- Влада Црне Горе
Министарство јавне управе Саопштење Министарства јавне управе поводом реакци...
Саопштење Министарства јавне управе поводом реакција на Нацрт закона о измјенама и допунама Закона о слободном приступу информацијама
Посебно истичемо да када је ријеч о правилној примјени института злоупотребе права од стране органа власти кључно је да се створи добра пракса, те је планирано доношење смјерница од стране Агенције за заштиту личних података и слободан приступ информацијама, као и едукација службеника из органа власти, како би се створили неопходни услови да у пракси не долази до неоправданог позивања на овај правни основ и злоупотребе самог института.
Истовремено, Нацртом закона предложена је измјена појма „орган власти“ из разлога недовољне прецизности постојеће норме која је знатно проширила обухват и на субјекте који нису и не треба да буду обвезници овога закона, нпр. попут политичких партија. Наиме, овај закон према свим међународним стандардима и документима треба да обухвати све органе власти који врше јавна овлашћења, а не субјекте који чине добровољни сектор као што су политичке организације, вјерске организације и удружења грађана.
У нацрту закона посебан акценат је стављен на питање трошкова у поступку остваривања овога права руководећи се општеприхваћеним стандардом, да остваривање овог права треба да буде једноставно са што мање трошкова или без трошкова, те је предложено да у поступцима остваривања права на приступ информацијама (управном и судском) свака странка сноси своје трошкове, без обзира на успјех у поступку, како трошкови поступка не би оптерећивали остваривање права корисника, нити били у супротности са јавним интересом.
Такође, предложеним рјешењима, не у циљу одуговлачења поступка, како се то представља у јавности, већ искључиво у циљу ефикаснијег остваривања права на слободан приступ информацијама, прецизирани су рокови за поступање органа када одлучују о праву на приступ информацији и то како оних који у првом степену поступају по захтјевима за слободан приступ информацијама, тако и органа који поступа по жалбама.
Посебна пажња посвећана је питању могућег ограничења приступа информацији, што подразумијева изузетну посвећеност реалној и чињенично утемељеној процјени штетности објављивања појединих информација (у циљу заштите легитимних интереса заштите државе, друштва и појединца), што се обезбјеђује кроз прописани механизам теста штетности.
Информације које су означене степеном тајности предложеним измјенама нијесу искључене из примјене овога закона, изузев оних информација, односно података у области безбједносно обавјештајног сектора, што је стандард и у другим европским државама (нпр. Уједињено Краљевство, Њемачка), већ подлијежу релативном ограничењу, што орган власти мора у сваком случају цијенити.