- Влада Црне Горе
Саопштење са 70. сједнице Владе Црне Горе
Саопштење са 70. сједнице Владе Црне Горе
Влада је, на данас одржаној 70. сједници којом је предсједавао премијер мр Милојко Спајић, утврдила Предлог закона о о измјенама и допунама Закона о управном спору. Доношењу овог Закона се приступило ради превазилажења проблема који су се појавили у практичној примјени овог прописа, а који су утицали на ефикасност управног спора и дјелотворност судске заштите. Тешкоће су се огледале у повећаном приливу предмета пред Управним судом, значајној оперећености рада судија овог суда, значајном броју одржавања усмених расправа, повећању броја контролних захтјева за убрзање поступка и значајним износима који се плаћају за повреду права на суђење у разумном року у управном поступку и управном спору. У циљу превазилажења наведених проблема инициран је пројекат са OECD/SIGMA организацијом са сврхом унапрјеђења рада суда, као и за усклађивање домаћих закона са европским управно-правним оквиром. Током овог пројекта израђене су двије анализе у склопу којих је спроведена прелиминарна процјена функционисања Закона о управном спору, као и идентификовање проблема везаних за његову примјену. Анализе су указале да је потребно приступити измјенама овог закона како би се допринијело побољшању ефикасности рада суда и из разлога усклађивања судске праксе са праксом Европског суда за људска права, посебно када се ради о пружању судске заштите у разумном року како је то предвиђено чланом 6 став 1 Европске конвенције о заштити људских права. У крајњем, наведене измјене имају за циљ повећање дјелотворности рада суда, посебно у погледу стопе ажурности и дужине трајања поступка, као и обезбјеђење права грађана на суђење у разумном року.
Утврђен је Предлог закона о измјенама о допунама Закона о музејској дјелатности. Постојећи Закон о музејској дјелатности до сада није пролазио коз поступак измјена и допуна. Међутим, последњих година уочене су одређене недоумице у пракси, па се приступило прецизирању појединих законских норми, тако да ће се измјенама одредби овог Закона унаприједити постојећи нормативни оквир, што представља кључни основ за успостављање и примјену савремених стандарда у музејској дјелатности, посебно када су у питању ОСИ. Како је истакнуто, разлози за израду текста измјена и допуна су увођење родне сензитивности, прецизирање појимова и дефиниција из области музејске дјелатности, а у складу са праксом, прецизирање оснивања музеја вјерских заједница као и адекватно усаглашавање матерјалних и казнених норми.
Влада је утврдила Предлог закона о измјенама и допунама Закона о билблиотечкој дјелатности. Библиотечка дјелатност је предмет рагулативе европског законодавства и потврђених међународних конвенцíја, а предмет ових измјана и допуна је усаглашавање са Законом о потврђивању Маракешког уговора за олакшање приступа објавијеним дјелима за особе које су слијепе, слабовиде или имају друге потешкоће у коришћењу штампаних материјала. Наиме, Закон о потврђивању Маракешког уговора за олакшање приступа грађи за особе које су слијепе, слабовиде или имају друге потешкоће у коришћењу штампаних материјала, позива се на принципе недискриминације, једнаких могућности, приступачности и њиховог потпуног и ефикасног учешћа и уклапања у друштво, а који су прокламовани и у Универзалној декларацији о Ијудским правима и Конвенцији Уједињених нација о правима особа са инвалидитетом. Чињеница је да постоје препреке са којима се суочавају особе оштећеног вида и друге категорије особа са потешкоћама у коришћењу штампаних материјиала приликом приступа објавијеној грађи, па се указала потреба за увећањем броја грађе у приступачним форматима, те унапређењем промета такве грађе, како у земљи, тако и путем размјене са другим земљама. Потребно је, дакле, нормативно уважити те новине, као и испунити поменутим Уговором преузете обавезе, те приступити измјенама и допунама Закона о библиотечкој дјелатности. Сходно наведеном, слиједи да је ЈУ Библиотека за слијепе Црне Горе не само најбољи већ и једини могући субјект који новим Законом о библиотечкој дјелатности треба да буде препознат као матична установа за сва одјељења и библиотеке приступачних формата у Црној Гори. Наведена установа треба да добије статус у складу са одредбама Маракешког споразума, која ће спроводити и надгледати процес регистрације овлашћених субјеката за производњу приступачних формата, те обављати контролу њиховог рада, као и контролу исписа назива Ијекова и других артикала у јавној употреби, који су означени Брајевим писмом.
