- Влада Црне Горе
Министарство просвјете, науке и иновација Смјернице за учешће у УНЕСЦО-вој мрежи придружених...
Смјернице за учешће у УНЕСЦО-вој мрежи придружених школа и правила чланства
УНЕСЦО-ва мрежа придружених школа (скраћено АСПнет) је глобална мрежа са преко 11 000 образовних установа чланица у 182 земље, чији је главни циљ да промовише и његује вриједности УНЕСЦО-а, образовање за одрживи развој и глобално грађанско образовање.
Улога мреже је да дјелује као лабораторија идеја и пилотира нове и иновативне педагогогије за примјену глобалних концепата и трансформисање образовних система и политика, као и:
- јачање међународне и регионалне сарадње;
- развој институционалних и људских капацитета;
- допринос развоју политика и развијању стандарда;
- његовање сарадње, размјена знања и партнерстава између образовних установа широм свијета које дијеле исте или сличне ставове.
Кључне теме
Тематске области које имају за циљ да подрже остварење глобалних и националних циљева, посебно подциља 4.7. Агенде образовања за одрживи развој до 2030, обухватају следеће:
Глобално грађанство и култура мира и ненасиља;
Одрживи развој и одрживи стилови живота;
Интеркултурално учење и поштовање културне разноврсности и баштине.
Право на учешће
Право на учешће имају све државне и приватне образовне установе од предшколског до доуниверзитетског нивоа, као и установе/центри за обуку наставника. Установе високог образовања немају право учешћа у АСПнет (за умрежавање и сарадњу између универзитета доступна је мрежа УНИТWИН).
Критеријуми за чланство
Главни критеријум за чланство је добровољна (волонтерска) посвећеност руководства установе и вртићке/школске заједнице промовисању УНЕСЦО-вих вриједности, кроз:
• Примјену иновативних и партиципативних методологија и приступа;
• Обезбјеђивање безбједне, одрживе, ненасилне, инклузивне и ефективне средине за учење за сву дјецу и ученике;
• Интеракцију и заједнички рад са образовним установама на националном нивоу и међународном нивоу.
(За кандидате за чланство, ови критерујуми ће бити вредновани приликом евалуирања пријава).
Сајт мреже / онлине алат (ОТА)
Како би умрежавање и комуникација између управљачких структура мреже, односно, између међународног координатора у УНЕСЦО-у, националног координатора и школе чланице била ефикаснија, креиран је нови сајт -платформа ОТА.
Овај сајт је кључан за међусобно повезивање, размјену идеја, проналажење УНЕСЦО-вих материјала и публикација, сарадњу између чланица и доступан је посредством интернета и мобилних уређаја.
Линк: хттпс://аспнет.унесцо.орг/ен-ус
Минимални захтјеви
Установе чланице треба да се обавежу да ће испуњавати следеће минималне захтјеве:
• Обавеза подношења годишњег плана рада националном координатору;
• Обавеза подношења годишњег извјештаја националном координатору (на крају сваке школске године), на основу обрасца/формулара који предложи национални координатор;
• Учешће сваке године у најмање једном глобалном или регионалном пројекту, такмичењу или кампањи коју предложи УНЕСЦО или сличној активности на националном нивоу коју предложи национални координатор;
• Обиљежавање најмање два УН датума, уз укључивање читаве вртићке/школске заједнице (календар најзначајних датума се може наћи на сајту мреже (тј.платформи ОТА));
• Јавно истицање симбола чланства у мрежи у установи, на основу упутстава које достави национални координатор;
• Информисање школске/вртићке заједнице о чланству у мрежи (нпр. на састанцима наставничког вијећа, родитељским састанцима, састанцима дјечијег парламента, састанцима наставничких актива; кроз израду постера, мурала, објављивање на сајту вртића или школе и сл.)
• Најмање два пута сваке године ажурирати информације на сајту платформе ОТА (контакт податке, податке о установи, вијести из установе…).
Информација о пријави за чланство за заинтересоване кандидате
Први корак за аплицирање за чланство у мрежи је подношење пријаве електронским путем посредством платформе.
Линк за пријаву је хттпс://аспнет.унесцо.орг/ен-ус/Пагес/Реqуест-то-бе-а-мембер.аспx
Процес разматрања пријава
Процес пријаве се одвија у два корака:
изражавање интересовања за чланство кроз електронску пријаву и
испуњавање пријавног формулара након добијања мишљења и препоруке од националног и међународног координатора. Пријавни формулар се налази на сајту мреже у електронској форми.
На основу размотреног пријавног формулара и препоруке националног координатора, међународни координатор доноси коначну одлуку и издаје сертификат о чланству.
УНЕСЦО затим шаље електронску потврду установи и националном координатору.
Сертификат о чланству УНЕСЦО доставља националном координатору ради даљег прослијеђивања установи. Нови члан се укључује у глобални директоријум школа УНЕСЦО-ве мреже и добија од УНЕСЦО-а корисничко име и лозинку и смјернице за коришћење платформе ОТА.
Само оне школе које стекну званични статус чланице можемо сматрати чланицама мреже. Све образовне установе без обзира на ниво образовања зовемо “школама мреже” или “школама АСПнет”.
Припремни период
Препорука је да се одреди припремни период у трајању од најмање годину дана (након израженог интересовања или подношења пријавног формулара кандидата) прије стицања сертификата о чланству у УНЕСЦО-вој мрежи. Захтјеве припремног периода, односно предлог активности за кандидате за чланство током припремног периода, одређује национални координатор.
Трајање чланства
Новина је да чланство у мрежи више није доживотно, већ у фиксном трајању. Трајање чланства у мрежи одређује национални координатор и протеже се на период од три до пет година.
Обнављање или завршетак чланства
Након завршетка периода чланства, образовна установа може да одлучи да обнови чланство у истом трајању пролази кроз процес потврде статуса.
Главни алати и мјере потврде чланства су:
• годишњи извјештај о чланству,
• могуће посјете националног координатора установи,
• друге мјере мониторинга и евалуације (упитници и сл.)
• УНЕСЦО, такође, може да спроведе селективни мониторинг ради утврђивања квалитета.
Визуелни идентитет
Сертификат о чланству у мрежи треба да буде видљив и јавно истакнут у установи, као и други симболи чланства (нпр. лого АСПнет, постер и сл.). Дјеца и ученици могу да осликају мурал или ураде слику или рад који симболише чланство у мрежи.
Чланице треба да користе лого у складу са правилима и смјерницама које прописује УНЕСЦО (на основу Смјерница за примјену лого-а које се налазе на сајту (Гуиделине он тхе АСПнет лого усе).
Лого и смјернице за употребу лого-а треба тражити од националног координатора на мејл милена.рогановиц@мпс.гов.ме
Контакт особе за АСПнет у образовној установи
Образовна установа је у обавези да именује контакт особу/координатора за АСПнет.
Имајући у виду да је већина материјала, публикација, позива и извјештаја у оквиру Мреже, као вијести на сајту Мреже на енглеском језику (и других пет званичних језика УН-а), препорука је да именована контакт особа посједује знање енглеског језика и знање рада на рачунару. Такође, може се оформити тим у школи задужен за активности, који би био подршка школском координатору у координирању и организацији активности.
Свеобухватни институционални се посебно препоручује приликом планирања и спровођења активности.
Једна од задужења чланица је размјена искуства са националним координаторима и представницима установа на националном и међународном нивоу у циљу узајамног учења и ширења утицаја УНЕСЦО-ве мреже.
Активности
Активности и пројекте у оквиру мреже могу инцирати међународни и национални координатори, регионалне канцеларије и институти УНЕСЦО–а, или саме установе чланице.
Установе могу да бирају које ће активности и пројекте имплементирати, али су у обавези да сваке године спроведу макар једну активност коју буде иницирао међународни координатор или сличну активност коју иницира национални координатор. Ове активности обухватају међународне пројекте, кампање, умјетничке конкурсе и такмичења.
За учешће у одређеним националним и међународним пројектима може да постоји процес селекције.
Свеобухватни институционални (школски) приступ (Wхоле-сцхоол/Wхоле-институтион аппроацх)
Свеобухватни институционални приступ подразумијева укључивање свих актера вртићког/школског живота у доношење одлука, планирање и реализацију активности. Овај приступ обухвата следеће кораке: формирање школског/акционог тима (тима установе), анализу стања у односу на одређену тему, постављање визије и израду акционог плана, повезивање са курикулумом, спровођење акционог плана, сарадњу са локалном заједницом и мониторинг и евалуацију.
Активности се спроводе узимајући у обзир четири димензије школског живота: управљање, наставу и учење (курикулум и програме), објекте и њихово функционисање и сарадњу са локалном заједницом.
Овај приступ карактерише заједничко доношење одлука и учешће свих актера, тј. инклузивни приступ и инклузивно лидерство (свака особа у тиму - од дјеце и ученика, руководства, до помоћног особља - може бити лидер једне или више активности из акционог плана!).
Девет образовних установа је током 2017. и 2018. године учествовало у међународном пројекту за свеобухватни приступ установе (wхоле-сцхоол/wхоле-институтионал) са фокусом на климатске промјене. 18 фасилитатора из ових установа је овом приликом прошло обуку за израду и сповођење акционих планова у својим установама. Пројекат је финансијски подржан од стране УНЕСЦО-а и Владе Јапана, док је на националном нивоу додатно подржан од стране Црногорске националне комисије за УНЕСЦО и Министарства просвјете. На међународном нивоу, учешће је узело 25 земаља чланица УНЕСЦО-а.
Финансирање
Чланство у УНЕСЦО-вој мрежи придружених школа је бесплатно и не захтијева плаћање чланарине.
Активности које иницира установа чланица, финансира сама установа.
Међутим, учешће у одређеним УНЕСЦО-вим пројектима може бити финасирано или суфинансирано од стране УНЕСЦО-а и других установа или организација.
Водич за националне координаторе (2018)
Комплетну верзију “Водича за националне координаторе“ (2018) на шест званичних језика УН-а, можете наћи на сајту мреже под линком: хттпс://аспнет.унесцо.орг/ен-ус/Пагес/публицатионс.аспx
Календар кључних међународних датума: хттпс://аспнет.унесцо.орг/ен-ус/интернатионал-даyс
Надлежне установе
Министарство просвјете у сарадњи са Националном комисијом за УНЕСЦО је надлежно за координирање и спровођење активности у оквиру УНЕСЦО-ве мреже придружених школа. Национални координатор је именован од стране Националне комисије за УНЕСЦО. Координатор је задужен за имплементацију програма кроз сарадњу са међународним координатором у УНЕСЦО-у и образовним установама чланицама на националном и међународном нивоу.
Национални координатор
Милена Рогановић
Одјељење за међународну сарадњу и европске интеграције
Министарство просвјете
Вака Ђуровића бб
81 000 Подгорица
Тел. 020 410 177
Фаx. 020 410 163
Е-маил: милена.рогановиц@мпс.гов.ме