- Влада Црне Горе
Министарство финансија РЕАГОВАЊЕ МИНИСТАРСТВА ФИНАНСИЈА НА НАВОДЕ МАНС-А ...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
РЕАГОВАЊЕ МИНИСТАРСТВА ФИНАНСИЈА НА НАВОДЕ МАНС-А О ЗЛОУПОТРЕБИ СРЕДСТАВА ЕГАЛИЗАЦИОНОГ ФОНДА
Објављено: 12.05.2014. • 22:09 Аутор: Ивона Михајловић - администратор
У вези са наводима МАНС-а о злоупотреби средстава Егализационог фонда, а у циљу објективне информисаности јавности, Министарство финансија, као орган одговоран и овлашћен за расподјелу средстава Егализационог фонда, истиче да је цјелокупан процес егализације у 2013. и током прва четири мјесеца 2014. године, као и у претходном периоду, спроведен у складу са важећом регулативом, те да су апсолутно неосновани наводи о незаконитости у расподјели средстава општинама из овог фонда.
Егализациони фонд, као један од извора финансирања општина, установљен је Законом о финансирању локалне самоуправе и користи се као инструмент за уједначавање финансијски слабијих општина и смањење регионалних разлика. Како поменути закон прописује, средства Егализационог фонда могу да користе општине чији је просјечни фискални капацитет по становнику нижи од просјечног фискалног капацитета по становнику за све општине.
Средства Егализационог фонда обезбјеђују се из дијела прихода од пореза и концесионих накнада и чувају на посебном рачуну, тако да динамику њихове исплате никако не могу одређивати изборни процеси, већ искључиво прилив средстава по наведеном основу.
Принципи расподјеле средстава Егализационог фонда су: равноправан третман корисника Фонда, правичност кроз законом дефинисане критеријуме и транспарентност укупног система уједначавања финансирања општина.
Подсјећамо да је, за 2013. годину право на коришћење средстава фонда остварило 14 општина, и то: Андријевица, Беране, Бијело Поље, Даниловград, Жабљак, Колашин, Мојковац, Никшић, Плав, Пљевља, Рожаје, Улцињ, Цетиње и Шавник. Аконтативном расподјелом средстава Фонда за претходну годину планирано је укупно 23 милиона еура. У складу са законским рјешењима, расположива средства су, у зависности од прилива на рачуну Фонда током године, распоређивана корисницима у виду мјесечних аконтација у висини од 90% прилива, док је коначан распоред средстава извршен у 2014. години на бази стварног прилива средстава у износу од 25,3 милиона еура.
Преосталих 10% средстава је, у складу за законским овлашћењима, коришћено за давање краткорочних бескаматних позајмица корисницима Фонда, ради превазилажења проблема ликвидности буџета. Током претходне године, по основу овог модела финансирања, општинама је додијељено укупно 3,6 милиона еура. До разлике на коју МАНС у свом „истраживању“ указује дошло је из два разлога, и то: 1) усљед разлике између плана и остварења прихода, која је својствена сваком процесу планирања, те 2) чињенице да су средства пласирана за позајмице, током године, враћана од стране корисника у Фонд и поново ангажована у исте сврхе, односно иста средства су била у оптицају више пута.
Дакле, не стоји навод МАНС-а да је општинама, на име позајмица, додијељено више средстава из Егализационог фонда од оствареног прилива, нити да су додатна средства „однекуд повлачена“. Поменута констатација МАНС-а је неаргументована и заснована на слободној интерпретацији, уз очигледно непознавање система функционисања Егализационог фонда. Ово није први пут да представници МАНС-а, без потребног нивоа стручности, а у циљу политичке кампање, коментаришу Владине политике и, на тај начин, криве слику стварног стања, а јавности пласирају неосноване и нетачне тврдње. Очигледно је да МАНС своју политичку мотивисаност ставља испред друштвене одговорности, која би требало да буде главни аршин у поступању сваке одговорне невладине организације.
Није основана ни тврдња да је дистрибуција средстава у виду позајмица општинама злоупотребљавана у сврхе изборног процеса. Средства су додијељивана општинама искључиво у зависности од оправданости поднијетих захтјева и стања на рачуну Егализационог фонда.
Необјективност МАНС-ових тврдњи огледа се још и у чињеници да исте заснивају на узорку који иде у прилог њиховим инсинуацијама, не дајући јавности увид у комплетно стање, тј. изостављајући податке да су позајмице, осим за општине у којима су спроведени избори, одобраване и општинама у којима изборни процес није био спровођен. Овакав вид пласирања података не даје праву слику јавности, те такав чин оцјењујемо некоректним и непрофесионалним чији је једини циљ злоупотреба у сврхе изборног процеса.
Министарство финансија ће наставити да, у складу са прописаним критеријумима, транспаретно врши расподјелу средстава Егализационог фонда, у циљу испуњења његове основне функције, односно финансијског изравнања, тј. уједначавања финансирања општина и смањења регионалних разлика.
ПР СЛУЖБА
МИНИСТАРСТВА ФИНАНСИЈА
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?