Донијета је Уредба о условима и поступку за остваривање права на ослобођење од плаћања увозних дажбина. Усвајањем Царинског закона 30. јула 2022. године, јавила се потреба за доношењем нове уредбе која ће на бллжи начин прописати услове и поступак за остваривање права на ослобођење од плаћања увозних дажбина, чиме ће се додатно унаприједити регулаторни оквир у овој области. Предложеним прописом стварају се услови за остваривање права на ослобођење од плаћања увозне дажбине приликом увоза робе у Црну Гору у складу са европским стандардима. Имајући у виду чињеницу да је важећа уредба која третира ову материју у највећој мјери усглашена са европским прописом, овом уредбом ће се унаприједити и разјаснити дилеме и питања која су идентификована у пракси. Такође, текст прописа ће се додатно технички побољшати. Промјене се предлажу у дијелу доказивања права на ослобођење од плаћања дажбина на основу међународних уговора, на начин да се уз захтјев за ослобођење царинском органу подносе потврде органа државне управе надлежног за област за коју се реализује пројекат, да роба испуњава услове за ослобађање од плаћања увозне дажбине, у циљу поједностављивања поступака увоза ослобођене робе. Додат је нови члан којим је предвиђен начин ослобођења од плаћања увозне дажбине када је у питању роба која се увози за потребе дипломатско конзуларних представништава и њихових чланова, а која ово право остварују на основу Бечке конвенције о дипломатским односима. У овом сегменту посебна новина је прописивање образаца потврда о ослобођењу које издају надлежни органи, што ће олакшати и уједначити начин остваривања овог права.
Влада је усвојила Информацију о плаћању накнаде KfW банци за продужетак рока расположивости кредитних средстава за пројекат Водоснадбијевање и одвођење отпадних вода у приморском региону фаза V и V-2 и прихватила писмо KfW банке у вези са продужетком рока расположивости средстава из кредита. Ријеч је о једном од кључних инфраструктурних пројеката који се од 2003. године реализује у Црној Гори у сарадњи Владе Црне Горе, Њемачке развојне банке (KPW) и приморских општина Херцег Нови, Котор, Бар, Улцињ и Тиват. Циљ овог пројекта је унапређење водоводне и канализационе инфраструктуре у овим општинама, како би се осигурала ефикаснија услуга водоснабдијевања, квалитетнија еколошка заштита и одрживост туристичких капацитета. Пројекат се реализује у више фаза финансираних кроз кредитне аранжмане са KfW банком, а тренутно активне фазе, фаза V и фаза V компонента 2 (фаза V-2), обухватају укупна средства од 64,8 милиона еура. Укупан проценат искоришћености кредитних средстава из фаза V и V-2 износи свега 39,1%, што указује на озбиљна кашњења у реализацији. Поред административних препрека и спорог напретка на терену, пројекат се суочава са повећаним трошковима узрокованим инфлацијом и промјенама цијена на глобалном тржишту грађевинских материјала. Такође, рјешавање имовинско-правних питања и усклађивање документације додатно компликују ситуацију, продужавајући рокове и стварајући потребу за додатним финансијским средствима. Како је пројекат још увијек у току, и предметним општинама је на располагању износ од 38,68 милиона еура који није повучен до предвиђеног рока, KfW банка је дала сагласност за продужење рока расположивости кредитних средстава до 30. децембра 2027. године.
Влада је усвојила Информацију о Плану давања концесија за детељна геолошка истраживања и експлоатацију минералних сировина за 2025. годину и донијела План давања концесија, с Извјештајем са јавне расправе. На основу претходних анализа и процјена, у План су уврштени сљедећи локалитети:
- Лежиште неметаличне минералне сировине техничко-грађевинског камена „Дарза“, Општина Улцињ;
- Лежиште неметаличне минералне сировине архитектонско-грађевинског камена „Жољевица“, Општина Андријевица;
- Локалитет неметаличне минералне сировине техничко-грађевинског камена „Мартиновићи“, Општина Гусиње;
- Локалитет неметаличне минералне сировине архитектонско-грађевинског камена „Калица“, Општина Петњица;
- Лежиште неметаличне минералне сировине техничко-грађевинског камена „Јагњило“, јужни обод лежишта "Рајчево брдо", Општина Пљевља;
- Лежишта енергетске минералне сировине мрколигнитног угља „Пљеваљског угљеног басена“ (Потрлица, Калушићи, Грево и Рабитље), с пратећим минералним сировинама (лапорац и глина), Општина Пљевља;
- Лежиште енергетске минералне сировине мрколигнитног угља „Матаруге", Општина Пљевља;
- Лежиште енергетске минералне сировине мрколигнитног угља „Љуће – шуманског угљеног басена, ревир „Љуће II“, Општина Пљевља;
- Техногено лежиште цементног лапорца „Јагњило“, Општина Пљевља;
На сједници је оцијењено да уврштавање наведених локалитета у План давања концесија за 2025. годину омогућава даљи развој рударског и индустријског сектора, као и стабилност електроенергетског система, у складу са начелима одрживости и националним стратешким циљевима. С обзиром на то, да уговор закључен између Владе Црне Горе и Рудник угија а.д. Пљевља о експлоатацији мрколигнитног угља на експлоатационом пољу „Пљеваљски угљени басен" истиче 15. јуна 2025. године, концесионар се, како је појашњено, обратио Министарству рударства, нафте и гаса с иницијативом за покретање поступка додјеле нове концесије на простору „Пљеваљског угљеног басена" (Потрлица, Калушићи, Грево и Рабитље), лежишта „Матаруге" и ревира „Љуће II“ које се налази у оквиру Љуће-шуманског басена, као и лежишта неметаличне минералне сировине техничко-грађевинског камена „Јагњило“, јужни обод лежишта „Рајчево брдо“, Општина Пљевља.
