Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Стратегија развоја грађевинарства у Црној Гори до 2020. године

Стратегију развоја грађевинарства треба разумјети као дио стратегије развоја државе. Она зависи од економских и институционалних могућности у земљи, политика државе у области социјалне заштите,економије, заштите животне средине, односно једном ријечју у области одрживог развоја.

Циљ Стратегије је да се допринесе главном усмјеравању развоја грађевинарства Црне Горе до 2020. године, да би се на најефикаснији начин у највећој могућој мјери користили сопствени потенцијали. Главни циљеви су да област грађевинарства постане иновативна и задовољава потребе црногорских грађана и економије на ефикасан начин, да постане дио грађевинарства Европске Уније, да постане конкурентна у пружању услуга на међународним пројектима и испоручује производе са стандардним квалитетом.

Стање грађевинарства у Црној Гори у периоду од 2005. године до данас карактерише велики пораст инвестиција у дијелу одржавања и изградње путне мреже и осталих инфраструктурних објеката, као резултат алоцирања средстава за капиталне инвестиције од стране Владе Црне Горе и сарадње са међународним финансијским институцијама. Изузетан пораст инвестиција у објекте високоградње на црногорском приморју и у Подгорици је посљедица повећања броја страних улагача који уједно захтијевају примјену свјетских стандарда и квалитета у грађевинарству. Упоредо се одвијао континуиран процес стварања законске инфраструктуре у различитим областима са циљем директног или индиректног подстицаја и доградње инвестиционог амбијента, уклањања административних баријера за инвестирање посебно на локалном нивоу и обезбјеђивања потпуне и ефикасне заштите својинских права.

Стратегија дефинише визије и успоставља дугорочне смјернице за развој грађевинарства Црне Горе до 2020. године у којем је успостављен и план акција. Досљедна примјена Стратегије развоја грађевинарства у Црној Гори до 2020. године подразумијева дугорочни процес праћења реализације у којем ће се вршити и ревизија докумената, као и идентификованих проблема, постављених циљева И предложених мјера.

· Стратешки приступ грађевинарству кроз активности које су утврђене у Стратегији ће послужити држави за дефинисање дугорочније политике за развој грађевинске дјелатности.

· С обзиром на то да се у наредном периоду очекују значајна финансијска улагања у капиталне пројекте у Црној Гори, а учешће грађевинарства у БДП-у Црне Горе је свега 3-4%, док је у земљама ЕУ учешће и преко 12%, грађевинарство мора бити третирано као један од стратешких сектора развоја економије

· Министарство је у протеклих неколико година уложило велике напоре у реформу области уређења простора и изградње објеката и ту је остварен занчајан напредак посебно у дијелу унапредјења пословног амбијента. Инвеститори који су се овом Министарству обраћали за издавање грађевинске, односно, употребне дозволе, били су, раније, у обавези да пређу седам „управних корака“ сада само два (рјешење о грађевинској дозволи и рјешење о употребној дозволи).

· Инвестиције представљају скелет развоја грађевинарства, како оне капиталне, из буџета, тако и стране директне инвестиције. Стварање континуираног баланса инвестиционих пројеката је предуслов стабилног развоја грађевинарства.

· Услов да страни, али и домаћи инвеститори, своја средства уложе у развој пројеката и некретнина јесте правна сигурност инвестиције и ефикасност органа управе.

· Један од основних изазова црногорском грађевинарству су кадровски ресурси – домаћа радна снага, јер и по броју и по квалитету постоји дефицит радне снаге. Будуће активности ће бити усмјерене на анимирање младих, као и на то да се већ кроз средње образовање квалитетно обучавају за грађевинарство.

· Министарство уређења простора и заштите животне средине ће у складу са својим надлежностима и расположивим средствима и могућностима радити на изради нових програма и планова у циљу подстицања мотивисаности свршених основаца за упис у средње стручне грађевинске школе као и на обезбјеђивању њиховог запослења након школовања.

· Увођење програма образовања за доквалификацију, преквалификацију, усавршавање и специјализацију, образовање уз рада и друге облике образовања, у складу са дефинисаним потребама на тржишту рада

· Само високо оспособљени људски ресурси могу дати максимум у овој, као и свим другим областима. У наредних 15 година у Црној Гори планирају се велики и интересантни пројекти из области инфраструкутре, туризма, енергетике и др.

Јачање конкурентности грађевинске оперативе и формирање адекватне структуре радне снаге у области грађевинарства су једни од јасних праваца дјеловања и добар путоказ како и куда треба кренути у наредном периоду у грађевинарству Црне Горе.

· Спровођење активности на подизању свијести код послодаваца и менаџера у компанијама о важности даљег улагања у развој људких ресурса и стварању организација која уче

· Министарство активно ради на припреми Закона о грађевинским производима. Овај Закон ће узети у обзир подстицање развоја и производње и примјене еколошких грађевинских материјала који директно утичу на смањење загађења животне средине и повећање енергетске ефикасности објеката, односно на смањење потрошње енергије, како у фази производње грађевинских материјала, тако и у фази експлотације већ изведене конструкције.

· Црна Гора је примљена у ФИДИЦ асоцијацију на генералној скупстини ФИДИЦ-а 22. септембра 2010.године, а чланством у ФИДИЦ-у, широм ће се отварити врата црногорским компанијама да имају равноправан статус у међународним пројектима у земљи и иностранству.

· Текође, чланство у ФИДИЦ-у ће олакшати и увођење међународних стандарда, знања и вјештина у инжењерингу, и коначно, а не мање важно, створиће полазну основу и за потенцијални извоз консултантских услуга црногорских стручњака из области грађевинарства у Европу и свијет

· Примјена ФИДИЦ уговарања није новост за црногорску градитељску праксу, јер је изградња великог броја објеката који су финансирани од стране међународних институција вршена уз примјену ФИДИЦ уговора. С обзиром на то да је ФИДИЦ-ом регулисана не само припрема и уговарање, већ и комплетна реализација неког пројекта, од изузетне важности је да се кроз законску регулативу укључе ФИДИЦ правила, ради што бољег регулисања облигационих односа

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?