- Влада Црне Горе
Министарство просвјете, науке и иновација Одговор Министарства културе на отворено писмо Дру...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Одговор Министарства културе на отворено писмо Друштва пријатеља бокешке баштине
Објављено: 31.03.2017. • 00:23 Аутор: Министарство културе
Поводом отвореног писма Друштва пријатеља бокешке баштине упућеног Министру културе, ради објективног информисања јавности објављујемо одговор Министарства:
Поштоване чланице и чланови Друштва пријатеља бокешке баштине,
Поводом Вашег отвореног писма упућеног министру културе Црне Горе, које сте, како наводите са жаљењем морали пласирати јавности, желимо да подсјетимо на сљедеће:
Систем заштите културне баштине уређен је прије свега Законом о заштити културних добара, на основу кога је уређена и дјелатност Управе за заштиту културних добара. Поред овог закона, у својим свакодневним пословима, Управа је дужна да дјелује, између осталог, у садејству са Законом о уређењу простора и изградњи објеката. Ово напомињемо због адресирања отвореног писма које сте упутили искључиво министру културе. Не желећи да улазимо у оцјењивање вашег знања, на начин како сте ви приступили оцјењивању знања запослених у Министарству културе, желимо да вам укажемо да очигледно не баратате свим потребним информацијама, које су вам неопходне да би доносили драматичне закључке, и то баш на истеку првог квартала примјене Акционог плана, које је Министарство културе врло одговорно припремило, Влада усвојила и који ћемо сви укупно пратити до 01. децембра 2017. године.
Када смо већ код задатих рокова из Акционог плана, на данашњој сједници Владе, а на приједлог Министарства одрживог развоја и туризма, донијета је Одлука о допуни одлуке о изради Просторног плана посебне намјене за обално подручје Црне Горе, којом је забрањена градња у Подручју. Увјерени смо да ће сличан, одговоран приступ у споровођењу активности карактерисати и остале мјере предвиђене овим документом. Јасно је идентификована одговорност свих актера у реализацији Акционог плана, и сложићемо се неопходна квалитетна комуникација, сарадња и прије свега посвећеност у достизању резултата.
Управа за заштиту културнх добра је у складу са својим надлежностима, до доношења Одлуке била дужна да поштује документа која су на снази, односно, Управа је поступала на предметне захтјеве у складу са расположивим правним оквиром. Издате Смјернице нијесу обавезујући документ, већ представљају препоруку која је посебно важна као средство указивања на обавезе свих субјеката, укључујући инвеститора на локацији Главати, да након усвајања ХИА дословно поштују њене закључке. Посебно је значајно што ће ХИА дати смјернице за планску документацију у оквиру Подручја, тако да ће у будућности овакве ситуације бити готово немогуће.
Подсјећамо такође да у складу са Акционим планом Просторно-урбанистички план Котора (ПУП) не може бити урађен прије усвајања ХИА, тако да усвајање Студије заштите није наредни корак, већ је то израда и усвајање ХИА. Дубља расправа на ову тему не доводи до жељеног резултата, већ нас фокусира на теоријско бављење темом у тренутку горућег практичног проблема.
Када је у питању одабир водећег експерта за израду ХИА, јавни интерес представља потреба да његове референце буду релевантне, независне и међународно признате, о чему смо непосредно разговарали са дијелом потписника отвореног писма, тако да ваш захтјев у том погледу доживљамо излишним, уколико и ову тему не нудите као простор теоријског дискурса.
Студија заштите јесте једна од приоритетних активности, а њен постављени рок у Акционом плану је ИИИ квартал. Уколико се стекну услови за то, она може бити усвојена и раније. Будући да постоје двије њене верзије Министарство културе ради на изналажењу начина за објективну, спољашњу, анализу понуђених верзија, како би овај документ служио адекватној заштити и промовисању баштине Подручја под заштитом УНЕСЦО.
