- Влада Црне Горе
Министарство просторног планирања, урбанизма и државне имовине Унапређење конкурентности Црне Горе као туристичке...
Унапређење конкурентности Црне Горе као туристичке дестинације
Према званичним подацима Европске комисије на дан 1. јануар 2016. године стопа ПДВ-а на ресторанске услуге у Црној Гори виша је него у 15 држава чланица ЕУ. У оквиру медитеранске конкуренције Црна Гора се налази на претпосљедњем мјесту, с обзиром да је ова стопа виша само у Албанији и износи 20%.
Министарство одрживог развоја и туризма годинама уназад заступа политику која подразумијева унапређење конкурентности кроз, између осталог, смањење стопе ПДВ-а у туризму и угоститељству. Као што је познато већ 10-ак година стопа ПДВ за услуге смјештаја у хотелима и другим сличним облицима смјештаја је на нивоу од 7%, а у том периоду приходи у туризму су са 200 порасли на 800 милиона еура.
С обзиром да ово Министарство води политику континуитета, логичан слијед је и предлог да се снижена стопа ПДВ прошири и на услуге припремања и услуживања хране, пића и напитака односно угоститељске услуге. У дужем периоду је Министарство иницирало израду низа анализа и материјала бавећи се питањем унапређења конкурентности Црне Горе у туризму. У све те материјале Влада Црне Горе је имала увид, а неки су и усвојени у званичној процедури.
У Агенди реформи у туризму из 2013. године као један од водећих циљева политике у туризму и угоститељству дефинисана је неопходност редукције пореза, како би Црна Гора постала конкурентна туристичка дестинација.
2014. године је сачињена “Анализа утицаја ПДВ-а на конкурентност црногорског туризма” која је показала недовољну конкурентност сектора туризма гледано с аспекта стопе ПДВ у угоститељству која је изнад просјека на Медитерану, али није много боље стање ни када се пореди са државама Европе. Анализа је приказала импликације три могућа модела зависно од тога да ли се смањење ПДВ-а на 7% примјењује на цио сектор угоститељства или на поједине дјелове Црне Горе. У свакој варијанти предвиђен је првобитни пад прилива буџетских средстава по овом основу, али и каснији раст не само прихода него и броја радних мјеста.
У јуну 2015. године Влада Црне Горе је усвојила “Информацију о анализи утицаја мјера подстицаја и пореских олакшица у туризму на јавне финансије и економију Црне Горе у средњем року” у којој се дошло до закључка да Црној Гори недостају висококвалитетни смјештајни капацитети, али и да је поврат инвестиције у хотеле са 5 звјездица 18. година што је обесхрабрујуће за сваког инвеститора. И у тој информацији је указано на неопходност имплементације низа мјера, па и фискалних, а између осталог и "смањење нивоа ПДВ-а на туристичке услуге до нивоа пореске стопе која важи за смјештај", а то је стопа од 7%.
Поштујући бојазан релевантних институција какве ефекте по економски и финансијски систем Црне Горе може изазвати модел увођења снижене стопе ПДВ на све угоститељске услуге до нивоа 7% иницирали смо и додатну анализу почетком 2016. уз увођење система електронске фискализације и разматрање како би се тај систем одразио на крајњи резултат.
Све наведено иде у прилог чињеници да идеје и свијест о неопходности смањења пореских стопа у Црној Гори у корист унапређења конкурентности постоје у извјесном периоду иза нас и да их треба пажљиво сагледати.
Анализе показују да би се уколико се паралелно са смањењем стопе ПДВ уведе електронска фискализација могао очекивати раст конкурентнсоти и прихода, јер ће се тако омогућити боља контрола промета и спријечити висок степен евиденције дневног промета преко уређаја који нису фискализовани. Позитиван примјер представља Хрватска гдје је у првој години примјене - 2013., у дјелатностима пружање услуга смјештаја и дјелатности угоститељство дошло до повећања пријављеног промета који се кретао у распону од 30-55%, у односу на годину која је претходила фискализацији. Исти систем је од 2015. увела и Словенија.
У једном истраживању Делоитта из 2012. године наведено је да је смањење стопе ПДВ на исхрану у ресторанима Француске са 19.6% на 5.5% од 1. јЈула 2009. године у првих пет квартала након увођења резултирало са нових 28.200 радних мјеста, али и спријечило затварање 15.000 бизниса и 30.000 радних мјеста. Позитивни примјери су забиљежени и у Њемачкој, Ирској и сл.
Члан Закона о измјенама и допунама закона о ПДВ из јула 2016. којим је предвиђено да нижа стопа пореза важи за хотеле са пет звијездица у централној и приморској регији и за хотеле са четири и пет звјездица на сјеверу треба посматрати као прву фазу у поступку оптимизације, и увјерени смо да ће се у периоду пред нама створити повољан амбијент и да ћемо у тој фази приступити смањењу ПДВ за све угоститељске услуге на ниво од 7% како је првобитно и предлагано, а уважавајући чињеницу да стопа ПДВ утиче на цијене и у крајњем конкурентност туристичке дестинације.
Општа је оцјена да постоје недостајући хотелски капацитети категорије 4 и 5 звјездица, па се ова мјера може посматрати и као подстицај инвеститорима да отварају нове хотеле са 4 и 5 звјездица, као и да активирају дуги низ година неактивне хотеле и подигну квалитет хотела са 3 и мање звјездица.
Извор: Извјештај Европске комисије на дан 1. јануар 2016.године