Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

САОПШТЕЊЕ ПОВОДОМ ПОТПИСИВАЊА ПРИЛОГА УГОВОРА О ПРОЈЕКТОВАЊУ И ИЗГРАДЊИ ДИОНИЦЕ СМОКОВАЦ-МАТЕШЕВО АУТОПУТА БАР-БОЉАРЕ

Објављено: 10.05.2019. 22:31 Аутор: МСП

Јавности је познато да је Влада на сједници од 25. априла ове године утврдила предлог Прилога 3 Уговора о пројектовању и изградњи дионице Смоковац-Матешево аутопута Бар-Бољаре, у вези са изградњом И фазе петље Смоковац, док је на сједници од 9. маја ове године утврдила предлог Прилога 4 Уговора о пројектовању и изградњи дионице Смоковац-Матешево аутопута Бар-Бољаре, у вези са изградњом система за водоснабдијевање, и овластила Министра саобраћаја и поморства да потпише поменуте прилоге, који су резултат претходно спроведене уговорне процедуре за уговарање измјене Уговора, тј. накнадних радова.

Дионица Смоковац - Матешево дефинисана је Детаљним просторним планом аутопута Бар-Бољаре као И етапа реализације овог пројекта. У Идејном пројекту за дионицу Смоковац-Матешево, који је рађен на основу Детаљног просторног плана аутопута Бар–Бољаре и Идејног рјешења ове дионице, дефинисан је почетак дионице Смоковац-Матешево од стационаже 0 км иза петље Смоковац, тако да петља Смоковац, која представља комплексну везу два аутопута, аутопута Бар - Бољаре и Јадранско - Јонског аутопута који још није у потпуности дефинисан, и магистралног пута М2, није била саставни дио Идејног пројекта, па у тренутку закључивања Уговора о пројектовању и изградњи дионице Смоковац-Матешево, у фебруару 2014. године, није ни постојала пројектна документација која би била у техничком и финансијском смислу поуздана основа за вођење преговора о изградњи ове петље, односно њене И фазе, што је, наравно, сагледано, разматрано и разјашњено између уговорних страна у периоду прије закључења Уговора. Пројектовање И фазе петље Смоковац омогућило је спровођење уговорне процедуре за уговарање изградње ових радова. С тога, тврдње које су у оптицају у јавности, да је петља заборављена, сматрамо неодмјереним и резултатом непознавања свих околности и специфичности овог комплексног Уговора и Пројекта.

И фаза петље Смоковац не предвиђа изградњу читаве петље Смоковац већ само изградњу прикључка на уговорену приоритетну дионицу Смоковац - Матешево аутопута Бар-Бољаре. Приступ дионици аутопута која се реализује од магистралног пута М2, биће саобраћајница дужине око 1,5 км, као И фаза укупног пројектног рјешења петље Смоковац, која ће остати коначно рјешење и у каснијим фазама реализације аутопута Бар-Бољаре кроз наредне дионице, и за ову дужину од 1,5 км се увећава дужина дионице Смоковац-Матешево.

Вриједност Накнадних радова из Прилога 3 који се односи на изградњу И фазе петље Смоковац је 30,5 милиона еура, који износ се сматра дијелом Оквирне суме дефинисане подклаузулом 13.9 Уговора, која износи 10% уговорене цијене из основног Уговора о пројектовању и изградњи. Рок за завршетак радова Уговора о пројектовању и изградњи продужен је Прилогом 3 до 30. септембра 2020. године.

Што се тиче система за водоснабдијевање, битно је истаћи да Идејни пројекат за дионицу Смоковац - Матешево, на основу којег је дата понуда кинеског Извођача ЦРБЦ, садржи инсталације за потребе комплетне противпожарне хидрантске мреже кроз аутопут и резервоара поред тунела, као и инсталације за потребе водоснадбијевања објеката аутопута, као што су база за одржавање са објектима за контролу и управљање и објекти за наплату путарине, чије извођење је уговорна обавеза Извођача.

