- Влада Црне Горе
Саопштење Центра за екотоксиколошка испитивања Црн...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Саопштење Центра за екотоксиколошка испитивања Црне Горе (ЦЕТИ)
Објављено: 30.06.2006. • 23:32 Аутор: Насловна страна
Поводом саопштења за медије датог од стране НВО Мреже за афирмацију невладиног сектора-МАНС, објављеног дана 30. јуна 2006. године, а у циљу објективног информисања јавности, ЈУ Центар за екотоксиколошка испитивања Црне Горе ЦЕТИ даје следеће саопштење за медије:
Дана 23. марта 2006. године МАНС је доставио Захтјев за достављање информација ( бр.06/521) у коме, ослањајући се на Закон о слободном приступу информација, захтјева од ЦЕТИ-а копију Студије пресјека 0 стања животне средине Комбината алуминијума. ЦЕТИ је 27.03. 2006. године обавијестио МАНС да је израду Студије 0 стања емисија из погона КАП-а финансирала Влада Црне Горе преко Министарства заштите животне средине и уређења простора, те је оно (Министарство) власник ове студије и замолили их да захтјев прослиједе њима.
Ради појашњења претходног треба навести да је ЦЕТИ основан Одлуком Владе РЦГ бр.02-2400 од 20.12 1996. године ради обављања послова од јавног интереса. Осим дјелатности ЦЕТИ-а које се односе на екотоксиколошка испитивања свих сегмената животне средине, јонизујућа и нејонизујућа зрачења, бука и вибрације, мјерења емисија на изворима и др. за које је основан, ЦЕТИ се бави и токсиколошким анализама из области судске медицине и анализама биолошког матерјала за потребе судства, здравства и Министарства унутрашњих послова.
То је разлог што је у складу са чланом 35 Статута, ЦЕТИ дана 27.07.2000. године донио Правилник о пословној тајни ЈУ ЦЕТИ. У члану 4. наведеног Правилника пословном тајном у ЦЕТИ сматра се извештај о анализи узорака који се искључиво морају доставити или саопштити наручиоцу анализа. Поред тога, ЦЕТИ као кућа која има међународни сертификат квалитета и сертификат о акредитацији обавезна је да се у складу са Стандардом ИСО 9001:2000 и ИСО 17025 и Пословником о квалитету (ЦЕТИ 422-001 ) стриктно придржава свих донијетих усвојених аката и пословника. Измјена било које ставке, акта или процедуре значила би и промјену комплетног Пословника а прије свега политике квалитета.
Због тога је на захтјев МАНС-а од 11 . априла 2006. године бр.06/633, којим се поново захтијева копија Студије 0 стања животне средине Комбината алуминијума, гдје се МАНС позива на члан 4. тачка 1, став 4. Закона о слободном приступу информацијама, ЦЕТИ одговорио Рјешењем бр: 00-23-2777 од 19. априла 2006. године које је достављено МАНС-у којим се одбија њихов захтијев , а у складу са чланом 9. тачка3. алинеја 2. Закона о слободном приступу информацијама, којим се дефинишу случајеви у којима се ограничава приступ информацијама (у овом случају информацијама које представљају пословну тајну).Које се информације сматрају пословном тајном у ЦЕТИ, опет наглашавамо, дефинисано је Правилником о пословној тајни ЦЕТИ.
Да се не би манипулисало са информацијама о начину финансирања ЦЕТИ-а овим путем обавјештавамо јавност да је по завршном рачуну за 2005. годину 65% прихода ЦЕТИ остварио од пружања услуга на тржишту, док је свега 35% прихода остварено из републичког буџета и то: за реализацију Програма мониторинга добијеног на међиународном тендеру, као и за снимање 0 стања животне средине у КАП-у и Рудницима боксита у Никшићу. ЦЕТИ је у 2005. години са КАП-ом ( прије приватизације ) остварио укупан промет од 21.474,29 ЕУР, од чега је наплатио укупно 561 ,41 ЕУР, док је за остатак ненаплаћеног потраживања ЦЕТИ поднио тужбу Привредном суду у Подгорици.
ЦЕТИ је у периоду од 01.01.2006. године до 30.06.2006. године остварио приход од КАП-а Подгорица (послије приватизације) од 4.572,36 ЕУР, док је за исти период од пружања услуга на тржишту остварио укупан приход од 330.075,06 ЕУР. Ово значи да је укупно учешће прихода КАП-а у укупним приходима ЦЕТИ износило 1,38% па је у најмању руку увредљива констатација МАНС-а да смо у интересу својих финасијера намјерно сакрили податке о загађењу.
