- Влада Црне Горе
Министарство здравља Уводна ријеч министра др Миодрага Павличића на пре...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Уводна ријеч министра др Миодрага Павличића на презентацији подзаконских аката Закона о лијековима и Закона о медицинским средствима
Објављено: 04.10.2005. • 16:24 Аутор: Насловна страна
Поштовани колеге фармацеути, представници произвођача и веледрогерија, уважена професорко Коблар и драги чланови радне групе, представници медија,
Задовољство ми је што данас имамо могућност да вам представимо резултате активности на изради подзаконске регулативе којима се два веома важна закона: Закон о љековима и Закон о медицинским средствима практично почињу примјењивати у Црној Гори. Посебно задовољство је што су ови акти урађени у складу са европским регулативама у фармацеутској дјелатности.
Користим прилику да се посебно захвалим експерту Свјетске Банке Др Весни Коблар, координатору и свим члановима радне групе на изузетном напору који су уложили током шест мјесеци обликовања и израде ових значајних докумената.
Посебно бих желио да нагласим да је фармацеутски производ роба посебних карактеристика, те није нимало чудно сто све развијене земље имају развијену и ригорозну посебну регулативу из ове области.
Тржисте ЕУ обезбеђује слободан проток роба, услуга, капитала и радне снаге, али тражи поштовање стандарда, сигуран квалитет и безбиједност производа. Наведени захтјеви су посебно значајни за медицинске \ фармацеутске производе, а и као услов уласка у Свјетску Трговинску Организацију за коју се Влада Републике Црне Горе веома озбиљно припрема.
Област лијекова у Европи и другим развијеним земљама свијета је изузетно пажљиво законски регулисана и заснива се на хармонизованим стандардима квалитета, безбиједности и ефикасности лијекова, а све у циљу очувања здравља и побољшања квалитета живота људи.
Усклађивање законске регулативе и прихватање међународних техничких стандарда је обавеза земаља опредијељених за придруживање ЕУ и то је предуслов привредне сарадње. Црна Гора је земља у транзиционом периоду и предстоји јој дугорочна мукотрпна промјена затечених институција, процеса и система вриједности у цјелини.
Тржиште фармацеутских производа у периоду транзиције мора претрпјети крупне промјене. То прије свега подразумијева хармонизацију наших прописа са међународним, који представљају базу директива и других обавезујућих прописа. Међутим, преношење прописа није једноставан механички задатак. Основни изазов за земље опредијељене за придруживање ЕУ при преузимању законодавства унутрашњег тржишта не лежи само у приближавању њихових правних текстова, већ у прилагођавању административних машинерија и друштва условима неопходним за функционисање законодавства.
Прилагођавање није и не смије бити само себи циљ. Поред ангажовања компетентне администрације, овај дугорочни посао захтијева укључивање експерата из науке и струке, као и њихових асоцијација. Све ово важи наравно и за сектор здравства.
Универзалног рецепта нема, већ свака држава треба, сходно својим специфичностима да континуирано развија систем мјера и примијењује га на остваривању идеалне и рационалне фармакотерапије. Појединачне и изоловане мјере не постижу успјех, већ обично производе неуспјех, јер изазивају негативне ефекте свих учесника у кругу: фармацеутска индустрија - велепродаја – апотека - љекар- фармацеут – пацијент.
Од средине деведесетих СЗО као и друге међународне организације учествују у напорима да се ојача капацитет Националних агенција за лијекове, за процјену квалитета и безбједности који се користе у датој земљи – како домаћих, тако и увозних. Циљ је да се свим земљама обезбиједи приступ лијековима поузданог квалитета и да се тај квалитет одржава. Према томе, ГМП сертификат је постао главни захтјев код производње лијекова и број земаља који увозе лијекове без ГМП-а се убрзано смањује.