Усвојена је Информација у вези са проблематиком неисплаћених потраживања бивших радника Петољетке. У дискусији је истакнуто да након што је 2006. године уведен стечај над бившим предузећем „Прва Петољетка" АД Бијело Поље, имовина овог предузећа је продата на IV тендеру за износ од 1.651.000 еура, а да је од укупног износа стечајне масе, радницима исплаћено 1.377.868 еура на име неисплаћених зарада. Укупни расходи у стечајном поступку износили су 1.660.154 еура, а након њиховог подмирења, преостала позитивна разлика износила је 504 еура. Обрачун обезбијеђених потраживања радника вршен је према Закону о принудном поравнању, стечају и ликвидацији, који је предвиђао максималан износ од 5.000 еура нето по раднику. Иако је у то вријеме био на снази Закон о инсолвентности привредних друштава који је предвиђао могућност обрачуна зарада до 10.000 еура бруто по раднику, због недостатка средстава у стечајној маси, обрачун је извршен према старом закону, што је довело до тога да радници нису исплаћени у пуном износу. Радници су били ускраћени за укупно 487.545 еура. Општина Бијело Поље је помогла у овој исплати радницима до законски утврђеног максимума, износом од 345.580,81 еура. Преостали износ који није могао бити исплаћен из стечајне масе, износи 141.964,76 еура, за укупно 191 радника. У складу са тим, задужује се Министарство рада, запошљавања и социјалног дијалога да предузме кораке за проналажење рјешења по питању неисплаћених потраживања за 191 радника „Прве Петољетке“ АД Бијело Поље.
Влада је усвојила Информацију о тренутном стању и потреби спровођења краткорочних мјера ревитализације плаже и изградње вјештачких насипа – дина ради превенције штете на имовини ХТП „Улцињска ривијера“ АД Улцињ изазване ерозијом на Ади Бојани. Тим поводом, задужено је Министарство просторног планирања, урбанизма и државне имовине да, сходно Уговору о пословно-техничкој сарадњи од 24.02.2025. године ангажује ДОО „Заштита простора Црне Горе“ и у што краћем року реализује пројекат изградње вјештачких насипа – дина, као и ревитализацију плаже у циљу прихрањивања исте, као привремене сезонске мјере заштите плаже на Ади Бојани, коришћењем средстава буџета тог министарства. За извођење радова користиће се материјал (пијесак) депонован на Ади Бојани. Рок за извођење радова на ревитализацији плаже у циљу прихрањивања исте је 10 радних дана, а радове је потребно започети у року од 10 дана од дана усвајања предметне Информације. Рок за извођење радова на изградњи вјештачких насипа - дина је 20 радних дана, а радове је потребно започети по завршетку љетње туристичке сезоне, у октобру 2025. године. Такође, задужује се Јавно предузеће за управљање морским добром Црне Горе да обезбиједи стручни надзор током извођења радова на изградњи вјештачких насипа - дина и ревитализацији плаже у циљу прихрањивања исте, а Министарство туризма да у сарадњи са ХТП „Улцињска ривијера“ АД, у периоду извођења радова, радницима ДОО „Заштита простора Црне Горе“ обезбиједи смјештај и исхрану.
Утврђен је Предлог амандмана на Предлог Закона о уређењу простора. Ријеч је о четири амандмана, при чему се Амандманом 1 предлаже, у складу са предлогом Европске комисије, дорада норме члана 36 став 1 са подацима који су неопходни за поморско просторно планирање попут морских физичких, еколошких, друштвено-економских података, а ради усаглашавања са Директивом 2014/89/EU о успостављању оквира за просторно планирање морског подручја.