Министарство културе се у овој комплексној теми руководи међународним смјерницама и поступа крајње одговорно и промишљено, како би унаприједило стање нашег и свјетског културног добра, а о резултатима рада свједочиће одлуке надлежних тијела УНЕСЦО, о чему ће јавност бити благовремено информисана.
Такође подсјећамо да Министарство културе стоји на располагању за сваки вид сарадње који може допринијети унапређењу стања Природног и културно-историјског подручја Котора. Министарство жели и да укаже да ситуација у Културно-историјском подручју Котора представља резултат односа цјелокупног друштва о овом културном добру, а не само институција културе или Министарства. Исто тако, исход резултата примјене Акционог плана, неће бити успјех или неуспјех само Министарсва културе, већ укупне заједнице. Важно је нагласити да је због тога формиран и Савјет за управљање Природним и културно-историјским подручјем Котора, који није на адекватан начин одговорио свом задатку, због чега ће Министарство културе покренути процедуру за избор нових чланова и измјену Закона о Природном и културно-историјском подручју Котора, које се односе управо на Савјет. Овим саопштењем уједно подсјећамо и остале правне субјекте у Савјету да учине исто.
Ви, јасно, не налазите ништа спорно у досадашњем функционисању Савјета, јер га нијесте ни поменули у вашем отвореном писму, а управо је његово квалитетно фунционисање кључни индикатор доброг управљања Подручјем. Заправо, сматрамо упитним ваше обраћање које је заобишло кључну адресу за Подручје, поготово имајући у виду да у Савјету сједе и неки од вашег потписника отвореног писма.
Формати отворених писама, без предузимања конкретних активности и одговорности, постали су доминатни модели дјеловања у јавном простору. Уважена господо, ако у институцијама културе влада толико незнање како тврдите, а како ви, претпостављамо, имате све неопходне референце и стручна знања, позивамо вас да учествујете у низу значајних активности Министарства културе током ове године, у контексту различитих елемената који конституишу културне политике у области културне баштине. На тај начин, нудимо вам простор за дјеловање, изван ПР активности које доносе отворена писма, са јасном намјером да дођемо до резултата.
Срдачно,
Министарство културе
Поштоване чланице и чланови Друштва пријатеља бокешке баштине,
Поводом Вашег отвореног писма упућеног министру културе Црне Горе, које сте, како наводите са жаљењем морали пласирати јавности, желимо да подсјетимо на сљедеће:
Систем заштите културне баштине уређен је прије свега Законом о заштити културних добара, на основу кога је уређена и дјелатност Управе за заштиту културних добара. Поред овог закона, у својим свакодневним пословима, Управа је дужна да дјелује, између осталог, у садејству са Законом о уређењу простора и изградњи објеката. Ово напомињемо због адресирања отвореног писма које сте упутили искључиво министру културе. Не желећи да улазимо у оцјењивање вашег знања, на начин како сте ви приступили оцјењивању знања запослених у Министарству културе, желимо да вам укажемо да очигледно не баратате свим потребним информацијама, које су вам неопходне да би доносили драматичне закључке, и то баш на истеку првог квартала примјене Акционог плана, које је Министарство културе врло одговорно припремило, Влада усвојила и који ћемо сви укупно пратити до 01. децембра 2017. године.
Када смо већ код задатих рокова из Акционог плана, на данашњој сједници Владе, а на приједлог Министарства одрживог развоја и туризма, донијета је Одлука о допуни одлуке о изради Просторног плана посебне намјене за обално подручје Црне Горе, којом је забрањена градња у Подручју. Увјерени смо да ће сличан, одговоран приступ у споровођењу активности карактерисати и остале мјере предвиђене овим документом. Јасно је идентификована одговорност свих актера у реализацији Акционог плана, и сложићемо се неопходна квалитетна комуникација, сарадња и прије свега посвећеност у достизању резултата.
