstvu kapitalnih investicija dostavljena dva zahtjeva za davanje saglasnosti za promjenu vlasničke strukture u koncesionim društvima u okviru četiri ugovora o koncesiji, i to:

  • zahtjev koncesionara konzorcijuma „Kutska i Mojanska” i koncesionih društava „Small Hydro Power Plant Kutska” DOO Andrijevica i „Small Hydro Power Plant Mojanska” DOO Andrijevica od 15.09.2023. godine i
  • zahtjev koncesionara „Igma Grand” DOO Andrijevica i koncesionog društva „Igma Energy” DOO Andrijevica od 15.09.2023. godine.

Budući da je ugovorima o koncesiji propisano da Koncesionar, kao ni članovi mogućeg konzorcijuma ne mogu na bilo koji način raspolagati (prodaja, prenos, ili uspostavljanje tereta) udjelima u Koncesionom društvu, niti smije na bilo koji način efektivno prenijeti pravo upravljanja nad Koncesionim duštvom, bez prethodne saglasnosti Koncedenta, zaduženo je Ministarstvo kapitalnih investicija da izvrši ocjenu ispunjenosti uslova iz Zakona o koncesijama lica po podnijetim zahtjevima nevedenih koncesionara, i da, ukoliko budu ispunjeni zakonski uslovi, pripremi ugovore kojima će se urediti promjena vlasničke strukture u koncesionim društvima.

Dala je saglasnost za izvođenje pripremnih radova za građenje složenog inženjerskog objekta, tj. rekonstrukciju magistralnog puta M-3 (M-18) Šćepan Polje - Nikšić, dionica: Jasenovo polje – Vidrovan. Planirana rekonstrukcija podrazumijeva proširenje postojećeg puta sa sadašnjih 6,5 m na 7,1 m, dužine cca 5,5 km, čime se stvaraju povoljniji uslovi za saobraćaj i povećanje bezbjednosti saobraćaja na teritoriji opštine Nikšić, kao i uslovi za lakšu i bržu povezanost sa opštinama Šavnik, Plužine i Žabljak, kao i susjednom državom Bosnom i Hercegovinom. Ugovor o izvođenju radova je potpisan sa kompanijom „Mehanizacija i programat” AD Nikšić, u vrijednost od 3.772.979 eura sa PDV-om.

Vlada je usvojila Informaciju o trenutnom stanju i potrebi sprovođenja kratkoročnih mjera izgradnje vještačkih nasipa – dina radi prevencije štete imovini HTP Ulcinjska rivijera izazvane erozijom na Adi Bojani i obezbjeđivanja uslova za narednu turističku sezonu. U Informaciji se navodi, da je neophodno ponovno postavljanje vještačke – privremene dine, s obzirom na to da iskustvo izvođenja ovih radova tokom prethodne dvije godine ukazuje na efikasnost zaštite tokom zimskog perioda, čime bi se zaštitili od erozije objekti na prvoj liniji od mora. U tom cilju zaduženo je Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma da u što kraćem roku realizuje projekat izgradnje vještačkih dina, odnosno nasipa, kao privremene sezonske mjere za zaštitu plaže na Adi Bojani, i to iz sredstava sopstvenog budžeta, u iznosu 45.000 eura.

Usvojena je Informacija o potpisivanju Sporazuma o priznavanju profesionalnih kvalifikacija medicinskih sestara opšte njege, doktora veterinarske medicine, farmaceuta i babica u kontekstu Sporazuma o slobodnoj trgovini u Centralnoj Evropi (CEFTA) i prihvaćen tekst Sporazuma koji će biti potpisan na Samitu lidera Berlinkog procesa 16. oktobra u Tirani. Cilj potpisivanja ovog Sporazuma je jačanje regionalne saradnje kroz mogućnost integrisanja stručnih lica na tržištu rada u regionu po principu automatskog priznavanja profesija koje Sporazum reguliše, jačanje dobrosusjedskih odnosa, bolje ekonomske integracije i infrastrukturne povezanosti. Zaključivanjem ovog međunarodnog akta se potvrđuje posvećenost Crne Gore unapređenju regionalne saradnje sa zemljama Zapadnog Balkana, ali i dalji napredak u pregovorima sa EU u okviru Poglavlja 3 – „Pravo osnivanja preduzeća i sloboda pružanja usluga“.

