- Влада Црне Горе
Министарство поморства САОПШТЕЊЕ ПОВОДОМ ПОТПИСИВАЊА ПРИЛОГА УГОВОРА О П...
САОПШТЕЊЕ ПОВОДОМ ПОТПИСИВАЊА ПРИЛОГА УГОВОРА О ПРОЈЕКТОВАЊУ И ИЗГРАДЊИ ДИОНИЦЕ СМОКОВАЦ-МАТЕШЕВО АУТОПУТА БАР-БОЉАРЕ
Јавности је познато да је Влада на сједници од 25.
априла ове године утврдила предлог Прилога 3 Уговора о пројектовању и изградњи
дионице Смоковац-Матешево аутопута Бар-Бољаре, у вези са изградњом И фазе
петље Смоковац, док је на сједници од 9. маја ове године утврдила предлог
Прилога 4 Уговора о пројектовању и изградњи дионице Смоковац-Матешево
аутопута Бар-Бољаре, у вези са изградњом система за водоснабдијевање, и
овластила Министра саобраћаја и поморства да потпише поменуте прилоге, који су
резултат претходно спроведене уговорне процедуре за уговарање измјене Уговора,
тј. накнадних радова.
Дионица Смоковац - Матешево дефинисана је Детаљним просторним планом аутопута Бар-Бољаре као И етапа реализације овог пројекта. У Идејном пројекту за дионицу Смоковац-Матешево, који је рађен на основу Детаљног просторног плана аутопута Бар–Бољаре и Идејног рјешења ове дионице, дефинисан је почетак дионице Смоковац-Матешево од стационаже 0 км иза петље Смоковац, тако да петља Смоковац, која представља комплексну везу два аутопута, аутопута Бар - Бољаре и Јадранско - Јонског аутопута који још није у потпуности дефинисан, и магистралног пута М2, није била саставни дио Идејног пројекта, па у тренутку закључивања Уговора о пројектовању и изградњи дионице Смоковац-Матешево, у фебруару 2014. године, није ни постојала пројектна документација која би била у техничком и финансијском смислу поуздана основа за вођење преговора о изградњи ове петље, односно њене И фазе, што је, наравно, сагледано, разматрано и разјашњено између уговорних страна у периоду прије закључења Уговора. Пројектовање И фазе петље Смоковац омогућило је спровођење уговорне процедуре за уговарање изградње ових радова. С тога, тврдње које су у оптицају у јавности, да је петља заборављена, сматрамо неодмјереним и резултатом непознавања свих околности и специфичности овог комплексног Уговора и Пројекта.
И фаза петље Смоковац не предвиђа изградњу читаве петље Смоковац већ само изградњу прикључка на уговорену приоритетну дионицу Смоковац - Матешево аутопута Бар-Бољаре. Приступ дионици аутопута која се реализује од магистралног пута М2, биће саобраћајница дужине око 1,5 км, као И фаза укупног пројектног рјешења петље Смоковац, која ће остати коначно рјешење и у каснијим фазама реализације аутопута Бар-Бољаре кроз наредне дионице, и за ову дужину од 1,5 км се увећава дужина дионице Смоковац-Матешево.
Вриједност Накнадних радова из Прилога 3 који се односи на изградњу И фазе петље Смоковац је 30,5 милиона еура, који износ се сматра дијелом Оквирне суме дефинисане подклаузулом 13.9 Уговора, која износи 10% уговорене цијене из основног Уговора о пројектовању и изградњи. Рок за завршетак радова Уговора о пројектовању и изградњи продужен је Прилогом 3 до 30. септембра 2020. године.
Што се тиче система за водоснабдијевање, битно је истаћи да Идејни пројекат за дионицу Смоковац - Матешево, на основу којег је дата понуда кинеског Извођача ЦРБЦ, садржи инсталације за потребе комплетне противпожарне хидрантске мреже кроз аутопут и резервоара поред тунела, као и инсталације за потребе водоснадбијевања објеката аутопута, као што су база за одржавање са објектима за контролу и управљање и објекти за наплату путарине, чије извођење је уговорна обавеза Извођача.