Ипак, цијенећи захтјеве из Детаљног просторног плана аутопута Бар-Бољаре да је, поред инсталација водоснадбијевања потребних за одржавање и функцију аутопута, потребно обезбиједити стварање услова за водоснадбијевање локалног становништва у коридору аутопута и будуће развојне потребе дуж трасе, са овим дистрибутивни водовод положен у аутопут добија карактер регионалног водовода, а како је за те намјене неопходно обезбиједити много веће капацитете и трајна водоизворишта богата квалитетном водом, Инвеститор је у склопу Пројектног задатка предвидио израду Идејног и Главног Пројекта система водоснабдијевања и управо препознао његову важност. Предвиђено је, дакле није заборављено, да се уради пројекат водоснадбијевања са водоизворишта много већег капацитета и квалитета којег је требало прво лоцирати, па затим урадити све студије и пројекте. Након израде пројекта, предвиђено је, на основу добијених техничких података и уговарање ових радова анексом за Накнадне радове кроз резервисану Оквирну суму за накнадне и непредвидиве радове од 10 % уговорене цијене из основног Уговора о пројектовању и изградњи..

Дакле у тренутку уговарања основних Радова нијесу се знали технички елементи система за водоснабдијевање, изузев горе наведених инсталација, што је било тема разматрања и разјашњења између уговорних страна у фази уговарања посла, већ је планирано да се по завршетку Главног пројекта и дефинисању свих техничких инпута у складу са Уговорном процедуром, он изведе као накнадни рад из резервисане Оквирне суме од 10 % вриједности уговора за те намјене, што је сада и урађено.

Усвојено пројектно рјешење током израде Главног пројекта, којим је већ у овој фази предвиђено да цијели коридор дуж трасе аутопута има стабилно напајање водом преко дистрибутивног цјевовода пречника 300 мм, којим би биле задовољене потребе свих потрошача, а не само објеката аутопута, представља добар основ за будући развој свих привредних и туристичких капацитета подручија која гравитирају коридору аутопута.

Предвиђена су 4 прикључка за будуће потрошаче, и то у мјестима гдје је претпостављен значајан пораст становника у наредном периоду: Биоче, Душке, Лијева Ријека и Матешево.

Вриједност Накнадних радова на пројекту водоснабдијевања из предлога Прилога 4 износи 14,2 мил еура, који износ се сматра дијелом Оквирне суме дефинисане подклаузулом 13.9 Уговора, која износи 10% уговорене цијене из основног Уговора о пројектовању и изградњи.

Могућност појаве накнадних и непредвидивих радова је била предвиђена и приликом закључивања Уговора о пројектовању и изградњи дионице Смоковац-Матешево у фебруару 2014. године за који је резервисана оквирна сума од 10% уговорене цијене. У појединим дјеловима јавности се често шпекулисало са много већим износима за вриједности накнадних радова које се уговарају од оних који се уговарају, што сада, након спроведене уговорне процедуре, добија и свој демант.           

Од почетка реализације овог пројекта, најкомплекснијег који се до сада реализовао у Црној Гори, од једног дијела јавности континуирана су оспоравања, кроз пласирање нетачних информација и интерпретације које нијесу у сагласности са чињеницама, подстичући неповјерљивост и сумњу у несумњив успјех и резултат чије бенефите ће осјетити сви грађани Црне Горе, њени посјетиоци, партнери. Још једном подсјећамо јавност да на овом пројекту нема заборављених радова и да сензационалистичка писања не могу умањити добре намјере и значај уложених напора, да се кроз стварање предуслова за задовољавање ширих потреба и привреде и грађана у односу на искључиве потрошачке потребе једног инфраструктурног пројекта, генерише нова додата вриједност у општем интересу, подстичући даљи одрживи развој Црне Горе.

Министарство саобраћаја и поморства

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?