Vlada je utvrdila osnovu za vođenje pregovora i zaključivanje Ugovora između Crne Gore i Republike Srbije o dopuni Ugovora između Crne Gore i Republike Srbije o izručenju i prihvatila tekst Ugovora. Ugovorom koji je trenutno na snazi, u okviru krivičnih djela korupcije, za koja se može dozvoliti izručenje sopstvenih državljana, nijesu predviđena krivična djela zloupotreba položaja u privrednom poslovanju, kao i zloupotreba ovlašćenja u privredi, a koja su predviđena Krivičnim zakonikom Crne Gore. Imajući u vidu značaj i učešće ovih djela kod kod obije strane u pogledu krivičnog gonjenja i kažnjavanja za krivična djela korupcije, kao i da izvršenje pomenutih krivičnih djela često prati i prekogranični tj. inostrani karakter, u smislu mjesta izvršenja djela ili određenih radnji, a kako bi se onemogućilo da izvršioci ovih krivičnih djela izbjegavaju krivičnu odgovornost odnosno privođenje pravdi radi vođenja postupka, odnosno izvršenja zatvorske kazne samo usljed činjenice državljanstva, nametnula se potreba izmjene ugovora sa ciljem proširivanja mogućnosti da se i za ova krivična djela može dozvoliti izručenje sopstvenih državljana. Istovremeno, ova krivična djela tj. kvalifikovani oblik, su dodatno značajna u pogledu borbe protiv korupcije i usljed činjenice da njihovo gonjenje u Crnoj Gori spada u nadležnost Specijalnog državnog tužilaštva, kao ključne institucije u sistemu borbe protiv organizovanog kriminala i korupcije. Na ovaj način bi se otvorila mogućnost da, u predmetima za pomenuta krivična djela, Crna Gora i Republika Srbija, kao zemlje potpisnice, mogu jedna drugoj na zahtjev izručivati sopstvene državljane radi krivičnog gonjenja, odnosno izdržavanja kazne zatvora.

Utvrđena je osnova za vođenje pregovora i zaključivanje ugovora o osnivanju Centra za sajber-kapacitete Zapadnog Balkana (WB3C) i prihvaćen je tekst Ugovora. U diskusiji je istaknuto da je Pismo namjere za uspostavljanje Centra za sajber kapacitete Zapadnog Balkana sa sjedištem u Podgorici potpisano 16. novembra 2022. godine. Centar za sajber-kapacitete će imati pravni status međunarodne organizacije, koji će imati tri osnivača (Crnu Goru, Francusku i Sloveniju), dok će ostale države imati status članica. Programi koji će se realizovati u okviru Centra su, primarno, usmjereni na nosioce kritične infrastrukture i osmišljeni su na način da tematski edukuju predstavnike ovih struktura, kako bi u narednom periodu bili u prilici da stečeno znanje prenose na ostale zaposlene u svojim organizacijama. Prema tome, zaključivanjem ovog ugovora stvaraju se preduslovi za jačanje sajber bezbjednosti u zemljama Zapadnog Balkana, za unapređenje i razvoj saradnje među svim regionalnim akterima u borbi protiv ovih pretnji i za uspostavljanja regionalnog čvorišta koje će podsticati napredne i relevantne programe i obuke, kao i saradnju u razvoju sajber nastavnog plana i programa u regionalnom akademskom domenu.

Vlada je usvojila Plan upravljanja u kriznim situacijama u slučaju pojave afričke kuge svinja. Glavni cilj donošenja Kriznog plana je smanjivanje rizika i opasnosti od pojave afričke kuge kod domaćih i divljih svinja, radi sprečavanje unosa virusa i stvaranje uslova za nesmetan promet svinja i proizvoda od svinjskog mesa. Razlozi za donošenje ovog Plana proistekli su iz potrebe stvaranja kontrolne strategije i mjera koje će se primjenjivati, a utvrđene su propisima Crne Gore i u potpunosti su s skladu sa propisima i strategijom iskorjenjivanja afričke kuge svinja u Evropskoj uniji. Dodatno, ova bolest je prisutna u susjednim zemljama – Srbija, Sjeverna Makedonija, Bosna i Hercegovina, Hrvatska i Kosovo, što predstavlja povećani rizik i opasnost od njene pojave u našoj zemlji. Krizni plan će doprinijeti blagovremenom otkrivanju bolesti i brzoj reakciji nadležnih organa u cilju sprečavanja, širenja i iskorjenjivanja bolesti, radi očuvanja stočnog fonda i smanjenja ozbiljnih socijalno-ekonomskih negativnih posljedica po državu i region.

Usvojena je Informacija o zaključivanju Implementacionog sporazuma između Ministarstva odbrane Republike Slovenije i Ministarstva odbrane Crne Gore o saradnji na području vojne obuke na osnovu zajedničke nabavke dinamičkih simulatora za JLTV 4x4 vozila sa integrisanim stanicama za naoružavanje visoke rezolucije i prihvatila tekst Sporazuma. U diskusiji je istaknuto da bi se uz korišćenje simulatora značajno smanjili troškovi obuke, odnosno 80 do 90 % obuke realizovalo bi se na ovaj način, dok bi sami završetak obuke, tj. 10 do 20 %, iziskivao trošenje budžetskih sredstava. Ukupni troškovi za nabavku dva dinamička simulatora, uključujući dokumentaciju i obuku, iznose 2,02 miliona eura. Sporazumom se Ministarstvo odbrane Republike Slovenije ovlašćuje da u ime i za račun Ministarstva odbrane Crne Gore izvrši nabavku simulatora.

Na današnjoj sjednici Vlada je razmotrila i više kadrovskih pitanja dostupnih na linku.

Za potpuni sadržaj kliknite ovdje