- Влада Црне Горе
Брисел: Трећи састанак Конференције о приступању Ц...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Брисел: Трећи састанак Конференције о приступању Црне Горе Европској унији на министарском нивоу – отворена кључна поглавља за владавину права
Објављено: 18.12.2013. • 20:37 Аутор: Биро за односе са јавношћу
Данас је у Бриселу одржан Трећи састанак Конференције о приступању Црне Горе Европској унији на министарском нивоу, на којем је отворено пет преговарачких поглавља: 5 – Јавне набавке; 6 – Привредно право; 20 – Предузетништво и индустријска политика; 23 - Правосуђе и темељна права и 24 – Правда, слобода и безбједност.
Конференција је, такође, потвдила на министарском нивоу отварање и привремено затварање поглавља 26 – Образовање и култура, које је разматрано на Конференцији о приступању на нивоу замјеника, одржаној у Бриселу 15. априла 2013. године.
Делегацију Европске уније предводио је Линас Линкевичиус, литвански министар вањских послова. Делегацију Црне Горе предводили су Игор Лукшић, потпредсједник Владе и министар вањских послова и европских интеграција, Душко Марковић, потпредсједник Владе и министар правде и Рашко Коњевић, министар унутрашњих послова. Европску комисију је представљао Штефан Филе, комесар за проширење и политику сусједства.
Отварање поглавља 23 и 24 је врло битан моменат у процесу преговора Црне Горе. У складу са новим приступом, области покривене овим поглављима морају бити адресиране рано у процесу преговора с циљем омогућавања Црној Гори да оствари добре конкретне резултате (трацк рецорд) у примјени реформи, с циљем осигуравања одрживости реформских процеса у области владавине права.
Закључно са данашњом конференцијом, од укупно 35 преговарачких поглавља, 7 поглавља је отворено од чега су два већ привремено затворена. Наредне конференције о приступању ће бити планиране у складу са развојем догађаја, а са циљем да процес крене даље у првој половини 2014. године. Приступни преговори су покренути у јуну 2012. године.
Отворена поглавља
Поводом отварања преговора о поглављима 5 – Јавне набавке; 6 – Привредно право; 20 – Предузетништво и индустријска политика; 23 - Правосуђе и темељна права; и 24 – Правда, слобода и безбједност, Унија је детаљно испитала тренутно стање припремљености Црне Горе. По питању сагласности да Црна Гора мора наставити са остваривањем напретка у усклађивању са правном тековином у овим областима и вршити имплементацију у складу са одредбама поглавља, ЕУ је закључила да постоје мјерила чије остваривање води привременом затварању ових поглавља и, за поглавља 23 и 24, привремена мјерила која морају бити достигнута прије покретања наредних корака у процесу преговора.
ЕУ је, такође, истакла да ће посветити посебну пажњу мониторингу свих специфичних питања наведених у њеним заједничким ставовима. Мониторинг напретка у усаглашавању са правном тековином и у примјени тековине ће трајати цијелим током преговора. ЕУ ће се, уколико буде неопходно, вратити на ова поглавља у одређеном тренутку.
Преговарачка поглавља која су отворена су сљедећа:
Поглавље 5 – Јавне набавке
Црна Гора усаглашава свој национални законодавни оквир покривајући све области јавних набавки, укључујући, прије свега, концесије, приватно-јавна партнерства и набавке у одбрамбеном сектору, у складу са европским законодавством о набавкама и у складу са Уговором о функционисању ЕУ и другим релевантним одредбама правне тековине.
Црна Гора успоставља адекватне административне и институционалне капацитете на свим нивоима и спроводи потребне мјере с циљем осигуравања примјене и имплементације националног законодавства у овој области у периоду прије приступања. Ово, прије свега, укључује:
а) Имплементацију Стратегије Црне Горе за развој система јавних набавки 2011-2015 и акционог плана за њено спровођење с циљем унапређења административних капацитета, укључујући адекватну обуку на свим нивоима и за све релевантне чиниоце
б) Припрема алата за практичну имплементацију и мониторинг (укључујући административне прописе, приручнике и стандардне уговорне документе
ц) Јачање контролних механизама неопходних за осигуравање пуног познавања и поузданости система, укључујући блиско праћење и унапријеђену транспарентност у извршној фази јавних уговора, који су засновани на процјени системских ризика и приоритетној контроли рањивих сектора и процедура.
д) Ефикасно функционисање система правних љекова, укључујући и области концесија, јавно-приватних партнерстава, и набавки у одбрамбеном сектору.
е) Мјере/активности повезане са спречавањем и борбом против корупције и конфликта интереса у области јавних набавки на централном и локалном нивоу.
Црна Гора показује задовољавајући трацк рецорд у постојању доброг и транспарентног система набавки, који осигурава добар однос цијене и квалитета, конкуренцију и добру заштиту од корупције.
Поглавље 6 – Привредно право
Црна Гора усваја закон о тржишту капитала и релевантне инструменте за његово спровођење и врши хармонизацију прије свега са Директивом о транспарентности.
Црна Гора усваја нови закон о привредним друштвима и релевантне инструменте за његово спровођење и врши хармонизацију са тековином у области привредног права, прије свега кроз увођене одредби о прекограничним спајањима предузећа.
Црна Гора приводи крају усклађивање за Директивом о преузимању друштава.
Црна Гора у потпуности усклађује своје законодавство о књиговодству и законом прописаној ревизији, укључујући примјену законодавства, са правном тековином. Црна Гора успоставља тијело јавног надзора које је независно, са адекватним финансијама и добрим административним капацитетима, као и добар систем осигуравања квалитета у циљу усаглашавања са правилима законом прописане ревизије.
Поглавље 20 – Предузетништво и индустријска политика
Црна Гора успоставља и имплементира свеобухватну стратегију конкуренције у индустрији, подржану системом евалуационих индикатора и мјерила у складу са интегрисаном индустријском политиком ЕУ.
23 - Правосуђе и темељна права и 24 – Правда, слобода и безбједност
ЕУ је развила заједничке ставове на основи акционих планова које је Црна Гора развила са циљем испуњавања иницијалних мјерила за ова два поглавља. Акциони планови су оцијењени као врло квалитетни и свеобухватни и омогућиће Унији да направи процјену садржајних реформи које Црна Гора планира да спроведе у наредним мјесецима и годинама, између осталог у областима правосуђа, борбе против корупције, темељних права, миграција, азила, визне политике, спољних граница и Шенгена, судске и полицијске сарадне, и борбе против организованог криминала и тероризма.
Свеобухватна листа привремених мјерила за поглавља 23 и 24 се налазе у документима АД 17/13 и АД/18/1/13 РЕВ1.
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?