Управа за заштиту културнх добра је у складу са својим надлежностима, до доношења Одлуке била дужна да поштује документа која су на снази, односно, Управа је поступала на предметне захтјеве у складу са расположивим правним оквиром. Издате Смјернице нијесу обавезујући документ, већ представљају препоруку која је посебно важна као средство указивања на обавезе свих субјеката, укључујући инвеститора на локацији Главати, да након усвајања ХИА дословно поштују њене закључке. Посебно је значајно што ће ХИА дати смјернице за планску документацију у оквиру Подручја, тако да ће у будућности овакве ситуације бити готово немогуће.
Подсјећамо такође да у складу са Акционим планом Просторно-урбанистички план Котора (ПУП) не може бити урађен прије усвајања ХИА, тако да усвајање Студије заштите није наредни корак, већ је то израда и усвајање ХИА. Дубља расправа на ову тему не доводи до жељеног резултата, већ нас фокусира на теоријско бављење темом у тренутку горућег практичног проблема.
Када је у питању одабир водећег експерта за израду ХИА, јавни интерес представља потреба да његове референце буду релевантне, независне и међународно признате, о чему смо непосредно разговарали са дијелом потписника отвореног писма, тако да ваш захтјев у том погледу доживљамо излишним, уколико и ову тему не нудите као простор теоријског дискурса.
Студија заштите јесте једна од приоритетних активности, а њен постављени рок у Акционом плану је ИИИ квартал. Уколико се стекну услови за то, она може бити усвојена и раније. Будући да постоје двије њене верзије Министарство културе ради на изналажењу начина за објективну, спољашњу, анализу понуђених верзија, како би овај документ служио адекватној заштити и промовисању баштине Подручја под заштитом УНЕСЦО.
Министарство културе се у овој комплексној теми руководи међународним смјерницама и поступа крајње одговорно и промишљено, како би унаприједило стање нашег и свјетског културног добра, а о резултатима рада свједочиће одлуке надлежних тијела УНЕСЦО, о чему ће јавност бити благовремено информисана.
Такође подсјећамо да Министарство културе стоји на располагању за сваки вид сарадње који може допринијети унапређењу стања Природног и културно-историјског подручја Котора. Министарство жели и да укаже да ситуација у Културно-историјском подручју Котора представља резултат односа цјелокупног друштва о овом културном добру, а не само институција културе или Министарства. Исто тако, исход резултата примјене Акционог плана, неће бити успјех или неуспјех само Министарсва културе, већ укупне заједнице. Важно је нагласити да је због тога формиран и Савјет за управљање Природним и културно-историјским подручјем Котора, који није на адекватан начин одговорио свом задатку, због чега ће Министарство културе покренути процедуру за избор нових чланова и измјену Закона о Природном и културно-историјском подручју Котора, које се односе управо на Савјет. Овим саопштењем уједно подсјећамо и остале правне субјекте у Савјету да учине исто.
Ви, јасно, не налазите ништа спорно у досадашњем функционисању Савјета, јер га нијесте ни поменули у вашем отвореном писму, а управо је његово квалитетно фунционисање кључни индикатор доброг управљања Подручјем. Заправо, сматрамо упитним ваше обраћање које је заобишло кључну адресу за Подручје, поготово имајући у виду да у Савјету сједе и неки од вашег потписника отвореног писма.
Формати отворених писама, без предузимања конкретних активности и одговорности, постали су доминатни модели дјеловања у јавном простору. Уважена господо, ако у институцијама културе влада толико незнање како тврдите, а како ви, претпостављамо, имате све неопходне референце и стручна знања, позивамо вас да учествујете у низу значајних активности Министарства културе током ове године, у контексту различитих елемената који конституишу културне политике у области културне баштине. На тај начин, нудимо вам простор за дјеловање, изван ПР активности које доносе отворена писма, са јасном намјером да дођемо до резултата.
Срдачно,
Министарство културе
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?