Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Саопштење за медије поводом завршетка мисије ММФ-а везане за члан ИВ у Црној Гори

Објављено: 20.05.2013. 21:13 Аутор: Ивона Михајловић - администратор
Тим особља Међународног монетарног фонда (ММФ) је посјетио Подгорицу током периода од 9. до 20.  маја како би водио разговоре у вези са консултацијана за члан ИВ за 2013*.  Мисија се сусрела са предсједником Владе, господином Ђукановићем, министром финансија, господином Жугићем и гувернером Централне банке, господином Дакићем, другим државним званичницима и представницима Скупштине, пословне заједнице, синдиката и међународних партнера.  На крају посјете господин Илахи, шеф мисије ММФ-а за Црну Гору, је дао сљедеће саопштење:

“Очекује се да ће се економија опоравити у 2013. након прошлогодишње рецесије, али ће проблеми у сектору металске индустрије, преоптерећеност приватног сектора дугом и слабо екстерно окружење ограничити економски раст у интервалу  између 1 и 2 процента.”

“Убрзано повећање јавног дуга од 2008. године надаље представља значајан ризик, јер исцрпљене фискалне резерве и растућа потреба за обнављањем кредита великог обима чине да је Црна Гора осјетљива на промјене у условима на тржишту.  Влада је остварила напредак у зауздавању фискалног дефицита, што би требало да помогне да се ублажи динамика акумулирања дуга ове године, али треба још пуно урадити да би се ријешили кључни структурни фактори који узрокују висок фискални дефицит. Висок ниво јавне задужености и потреба за обнављањем кредита такође ограничавају простор за ново задуживање за велике инфраструктурне инвестиције.”

“Потребни су одрживи, вишегодишњи напори у погледу фискалне консолидације да би се смањило оптерећење јавним дугом на 30 процената БДП-а за 10 година, што представља циљ који ова мисија сматра адекватним.  Како би се олакшало постизање циљаног фискалног дефицита за 2013. годину, мисија охрабрује брзо усвајање повећања стопе ПДВ-а са 17 на 19 процената, које се тренутно разматра.  Она такође савјетује надлежне органе да продуже фискалне мјере усвојене ове године на 2014. годину, као и након тог периода и да идентификују конкретне мјере на приходној и расходној страни којима би се постигао средњерочни циљани ниво дуга.”

“Контракција банкарског система након  нагле експанзије кредитирања се добро одвијала, иако повећање нивоа неквалитетних кредита и наставак умањења вриједности биланса стања приватног сектора и даље представљају забринутост.  Треба предузети кораке да би се уклониле структурне дисторзије које ометају чишћење биланса стања банака и приватног сектора, укључујући и дуготрајне судске поступке због којих касни извршење обезбјеђења потраживања.”

“Интервенције да се подржи фабрика алуминијума (КАП) нијесу успјеле да је ставе на одрживе темеље и допринијеле су неадекватном алоцирању ионако недовољних ресурса, потреби за буџетским субвенцијама и расту потенцијалног дуга, иако поздрављамо недавно смањење пословања компаније које је помогло смањењу фискалног оптерећења.  Треба престати са буџетском помоћи компанији и треба почети са корацима у правцу постепене ликвидације у складу са јасним и временски ограниченим планом.”

“Црна Гора има значајан неискоришћени потенцијал у туризму и енергетици, али треба да настави да ријешава слабости у пословном окружењу које одвраћају инвеститоре.  За малу отворену економију без инструмента девизног курса којим би се ублажили шокови, од суштинског је значаја и да унаприједи оквир колективног преговарања на начин који осмишљено ријешава високу структурну незапосленост и осигурава да су промјене у зарадама сразмјерне промјенама продуктивности.”

* У складу са чланом ИВ Статута ММФ-а, ММФ одржава билатерлане разговоре са чланицама, обично сваке године.  Тим особља посјети земљу, прикупи економске и финансијске информације и разговара са званичницима о економском развоју и политикама земље.  По повратку у централу, тим припреми извјештај, који представља основу за дискусију на Извршном одбору.  Након завршетка дискусије, Генерални директор, као Предсједник Одбора, даје резиме виђења извршних директора и тај резиме се прослијеђује надлежим органима земље.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?