- Влада Црне Горе
Будва: Предсједник Владе Мило Ђукановић обратио се...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Будва: Предсједник Владе Мило Ђукановић обратио се ПС ОЕБС-а
Објављено: 14.10.2013. • 19:20 Аутор: Биро
Будва: Јесење засиједање ПС ОЕБС-а
Будва: Излагање предсједника Владе Мила Ђукановића на јесењем засиједању Парламентарне скупштине Организације за европску безбједност и сарадњу (ОЕБС)
МИЛО ЂУКАНОВИЋ, ПРЕДСЈЕДНИК ВЛАДЕ ЦРНЕ ГОРЕ
ГОВОР НА ОТВАРАЊУ ЈЕСЕЊЕГ ЗАСИЈЕДАЊА ПАРЛАМЕНТАРНЕ СКУПШТИНЕ ОЕБС (Будва, 14. октобар 2013. године)
Господине предсједниче Парламентарне скупштине ОЕБС,
Господине Генерални секретаре,
Уважени посланици,
Екселенције,
Даме и господо,
Добродошли у Црну Гору, добродошли у Будву. За нас је велика част што се јесење засједање Парламентарне скупштине ОЕБС, која има важну улогу у промовисању безбједности, демократије и просперитета унутар држава учесница и широм простора ОЕБС, као и у јачању повјерења и разумијевања међу државама, одржава у Црној Гори. Мени је посебно задовољство да вас поздравим у име Владе, и у своје име.
Црна Гора је поносна што је поуздан партнер и снажан подржавалац ОЕБС-а, организације која под једним кровом уједињује државе евроатлантске и евроазијске заједнице, и развија тијесне везе са медитеранским и азијским партнерима.
Веома конструктивна сарадња са ОЕБС-ом важан је дио наше најновије политичке историје, и прије референдума 2006. године, и након међународног признања Црне Горе. Не заборављамо да је ОЕБС била прва међународна организација која је само мјесец дана након референдума примила у пуноправно чланство Црну Гору, прву државу у дугој историји Балкана која је створена мирним демократским путем, по највишим европским стандардима. ОЕБС је дјеловањем своје мисије у Подгорици, као и кроз одличну сарадњу коју имамо са Секретаријатом, са Парламентарном скупштином и са земљама чланицама, постао саставни дио наших демократских, реформских промјена и процеса, и успјеха на путу интеграција. У доброј мјери захваљујући и тој сарадњи, Црна Гора је данас у фази приступних преговора за чланство у ЕУ, на прагу НАТО, уважена као сусјед и иницијативан чинилац регионалне стабилности на Балкану.
Не заборављамо такође да је Парламентарна скупштина ОЕБС, уочи нашег референдума, док смо још били у државној заједници са Србијом, одржана 2005. године у Црној Гори. Сами тај чин, као и поруке упућене црногорској јавности у то вријеме, значајно су релаксирали нашу унутрашњу ситуацију и допринијели политичкој стабилности.
Данас, осам година касније, без претјеривања може се рећи да је прогрес Црне Горе евидентан. Исто тако, и да је регион Западног Балкана значајно напредовао. У међувремену, Хрватска је постала чланица ЕУ, а заједно са Албанијом и чланица НАТО. Реална су очекивања Србије, након успостављеног дијалога са Косовом, да ускоро отвори преговоре за чланство у ЕУ. И други наши сусједи су посвећени остваривању тог заједничког циља. То значајно доприноси обнови повјерења, као и економском и демократском развоју региона у којем живимо.
Ипак, не треба превиђати да нијесу отклоњени најважнији узроци већ традиционалне балканске нестабилности. Елиминисање тих ризика је неодвојиво од процеса даљег економског развоја и демократске еманципације друштава која живе у овом кутку заједничког европског дома. Једноставно, за озбиљну политику неодржива је теза о природној предодређености Балкана да генерише нестабилност. Нетолерантност и недовољна флексибилност које су увијек биле узрок неспоразума и трагедија у нашем региону ипак су превасходно посљедица предрасуда, међусобног непознавања и страхова, а у основи свега – посљедица економског и укупног заостајања. Зато се не смије пропустити тренутак за уобличавање јасне, свеобухватне, комплексне животно утемељене платформе која би улагањем у инфраструктуру и економске ресурсе подстакла развојне и еманципаторске процесе у овом региону. На таквој здравој основи било би могуће учврстити његову стабилност и курс европског и евроатлантског развоја.
