- Влада Црне Горе
Министарство правде Резултати говоре у корист успјешне сарадње
Резултати говоре у корист успјешне сарадње

Генерални директор Директората за унапређење и заштиту мањинских права Леон Гјокај састао се данас са представницима/ама Ромског образовног фонда. Тема састанка била је динамика реализације заједничког програма стипендирања, као и планови за наредни период.
Наташа Кочић- Ракочевић изнијела је податке у вези са ситуацијом ромске и египћанске дјеце у основношколском и средњошколском образовању. Она је констатовала да су очекивања испуњена када је ријеч о средњошколцима/ама. Општи успјех средњошколаца/ки бољи је у просјеку 50% у односу на просјек оцјена на крају првог полугодишта. Од 71 ђака, четворо има негативне оцјене на крају школске године док је троје напустило земљу, с тим што ће добити прилику да се врате у школске клупе наредне школске године, након полагања потребних испита.
У најави су четири студента/киње од којих ће двије дјевојке конкурисати за пријем на Полицијској академији у Даниловграду.
Из Ромског образовног фонда је констатовано да су све стипендије средњошколцима/ама и студентима/кињама уплаћиване уредно и на мјесечној основи, са изузетком дјеце која су имала негативне оцјене на крају полугођа. Од њих 15-оро, 12-оро је поправило оцјене, те ће им ретроактивно стипендије бити уплаћене.
Велику подршку ђацима пружају ментори/ке, њих 22, који су изузетно задовољни и подршком од стране Завода за школство. Њихов допринос је значајан у премошћавању баријера посебно у првој години средњег образовања.
Леон Гјокај је похвалио резултате сарадње Министарства за људска и мањинска права, РЕФ-а и Завода за школство који су, подсјећања ради, потписали Меморандум о сарадњи који се односи на школовање припадника/ца Ромске и Египћанске популације прошле године.
Меморандум је резултат досадашње веома добре сарадње између наведених институција и односиће се на увођење одрживог програма спрјечавања одустајања од даљег школовања за ромске и египћаске ученике/ице средњих школа, како би им се омогућило да заврше средњу школу.
Меморандум је предвидио сарадњу на унапређењу академског учинка, степену преласка на средњошколско образовање и задржавању ромских и египћанских ученика/ица у средњим школама путем обезбјеђивања стипендија, менторских услуга у оквиру школе и ефикасним информисањем.
Посебан циљ програма јесте да се унаприједи упис, стопа останка у средњој школи и успјех за припаднике/це ромске и египћанске популације, уписаних у редовне и стручно-техничке школе на 8 локација у Црној Гори путем бољег приступа и позитивних интервенција. Такође, инсистирало се и на смањењу стопе одустајања од школовања међу ромским и египћанским ученицима/ама средњих школа. Како би се постигао овај циљ, потписници овог Меморандума нарочито су водили рачуна да се обезбједе мјере за јачање постојеће шеме стипендирања као и обезбјеђивање менторске подршке корисницима /ама програма.
Из Ромског образовног фонда су поручили да је обезбјеђена допунска настава за 23 основца који су имали потешкоћа у праћењу наставног програма у овој школској години.
Директор Гјокај је истакао посебан значај подршке коју треба појачати на три нивоа- у предшколском, након шестог разреда основног и на преласку из основног у средње образовање.
Координаторка програма Анастазија Наги и финансијски менаџер Јено Зсија упутили су позив за прославу десетогодишњице постојања Ромског образовног фонда и констатовали да би Црна Гора том приликом требало да представи свој модел интеграције ромске и египћанске заједнице, посебно у образовном систему.
На планираном међународном догађају, Црна Гора, као важан партнер у региону Западног Балкана, заслужно треба да истакне резултате који говоре у корист постигнутог степена постигнуте интеграција.
И након завршетка Декаде инклузије Рома 2005-2015.,успјешна сарадња Ромског образовног фонда и Црне Горе биће настављена.
Министарство за људска и мањинска права
