- Влада Црне Горе
Управа за инспекцијске послове Рада Марковић помоћница директора и шефица радне г...
Рада Марковић помоћница директора и шефица радне групе за поглавље 28 о заштити потрошача за "Европски пулс"
Рада Марковић помоћница директора и шефица радне групе за Поглавље 28 говорила је о заштити потрошача за "Европски пулс" у рубрици "Поглед из система". Текст преносимо у цјелости:
Црна Гора је преговоре за Поглавље 28 отворила 16. децембра 2014. године, уз три мјерила за затварање, од којих се једно односи на заштиту потрошача, а два на јавно здравље. Заједничко за сва три мјерила је да се до дана приступања усагласи национално законодавство са европским, као и да се успоставе адекватне административне структуре и капацитета ради исправног спровођења законодавства.
Када је у питању прво мјерило, актуелно је питање Закона о заштити потрошача, чије измјене обезбјеђују потпуно транспоновање Директиве о правима потрошача, као и Директиве о алтернативном рјешавању потрошачких спорова. Предлог, који је усаглашен са коментарима ЕК, прошао је међусекторко усаглашавање и ових дана ће бити упућен ЕК-и, а планирано је да га Влада усвоји до краја јуна 2019.
Осим што је испуњен задатак преношења европског потрошачког законодавства, овај Предлог закона је богатији у дијелу заштите права и интереса потрошача од лоших пракси које су у досадашњем искуству као такве препознате на нашем тржишту. У том смислу, поједине одредбе које се односе на заштиту потрошача приликом куповине робе и услуга су проширене, као и саме процедуре за заштиту потрошачких права су значајно унапријеђене.Тако је у дијелу јавних услуга проширена обавеза трговца да на рачуну посебно искаже износ потраживања старијих од двије године, као и да на захтјев потрошача, достави детаљан извјештај о неплаћеним доспјелим потраживањима, а код забране обустављања пружања услуга проширена је забрана да се пружање услуга условљава плаћањем дугова потрошача старијих од двије године, док је захтјев за плаћање потраживања за које је утврђено да потрошач није дужан да плати, овим законом проглашен непоштеном пословном праксом. Такође, проширена су и права потрошача, односно обавезе трговца по основу несаобразности производа. Овај закон проширује и могућности вансудске заштите потрошача. Осим тога, убудуће ће Савјет за заштиту потрошача, умјесто министарства, оснивати Влада, која иначе разматра годишње извјештаје о спровођењу заштите потроашача и сте доставља и Скупштини на разматрање..
У дијелу надзора над спровођењем Закона, проширена је листа органа, тако да ће, поред инспекција и независних правних лица која су овлашћена за вршење инспекцијског надзора, надзор вршити и самосталне организације и независна правна лица преко овлашћених службеника, у складу са посебним и/или законом којим се уређује инспекцијски надзор. Осим тога, када је у питању управна процедура за заштиту потрошача код повреда права која се односе на саобразност производа, гаранцију и штету на производу датом на поправку, уведена је могућност доказивања повреде права вјештачењем, као и право потрошача да може изјавити жалбу ако је незадовољан исходом поступка.
Осим Закона о заштити потрошача, већ је измијењен Закон о општој безбједности производа и Закон о надзору производа на тржишту, па је тако у наш правни систем потпуно пренесена Директива о општој безбједности производа, којом је у Европској унији успостављен РАПЕX систем. У вези са тим, важно је напоменути да у Црној Гори већ осам година функционише систем, компатибилан РАПЕX-у, преко кога се између надлежних националних тијела размјењују информације о опасним производима на тржишту, о чему се информације објављују на интернет страници www.потросац.ме. Такође, од прије пет година у функцији је и систем за праћење жалби потрошача.
Такође, у наредном периоду планирано је усаглашавање Закона о туризму и угоститељству са Директивом о пакет аранжманима, као и Закона о потрошачким кредитима са Директивом о стамбеним кредитима.
Када су у питању мјерила у дијелу јавног здравља, у дијелу законодавства кључна питања се односе на област заразних болести и на материје људског поријекла, нарочито у погледу органа, репродуктивних ћелија и извјештавања о озбиљним нежељеним догађајима и реакцијама. Осим већ донесених закона у овој области, међу којима је и Закон о заштити становништва од заразних болести, у скупштинској процедури је и Закон о медицински потпомогнутој оплодњи. У области заштите здравља важан је и Закон о ограничавању употребе дуванских производа, односно његова примјена, што још увијек није случај када је у питању забрана пушења на јавним мјестима. Томе посебно доприноси Закон, којим је поред осталог, уведена такса на употребу дуванских производа у угоститељским објектима, који је практично суспендовао одредбе поменутог закона у дијелу забране пушења у угоститељским објектима. Нови Закон о ограничавању употребе дуванских производа, који је у фази припреме за утврђивање предлога на Влади, ставиће ван снаге одредбе о таксама на упоптребу дуванских производа.
Важну улогу у заштити потрошача има НВО сектор, односно организације потрошача, које су незамјенљиве у савјетовању и информисању потрошача и важан партнер на подизању свијести о значају заштите потрошача. Стога се мора још више радити на њиховој подршци.
Дакле, може се констатовати да Црна Гора има добро уређену потрошачку политику и институционални систем, али је унапређење у овом сектору континуиран задатак, уз обавезу да прати све промјене у ЕУ, са циљем да потрошач у Цној Гори буде заштићен на нивоу потрошача у ЕУ.
У том правцу, од краја 2018. године Црна Гора има двогодишњу подршку пројекта ИПА 2014 Техничка подршка за усклађивање и имплементацију ЕУ законодавног оквира у области унутрашњег тржишта, са којом можемо рачунати да се ово поглавље у том периоду припреми за привремено затварање. Када су у питању бенефити пројекта, треба истаћи имплементирање законских одредби о колективној заштити потрошача у пракси, што се у области заштите потрошача, посебно у погледу непоштених пословних пракси и непоштених уговорних одредби, сматра високим нивоом заштите."
Рада Марковић, помоћница директора и шефица радне групе за Поглавље 28