Даме и господо,
Визија слободне, демократске, заједничке и недјељиве безбједности укоријењена је у Хелсиншком завршном акту 1975 - споразуму који је оставио печат времена и помогао да се превазиђу подјеле Истока и Запада и оконча Хладни рат. Из данашње перспективе то достигнуће изгледа још веће. Понекад се просто чини невјероватним, посебно када се има у виду то вријеме, да се толики број држава икада сагласио о тако великом броју изузетно важних питања за европски мир и безбједност.
Кључно насљеђе тог историјског тријумфа је јединствен, свеобухватан приступ ОЕБС, који препознаје да је политичко-војна безбједност повезана са економско-еколошком и са људским правима. Исто тако, инклузиван карактер Организације и стални дијалог, који је нужан савезник стремљења да се конструктивно управља разноликостима; да се на тачкама заједништва доприноси идентификовању заједничких одговора. Такође, и консензус, као извор политичког легитимитета одлука и акција ОЕБС, али уз све израженију потребу превазилажења постојеће праксе која изградњу консензуса чини све сложенијом и комплекснијом. Заједно, ове специфичности чине ОЕБС јединственом међународном организацијом.
Државе учеснице настављају овај посао и данас у оквиру Хелсинки +40 процеса, који би требало да допринесе потпунијем коришћењу потенцијала ОЕБС и јаснијем профилисању његове специфичне улоге у измијењеном, савременом безбједносном окружењу. Такође, и у тражењу ефикаснијих одговора на актуелне изазове.
Али и након близу 40 година дијалога и заједничког дјеловања у рјешавању неких од највећих безбједносних изазова нашег времена, чини се да визија безбједносне заједнице, као простора без линија раздвајања и сукоба међу државама, простора утемељеног на фундаменталним вриједностима, заједничким обавезама и циљевима, још увијек остаје недостижна.
У том смислу, важно је разумјети да све сложеније и мултиполарно безбједносно окружење није подређено истим правилима понашања широм простора ОЕБС. Различите политичке културе, традиције и интереси чине да државе на овом простору имају различите перцепције пријетњи и изазова, што се рефлектује на недостатак међусобног повјерења и разумијевања. Поларизација је видљива и у погледу различитог тумачења договорених вриједности и обавеза. Зато је важно да цјеловито сагледамо разлоге таквих различитих гледишта и да на основу тога тежимо изналажењу начина да се ове разлике премосте.
На том плану, напредак је евидентан у неколико области, попут борбе против транснационалних пријетњи, укључујући сајбер безбједност. Истовремено, важно је осигурати да се питањима транснационалних пријетњи и изазова бавимо на свеобухватан и међудимензионалан начин, уз пуно поштовање обавеза и принципа ОЕБС. То даље значи уздржавање држава од мјера које могу угрозити људска права и фундаменталне слободе.
Цијеним значајним да укажем на још једну, по мом суду, важну карактеристику промијењене политичке реалности, која се огледа у томе што не-војни и хуманитарни аспекти безбједности добијају на тежини. Такође, интерни проблеми и процеси који се одвијају унутар држава, прије него односи међу државама, постају узрок нових пријетњи и ризика безбједности.
Из угла Црне Горе, државе која динамично напредује ка ЕУ и НАТО, желим кратко да се осврнем на још неке од аспеката важних питања којима је посвећено овогодишње засиједање Парламентарне скупштине ОЕБС.
На самиту у Астани 2010. сложили смо се да је безбједност нашег региона нераскидиво повезана са безбједношћу сусједних региона. Када је ријеч о нашим медитеранским и азијским партнерима за сарадњу, Црна Гора снажно подржава развој стратешког приступа ОЕБС, и у оквиру својих националних могућности и капацитета даје свој конструктиван допринос.
Црна Гора је примјер како прожимање етничких, вјерских и културних разноликости, кроз њено балканско, медитеранско и европско насљеђе, може и треба да буде фактор мира и развоја. С пуном свијешћу о важности дијалога и толеранције, потврђујемо сензибилан и одговоран однос према очувању унутрашњег мултиетничког и мултирелигијског склада и стабилности, према историји и традицији добросусједства и заједничких вриједности које баштини Медитеран и његова древна цивилизација, током своје бурне историје. У том смислу, наш основни капитал је разнородно, мултиетничко и мултикултурно биће Црне Горе, уткано у свијест сваког нашег грађанина. Промовисање дијалога и ''јединства у различитостима'' је аксиом овог времена, мото европске и глобалне интеграције, основа на којој почива и развија се и данашња Црна Гора.