СЗО је идентификовала неопходне функције које НРА (Националне агенције за лијекове) морају да испуне како би гарантовале квалитет и безбиједност лијекова, а то су:
-објављена правила за добијање дозволе (за производ и производјаца)
-надгледање учинка лијекова на терену (безбједност и ефикасност)
-коришћење лабораторије по потреби
-редовне инспекције произвођача са ГМП-ом
-процјене резултата клинчких испитивања
У земљама које немају производњу и које су усмјерене на увоз лијекове, Агенције за љекове имају редуковану улогу, јер земље произвођачи преузимају неке функције (нпр. инспекцију усклађености са ГМП-ом). Тамо гдје НРА не може да испуни чак ни ову редуковану улогу, постоји опасност угрожавања здравља грађана државе о којој је ријеч.
Ступањем на снагу новог Закона о лијековима и медицинским средствима у Републици Црној Гори за Фармацеутску индустрију и трзисте лијековима наступио је прелазни период, јер први пут Црна Гора гради систем националне фармацеутске политике.
Закон о лијековима и медицинским средствима дао је законску основу за формирање Управе за лијекове и медицинска средства, техничко-стручну институцију са надлежностима у области регистрације, фармаковигилансе, клиничких испитивања, контроле квалитета љекова, информисање стручне и опште јавности о односу ризика и користи лијекова итд.
Управа ће бити кључни фактор у спровођењу регулатива за лијекове који ће се користити за хуману употребу и употребу у ветерини.
Управа мора бити непристрасна и не смије бити под било којим неповољним утицајем.
За што бржи почетак функционисања Агенцје подједнако су заинтересовани, како фармацеутска индустрија тако и јавно здравље, јер ће се на тај начин омогућити континуирано побољшање квалитетније здравствене застите, обезбедјујуци ефикасне, безбједне и доступне лијекове грађанима.
Министарство здравља је препознало значај овог сегмента укупне здравствене политике И кроз Пројекат: “Унапређење система здравства у Црној Гори” који се финансира из кредита Свјетске банке припремило два закона И свих 35 подзаконских аката. У оквиру свих предузетих активности припремљена су сва неопходна документа за почетак И рад Управе за љекове. Надам се да ће сви учесници у овом заједничком И веома озбиљном пројекту имати исти однос И да ћемо у наредној години почети са радом у пуном капацитету.
У очекивању тога желим да вам се захвалим на исказаној подршци.
Задовољство ми је што данас имамо могућност да вам представимо резултате активности на изради подзаконске регулативе којима се два веома важна закона: Закон о љековима и Закон о медицинским средствима практично почињу примјењивати у Црној Гори. Посебно задовољство је што су ови акти урађени у складу са европским регулативама у фармацеутској дјелатности.
Користим прилику да се посебно захвалим експерту Свјетске Банке Др Весни Коблар, координатору и свим члановима радне групе на изузетном напору који су уложили током шест мјесеци обликовања и израде ових значајних докумената.
Посебно бих желио да нагласим да је фармацеутски производ роба посебних карактеристика, те није нимало чудно сто све развијене земље имају развијену и ригорозну посебну регулативу из ове области.
Тржисте ЕУ обезбеђује слободан проток роба, услуга, капитала и радне снаге, али тражи поштовање стандарда, сигуран квалитет и безбиједност производа. Наведени захтјеви су посебно значајни за медицинске \ фармацеутске производе, а и као услов уласка у Свјетску Трговинску Организацију за коју се Влада Републике Црне Горе веома озбиљно припрема.
Област лијекова у Европи и другим развијеним земљама свијета је изузетно пажљиво законски регулисана и заснива се на хармонизованим стандардима квалитета, безбиједности и ефикасности лијекова, а све у циљу очувања здравља и побољшања квалитета живота људи.
Усклађивање законске регулативе и прихватање међународних техничких стандарда је обавеза земаља опредијељених за придруживање ЕУ и то је предуслов привредне сарадње. Црна Гора је земља у транзиционом периоду и предстоји јој дугорочна мукотрпна промјена затечених институција, процеса и система вриједности у цјелини.
