- Влада Црне Горе
Министарство правде Излагање потпредсједника Владе и министра правде Д...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Излагање потпредсједника Владе и министра правде Душка Марковића
Објављено: 27.05.2011. • 15:19 Аутор: Душан Половић
Поштовани учесници конференције, даме и господо,
Основне вриједности сваке модерне државе су слобода, демократија, правна сигурност и владавина права.
Владавина права не као услов већ стандард без којег нема слободног друштва, социјалне правде и сигурности, владавина права као услов економског развоја и напретка.
Јачање владавине права је од стратешке важности за даљи европски пут наше државе, а један од стубова владавине права је правосудни систем.
Суштинске реформе у нашем правосуђу започете су доношењем устава 2007. године. То је био најснажнији искорак у погледу јачања независности судства и самосталности државног тужилаштва. Мишљењем Европске Комисије о апликацији, односно стицањем статуса кандидата, верификовани су наши напори на плану реформе правосуђа.
Наравно, констатовани су и недостаци и ограничења која морамо отклонити како би обезбиједили независно, ефикасно и одговорно правосуђе и успоставили традицију независности правосуђа.
Због тога и наш Акциони план у области владавине права и борбе против организованог криминала и корупције је свеобухватан и амбициозан.
На јучерашњој сједници Влада је усвојила трећи мјесечни извјештај о спровођењу Акционог плана, па је то прилика да на реалним чињеницама саопштим шта смо то урадили до сада на плану јачања владавине права са посебним освртом на борбу против организованог криминала и корупције.
Као прво припремили смо предлог о промјени Устава, као и сет организационих закона за област правосуђа. Заједно са партнерима из Европске комисије, Венецијанске комисије, стручне јавности и уз учешће цивилног сектора, прошли смо све захтјевне фазе за израду нацрта ових докумената. Промјене ће се тицати начина избора Предсједника Врховног суда, састава Судског савјета, као и утврђивање критеријума за избор, разрешење, каријерно напредовање, дисциплинску одговорност носилаца правосудних функција. Сет организационих закона се налази на експертизи у Венецијанској комисији чије мишљенеје очекујемо средином јуна.
У скупштинској процедури се налазе предлози Закона о извршењу и обезбеђењу, који је важан са аспекта унапређења пословног амбијента, Предлог закона о измјенама и допунама Закона о извршењу кривичних санкција којим уводимо алтернативне санкције и мјере, затим Предлог закона о измјенама и допунама Кривичног законика, којим предлажемо декриминализацију увреде и клевете. Скупштина је 5. априла усвојила Закон о бесплатној правној помоћи којима се јача доступност правди и остваривање права на правично суђење, 29. априла ове године су заклетву положила 34 нотара чиме се у наш правни систем уводи нотаријат који треба да обезбиједи бржи, ефикаснији и јефтији правосудни поступак. Желим да кажем да је Скупштина донијела и нови Закон о прекршајима, којима се значајно реформише прекршајни поступак и уводи регистар новчаних казни и прекршаја. Ови су системски Закони, припремљени, усвојени или се налазе у процедури утврђивања и усвајања. Као што видите за 5 мјесеци је успостављена значајна нормативна архитектура на плану успостављања независног, ефикасног и одговорног правосуђа. Наравно нећу говорити о ономе што је урађено на плану доношења подзаконских аката и прописа који обезбјеђују имплементацију и примјену ових закона, а њих је значајан број.
Међутим, оно што желим да нагласим јесте да ми схватамо и разумијемо да ће наш највећи изазов бити примјена права. (коментар) Због тога смо унаприједили наше програме иницијалне едукације кроз увођење обуке за судијске вјештине (као што су судска психологија, техничке вјештине и специјалне вјештине). Рекао бих да скоро немама ниједног дана у недјељи да се не спроводи неки програм едукације, било за судије, тужиоце, полицајце или заједно за све. Едукација се спроводи преко нашег центра за едулацију уз учешће домаћих и страних експерата. Без обзира што се и на овом плану ради брзо, што представља ризик, сигуран сам да ћемо ускоро бити у прилици да констатујемо напредак.