Отуда је сасвим природно да заговарамо и промовишемо посвећеност његовању таквих вриједности, афирмицију политике дијалога и сарадње међу различитим културама, цивилизацијама и народима, солидарност и међусобно уважавање. То разумијемо као изазов и испитивање могућности за конкретан допринос свих нас.
На крају, вјерујем да ћете у конструктивној дискусији и дијалогу дати свој допринос идентификовању одрживих рјешења за актуелне изазове.
Желим вам успјешан рад и пријатан боравак у Црној Гори.
Захваљујем на пажњи!
Црна Гора је поносна што је поуздан партнер и снажан подржавалац ОЕБС-а, организације која под једним кровом уједињује државе евроатлантске и евроазијске заједнице, и развија тијесне везе са медитеранским и азијским партнерима.
Веома конструктивна сарадња са ОЕБС-ом важан је дио наше најновије политичке историје, и прије референдума 2006. године, и након међународног признања Црне Горе. Не заборављамо да је ОЕБС била прва међународна организација која је само мјесец дана након референдума примила у пуноправно чланство Црну Гору, прву државу у дугој историји Балкана која је створена мирним демократским путем, по највишим европским стандардима. ОЕБС је дјеловањем своје мисије у Подгорици, као и кроз одличну сарадњу коју имамо са Секретаријатом, са Парламентарном скупштином и са земљама чланицама, постао саставни дио наших демократских, реформских промјена и процеса, и успјеха на путу интеграција. У доброј мјери захваљујући и тој сарадњи, Црна Гора је данас у фази приступних преговора за чланство у ЕУ, на прагу НАТО, уважена као сусјед и иницијативан чинилац регионалне стабилности на Балкану.
Не заборављамо такође да је Парламентарна скупштина ОЕБС, уочи нашег референдума, док смо још били у државној заједници са Србијом, одржана 2005. године у Црној Гори. Сами тај чин, као и поруке упућене црногорској јавности у то вријеме, значајно су релаксирали нашу унутрашњу ситуацију и допринијели политичкој стабилности.
Данас, осам година касније, без претјеривања може се рећи да је прогрес Црне Горе евидентан. Исто тако, и да је регион Западног Балкана значајно напредовао. У међувремену, Хрватска је постала чланица ЕУ, а заједно са Албанијом и чланица НАТО. Реална су очекивања Србије, након успостављеног дијалога са Косовом, да ускоро отвори преговоре за чланство у ЕУ. И други наши сусједи су посвећени остваривању тог заједничког циља. То значајно доприноси обнови повјерења, као и економском и демократском развоју региона у којем живимо.
Ипак, не треба превиђати да нијесу отклоњени најважнији узроци већ традиционалне балканске нестабилности. Елиминисање тих ризика је неодвојиво од процеса даљег економског развоја и демократске еманципације друштава која живе у овом кутку заједничког европског дома. Једноставно, за озбиљну политику неодржива је теза о природној предодређености Балкана да генерише нестабилност. Нетолерантност и недовољна флексибилност које су увијек биле узрок неспоразума и трагедија у нашем региону ипак су превасходно посљедица предрасуда, међусобног непознавања и страхова, а у основи свега – посљедица економског и укупног заостајања. Зато се не смије пропустити тренутак за уобличавање јасне, свеобухватне, комплексне животно утемељене платформе која би улагањем у инфраструктуру и економске ресурсе подстакла развојне и еманципаторске процесе у овом региону. На таквој здравој основи било би могуће учврстити његову стабилност и курс европског и евроатлантског развоја.
Даме и господо,
Визија слободне, демократске, заједничке и недјељиве безбједности укоријењена је у Хелсиншком завршном акту 1975 - споразуму који је оставио печат времена и помогао да се превазиђу подјеле Истока и Запада и оконча Хладни рат. Из данашње перспективе то достигнуће изгледа још веће. Понекад се просто чини невјероватним, посебно када се има у виду то вријеме, да се толики број држава икада сагласио о тако великом броју изузетно важних питања за европски мир и безбједност.