Тржиште фармацеутских производа у периоду транзиције мора претрпјети крупне промјене. То прије свега подразумијева хармонизацију наших прописа са међународним, који представљају базу директива и других обавезујућих прописа. Међутим, преношење прописа није једноставан механички задатак. Основни изазов за земље опредијељене за придруживање ЕУ при преузимању законодавства унутрашњег тржишта не лежи само у приближавању њихових правних текстова, већ у прилагођавању административних машинерија и друштва условима неопходним за функционисање законодавства.
Прилагођавање није и не смије бити само себи циљ. Поред ангажовања компетентне администрације, овај дугорочни посао захтијева укључивање експерата из науке и струке, као и њихових асоцијација. Све ово важи наравно и за сектор здравства.
Универзалног рецепта нема, већ свака држава треба, сходно својим специфичностима да континуирано развија систем мјера и примијењује га на остваривању идеалне и рационалне фармакотерапије. Појединачне и изоловане мјере не постижу успјех, већ обично производе неуспјех, јер изазивају негативне ефекте свих учесника у кругу: фармацеутска индустрија - велепродаја – апотека - љекар- фармацеут – пацијент.
Од средине деведесетих СЗО као и друге међународне организације учествују у напорима да се ојача капацитет Националних агенција за лијекове, за процјену квалитета и безбједности који се користе у датој земљи – како домаћих, тако и увозних. Циљ је да се свим земљама обезбиједи приступ лијековима поузданог квалитета и да се тај квалитет одржава. Према томе, ГМП сертификат је постао главни захтјев код производње лијекова и број земаља који увозе лијекове без ГМП-а се убрзано смањује.
СЗО је идентификовала неопходне функције које НРА (Националне агенције за лијекове) морају да испуне како би гарантовале квалитет и безбиједност лијекова, а то су:
-објављена правила за добијање дозволе (за производ и производјаца)
-надгледање учинка лијекова на терену (безбједност и ефикасност)
-коришћење лабораторије по потреби
-редовне инспекције произвођача са ГМП-ом
-процјене резултата клинчких испитивања
У земљама које немају производњу и које су усмјерене на увоз лијекове, Агенције за љекове имају редуковану улогу, јер земље произвођачи преузимају неке функције (нпр. инспекцију усклађености са ГМП-ом). Тамо гдје НРА не може да испуни чак ни ову редуковану улогу, постоји опасност угрожавања здравља грађана државе о којој је ријеч.
Ступањем на снагу новог Закона о лијековима и медицинским средствима у Републици Црној Гори за Фармацеутску индустрију и трзисте лијековима наступио је прелазни период, јер први пут Црна Гора гради систем националне фармацеутске политике.
Закон о лијековима и медицинским средствима дао је законску основу за формирање Управе за лијекове и медицинска средства, техничко-стручну институцију са надлежностима у области регистрације, фармаковигилансе, клиничких испитивања, контроле квалитета љекова, информисање стручне и опште јавности о односу ризика и користи лијекова итд.
Управа ће бити кључни фактор у спровођењу регулатива за лијекове који ће се користити за хуману употребу и употребу у ветерини.
Управа мора бити непристрасна и не смије бити под било којим неповољним утицајем.
За што бржи почетак функционисања Агенцје подједнако су заинтересовани, како фармацеутска индустрија тако и јавно здравље, јер ће се на тај начин омогућити континуирано побољшање квалитетније здравствене застите, обезбедјујуци ефикасне, безбједне и доступне лијекове грађанима.
Министарство здравља је препознало значај овог сегмента укупне здравствене политике И кроз Пројекат: “Унапређење система здравства у Црној Гори” који се финансира из кредита Свјетске банке припремило два закона И свих 35 подзаконских аката. У оквиру свих предузетих активности припремљена су сва неопходна документа за почетак И рад Управе за љекове. Надам се да ће сви учесници у овом заједничком И веома озбиљном пројекту имати исти однос И да ћемо у наредној години почети са радом у пуном капацитету.
У очекивању тога желим да вам се захвалим на исказаној подршци.
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?