Када је ријеч о поглављу борбе против организованог криминала и корупције, почећу од тога да постоје разлике у Црној Гори о оцјени ризика и опасности од ових појава.
Али исто тако, тачно је да је Влада констатовала да смо суочени са проблемом организованог криминала и корупције и да не само да жели већ и да је спремна да да одговор на ове изазове, одговор снагом државе и њених институција. Радимо на два фронта паралелно:
Први је превентивни, који подразумијева стварање друштвеног амбијента у којем ћемо сви бити спремни да дамо свој допринос, друштво у цјелини, као и амбијента у којем политичари и странке не подижу оптужнице и не суде, амбијента у којем ће медији бити више професионални, амбијента у којем ће презумпција невиности бити врхунски стандард и потврда наше демократске зрелости, амбијента у којем криминалци користећи наше слабости неће компромитовати државу и њене институције. Једном ријечју радимо на амбијенту у којем ће полицајци, тужиоци и судије без притиска примјењивати право уз пуно поштовање принципа законитости и одговорности.
Нови закон о Кривичном поступку је у завршној фази пуне имплементације. Такође смо на јучерашњој сједници Владе усвојили 5. Извјештај о реализацији мјера за његову имплементацију. И сасвим је сигурно да ће од септембра 2011. године бити примијењен у свим тужилаштвима. У наредних неколико дана заокружићемо пројекат специјалног истражног тима.
Резултати имплементације су већ видљиви у првим мјесецима испуњавања Акционог плана. Подигнуте су значајне оптужнице у предметима организованог криминала, корупције, финанасијског криминала. А наши судови су такође у овом периоду завршили тешке и осјетљиве предмете из области организованог криминала. Желим посебно да нагласим да смо у овом периоду израдили мапу организованог криминала коју смо презентирали Европској комисији, а до краја јула ћемо завршити и документ о процјени пријетњи и ризика од организованог криминала при чијој изради користмо искуства криминалистичко-обавјештајних служби неких европских земаља. Када је у питању борба против корупције, желим такође да нагласим да смо иновирали Акциони план за спровођење Стратегије за борбу против корупције и организованог криминала и у значајној мјери унаприједили рад Националне комисије.
Сјутра у Даниловграду се одржава радионица под називом ,,Унапређење нормативног и институционалног оквира за борбу против корупције“, коју организује Влада и Делегација Европске комисије уз експертску подршку СИГМЕ. На њој ће се водити дебата о сету антикорупцијских закона: Закона о јавном набавкама, Закону о конфликту интереса и Закону о финансирању политичких партија. Очекујем да ћемо у закључним оцјенама те дебате добити додатне сугестије у правцу јачања наших антикорупцијских политика.
На самом крају желим да саопштим да смо санжно посвећени регионалној сарадњи као једном од најважнијих механизама у борби против организованог криминала, јер организовани криминал нема национална обиљежја, он је регионални и тренснационални.
Министарство правде је потписник Уговора о правосудној сарадњи са свим државама региона, наравно и шире. Закључили смо и два Уговора о изручењу сопствених држављања са Србијом и Хрватском, а у процедури је и потписивање уговора са Републиком Македонијом. Такође смо договорили потписивање уговора о правосудној сарадњи и уговора о изручењу са Косовом, што мислим да је важан моменат у квалитету и успјешности борбе против организованог криминала узимајући у обзир различите облике криминала и његов интензитет који се са Косова прелива у Црну Гору, регион и Европу.
Даме и господе,
Не желим да будем скроман, па да не кажем да смо за 4 мјесеца урадили много, мислим да смо превазишли и сопствена очекивања, а вјерујем и европска. На плану успостављања владавине права и правне сигурности већ имамо резултате, наравно не неопходне и не очекиване од цјелине друштва, али сам сигуран, у догледно вријеме, видљиве и снажне.
