- Влада Црне Горе
Министарство правде Излагање потпредсједника Владе и министра правде Д...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Излагање потпредсједника Владе и министра правде Душка Марковића на отварању скупа Дани државних тужилаца
Објављено: 01.11.2011. • 19:06 Аутор: Душан Половић
Цијењени тужиоци, уважени гости, поштовани представници медија, даме и господо,
Овогодишњи Дани државних тужилаца одржавају се између два значајна тренутка: Извјештаја о напретку Црне Горе, у којем је Комисија препоручила отварање преговора о чланству са нашом земљом, и одлуке Савјета Европске уније о датуму почетка тог процеса. То је и прилика да државно-тужилачкој организацији захвалим на напорима које је уложила и резултатима које је остварила у испуњавању једног од најважнијих задатака из европске агенде – а то је борба против криминала и корупције.
Прошло је нешто више од годину дана од ступања на снагу новог Законика о кривичном поступку, па је овај сусрет прилика за свеобухатно сагледавање свих аспеката досадашње и изазова будуће примјене тужилачке истраге, као најзначајније новине у црногорском кривично-процесном законодавству.
Било је нереално очекивати да ће примјена тако крупне новине као што је тужилачка истрага бити лака промјена за тужилачки и полицијски систем Црне Горе. Колико је та промјена комплексна и стуктурно дубока, знају они који су је креирали на нормативном и институционалном, и ви који је спроводите на оперативном плану.
Зато нијесмо изненађени позитивним налазима Европске комисије о борби против организованог криминала и корупције, али ни оцјенама да постоје одређене мањкавости у примјени новог ЗКП-а, као што су: „недовољна размјена информација између тужилаца и полиције”, “рестриктивне одредбе о преношењу истрага на полицију”, “ријетка употреба специјалних истражних мјера, отежана недостатком одговарајуће опреме и обученог кадра”, и тако даље.
Ове оцјене не треба да обесхрабре, већ напротив: да нам маркирају слабости и дају импулс да радимо на њиховом отклањању, у циљу што ефикасније примјене тужилачке истраге, као главног механизма у борби против криминала и корупције.
Треба наставити са даљим јачањем Специјалног истражног тима, као ембриона Специјалног тужилаштва, које ће бити способно да проактивно циља на организовани криминал и корупцију и спроводи високопрофилне истраге, са нагласком на њихову финансијску компоненту. Иако је у овој фази имплементације ЗКП-а била на завидном нивоу, ипак сарадња између институција које у свом портфолију имају елементе борбе против криминала и корупције мора бити унапријеђена. То се посебно односи на Тужилаштво, Управу полиције, Управу за спрјечавање прања новца и финансирања тероризма, Управу царина, као и Управу за имовину, у дијелу управљања одузетом имовином.
У тој сарадњи нема лидерских институција, већ је сваки орган једна карика у ланцу који ће се све чвршће стезати око организованог криминала.
Да би се постигао тај циљ, треба радити на даљој едукацији тужилачко-полицијског кадра о примјени новог ЗКП-а, затим на имплементацији модела полиције вођење обавјештајним радом, као и на успостављању интегрисаног обавјештајног информационог система. Ако буде потребно, ради отклањања нормативних мањкавости радићемо и на измјенама Законика о кривичном поступку.
Такође треба наставити са јачањем регионалне и међународне сарадње у кривичним стварима, у складу са потребом да дамо заједнички одговор на заједничке изазове, као што је организовани криминал.
Даме и господо,
Пред нама је веома захтјеван период у борби против организованог криминала и корупције, а најновија дешавања у региону говоре нам да не треба занемарити ни проблем тероризма.
У рукама тужилаца налазе се главни инструменти за борбу против ових изазова. У тој борби имаћете подршку свих институција и са свих нивоа, у складу са нашом чврстом опредијељеношћу и неупитном политичком вољом за сузбијање организованог криминала, корупције, тероризма и других безбједносних изазова савременог свијета.
