- Влада Црне Горе
Министарство здравља Информација о спроведеним активностима Министарств...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Информација о спроведеним активностима Министарства здравља у 2009. години
Објављено: 30.12.2009. • 22:02 Аутор: Насловна страна
Министарство здравља је у току 2009.г. наставило реализацију реформских активности на примарном нивоу здравствене заштите, у дијелу успостављања новог модела плаћања услуга, увођења електронске фактуре и информатизације комплетног процеса пружања услуга на овом нивоу здравствене заштите. Тиме су се обезбиједили нови инпути у процесу ширења реформе на секундарни и терцијарни ниво, и указала потреба за дефинисањем норматива и стандарда на другачији и савременији начин него што је то било дефинисано у постојећем Мастер плану развоја здравства за период 2005.-2010.г.
Почетком 2009.г. приступило се изради новог документа Мастер плана развоја здравства за наредни средњорочни период, као кровног документа. Као основни инструмент здравствене политике, Мастер план усмјерава развој здравственог система у складу са цјелокупним развојем државе.
Нови документ Мастер план са Акционим планом имплементације за наредни средњорочни период, инкорпорирао је смјернице здравствене стратегије ЕУ "Заједно за здравље": стратешки приступ ЕУ за период 20082013. Мастер план је обезбиједио и главне поставке за развој Стратегије секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите.
Пројекат унаприједјења система здравства у Црној Гори (МХСИП) завршава се 31.12.2009.г., и у протеклом петогодишњем периоду у оквиру овог пројекта успјешно су реализоване бројне активности у области реформе система здравства на примарном нивоу и постигнути значајни резултати:
- Дом здравља је постављен као основна јединица примарне здравствене заштите (ПЗЗ) и организационо је трансформисан на Тимове изабраних љекара и Центре за подршку;
- Извршено је материјално и просторно обезбједјивање и изједначавање услова за пружање примарне здравствене заштите на читавој територији ЦГ (изузимајући Дом здравља Бијело Поље чија реконструкција ће бити реализована у наставку пројекта кроз Додатно финансирање);
- Дефинисан је Основни пакет здравствених услуга за ниво примарне здравствене заштите;
- Извршена је трансформација Модела плаћања примарне здравствене заштите (ПЗЗ) (на бази 50% капитације и 50% услуге);
- Извршена је кадровска реорганизација запослених у примарној здравственој заштити (стоматолози су приватизовани, број немедицинског особља је редукован на минимум, а проблем вишка медицинског особља се рјешава кроз социјални програм);
- Извршена је интеграција приватног и јавног на нивоу примарне здравствене заштите;
- Извршена је доедукација тимова изабраних љекара (свих тимова у Подгорици и 28% тимова ван Подгорице, у сарадњи са Медицинским факултетом ЦГ),
- Припремљен пројекат увођења Специјализације из Породичне медицине, на Медицинском факултету у Подгорици, уз помоћ Медицинског факултета из Љубљане;
- Уведен је интегрални Информациони систем на територији читаве ЦГ, као и ИЦПЦ-2 као стандардни систем кодирања здравствених услуга (препоручен од стране ЕУ). Обезбиједјена је билатерална финансијску помоћ Владе Аустрије као вид подршке интегрисаном болничком информационом систему (ИБИС) Клиничкиг центра Црне Горе;
- У току је реализација Пилот пројекта имплементације савременог болничког информационог система у Општој болници Пљевља, који ће бити саставни дио Интегралног здравственог система Црне Горе. Имплементирани су пословни (ПИС) и медицински (МИС) информациони систем, омогућена је електронска евиденција услуга, електронским упутима повезани су примарни и секундарни ниво здравствене заштите (дом здравља и општа болница) и омогућено издавање електронске фактуре. Министарство здравља је у сарадњи са Фондом за здравствено осигурање формирало Управни одбор за управљање овим пројектом и тимове које интензивно раде на унаприједјивању постојећих рјешења и имплементацији болничког софтвера у болницама, специјалистичким амбулантама на примарном и секундарном нивоу, софтвера за стоматологију, едукацији запослених за рад на рачунару и за рад са корисничком апликацијом, дефинисање ЛАН мрежа, хардвера, телекомуникационих линкова, безбједност система, интеграцију са већ развијеним модулима и друго. Акционим планом имплементације развијена је динамика активности на основу које се очекује да ће прва електронска фактура из свих болница бити прослиједјена у Фонд најкасније Априла 2010.
Извјештаји континуираног мониторинга и евалуације пројектних активности, који су израдјени на основу дефинисаних индикатора за праћење степена остваривања развојних циљева пројекта, потврђују успјешност Пројекта и указују да је:
о смањена потрошња лијекова,
о смањено вријеме чекања у ординацијама,
о остварен позитиван тренд у погледу времена трајања консултација код изабраног доктора,
о повећан степен коришћења услуга на нивоу примарне здравтвене заштите,
о повећан проценат градјана који разумију реформу и који су задовољни реформом,
о повећан проценат пацијената који користе систем заказивања,
о смањен број пацијената који користе парентералнлну терапију (инјекције).
Неопходна претпоставка за реализацију реформских активности била је успостављање адекватног институционалног оквира, као неопходног услова за унапријеђење здравствене заштите и стабилно функционисање здравства у цјелини. С тим у вези, донијет је сет реформских закона којима се дефинишу општа начела здравствене заштите, систем и организација здравства усмјерени на повећање ефикасности и квалитета, примјерено принципима демократских држава. У току 2009.г. донешени су сљедећи закони:
Закон о измјенама и допунама Закона о медицинским средствима,
Закон о условима и поступцима за прекид трудноће,
Закон о лијечењу неплодности асистираним репродуктивним технологијама,
Закон о узимању и пресађивању дијелова људског тијела у сврху лијечења ,
Закон о контроли производње и промета супстанци које се могу употријебити у производњи опојних дрога и психотропних супстанци,
а у финалној фази израде су Закон о измјенама и допунама Закона о здравственој заштити, Закон о заштити права пацијената, Закон о здравственој њези пацијената, Закон о заштити генетичких података ( Нацрт) , Закон о узимању и коришћењу биолошких узорака (у Скупштинској процедури).
Такодје су донијети значајни подзаконски акти, којима се стварају претпоставке за пуну имплементацију законске регулативе, у циљу обезбијеђења једнаких права у коришћењу здравствене заштите, оптималних услова рада и одговарајућег система контроле квалитета рада у здравству.
Министарство здравља је у току 2009.г. значајна средства опредијелила у сврху инвестиција, односно улагања у инфраструктуру и дијагностичку опрему. У току су завршни радови на адаптацији и реконструкцији Института за јавно здравље, као и објеката Дома здравља Подгорица ( Стара и Нова Варош, Тузи и Голубовци). Очекује се завршетак радова на изградњи Клинике за онкологију и радиотерапију Клиничког центра Црне Горе, те опремање јавних здравствених установа најсавременијом дијагностичком опремом. Завршени су радови и отворено је одјељење Неонатологије у КЦЦГ.
У оквиру Пројекта побољшања енергетске ефикасности у Црној Гори (МЕЕП) који се финансира из средстава Свјетске банке, ради се на побољшавању енергетске ефикасности у јавним здравственим установама, за коју намјену су опредијељена средства у износу од 3. мил . Буџет Пројекта је постао оперативан у фебруару 2009.г. и реализоваће се у наредном трогодишњем периоду. У току 2009.г. реализоване су активности обављања енергетских прегледа и израда техничке документације на основу мјера које су предложене енергетским прегледом за Општу болницу Беране и Дом здравља и Општа болница Пљевља. У наредном периоду предвидјена је имплементација Пројекта енергетске ефикасности у ОБ Рисан, СБ Брезовик, ОБ Цетиње, ОБ Бијело Поље, као и у Клиничком центару Црне Горе.