Основне вриједности сваке модерне државе су слобода, демократија, правна сигурност и владавина права.
Владавина права не као услов већ стандард без којег нема слободног друштва, социјалне правде и сигурности, владавина права као услов економског развоја и напретка.
Јачање владавине права је од стратешке важности за даљи европски пут наше државе, а један од стубова владавине права је правосудни систем.
Суштинске реформе у нашем правосуђу започете су доношењем устава 2007. године. То је био најснажнији искорак у погледу јачања независности судства и самосталности државног тужилаштва. Мишљењем Европске Комисије о апликацији, односно стицањем статуса кандидата, верификовани су наши напори на плану реформе правосуђа.
Наравно, констатовани су и недостаци и ограничења која морамо отклонити како би обезбиједили независно, ефикасно и одговорно правосуђе и успоставили традицију независности правосуђа.
Због тога и наш Акциони план у области владавине права и борбе против организованог криминала и корупције је свеобухватан и амбициозан.
На јучерашњој сједници Влада је усвојила трећи мјесечни извјештај о спровођењу Акционог плана, па је то прилика да на реалним чињеницама саопштим шта смо то урадили до сада на плану јачања владавине права са посебним освртом на борбу против организованог криминала и корупције.
Као прво припремили смо предлог о промјени Устава, као и сет организационих закона за област правосуђа. Заједно са партнерима из Европске комисије, Венецијанске комисије, стручне јавности и уз учешће цивилног сектора, прошли смо све захтјевне фазе за израду нацрта ових докумената. Промјене ће се тицати начина избора Предсједника Врховног суда, састава Судског савјета, као и утврђивање критеријума за избор, разрешење, каријерно напредовање, дисциплинску одговорност носилаца правосудних функција. Сет организационих закона се налази на експертизи у Венецијанској комисији чије мишљенеје очекујемо средином јуна.
У скупштинској процедури се налазе предлози Закона о извршењу и обезбеђењу, који је важан са аспекта унапређења пословног амбијента, Предлог закона о измјенама и допунама Закона о извршењу кривичних санкција којим уводимо алтернативне санкције и мјере, затим Предлог закона о измјенама и допунама Кривичног законика, којим предлажемо декриминализацију увреде и клевете. Скупштина је 5. априла усвојила Закон о бесплатној правној помоћи којима се јача доступност правди и остваривање права на правично суђење, 29. априла ове године су заклетву положила 34 нотара чиме се у наш правни систем уводи нотаријат који треба да обезбиједи бржи, ефикаснији и јефтији правосудни поступак. Желим да кажем да је Скупштина донијела и нови Закон о прекршајима, којима се значајно реформише прекршајни поступак и уводи регистар новчаних казни и прекршаја. Ови су системски Закони, припремљени, усвојени или се налазе у процедури утврђивања и усвајања. Као што видите за 5 мјесеци је успостављена значајна нормативна архитектура на плану успостављања независног, ефикасног и одговорног правосуђа. Наравно нећу говорити о ономе што је урађено на плану доношења подзаконских аката и прописа који обезбјеђују имплементацију и примјену ових закона, а њих је значајан број.
Међутим, оно што желим да нагласим јесте да ми схватамо и разумијемо да ће наш највећи изазов бити примјена права. (коментар) Због тога смо унаприједили наше програме иницијалне едукације кроз увођење обуке за судијске вјештине (као што су судска психологија, техничке вјештине и специјалне вјештине). Рекао бих да скоро немама ниједног дана у недјељи да се не спроводи неки програм едукације, било за судије, тужиоце, полицајце или заједно за све. Едукација се спроводи преко нашег центра за едулацију уз учешће домаћих и страних експерата. Без обзира што се и на овом плану ради брзо, што представља ризик, сигуран сам да ћемо ускоро бити у прилици да констатујемо напредак.
