- Влада Црне Горе
Управа полиције - Сектор за финансијско-обавјештајне послове ФАТФ саопштење - Високо ризичне државе које подлиј...
ФАТФ саопштење - Високо ризичне државе које подлијежу позиву за предузимање активности - 4. март 2022. године
Високо ризичне државе имају значајне стратешке недостатке у својим режимима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. За све државе које су идентификоване као високо ризичне ФАТФ позива своје чланице и захтијева од свих држава да примјене продубљене мјере идентификације и праћења клијената, а у најозбиљнијим случајевима, државе се позивају да примјене контрамјере како би заштитиле међународни финансијски систем од континуираних ризика од прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације (ПН/ФТ/ФП) који проистичу из те земље. Ова листа се често назива и “црна листа”. Од фебруара 2020. године, у свијетлу пандемије Ковид-19, ФАТФ је зауставио поступак преиспитивања земаља са листе јурисдикција високог ризика на које подлијежу позиву за предузимање активности, с обзиром на то да су вец́ подложне позиву ФАТФ-а за предузимање противмјера. Стога позовите се на изјаву о овим државама усвојену у фебруару 2020. године. Иако изјава не мора нужно одражавати најновији статус режима СПН/ФТ у Ирану и Демократској Народној Републици Кореји, позив ФАТФ-а за акцију у вези са овим високо ризичним државама остаје на снази.
ФАТФ саопштење - Високо ризичне државе које подлијежу позиву за предузимање активности – 21. фебруар 2020. године
Високо ризичне државе имају значајне стратешке недостатке у својим режимима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. За све државе које су идентификоване као високо ризичне ФАТФ позива своје чланице и захтијева од свих држава да примјене продубљене мјере идентификације и праћења клијената, а у најозбиљнијим случајевима, државе се позивају да примјене контрамјере како би заштитиле међународни финансијски систем од континуираних ризика од прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације (ПН/ФТ/ФП) који проистичу из те земље. Ова листа се често назива и “црна листа”.
Демократска Народна Република Кореја (ДНРК)
ФАТФ и даље изражава забринутост због тога што ДНРК није отклонила значајне недостатке у свом систему спречавања прања новца и финансирања тероризма (СПН/ФТ), као и због озбиљних пријетњи које ови недостаци представљају за интегритет међународног финансијског система. ФАТФ захтијева од ДНРК да одмах и у значајној мјери отклони недостатке у свом систему СПН/ФТ. Поред тога, ФАТФ изражава нарочиту забринутост због пријетње коју представљају незаконите активности Демократске Народне Републике Кореје на плану ширења оружја за масовно уништење и његовог финансирања.
ФАТФ понавља свој позив упућен државама чланицама 25. фебруара 2011. године и позива све државе да упозоре своје финансијске институције да посвете посебну пажњу пословним односима и трансакцијама са ДНРК, укључујући привредне субјекте и финансијске институције из ДНРК, као и лица која наступају у њихово име. Поред појачаног опреза, ФАТФ још позива државе чланице и захтијева од свих држава да примјењују дјелотворне контрамјере и циљане финансијске санкције у складу са релевантним резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација ради заштите свог финансијског сектора од ризика од прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације оружја за масовно уништење (ПН/ФТ/ФПОМУ) који проистичу из ДНРК. Државе треба да предузму неопходне мјере за затварање постојећих пословних јединица, подружница и представништава банака из ДНРК на својим територијама и да прекину кореспондентске односе са банкама из ДНРК, тамо гдје се то захтијева на основу релевантних резолуција СБ УН.
Иран
У јуну 2016. године Иран се обавезао да отклони своје стратешке недостатаке. Акциони план Ирана је истекао у јануару 2018. године. У фебруару 2020. године ФАТФ је упозорио да Иран није завршио свој акциони план. [1]
У октобру 2019. године ФАТФ је позвао своје чланице и захтијевао од свих држава да: захтијевају појачан надзор над филијалама и подружницама финансијских институција које се налазе у Ирану; да уведу унапријеђене релевантне механизме извјештавања или систематског извјештавања о финансијским трансакцијама; и да захтјевају појачане обавезе екстерне ревизије за финансијске групе у односу на све њихове филијале и подружнице које се налазе у Ирану.
Сада, имајући у виду да Иран није усвојио Палермо Конвенцију и Конвенцију о сузбијању финансирања тероризма у складу са ФАТФ стандардима, ФАТФ у потпуности укида обустављање контрамјера и позива своје чланице и захтијева од свих држава да примјене дјелотворне контрамјере, у складу са Препоруком 19. [2]
Иран се и даље наводи у оквиру ФАТФ саопштења о (Високоризичним државама које подлијежу позиву за предузимање активности) док Акциони план не буде реализован у потпуности. Уколико Иран ратификује Палермо Конвенцију и Конвенцију о сузбијању финансирања тероризма у складу са ФАТФ стандардима, ФАТФ ће донијети одлуку у наредним корацима укључујући и то да ли да укине контрамјере. Све док Иран не примјени мјере неопходне за уклањање недостатака утврђених у односу на финансирање тероризма у Акционом плану, ФАТФ ће остати и даље забринут због ризика од финансирања тероризма који проистиче од Ирана и пријетње коју ово представља за међународни финансијски систем.
________________________________________________________
[1] У јуну 2016. године ФАТФ је поздравио опредјелјеност Ирана на високом политичком нивоу да отклони стратешке недостатаке у свом систему за СПН/ФТ и одлуку Ирана да тражи техничку помоћ у спровођењу Акционог плана. Од 2016. године, Иран је успоставио режим пријаве готовине, усвојио измјене и допуне Закона за спречавање финансирања тероризма и Закона за спречавање прања новца и усвојио подзаконски акт за СПН.
У фебруару 2020. године, ФАТФ је упозорио да следеће активности и даље нису реализоване и да би Иран требало да у потпуности отклони преостале недостатке: (1) криминализовање финансирања тероризма на одговарајући начин, укључујући уклањање изузетака за означене групе “које покушавају да окончају страну окупацију, колонијализам и расизам”; (2) идентификовање и замрзавање средстава терориста у складу са одговарајућим резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација; (3) осигуравање одговарајућег и законом прописаног система спровођења мјера провјере идентитета и праћења пословања клијента (ЦДД мјера); (4) приказивање како надлежни органи утврђују и санкционишу нелиценциране пружаоце услуга трансфера новца/вриједности; (5) ратификовање и примјену Палермо Конвенције и Конвенције о сузбијању финансирања тероризма и појашњење могућности пружања међународне правне помоћи; и (6) осигуравање да финансијске институције провјеравају да електронски трансфери садрже потпуне информације о налогодавцу и примаоцу.
[2] Државама се мора омогућити да примјене одговарајуће противмјере када их ФАТФ позове да то ураде. Државама се такође мора омогућити да примјене противмјере независно од позива ФАТФа да то ураде. Такве противмјере би требало да буду дјелотворне и сразмјерне ризицима.
Интерпретативна нота за Препоруку 19 наводи примјере контрамјера које државе могу да предузму.
* Ово саопштење се претходно звало "Јавно саопштење"
Оригинал саопштење на енглеском језику можете наћи на сљедећем линку: