Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Управа учествовала на конференцији ЕПАЛЕ на тему „Флексибилни програми учења одраслих и развој радне снаге“

Објављено: 19.04.2019. 16:10 Аутор: уип
Представнице Управе за инспекцијске послове, Нисера Ибрахимовић, помоћница директора и главна просвјетна инспекторка Луција Аџић учествовале су на конференцији ЕПАЛЕ на тему „Флексибилни програми учења одраслих и развој радне снаге“, која је реализована у оквиру трећег циклуса ЕПАЛЕ пројекта, који у Црној Гори спроводи Центар за стручно образовање.

Конференција је одржана 15-16. априла 2019. године у хотелу „Бианца Ресорт & Спа“ (Колашин).

Догађај је окупио преко 100 представника различитих националних институција владиног и цивилног сектора (представнике министарстава и других органа државне управе, привредне коморе, послодаваца, лиценцираних организатора образовања одраслих, образовних установа, цивилног сектора, медија и сл.), као и представнике ЕПАЛЕ националних служби за подршку из Босне и Херцеговине, Србије, Хрватске и Македоније.

Конференцију је отворио Вељко Томић, генерални директор Директората за опште средње, средње стручно и образовање одраслих у Министарству просвјете, који је истакао да је образовање одраслих и цјеложивотно учење од стратешког значаја за развој савременог друштва. Само земље с развијеним људским ресурсима могу својим грађанима да обезбиједе висок стандард живота и потребну социјалну укљученост. Зато је образовање одраслих и цјеложивотно учење у XXИ вијеку постало једна од најважнијих секторских политика у образовним системима свих развијених држава. Европска унија је развој цјеложивотног учења одредила као један од најважнијих индикатора успјешности земаља ЕУ ка постизању високе запослености и развијености њених држава. Министри образовања земаља ОЕЦД-а прихватили су цјеложивотно образовање и учење као принцип којим се руководе политичке стратегије свеукупног друштвеног развоја. Стога, улагање у образовање и обуку појединцима и друштву доноси профит који је упоредив с улагањима у материјални капитал. Процјењује се да би додатна година просјечног школовања у земљама чланицама ОЕЦД-а одмах довела до повећања привредног раста за око 5% те до дугорочног повећања раста за 2,5%. Да би остварили постављене циљеве у стратешким документима потребно је осмислити и одржив систем финансирања образовања одраслих како би се могао планирати развој људских ресурса, унаприједити образовни ниво и кључне компетенције становништва и повећати партиципација грађана у програмима цјеложивотног учења. У финансирање образовања одраслих, поред државних извора, треба да се укључи подршка са локалног нивоа и обезбиједи допринос актера из приватног сектора. Министарство просвјете ће у сарадњи са партнерским институцијама и даље настојати да јача систем образовања одраслих, на тај начин што ће креирати образовну политику која ће образовање одраслих посматрати као једнако вриједан систем укупне образовне политике и као средство друштвено-економског просперитета Црне Горе која тежи идеалу друштва знања, нагласио је Томић.

Резултате које је Црна Гора остварила током реализације двогодишњег циклуса ЕПАЛЕ пројекта представио је директор Центра за стручно образовање и уједно менаџер ЕПАЛЕ пројекта, господин Душко Рајковић.

Путем ЕПАЛЕ платформе промовисане су националне активности на плану образовања одраслих, а на НСС страници представљен је и национални систем у овој области. ЕПАЛЕ заједница је промовисана у Црној Гори кроз рад ЕПАЛЕ амбасадора и ЕПАЛЕ тима током намјенских ЕПАЛЕ догађаја и других активности у области образовања одраслих.

У протеклом периоду радило се и на обједињавању резултата рада свих институција система и њиховом публиковању, поређењу са европским праксама и смјерницама, истраживању образовних потреба наставника, спровођењу тематских обука, повезивању владиног и НВО сектора, оснивању професионалних удружења наставника, креирању андрагошких смјерница и дидактичко – методичког материјала за наставнике, ширењу јединствене базе података Министарства просвјете базом о образовању одраслих, регионалном умрежавању и повезивању са НСС тимовима из других европских земаља, као и на стручном усавршавању НСС тима.

О програмима образовања и учења одраслих у Црној Гори, говорила је Љиљана Гарић, руководитељка Одјељења за образовање одраслих и цјеложивотно учење.

Значај модуларизације образовних програма за развој система образовања одраслих, представила је Сандра Бркановић, руководитељка Одјељења за истраживање и развој квалификација.
Суљо Мустафић, директор Завода за запошљавање Црне Горе, је говорио о флексибилности програма образовања у односу на потребе тржишта рада, док је о изазовима лиценцираних организатора образовања одраслих, говорила Зоја Бојанић-Лаловић, директорица гимназије „Слободан Шкеровић“, лиценцирани организатор образовања одраслих.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?