- Влада Црне Горе
Министарство економског развоја Интервју Генералног директора за развој национално...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Интервју Генералног директора за развој националног бренда и заштиту потрошача Јова Рабреновића
Објављено: 30.05.2016. • 17:40 Аутор: Министарство економије

Брендирати државу значи валоризовати вриједности које она посједује, изградити њен имиџ и на тај начин побољшати ниво њене видљивости и препознатљивости у свијету, а све у циљу повећања конкурентности њене укупне привреде на иностраним тржиштима. До сада је појам бренда углавном био резервисан за компаније и њихове производе и услуге, али данас се све чешће говори и о територијалном брендирању, као што је брендирање државе. Уважавајући глобалне тенденције, Влада Црне Горе је кренула у процес националног брендирања, коме у значајној мјери доприносе успјешни процеси приступања ЕУ и НАТО-у. Потребно је истаћи да бренд државе обједињује и промовише сву квалитетну понуду земље, а Црна Гора заиста има шта да понуди – од историје, културе, па до природе и природних и људских ресурса. Брендирање државе је процес који траје, а први корак у том процесу јесте избор жига националног бренда и доношење потребних подзаконских аката, како бисмо се на квалитетан начин представили у свијету.
Графичко рјешење знака националног бренда недавно је представљено јавности. На чему ћемо све моћи видјети национални жиг?
Рјешење знака националног бренда Црне Горе засновано је на традиционалном црногорском грбу и самим тим потпуно је усклађено са постојећим државним симболима. Начин његове употребе ће тек бити дефинисан Законом о националном бренду, који је у фази приједлога, те подзаконским актима, и то у смислу да његова употреба буде врло доступна, али уз поштовање одређених стандарда. Циљ је да жиг буде на што већем броју црногорских производа, који су препознати по квалитету, али и успјешних спортских клубова и сл. На тај начин ће се подсредством, како квалитетних, тако и традиционалних црногорских производа, изазвати асоцијације код иностране јавности на државу Црну Гору, што би у крајњем резултирало многобројним бенефитима, како економским, тако и друштвеним, социјалним и политичким.
Ко одређује шта се све може наћи под жигом националног бренда? Који су то критеријуми који морају бити испуњени?
Област националног брендирања у Црној Гори ће добити законодавни оквир усвајањем Закона о националном бренду Црне Горе, који је у овом тренутку у фази приједлога. Законом ће бити јасно дефинисани критеријуми на основу којих ће, како привредни субјекти, тако и физичка лица, моћи да остваре право на употребу знака националног бренда.
Да ли и на који начин грађани могу допринијети усјешности брендирања државе?
С обзиром на чињеницу се бренд гради од „изнутра ка споља“, то је неопходно да домаћа јавност спозна све потенцијалне бенефите националног брендирања, те да буде укључена у његов процес, да се саживи са националним вриједностима, развија национални дух и вјерује у сам процес његове изградње. На тај начин би и свакодневне активности грађана биле у функцији развоја националног бренда. Дакле, укључивање грађана у процес брендирања је неминовно. Осим компанија, спортских клубова и сл, и цивилни сектор кроз своје активности може значајно допринијети промоцији националног бренда. Такође, од великог зачаја је и улога медија, од којих се очекује активно учешће и значајан допринос у промоцији националног бренда.
Који су то бенефити које може донијети брендирање државе?

Брендирање, као изузетно ефикасан инструмент маркетинга, ће резултирати подстицајем директних страних инвестиција, како у стратешке гране привреде, као што су: енергетика, туризам и пољопривреда, тако и у друге приведне гране. Нацинални бренд обједињује и промовше сву квалитетну понуду земље, представља својеврсно огледало државе, а поред тога подстиче и њен развој. На тај начин ће се, кроз избалансирани регионални развој, превазилази јаз између развијених и неразвијених подручја у држави. Развијеним националним брендом ће се омогућити и добра координација свих домаћих учесника на тржишту, што је један од кључних предуслова за искоришћавање националних ресурса. Тако ће се повећати укупна конкурентност земље, а крајњи резултат су многи позитивни ефекти, као што су: повећање извоза, смањење спољно-трговинског дефицита, раст БДП-а пер цапита, смањење незапослености, пораст животног стандарда становништва, побољшање амбијента за пословање и сл.
Да би процес брендирања био спроведен са успјехом, да ли он подразумијева одређене трошкове за државу и какве?
Процес брендирања је сам по себи дуготрајан и скуп и као такав изискује улагање значајних финансијских средстава, како приватног, тако и јавног сектора. Међутим, многе активности које индиректно утичу на развој националног бренда су саставни дио редовних и свакодневних активности институција, привредних субјеката и физичких лица. Када говоримо о финансијским средствима која су директно намијењена развоју националног бренда, можемо поменути средства којима се финансирају редовне активности Директората за развој националног бренда и заштиту потрошача. Такође ће у наредном периоду, зависно од расположивог буџета, бити дефинисана подстицајна средства за развој црногорских брендова који ће утицати на развој бренда државе и на његову препознатљивост у иностранству. На крају је посебно важно истаћи да ће бенефити од националног брендирања значајно премашити износ уложених средстава у сам процес брендирања, јер сваки уложен еуро у развој националног бренда и промоцију његових материјалних и нематеријалних вриједности се многоструго враћа.
Да ли постоји неки план или стратегија на који начин ће се градити национални бренд?
Поред већ наведеног Закона о националном бренду, који је у фази приједлога, развој бренда државе планира се и Стратегијом развоја националног бренда Црне Горе, Акционим планом за њену реализацију и Планом за комуникацију са домаћом и страном јавношћу, односно Комуникационим планом.
Када можемо очекивати прве резултате националног брендирања?
С обзиром да је Закон о националном бренду у фази приједлога, а да је усвајање Стратегије развоја националног бренда планирано за трећи квартал текуће године, биће неопходно извјесно вријеме након доношења закона и усвајања стратегије како би се јавност упознала, како са процесом националног брендирања, тако и са његовим значајем за унапрјеђење и развој државе и њене препознатљивости ван њених граница. Брендирање државе је дуг и захтјеван пороцес који изискује, прије свега, јасну и недвосмислену одлуку државе која жели да се брендира, да би затим све релевантене институције преузеле своје обавезе у реализацији плана развоја националног бренда.
Сваки сегмент националног бренда „прича причу“ о цијелој држави
Јасно да ће национални бренд омогућити ‘’синхронизовану’’ промоцију Црне Горе на иностраним тржиштима. Наиме, ако инострани потрошач купи вино, које је црногорско, он ће знати да је ријеч о држави која осим што производи врхунско вино, има друге потенцијале као што су: природне љепоте, културно-историјско наслијеђе, врхунски спортисти, посебне биљне и животињске врсте итд. Суштина је у томе да брендирање државе не промовише само један сегмент Црне Горе, или један сектор, односно производ, већ Црну Гору као државу са свим њеним најразличитијим посебностима. Циљ који има национално брендирање је да сваки сегмент националног бренда „прича причу“ о цијелој држави. На тај начин омогућава се да се пренесе дух и идентитет једне државе кроз најситније детаље, а да сви елементи заједнички утичу на перцепцију државе у свијести потрошача. Само заједничким комбиновањем тих елемената, који синхронизовано дјелују и шаљу поруку до иностране јавности, може се постићи синергетски ефекат и створити додатна заједничка „државна“ вриједност.
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?