Ипак,
цијенећи захтјеве из Детаљног просторног плана аутопута Бар-Бољаре да је, поред инсталација водоснадбијевања
потребних за одржавање и функцију аутопута, потребно обезбиједити стварање
услова за водоснадбијевање локалног становништва у коридору аутопута и будуће
развојне потребе дуж трасе, са овим дистрибутивни водовод положен у аутопут
добија карактер регионалног водовода, а како је за те намјене неопходно обезбиједити
много веће капацитете и трајна водоизворишта богата квалитетном водом,
Инвеститор је у склопу Пројектног задатка предвидио израду Идејног и Главног
Пројекта система водоснабдијевања и управо препознао његову важност. Предвиђено је, дакле није заборављено, да
се уради пројекат водоснадбијевања са водоизворишта много већег капацитета и
квалитета којег је требало прво лоцирати, па затим урадити све студије и
пројекте. Након израде пројекта, предвиђено је, на основу добијених техничких
података и уговарање ових радова анексом за Накнадне радове кроз резервисану Оквирну
суму за накнадне и непредвидиве радове од 10 % уговорене цијене из основног
Уговора о пројектовању и изградњи..
Дакле у тренутку уговарања
основних Радова нијесу се знали технички елементи система за водоснабдијевање,
изузев горе наведених инсталација, што је било тема разматрања и разјашњења
између уговорних страна у фази уговарања посла, већ је планирано да се по
завршетку Главног пројекта и дефинисању свих техничких инпута у складу са
Уговорном процедуром, он изведе као накнадни рад из резервисане Оквирне суме од
10 % вриједности уговора за те намјене, што је сада и урађено.
Усвојено
пројектно рјешење током израде Главног пројекта, којим је већ у овој фази
предвиђено да цијели коридор дуж трасе аутопута има стабилно напајање водом
преко дистрибутивног цјевовода пречника 300 мм, којим би биле задовољене
потребе свих потрошача, а не само објеката аутопута, представља добар основ за
будући развој свих привредних и туристичких капацитета подручија која
гравитирају коридору аутопута.
Предвиђена
су 4 прикључка за будуће потрошаче, и то у мјестима гдје је претпостављен
значајан пораст становника у наредном периоду: Биоче, Душке, Лијева Ријека и
Матешево.
Вриједност
Накнадних радова на пројекту водоснабдијевања из предлога Прилога 4 износи
14,2 мил еура, који износ се сматра дијелом Оквирне суме дефинисане подклаузулом
13.9 Уговора, која износи 10% уговорене цијене из основног Уговора о
пројектовању и изградњи.
Могућност
појаве накнадних и непредвидивих радова је била предвиђена и приликом
закључивања Уговора о пројектовању и изградњи дионице Смоковац-Матешево у
фебруару 2014. године за који је резервисана оквирна сума од 10% уговорене
цијене. У појединим дјеловима јавности се често шпекулисало са много већим
износима за вриједности накнадних радова које се уговарају од оних који се
уговарају, што сада, након спроведене уговорне процедуре, добија и свој демант.
Од
почетка реализације овог пројекта, најкомплекснијег који се до сада реализовао
у Црној Гори, од једног дијела јавности континуирана су оспоравања, кроз пласирање
нетачних информација и интерпретације које нијесу у сагласности са чињеницама,
подстичући неповјерљивост и сумњу у несумњив успјех и резултат чије бенефите
ће осјетити сви грађани Црне Горе, њени посјетиоци, партнери. Још једном
подсјећамо јавност да на овом пројекту нема заборављених радова и да
сензационалистичка писања не могу умањити добре намјере и значај уложених
напора, да се кроз стварање предуслова за задовољавање ширих потреба и
привреде и грађана у односу на искључиве потрошачке потребе једног
инфраструктурног пројекта, генерише нова додата вриједност у општем интересу,
подстичући даљи одрживи развој Црне Горе.
Министарство саобраћаја и поморства