На крају желим да вас у име Владе и Министарства правде Црне Горе поздравим и пожелим успјешан рад.
Хвала вам.
Овогодишњи Дани државних тужилаца одржавају се између два значајна тренутка: Извјештаја о напретку Црне Горе, у којем је Комисија препоручила отварање преговора о чланству са нашом земљом, и одлуке Савјета Европске уније о датуму почетка тог процеса. То је и прилика да државно-тужилачкој организацији захвалим на напорима које је уложила и резултатима које је остварила у испуњавању једног од најважнијих задатака из европске агенде – а то је борба против криминала и корупције.
Прошло је нешто више од годину дана од ступања на снагу новог Законика о кривичном поступку, па је овај сусрет прилика за свеобухатно сагледавање свих аспеката досадашње и изазова будуће примјене тужилачке истраге, као најзначајније новине у црногорском кривично-процесном законодавству.
Било је нереално очекивати да ће примјена тако крупне новине као што је тужилачка истрага бити лака промјена за тужилачки и полицијски систем Црне Горе. Колико је та промјена комплексна и стуктурно дубока, знају они који су је креирали на нормативном и институционалном, и ви који је спроводите на оперативном плану.
Зато нијесмо изненађени позитивним налазима Европске комисије о борби против организованог криминала и корупције, али ни оцјенама да постоје одређене мањкавости у примјени новог ЗКП-а, као што су: „недовољна размјена информација између тужилаца и полиције”, “рестриктивне одредбе о преношењу истрага на полицију”, “ријетка употреба специјалних истражних мјера, отежана недостатком одговарајуће опреме и обученог кадра”, и тако даље.
Ове оцјене не треба да обесхрабре, већ напротив: да нам маркирају слабости и дају импулс да радимо на њиховом отклањању, у циљу што ефикасније примјене тужилачке истраге, као главног механизма у борби против криминала и корупције.
Треба наставити са даљим јачањем Специјалног истражног тима, као ембриона Специјалног тужилаштва, које ће бити способно да проактивно циља на организовани криминал и корупцију и спроводи високопрофилне истраге, са нагласком на њихову финансијску компоненту. Иако је у овој фази имплементације ЗКП-а била на завидном нивоу, ипак сарадња између институција које у свом портфолију имају елементе борбе против криминала и корупције мора бити унапријеђена. То се посебно односи на Тужилаштво, Управу полиције, Управу за спрјечавање прања новца и финансирања тероризма, Управу царина, као и Управу за имовину, у дијелу управљања одузетом имовином.
У тој сарадњи нема лидерских институција, већ је сваки орган једна карика у ланцу који ће се све чвршће стезати око организованог криминала.
Да би се постигао тај циљ, треба радити на даљој едукацији тужилачко-полицијског кадра о примјени новог ЗКП-а, затим на имплементацији модела полиције вођење обавјештајним радом, као и на успостављању интегрисаног обавјештајног информационог система. Ако буде потребно, ради отклањања нормативних мањкавости радићемо и на измјенама Законика о кривичном поступку.
Такође треба наставити са јачањем регионалне и међународне сарадње у кривичним стварима, у складу са потребом да дамо заједнички одговор на заједничке изазове, као што је организовани криминал.
Даме и господо,
Пред нама је веома захтјеван период у борби против организованог криминала и корупције, а најновија дешавања у региону говоре нам да не треба занемарити ни проблем тероризма.
У рукама тужилаца налазе се главни инструменти за борбу против ових изазова. У тој борби имаћете подршку свих институција и са свих нивоа, у складу са нашом чврстом опредијељеношћу и неупитном политичком вољом за сузбијање организованог криминала, корупције, тероризма и других безбједносних изазова савременог свијета.
На крају желим да вас у име Владе и Министарства правде Црне Горе поздравим и пожелим успјешан рад.
Хвала вам.
Везани чланци:
Министар правде Црне Горе Бојан Божовић борави у званичној посјети Уједињеном Краљевству 13.01.2025.
Саопштење 02.01.2025.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?