- Влада Црне Горе
Министарство просвјете, науке и иновација Интервју министра просвјете др Дамира Шеховића аге...
Интервју министра просвјете др Дамира Шеховића агенцији МИНА
Интервју министра просвјете др Дамира Шеховића агенцији МИНА, новинарка Гордана Поповић:
1. Који ће бити ваши приоритети као министра просвјете?
Добро образовање је предуслов за напредак и просперитет земље, што значи да знање и вјештине, као и интелектуални и научни потенцијали морају бити темељ успјеха црногорског друштва. Зато ће приоритети рада у наредном периоду бити усмјерени на наставак реформе образовног система, посебно у области предшколског васпитања и образовања, средњег стручног и високог образовања.
Цијенећи значај предшколског васпитања и образовања које има посебну улогу у свеукупном расту, развоју и формирању личности дјетета, наставиће се активности на повећању обухвата дјеце узраста од 3 до 6 година у предшколским установама. Тежићемо достизању међународног стандарда који подразумијева потребу да 95% дјеце поменутог узраста треба да буде обухваћено раним васпитањем и образовањем. Како реализација овог циља захтијева и стварање адекватних просторних капацитета, наставићемо започете активности на изградњи седам објеката предшколских установа.
Други приоритет ће бити усмјерен на подизање квалитета, ефикасности и флексибилности стручног образовања, које мора бити ближе бизнису и слиједити потребе и приоритете привреде. Стављање акцента на практично образовање, афирмација учења на радном мјесту, у реалном радном окружењу, стварање услова за увођење дуалног образовања, и његова већа повезаност са тржиштем рада и привредним субјектима, представљају активности које нас у наредном периоду очекују. Посебну пажњу ћемо посветити дефинисању уписне политике, која мора бити усклађена са потребама тржишта рада и захтјевима средњорочне и дугорочне развојне политике Црне Горе. Морамо такође мијењати свијест и родитеља и ученика о значају средњег стучног образовања и могућностима које оно пружа не само на црногорском већ и на европском тржишту рада.
Желимо да оспособимо наше младе да располажу конкурентним знањем и вјештинама, а свакако да ће им у томе помоћи активно знање енглеског језика. С обзиром на то да су анализе показале да је највећи недостатак код учења енглеског језика управо недостатак активног знања, као и неспособност да се језик користи у комуникацији, неопходан је наставак реформе у овој области на свим нивоима. Зато нас чека низ активности већ у школској 2017/2018. години, које ће унијети новине у учење енглеског језика. Нови приступ учењу, тачније стицању знања из енглеског језика ће допринијети личном и професионлном усавршавању ученика, а нама дати смјернице на који начин се може спровести реформа и у другим областима.
Радићемо и на реформи високог образовања јер желимо да унаприједимо квалитет образовања и истраживања који ће поспјешити друштвени и економски развој нашег друштва.
У том смислу ћемо реформом модела студирања побољшати квалитет високог образовања, остварити пуну компатибилност са Европским простором високог образовања и омогућити већу мобилност студената и радне снаге. Постепено ћемо успостављати другачији, али одрживији модел финансирања Универзитета Црне Горе, као темељне институције ове државе, који ће са једне стране подразумијевати значајнија издвајања за Универзитет из државног буџета, али и његову већу одговорност када је ријеч о резултатима које мора постићи.
Од посебног значаја је увођење практичне наставе на свим студијским програмима. Кроз планиране измјене закона о високом образовању, између осталог, унаприједићемо и систем заштите од плагијаризма.
Стварање претпоставки за унапрјеђење научноистраживачког рада, праћење каријере дипломираних високошколаца, као и активности које воде даљем усклађивању са потребама тржишта рада, такође ће бити у врху наших приоритета када је ријеч о политици у области високог образовања.
Све активности које планирамо да реализујемо ће бити усклађене са препорукама које добијамо од Европске комисије, а у циљу побољшања нашег образовног система.
2. Који су, по Вашем мишљењу, кључни проблеми у области образовања?
И поред бројних изазова са којима се наш образовни систем суочава, посебно бих истакао потребу да сви скупа схватимо да улагање у образовање није нешто што се враћа преко ноћи, већ је то најисплативија, али дугорочна инвестиција, а наша традиционална неспремност да размишљамо на дуги рок нас често спрјечава да имамо боље резултате.
Чињеница је да смо поставили приоритете за наредни период, али су то управо области у којима желимо да постигнемо још боље резултате и створимо конкурентно образовање. То јесте посао државе, али је помоћ свих заинтересованих страна свакако драгоцјена. Зато охрабрујемо ученике, студенте, професоре, родитеље, синдикат, послодавце, цивилно друштво, да на овом пројекту заједно радимо, јер је квалитетније образовање које је доступно свима под једнаким условима наш заједнички интерес.
Желимо да кроз процес реформе образовног система, који захтијева један дужи период и чији се резултати могу видјети тек након одређеног времена, створимо друштво чији су темељи успјеха знање, вјештине, интелектуални и научни потенцијали.
3. Како оцјењујете положај просвјетних радника и да ли имате планове за његово побољшање?
Професија просвјетног радника је племенит и частан позив који је усмјерен с једне стране на стицање знања и вјештина, а са друге на формирање и усвајање позитивних ставова и вриједности младих људи који треба да постану носиоци друштвеног развоја.
Зато ћемо у наредном периоду радити на успостављању модела награђивања и стимулисања свих оних који се баве овим друштвено значајним позивом. Морамо вратити ауторитет и друштвени углед просвјетним радницима. Заједно са Синдикатом просвјете, нашим незаобилазним партнером, ствараћемо претпоставке за квалиетније услове за њихов живот и рад. Такође ћемо радити на стимулисању најталентованијих и најспособнијих да се опредијеле за овај позив, како бисмо и на тај начин јачали улогу просвјетног радника у друштву.
Просвјетни радници ће имати, као и до сада, подршку Минстарства просвјете у рјешавању стамбеног питања. У сарадњи са Стамбеном задругом "Солидарно" просвјетним радницима су до сада додијељене 453 стамбене јединица у 12 општина у Црној Гори, а тренутно се изводе радови на изградњи 148 стамбених јединица у Будви, 108 у Подгорици и 18 у Даниловграду. За наредни период је планирана изградња и 30 стамбених јединица у Херцег Новом и 25 у Котору.
Све што ћемо у наредном периоду радити ће бити усмјерено на стварање доступнијег, флексибилнијег и ефикаснијег образовног система, који ће бити у функцији привредног, односно нашег укупног друштвеног развоја, и који ће омогућити снажење интелектуалног и радног потенцијала као кључног богатства ове државе.