Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Јавно саопштење ФАТФ од октобра 2019. године

Објављено: 01.11.2019. 19:56 Аутор: ССПНФТ

 

Париз, 18. октобар 2019. године - Радна група за финансијске мјере у борби против прања новца (Финанциал Ацтион Таск Форце - ФАТФ) је тијело одговорно за успостављање глобалних стандарда у области спречавања прања новца и финансирања тероризма (СПН/ФТ). У циљу заштите медународног финансијског система од ризика које са собом носе прање новца и финансирање тероризма, и подстицања што веће усклађености са стандардима за борбу против прања новца и финансирања тероризма, ФАТФ утврђује државе које имају стратешке недостатке и са њима ради на отклањању тих недостатака који представљају ризик по међународни финансијски систем.

Државе које подлијежу позиву који је ФАТФ-упутио својим чланицама и другим државама да примјењују противмјере у циљу заштите међународног финансијског система од континуираног и знатног ризка од прања новца и финансирања тероризма који проитичу из ДНРК

Демократска Народна Република Кореја (ДНРК)

ФАТФ и даље изражава забринутост због тога што ДНРК није отклонила значајне недостатке у свом систему спречавања прања новца и финансирања тероризма (СПН/ФТ), као и због озбиљне пријетње коју ови недостаци представљају за интегритет међународног финансијског система. ФАТФ захтијева од ДНРК да одмах и у значајној мјери отклони недостатке у свом систему СПН/ФТ. Поред тога, ФАТФ изражава нарочиту забринутост због пријетње коју представљају незаконите активности Демократске Народне Републике Кореје на плану ширења оружја за масовно уништење и његовог финансирања.

ФАТФ понавља свој позив упућен државама чланицама 25. фебруара 2011. године и позива све државе да упозоре своје финансијске институције да посвете посебну пажњу пословним односима и трансакцијама са ДНРК, укључујући привредне субјекте и финансијске институције из ДНРК, као и лица која наступају у њихово име. Поред појачаног опреза, ФАТФ још позива државе чланице и апелује на све државе да примјењују дјелотворне противмјере и циљане финансијске санкције у складу са релевантним резолуцијама Савјета безбиједности Уједињених нација ради заштите свог финансијског сектора од ризика од ПН, ФТ и финансирања ширења оружја за масовно уништење који проистичу из ДНРК. Државе треба да предузму неопходне мјере за затварање постојећих пословних јединица, подружница и представништава банака из ДНРК на својим територијама и да прекину кореспондентске односе са банкама из ДНРК, тамо гдје се то захтијева на основу релевантних резолуција СБ УН.  

Државе које подлијежу позиву који је ФАТФ упутио својим чланицама и другим државама да примјењују, у складу са Препоруком 19: 1) појачан надзор над филијалама и подружницама финансијских институција које се налазе у Ирану; 2) унапријеђени релевантни механизми извјештавања или систематског извјештавања о финансијским трансакцијама; и 3) појачане обавезе екстерне ревизије за финансијске групе у односу на све њихове филијале и подружнице које се налазе у Ирану.

Иран

У јуну 2016. године ФАТФ је поздравио опредјелјеност Ирана на високом политичком нивоу да отклони стратешке недостатаке у свом систему за СПН/ФТ и одлуку Ирана да тражи техничку помоћ у спровођењу Акционог плана.  

У новембру 2017. године, Иран је успоставио систем пријаве преноса готовине преко државне границе. У августу 2018. године, Иран је усвојио измјене у односу на Закон против финансирања тероризма и у јануару 2019. године такође су усвојене допуне Закона о спречавању прања новца. ФАТФ признаје напредак који је остварен у односу на законодавство. Нацрти закона којима се ратификују Палермо и Конвенција о финансирању тероризма  усвојени су у Скупштини али још увијек нису ступили на снагу. Као и у случају сваке друге државе, ФАТФ разматра само законске прописе који су ступили на снагу. Када преостали законодавни акти у потпуности ступе на снагу, ФАТФ ће извршити провјеру тих аката заједно са постојећим прописима како би утврдио да ли се мјере које су у оквиру тих аката односе на мјере из Акционог плана за Иран, у складу са стандардима ФАТФ-а.