Амандман 2 – Одредбом члана 51 став 1 Предлога закона уређено је доношење локалних планских докумената од стране Владе и дефинисана два случаја у којима Влада може донијети локални плански документ. Овим амандманом предлаже се и случај када је то неопходно за реализацију стратешких развојних инвестиција који су од јавног интереса у складу са посебним законом. Предложеним амандманом стварају се предуслови за планску разраду простора од стране Владе, сходно новом Закону.
Амандманом 3 се предлаже, у складу са предлогом Европске комисије, прецизирање норме члана 52 став 2 Предлога закона о уређењу простора, о потреби вршења ревизије планског документа којим се уређује обално подручје и подручје мора, а ради усаглашавања са Директивом 2014/89/EU о успостављању оквира за просторно планирање морског подручја.
Амандман 4 – Одредбом члана 70 Предлога закона дефинисана је накнада за грађење, која се плаћа за основно комунално опремање грађевинског земљишта, случајеви када се ова накнада не плаћа односно када се може умањити, као и друга питања од значаја за накнаду за грађење. У циљу свеобухватног и прецизног уређивања овог питања, било је потребно дефинисати хотеле са пет звјездица као објекте који су ослобођени плаћања накнаде, за грађење, и додатно уредити ситуацију када хотел са пет звјездица послује по кондо односно мјешовитом моделу пословања.
Влада је донијела Одлуку о изради Измјена и допуна Детаљног урбанистичког плана Петњица и Одлуку о одређивању руководица израде и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду Измјена и допуна ДУП. Површина захвата Измјена и допуна ДУП-а износи cca 23,59 ha. За Измјене и допуне ДУП-а радиће се стратешка процјена утицаја на животну средину у складу са Законом о стратешкој процјени утицаја на животну средину. Финансијска средства потребна за израду лзмјена и допуна ДУП-а обезбиједиће се из Буџета Црне Горе у износу од 20.000 еура. Рок за израду Измјена и допуна ДУП-а је шест мјесеци од дана потписивања уговора са руководиоцем израде планског документа, а циљ израде Измјена и допуна ДУП-а је стварање планских претпоставки за организацију и уређењеовог простора у смислу задовољавања потреба корисника простора.
Донијета је Одлука о изради Измјена и допуна Просторно-урбанистичког плана Општине Шавник и Одлуку о одређивању руководица израде и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду Измјена и допуна Просторно-урбанистичког плана. Орјентациони обухват Измјена И допуна ПУП-а износи око 554,69 km2. Циљ израде Измјена и допуна ПУП-а је обезбиједјивање планских предуслова за уређење и изградњу кроз свеобухватно и рационално сагледавање значаја предметног простора и утврђивање оптималног опсега изградње, а на основу планских опредјелјенја, смјерница и критеријума садржаних у планској документацији виśег реда. За Измјене и допуне ДУП-а радиће се стратешка процјена утицаја на животну средину у складу са Законом о стратешкој процјени утицаја на животну средину. Финансијска средства потребна за израду лзмјена и допуна ДУП-а обезбиједиће се из Буџета Црне Горе у износу од 70.000 еура. Рок за израду Измјена и допуна ДУП-а је шест мјесеци од дана потписивања уговора са руководиоцем израде планског документа.
Влада је донијела Одлуку о образовању Координационог тијела за праћење и анализу кретања цијена производа од посебног значаја за живот и здравље људи, снабдјевености тржишта и предлагања мјера за сузбијање посљедица пораста цијена тих производа, на челу са Nikom Gjeloshajem, министром економског развоја. У складу са актуелним економскоим и тржишним кретањима, евидентан је пораст цијена производа од посебног значаја за живот и здравље људи. Како би се умањили негативни ефекти инфлације и осигурала адекватна заштита потрошача, Влада Црне Горе је предузела одређене мјере укључујући и усвајање Одлуке о привременим мјерама за ограничавање цијена производа од посебног значаја за живот и здравље људи, којом је ограничила висину малопродајних и велепродајних маржи за укупно 73 категорије производа. Међутим, како је наглашено у дискусији, додатно су се појавили одређени изазови у овој области , укључујући и бојкоте трговинских ланаца, што захтјева континуирано праћење и анализу стања. У том циљу је неопходно формирање Координациног тијела које ће сагледати свеобухватно ситуацију и предложити адекватне мјере за стабилизацију цијена основних производа на тржишту. Имајући у виду да бојкоти трговачких ланаца могу имати далекосежне посљедице по домаће произвођаче, потрошаче, привредну дјелатност самих трговаца и економско стање у држави и како би се што прије повео дијалог са свим релевантним актерима.
На данашњој сједници, Влада је размотрила и више кадровских питања доступних на линку.