Кључно насљеђе тог историјског тријумфа је јединствен, свеобухватан приступ ОЕБС, који препознаје да је политичко-војна безбједност повезана са економско-еколошком и са људским правима. Исто тако, инклузиван карактер Организације и стални дијалог, који је нужан савезник стремљења да се конструктивно управља разноликостима; да се на тачкама заједништва доприноси идентификовању заједничких одговора. Такође, и консензус, као извор политичког легитимитета одлука и акција ОЕБС, али уз све израженију потребу превазилажења постојеће праксе која изградњу консензуса чини све сложенијом и комплекснијом. Заједно, ове специфичности чине ОЕБС јединственом међународном организацијом.
Државе учеснице настављају овај посао и данас у оквиру Хелсинки +40 процеса, који би требало да допринесе потпунијем коришћењу потенцијала ОЕБС и јаснијем профилисању његове специфичне улоге у измијењеном, савременом безбједносном окружењу. Такође, и у тражењу ефикаснијих одговора на актуелне изазове.
Али и након близу 40 година дијалога и заједничког дјеловања у рјешавању неких од највећих безбједносних изазова нашег времена, чини се да визија безбједносне заједнице, као простора без линија раздвајања и сукоба међу државама, простора утемељеног на фундаменталним вриједностима, заједничким обавезама и циљевима, још увијек остаје недостижна.
У том смислу, важно је разумјети да све сложеније и мултиполарно безбједносно окружење није подређено истим правилима понашања широм простора ОЕБС. Различите политичке културе, традиције и интереси чине да државе на овом простору имају различите перцепције пријетњи и изазова, што се рефлектује на недостатак међусобног повјерења и разумијевања. Поларизација је видљива и у погледу различитог тумачења договорених вриједности и обавеза. Зато је важно да цјеловито сагледамо разлоге таквих различитих гледишта и да на основу тога тежимо изналажењу начина да се ове разлике премосте.
На том плану, напредак је евидентан у неколико области, попут борбе против транснационалних пријетњи, укључујући сајбер безбједност. Истовремено, важно је осигурати да се питањима транснационалних пријетњи и изазова бавимо на свеобухватан и међудимензионалан начин, уз пуно поштовање обавеза и принципа ОЕБС. То даље значи уздржавање држава од мјера које могу угрозити људска права и фундаменталне слободе.
Цијеним значајним да укажем на још једну, по мом суду, важну карактеристику промијењене политичке реалности, која се огледа у томе што не-војни и хуманитарни аспекти безбједности добијају на тежини. Такође, интерни проблеми и процеси који се одвијају унутар држава, прије него односи међу државама, постају узрок нових пријетњи и ризика безбједности.
Из угла Црне Горе, државе која динамично напредује ка ЕУ и НАТО, желим кратко да се осврнем на још неке од аспеката важних питања којима је посвећено овогодишње засиједање Парламентарне скупштине ОЕБС.
На самиту у Астани 2010. сложили смо се да је безбједност нашег региона нераскидиво повезана са безбједношћу сусједних региона. Када је ријеч о нашим медитеранским и азијским партнерима за сарадњу, Црна Гора снажно подржава развој стратешког приступа ОЕБС, и у оквиру својих националних могућности и капацитета даје свој конструктиван допринос.
Црна Гора је примјер како прожимање етничких, вјерских и културних разноликости, кроз њено балканско, медитеранско и европско насљеђе, може и треба да буде фактор мира и развоја. С пуном свијешћу о важности дијалога и толеранције, потврђујемо сензибилан и одговоран однос према очувању унутрашњег мултиетничког и мултирелигијског склада и стабилности, према историји и традицији добросусједства и заједничких вриједности које баштини Медитеран и његова древна цивилизација, током своје бурне историје. У том смислу, наш основни капитал је разнородно, мултиетничко и мултикултурно биће Црне Горе, уткано у свијест сваког нашег грађанина. Промовисање дијалога и ''јединства у различитостима'' је аксиом овог времена, мото европске и глобалне интеграције, основа на којој почива и развија се и данашња Црна Гора.
Отуда је сасвим природно да заговарамо и промовишемо посвећеност његовању таквих вриједности, афирмицију политике дијалога и сарадње међу различитим културама, цивилизацијама и народима, солидарност и међусобно уважавање. То разумијемо као изазов и испитивање могућности за конкретан допринос свих нас.
На крају, вјерујем да ћете у конструктивној дискусији и дијалогу дати свој допринос идентификовању одрживих рјешења за актуелне изазове.
Желим вам успјешан рад и пријатан боравак у Црној Гори.
Захваљујем на пажњи!
Везани чланци:
Саопштење потпредсједника Владе Алексе Бечића 01.01.2025.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?