Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Уводно обраћање министра Богдановића на округлом столу поводом Нацрта закона о аудиовизуелним медијским услугама

Објављено: 30.07.2019. 17:01 Аутор: Министарство културе
Поштоване даме и господо,
Ваше екселенције,
Поштовани представници Савјета Европе, Европске комисије и ОСЦЕ-а,
Уважени представници медијске заједнице и цивилног друштва,

Задовољство ми је да вас у име Министарства културе поздравим, пожелим добродошлицу и успјешан рад.
Сваки разговор на тему медија, природно је и адекватан разговор о демократском уређењу друштва у коме је слобода изражавања темељно људско право.

Имајући у виду значај унапређења слободе изражавања као темељног људског права, област слободе медија у Црној Гори конципира се сходно стратешким циљевима приступања Црне Горе Европској унији, као и механизмима институционалног унапређења и одрживости медијског амбијента на принципима слободе изражавања и концепта институционалне независности регулације и саморегулације медијске индустрије.
Фаза преговора у којој се Црна Гора налази и извјесница европске перспективе природно је да подразумијева испуњавање високих демократских стандарда. Том циљу смо искрено посвећени, а на листи приоритета и пажње свакако јесу и биће медијске слободе. 
У овој фази ЕУ интеграција, а сходно преузетим обавезама из преговарачких поглавља и стратешких докумената приступања, Црна Гора правно баштини и имплементира високе међународне стандарде слободе и независности медија. 

Подсјетио бих вас да је Црна Гора, препознајући значај медија у остваривању темељних принципа демократског грађанског друштва и задовољавању интереса најшире јавности, прва земља југоисточне Европе у којој је, на предлог Европске комисије, а од стране експерата Савјета Европе и Европске уније, спроведен пројекат ,,Јачање правосудне експертизе о слободи изражавања и медијима у Југоисточној Европи“ (ЈУФРЕX)(2017-2018) у којем су поред представника органа јавне власти учествовали и представници медија, цивилног друштва, синдиката, универзитета.
Указао бих и да је Влада Црне Горе у контексту предметне Анализе, која је имала за циљ спровођење и развој медијске политике која промовише и унапрјеђује слободу изражавања, усвојила План имплементације препорука из Анализе са конкретним институционалним задужењима, мјерама и динамиком, а чији је степен реализације на изузетно високом нивоу.

Обзиром да живимо у времену све наглашенијих промјена традиционалног медијског свијета и нове парадигме медијске културе, расправа на тему медија данас је подједнако присутна и важна, како у високо развијеним демократским земљама, тако и у онима које су на путу приступа породици европских народа.

У контексту казаног, 2018.године започета је ревизија медијског законодавства, са циљем дефинисања највиших међународних стандарда и уз експертску подршку најреферентнијих међународних адреса за ову област (Европска комисија, Савјет Европе, ОСЦЕ), а коју прати широки друштвени дијалог свих заинтересованих страна.

Услед убрзаног развоја медијске индустрије створили су се услови да додатна питања од значаја за слободан и несметани рад електронских медија буду законски регулисана.

Нацртом закона о аудиовизуелним медијским услугама имплементирана је Директива Европског парламента и Савјета о измјенама и допунама Директиве о аудио-визуелним медијским услугама, која је крајем 2018.године усвојена у Европском парламенту.
Такође, Нацртом су имплементиране препоруке из ЈУФРЕX Анализе медијског сектора Црне Горе.

У дијалогу и стручној расправи плуралне радне групе за израду предметног Нацрта, састављене од 17 чланова - представника медија, регулатора за област електронских медија, медијских удружења, цивилног друштва, академске заједнице, државних органа, представника три комерцијална емитера са националном покривеношћу на њихов захтјев, као и инклузивног процеса свих заинтересованих субјеката (одржано више одвојених тематских састанака), конципирана су рјешења сагласна високим међународним стандардима и добрим праксама ове области, те базирана на правним мишљењима и коментарима које смо у поступку израде Нацрта добили од експерата Савјета Европе и ОЕБС-а.
Дозволите ми да истакнем најзначајније институте.