Изјава МАНС-а да је од ЦЕТИ тражен извјештај о финансијском пословању не одговара истини јер су од ЦЕТИ тражене копије свих аката које садрже податке о свим изворима прихода ЦЕТИ-а за екотоксиколошка испитивања за 2004, 2005 и 2006 годину (Захтјев од 20. 06.2006 без броја ). Извјештај о финансијском пословању ЦЕТИ као јавне установе се достављају и разматрају на Влади па према томе нијесу тајна али с обзиром да су тражене копије свих аката које садрже податке о свим изворима прихода ЦЕТИ-а за екотоксиколошка испитивања за 2004, 2005 и 2006 годину одговорено је у складу са Правилником.
Један од закључака МАНС-а у наведеном саопштењу, да су све надлежне институције податке о загађењу од стране КАПа прогласиле тајним што је у интересу власника КАП-а, а не грађана Црне Горе. Поново истичемо да је ЦЕТИ свој Правилник о пословној тајни донио 27.07.2000-те године , а добио сертификате о квалитету и акредитацији октобра 2004. године, тј. значајно прије доношења Закона о слободном приступу информацијама, као и отпочињања процеса приватизације КАП-а.
Још једном напомињемо да се у члану 4. став 3, пословном тајном сматра: Извјешатј о анализи узорака који се искључиво морају доставити или саопштити наручиоцу анализа. У члану 7. истог Правилника стоји: Повреда одредаба овог Правилника сматраће се повредом радне дужности и обавеза. Одговорност због повреде радних дужности и обавеза не искључује кривичну одговорност, као и одговорност за причињену материјалну штету.
Поводом изјаве МАНС-а да се крију подаци о загађењу и да ЦЕТИ манипулише јавношћу тврдећи да оно није на забрињавајућем нивоу најбољи деманти оваквих тврдњи је управо последњи акцидент везан за КАП када је морало да се тражи мишљење ВМА-Београд те стога цитирамо начелника Пуковника проф.др. Драгана Јоксовића : Мој савет вам је да када имате овакве ситуације издате званично саопштење за јавност и на тај начин избегнете коментаре лаика и нестручних лица који шире панику.
Значи ли то да за сваки саопштени резултат или дату изјаву о квалитету животне средине треба да питамо неког другог и тражимо потврду квалитета нашег рада да би задовољили одређени круг људи који својим изјавама манипулишу јавношћу?
Необјашњиво је да ЦЕТИ као медународно призната и акредитована институција у области мониторинга и испитивања зивотне средине, што укљуцује успјесно уцествовање ЦЕТИ у великом броју интерлабораторијских тестова, сто је признат систем контроле квалитета и резултата у свијету, великим бројем међународних пројеката, бива присиљен да велики дио врло драгоцјеног времена одваја за доказивање компетентности људима који свакако не баве оним због чега је ЦЕТИ основан а то је струком.
Овдје можете преузети оригинал саопштења Центра за екотоксиколошка испитивања Црне Горе (ЦЕТИ).
Дана 23. марта 2006. године МАНС је доставио Захтјев за достављање информација ( бр.06/521) у коме, ослањајући се на Закон о слободном приступу информација, захтјева од ЦЕТИ-а копију Студије пресјека 0 стања животне средине Комбината алуминијума. ЦЕТИ је 27.03. 2006. године обавијестио МАНС да је израду Студије 0 стања емисија из погона КАП-а финансирала Влада Црне Горе преко Министарства заштите животне средине и уређења простора, те је оно (Министарство) власник ове студије и замолили их да захтјев прослиједе њима.
Ради појашњења претходног треба навести да је ЦЕТИ основан Одлуком Владе РЦГ бр.02-2400 од 20.12 1996. године ради обављања послова од јавног интереса. Осим дјелатности ЦЕТИ-а које се односе на екотоксиколошка испитивања свих сегмената животне средине, јонизујућа и нејонизујућа зрачења, бука и вибрације, мјерења емисија на изворима и др. за које је основан, ЦЕТИ се бави и токсиколошким анализама из области судске медицине и анализама биолошког матерјала за потребе судства, здравства и Министарства унутрашњих послова.
То је разлог што је у складу са чланом 35 Статута, ЦЕТИ дана 27.07.2000. године донио Правилник о пословној тајни ЈУ ЦЕТИ. У члану 4. наведеног Правилника пословном тајном у ЦЕТИ сматра се извештај о анализи узорака који се искључиво морају доставити или саопштити наручиоцу анализа. Поред тога, ЦЕТИ као кућа која има међународни сертификат квалитета и сертификат о акредитацији обавезна је да се у складу са Стандардом ИСО 9001:2000 и ИСО 17025 и Пословником о квалитету (ЦЕТИ 422-001 ) стриктно придржава свих донијетих усвојених аката и пословника. Измјена било које ставке, акта или процедуре значила би и промјену комплетног Пословника а прије свега политике квалитета.