Када је ријеч о поглављу борбе против организованог криминала и корупције, почећу од тога да постоје разлике у Црној Гори о оцјени ризика и опасности од ових појава.
Али исто тако, тачно је да је Влада констатовала да смо суочени са проблемом организованог криминала и корупције и да не само да жели већ и да је спремна да да одговор на ове изазове, одговор снагом државе и њених институција. Радимо на два фронта паралелно:
Први је превентивни, који подразумијева стварање друштвеног амбијента у којем ћемо сви бити спремни да дамо свој допринос, друштво у цјелини, као и амбијента у којем политичари и странке не подижу оптужнице и не суде, амбијента у којем ће медији бити више професионални, амбијента у којем ће презумпција невиности бити врхунски стандард и потврда наше демократске зрелости, амбијента у којем криминалци користећи наше слабости неће компромитовати државу и њене институције. Једном ријечју радимо на амбијенту у којем ће полицајци, тужиоци и судије без притиска примјењивати право уз пуно поштовање принципа законитости и одговорности.
Нови закон о Кривичном поступку је у завршној фази пуне имплементације. Такође смо на јучерашњој сједници Владе усвојили 5. Извјештај о реализацији мјера за његову имплементацију. И сасвим је сигурно да ће од септембра 2011. године бити примијењен у свим тужилаштвима. У наредних неколико дана заокружићемо пројекат специјалног истражног тима.
Резултати имплементације су већ видљиви у првим мјесецима испуњавања Акционог плана. Подигнуте су значајне оптужнице у предметима организованог криминала, корупције, финанасијског криминала. А наши судови су такође у овом периоду завршили тешке и осјетљиве предмете из области организованог криминала. Желим посебно да нагласим да смо у овом периоду израдили мапу организованог криминала коју смо презентирали Европској комисији, а до краја јула ћемо завршити и документ о процјени пријетњи и ризика од организованог криминала при чијој изради користмо искуства криминалистичко-обавјештајних служби неких европских земаља. Када је у питању борба против корупције, желим такође да нагласим да смо иновирали Акциони план за спровођење Стратегије за борбу против корупције и организованог криминала и у значајној мјери унаприједили рад Националне комисије.
Сјутра у Даниловграду се одржава радионица под називом ,,Унапређење нормативног и институционалног оквира за борбу против корупције“, коју организује Влада и Делегација Европске комисије уз експертску подршку СИГМЕ. На њој ће се водити дебата о сету антикорупцијских закона: Закона о јавном набавкама, Закону о конфликту интереса и Закону о финансирању политичких партија. Очекујем да ћемо у закључним оцјенама те дебате добити додатне сугестије у правцу јачања наших антикорупцијских политика.
На самом крају желим да саопштим да смо санжно посвећени регионалној сарадњи као једном од најважнијих механизама у борби против организованог криминала, јер организовани криминал нема национална обиљежја, он је регионални и тренснационални.
Министарство правде је потписник Уговора о правосудној сарадњи са свим државама региона, наравно и шире. Закључили смо и два Уговора о изручењу сопствених држављања са Србијом и Хрватском, а у процедури је и потписивање уговора са Републиком Македонијом. Такође смо договорили потписивање уговора о правосудној сарадњи и уговора о изручењу са Косовом, што мислим да је важан моменат у квалитету и успјешности борбе против организованог криминала узимајући у обзир различите облике криминала и његов интензитет који се са Косова прелива у Црну Гору, регион и Европу.
Даме и господе,
Не желим да будем скроман, па да не кажем да смо за 4 мјесеца урадили много, мислим да смо превазишли и сопствена очекивања, а вјерујем и европска. На плану успостављања владавине права и правне сигурности већ имамо резултате, наравно не неопходне и не очекиване од цјелине друштва, али сам сигуран, у догледно вријеме, видљиве и снажне.
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?