Одредбе Нацрта закона које су усаглашене са Директивом о аудиовизуелним медијским услугама између осталог подразумијевају:
- Нови назив закона у потпуности усклађен са духом и карактером Директиве о аудиовизуелним медијским услугама.
- Предвиђа се различита позиција пружалаца услуга дистрибуције радијских и телевизијских програма до крајних корисника у односу на пружаоце аудиовизуелних медијских услуга на захтјев (што је постојећим законом изједначавано).
- Дефинисана су права и обавезе пружалаца услуга платформи за дијељење видео садржаја, односно систем регулације и надзора над њиховим радом.
- Детаљније су уређена питања која се тичу обавеза за све облике комерцијалних аудиовизуелних комуникација, а које се односе на пласман производа,спонзорства, телешопинг, забрањене активности.
- Регулише се питање корегулације и саморегулације.
- Унапријеђена су рјешења којима се прописују мјере заштите малољетника од садржаја доступних кроз аудиовизуелне медијске услуге и могућности проактивног дјеловања корисника услуга (родитељска контрола, пиновање и сл.)
Додатно, имплементане су препоруке из ЈУФРЕX Анализе и то:
- Брисање одредбе колективног разрјешења чланова Савјета АЕМ-а,
- Додатно унапрјеђење института конфликта интереса нормирањем периода мировања за посланике, одборнике и политичке функционере у односу на чланство у Савјету АЕМ-а, тј. немогућност њиховог избора за чланове Савјета АЕМ-а за вријеме трајања мандата и најмање двије године од престанка њихове функције.
- Дефинисано је да се средства за финансирање локалних јавних емитера обезбјеђују из буџета јединице локалне самоуправе која је основала локални јавни емитер нормирањем минималног процента од годишњег буџета јединице.
- Нацртом закона доприноси се и унапређењу независности Агенције кроз надлежности Агенције на пољу надзора и спектра расположивих мјера које се могу изрећи пружаоцима аудиовизуелних медијских услуга у случају повреде овог закона. Проширивање опсега мјера које стоје на располагању Агенцији у вршењу надзора је једна од препорука која је уважена проширивањем, тј.враћењем надлежности Агенцији да изриче новчане казне у случају повреде закона. Спровођења законских надлежности Агенције битно се појачава обезбјеђивањем надлежности да се изриче комплетан сет мјера који чине: упозорење, новчана казна, суспензија и одузимање одобрења. То је скала казни која обезбјеђује степеност, пропорционалност и ефикасност у обављању надзорне функције регулатора.

У коначном желим истаћи да нам је активна сарадња са међународном заједницом и њеним институцијама, те помоћ и подршка у даљој демократизацији медијског простора и уопште демократских процеса потребна и драгоцјена и у том духу партнерства и сарадње видим и овај округли сто. 

Задовољство ми је захвалити се госпођи Лејли Дервишагић из Савјета Европе, на ажурности, експедитивности и свеукупној подршци коју нам пружа у захтјевном реформском процесу измјене три закона.

Такође, задовољство ми је захвалити се и експерту Савјета Европе господину Барати, који је својим учешћем на два састанка Радне групе и коментарима на текст Нацрта, помогао да у непосредном разговору и ,,живој” дискусији отклонимо потенцијалне дилеме и конципирама рјешења базирана на стандардима ове области.

Посебно се овом приликом захваљујем Савјету Европе, Делегацији ЕК и ОСЦЕ-у како поводом партнерства организације округлог стола, тако и укупне експертске подршке коју су пружили и пружају нам приликом израде закона. 

Такође, захваљујем се представницима органа власти, невладиног сектора и медија који су изразили интересовање за овај скуп.

Искрено вјерујем да ћемо слиједећи високе стандарде и искуства наставити сарадњу, те да ће она и убудуће давати добре резултате у корист унапређења демократских процеса у Црној Гори.

Увјерен да ће данашњи рад бити од велике користи свим посленицима јавне ријечи, нагласио бих да је Влада Црне Горе отворен партнер на плану демократских и реформских процеса на бази ЕУ стандарда уређеног амбијента медија, као битног предуслова за изградњу отвореног, мултикултурног друштва, уз пуну спремност ка европским интеграцијама.

Уз напомену да ће Нацрт закона о аудиовизуелним медијским услугама, а имајући у виду важност предметне материје, након сумирања јавне расправе и редовне интерресорске процедуре, бити предмет мониторинга експерата Савјета Европе и Европске комисије, те у увјерењу да ће данашња дискусија допринијети квалитету сагледавања предметне материје и формулисању рјешења базираних на најбољој пракси и међународним стандардима, захваљујем на пажњи и желим успјешан рад.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?