Због тога је на захтјев МАНС-а од 11 . априла 2006. године бр.06/633, којим се поново захтијева копија Студије 0 стања животне средине Комбината алуминијума, гдје се МАНС позива на члан 4. тачка 1, став 4. Закона о слободном приступу информацијама, ЦЕТИ одговорио Рјешењем бр: 00-23-2777 од 19. априла 2006. године које је достављено МАНС-у којим се одбија њихов захтијев , а у складу са чланом 9. тачка3. алинеја 2. Закона о слободном приступу информацијама, којим се дефинишу случајеви у којима се ограничава приступ информацијама (у овом случају информацијама које представљају пословну тајну).Које се информације сматрају пословном тајном у ЦЕТИ, опет наглашавамо, дефинисано је Правилником о пословној тајни ЦЕТИ.
Да се не би манипулисало са информацијама о начину финансирања ЦЕТИ-а овим путем обавјештавамо јавност да је по завршном рачуну за 2005. годину 65% прихода ЦЕТИ остварио од пружања услуга на тржишту, док је свега 35% прихода остварено из републичког буџета и то: за реализацију Програма мониторинга добијеног на међиународном тендеру, као и за снимање 0 стања животне средине у КАП-у и Рудницима боксита у Никшићу. ЦЕТИ је у 2005. години са КАП-ом ( прије приватизације ) остварио укупан промет од 21.474,29 ЕУР, од чега је наплатио укупно 561 ,41 ЕУР, док је за остатак ненаплаћеног потраживања ЦЕТИ поднио тужбу Привредном суду у Подгорици.
ЦЕТИ је у периоду од 01.01.2006. године до 30.06.2006. године остварио приход од КАП-а Подгорица (послије приватизације) од 4.572,36 ЕУР, док је за исти период од пружања услуга на тржишту остварио укупан приход од 330.075,06 ЕУР. Ово значи да је укупно учешће прихода КАП-а у укупним приходима ЦЕТИ износило 1,38% па је у најмању руку увредљива констатација МАНС-а да смо у интересу својих финасијера намјерно сакрили податке о загађењу.
Изјава МАНС-а да је од ЦЕТИ тражен извјештај о финансијском пословању не одговара истини јер су од ЦЕТИ тражене копије свих аката које садрже податке о свим изворима прихода ЦЕТИ-а за екотоксиколошка испитивања за 2004, 2005 и 2006 годину (Захтјев од 20. 06.2006 без броја ). Извјештај о финансијском пословању ЦЕТИ као јавне установе се достављају и разматрају на Влади па према томе нијесу тајна али с обзиром да су тражене копије свих аката које садрже податке о свим изворима прихода ЦЕТИ-а за екотоксиколошка испитивања за 2004, 2005 и 2006 годину одговорено је у складу са Правилником.
Један од закључака МАНС-а у наведеном саопштењу, да су све надлежне институције податке о загађењу од стране КАПа прогласиле тајним што је у интересу власника КАП-а, а не грађана Црне Горе. Поново истичемо да је ЦЕТИ свој Правилник о пословној тајни донио 27.07.2000-те године , а добио сертификате о квалитету и акредитацији октобра 2004. године, тј. значајно прије доношења Закона о слободном приступу информацијама, као и отпочињања процеса приватизације КАП-а.
Још једном напомињемо да се у члану 4. став 3, пословном тајном сматра: Извјешатј о анализи узорака који се искључиво морају доставити или саопштити наручиоцу анализа. У члану 7. истог Правилника стоји: Повреда одредаба овог Правилника сматраће се повредом радне дужности и обавеза. Одговорност због повреде радних дужности и обавеза не искључује кривичну одговорност, као и одговорност за причињену материјалну штету.
Поводом изјаве МАНС-а да се крију подаци о загађењу и да ЦЕТИ манипулише јавношћу тврдећи да оно није на забрињавајућем нивоу најбољи деманти оваквих тврдњи је управо последњи акцидент везан за КАП када је морало да се тражи мишљење ВМА-Београд те стога цитирамо начелника Пуковника проф.др. Драгана Јоксовића : Мој савет вам је да када имате овакве ситуације издате званично саопштење за јавност и на тај начин избегнете коментаре лаика и нестручних лица који шире панику.
Значи ли то да за сваки саопштени резултат или дату изјаву о квалитету животне средине треба да питамо неког другог и тражимо потврду квалитета нашег рада да би задовољили одређени круг људи који својим изјавама манипулишу јавношћу?
Необјашњиво је да ЦЕТИ као медународно призната и акредитована институција у области мониторинга и испитивања зивотне средине, што укљуцује успјесно уцествовање ЦЕТИ у великом броју интерлабораторијских тестова, сто је признат систем контроле квалитета и резултата у свијету, великим бројем међународних пројеката, бива присиљен да велики дио врло драгоцјеног времена одваја за доказивање компетентности људима који свакако не баве оним због чега је ЦЕТИ основан а то је струком.
Овдје можете преузети оригинал саопштења Центра за екотоксиколошка испитивања Црне Горе (ЦЕТИ).
Везани чланци:
Саопштење потпредсједника Владе Алексе Бечића 01.01.2025.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?