- Влада Црне Горе
Министарство просторног планирања, урбанизма и државне имовине Одговор на ставове изнесене на пресс конференцији ...
Одговор на ставове изнесене на пресс конференцији о стању у области животне средине од 24. новембра
Наводе Андре Штефан, савјетнице у WWФа од 24. новембра, треба посматрати у контексту оцјена које су изнесене у Мишљењу Комисије о захтјеву Црне Горе за чланство у Европској унији. С тим у вези значајно је истаћи да се истим уважавају резултати који су до сада остварени, у периоду након 2007. године и потписивања Споразума о стабилизацији и придруживању до сада. Истовремено, дате су веома значајне оцјене и препоруке о условима које Црна Гора треба да испуни у погледу стицања чланства у ЕУ. С тим у вези кореспондира и оцјена да би потпуна усклађеност са ацqуис-ем у области животне средине могла бити постигнута само у дужем року и да захтијева веће инвестиције, као и да напоре у овој области треба убрзати. Све земље које су прошле процес придруживања, активности на усклађивању законодавтсва у области животне средине планирале су у средњорочно-дугорочном распону, уз пројекцију раста улагања у животну средину.
Стога се ни од Црне Горе не може очекивати да све обавезе преузме и имплементира, чак у предприступном периоду. Чињеница да се у Црној Гори имплементирају активности на успостављању НАТУРА мреже, и усклађивању законодавства ЕУ у области заштите природе, укључујући и одређени број пројеката које финансира ЕК, довољно говори о посвећености и одговорности Владе, и свих појединачних субјеката. Наравно изазова је много, и не може се у кратком року наћи рјешење за све проблеме које подразумијевају дуготрајну рефорну националног законодавно-институционалног оквира.
Постојећи Национални програм интеграција Црне Горе у ЕУ управо на тај начин дефинише динамику испуњавања услова за чланство у области животне средине, укључујући и пројекцију улагања у животну средину. Истовремено у одговорима на питања из Упитника ЕК препознати су и потврђени изазови и обавезе у периоду након стицања статуса кандидата до стицања чланства у ЕУ. Пред нама је процес преговора о чланству који ће бити праћен динамичним процесом усклађивања националног законодавтства и пратећим јачањем капацитета националне администрације. Наведене активности свакако подразумијевају непристрасност националне администарције у области животне средине, што је основни предуслов за примјену инструмената очувања животне средине и принципа одрживог развоја, нарочито у контексту реализације значајних развојних пројеката. Управо такав приступ смо имали нпр. код израде стратешко-планске документације за подводно повезивање Црне Горе и Италије и изградњу далековода преко Црне Горе, или пак документације од значаја за изградњу ХЕ на ријеци Морачи.
С тим у вези су и измјене Закона о стратешкој процјени утицаја на животну средину, чиме је заправо створена претпоставка за потпуну усклађеност националног оквира са захтјевима европског законодавства у овој значајној области хоризонталне легислативе. Значајан допринос на том плану представља и текућа активност ратификације Протокола о интегрисаном управљању приобалним подручјем Средоземља, која је праћена реализацијом низа пројеката, као што је Програм интегрисаног управљања обалним подручјем Црне Горе. Ове активности су директни одговор на растуће потребе у погледу валоризације потенцијала обалног подручја, али које мора бити засновано на примјени инструмената одрживог развоја, односно интегрисаног управљања обалним подручјем.
Измјене Закона о заштити природе управо су на линији континуираног дјеловања које има за циљ усклађивање националног законодавства са захтјевима ЕУ.
Поред заштите природе и очивања биодиверзитета, област климатских промјена је приоритет националне политике животне средине, и политике одрживог развоја. Потврда таквог приступа је и активно учешће Црне Горе у свим најзначајним активностима на глобалном и регионалном плану. Управо нам предстоји обавеза учешча на састанку страна уговорница УН конвенције о климатским промјенама у Дурбану. Црна Гора ће сходно сопственим капацитетима, уз поштовање развојних потреба, одговорити очекивањима и обавезама које проистичу из чланства у УН и преговорима за чланство у ЕУ. Израда значајног броја докумената у овој области и реализација низа пројеката су потврда таквог приступа.
Велики посао је и даље пред нама. Исти свакако подразумијева изузетне напоре на дневној основи, и раст улагања у животну средину. Управо активности које се предузимајуу у циљу консолидације и реформе институција у области животне средине, доприносе изградњи чвршће основе за потпуну реформу која ће услиједити у процесу приступања. У области животне средине је много изазова и обавеза, али и у овој као и другим приоритетним областима, Влада Црне Горе је посвећена, и увјерени смо у наше могућности да испунимо очекивања Евроспке комисије кроз процес преговора за чланство у ЕУ. Свакако помоћ свих релевантних међународних субјеката, а посебно институција и организација у области заштите природе је добродошла, и вјерујемо да ће иста бити јачана и унапријеђивана у периоду пред нама.