Рок за реализацију Акционог плана за Иран је истекао у јануару 2018. године. У октобру 2019. године ФАТФ је запазио да сљедеће активности и даље нису реализоване и да би Иран требало да у потпуности отклони преостале недостатке: (1) криминализовање финансирања тероризма на одговарајући начин, укључујући уклањање изузетака за означене групе “које покушавају да окончају страну окупацију, колонијализам и расизам”; (2) идентификовање и замрзавање средстава терориста у складу са одговарајућим резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација; (3) осигуравање одговарајућег и законом прописаног система спровођења мјера провјере идентитета и праћења пословања клијента (ЦДД мјера); (4) појашњење да је достављање извјештаја о сумњивим трансакцијама за трансакције повезане са покушајем финансирања тероризма обухваћено иранским законодавним оквиром ; (5) приказати како надлежни органи утврђују и санкционишу нелиценциране пружаоце услуга трансфера новца/вриједности; (6) ратификовање и примјену Палермо и Конвенција које се односе на финансирање тероризма и појашњење могућности пружања међународне правне помоћи; (7) осигуравање да финансијске институције провјеравају да електронски трансфери садрже потпуне информације о налогодавцу и примаоцу;.

У јуну 2019. године ФАТФ је одлучио да позове своје чланице и да од свих држава захтијева појачан надзор над филијалама и подружницама финансијских институција које се налазе у Ирану. У складу са Јавним саопштењем ФАТФ-а од јуна 2019. године, ФАТФ је ове недеље одлучио да позове своје чланице и да од свих држава захтијева да уведу унапријеђене релевантне механизме извјештавања или систематског извјештавања о финансијским трансакцијама; и да захтјевају појачане обавезе екстерне ревизије за финансијске групе у односу на све њихове филијале и подружнице које се налазе у Ирану.

Уколико Иран, прије фебруара 2020. године, не усвоји Палермо и конвенције које се односе на финансирање тероризма у складу са ФАТФ стандардима, ФАТФ ће тада у потпуности укинути обустављање контра –мјера и позвати своје чланице и захтјевати од свих држава да примјене дјелотворне контрамјере, у складу са Препоруком 19[1].   

Иако ФАТФ потврђује да је Иран недавно усвојио подзаконска акта у области СПН/ФТ, која ФАТФ још увијек није размотрио, ФАТФ изражава своје разочарање јер је Акциони план и даље неиспуњен. ФАТФ очекује да ће Иран убрзано да настави свој пут реформи како би осигурао да су све преостале тачке реализоване кроз  примјену и спровођење неопходних реформи СПН/ФТ.

Иран ће се и даље наводити у оквиру ФАТФ јавног саопштења док Акциони план не буде реализован у потпуности.  Све док Иран не примијени мјере неопходне за отклањање недостатака у вези са спречавањем финансирања тероризма утврђених Акционим планом, ФАТФ ће и даље бити забринут због ризика од финансирања тероризма који проистиче из Ирана и пријетње коју он представља по међународни финансијски систем. ФАТФ обнавља свој позив државама чланицама и апелује на све државе да своје финансијске институције и даље савјетује да примењују појачане мјере провјере идентитета и праћења пословања клијента у вези са пословним односима и трансакцијама са физичким и правним лицима из Ирана, у складу са препоруком ФАТФ број 19, укључујући: (1) прикупљање информација о разлозима за реализацију планираних трансакција; и (2) спровођење продубљеног надзора пословних односа, кроз повећање броја и временског периода спровођења контрола,  и селектовање образаца трансакција које је потребно подробније испитати.   

хттп://www.фатф-гафи.орг/публицатионс/хигх-риск-анд-отхер-мониторед-јурисдицтионс/доцументс/публиц-статемент-оцтобер-2019.хтмл



[1] Државама се мора омогућити да примјене одговарајуће противмјере када их ФАТФ позове да то ураде. Државама се такође мора омогућити да примјене  противмјере независно од позива ФАТФа да то ураде. Такве противмјере би требало да буду дјелотворне и сразмјерне ризицима. 

Интерпретативна нота за Препоруку 19 наводи примјере противмјера које државе могу да предузму.  

 

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?