У циљу обезбједјивања здраве и сигурне радне средине, заштите и побољшања физичког, душевног и социјалног здравља запослених, очувања и унаприједјења радне способности, у току 2009.г. значајни напори су уложени у рад на изради Стратегије за унаприједјење здравља запослених и заштите на раду у Црној Гори са Акционим планом за имплементацију за период 2010-2014. Циљ ове стратегије је превенција и смањење броја повреда на раду, болести и болесних стања која су изазвана или погоршана радом, радном средином, начином живота и социјалним условима који утичу на здравље запослених.
Значано је поменути да је у току 2009.г. посебна пажња била усмјерена на израду националних акционих планова, којима су прецизно дефинисане улоге и одговорности свих учесника њихове имаплементације. Донешени су Акциони план за борбу против корупције у области здравства за период 2009-2013.године и Национални програм борбе против шећерне болести са Оквиром Акционог плана за спровођење активности предвиђених програмом за период 2009-2015. Усвојен је Програм давалаштва крви у Црној Гори, којим се тежи постизање самодовољности у обезбијеђењу крви и компоненти из крви и испуњавање све већих стандарда у циљу сигурности прикупљених јединица крви. У области безбједне хране, припремљен је Акциони план за храну и исхрану, чије усвајање се очекује почетком 2010.године.
Јачање здравственог система, са посебним нагласком на јачање капацитета здравственог система за ефикасно управљање кризним ситуацијама у здравству, развијање националне фармацеутске политике и службе за квалитетну и безбиједну крв, један је од главних приоритета које је Министарства здравља поставило за 2009.г. за сарадњу са Свјетском здравственом организацијом.
Овај приоритет је препознао потребу јачања капацитета Агенције за љекове и медицинска средства, у којем правцу су биле усмјерене бројне активности Министарства здравља у 2009.г. Такодје је предвидјено да се и у будућем периоду настави даљи развој капацитета Агенције и њено информатичко умрежавање, како би се унаприједили капацитети за бољу контролу тржишта љекова путем регистрације лијекова, праћења нежељених дејстава лијекова, као и процедура преписивања и потрошње љекова у циљу промовисања смањења трошкова.
Реформа трансфузиолошке Службе у Црној Гори заснива се на стратешким документима усвојеним од стране Владе Црне Горе: "Стратегија безбједне крви"(2006.), "Закон о обезбијеђивању крви"(2007.) и "Програм давалаштва крви Црне Горе" (2009.). Овим документима, предвиђено је превазилажење истих и формирање савременог система трансфузије у складу са преопорукама ЕУ.
У току 2009.г. основан је Завод за трансфузију крви, у циљу обезбиједјивања увођења контроле квалитета у трансфузиолошке службе. Такодје је у току 2009.г. припремљен и ододобрен ИПА пројекат за 2010. годину под називом Имплементација европског система трансфузије крви у Црној Гори којим ће се подржати имплементација реформе службе трансфузије крви.
Одлуком о формирању Завода за хитну медицинску помоћ, коју је Влада Црне Горе усвојила ове године, омогућено је обједињавање служби хитне медицинске помоћи на читавом подручју Црне Горе, координирање рада јединица и подстаница за хитну медицинску помоћ и осигуравање континуиране едукације запослених, хитан и брз санитетски транспорт у свим дјеловима земље и системска координација са болничким ресурсима у циљу квалитетнијег дјеловања у хитним стањима, те организовање потребног броја тимова хитне медицинске помоћи.
Посебно се морамо осврнути на изузетне напоре које је у току 2009.г. ово Министарство предузело када је у питању пандемија грипа А(Х1Н1). Наиме, од 11. јуна о.г. када се вирус проширио и када је СЗО објавила фазу ВИ пандемије, Министарство здравља је предузело све неопходне активности у циљу очувања здравља градјана, сагласно препорукама СЗО. Министарство здравља је уредно информисало и обавјештавало јавност о епидемиолошкој ситуацији у земљи, превентивним радњама, препорукама за понашање у случају оболијевања и свим другим важним информацијама. О свим активностима Министарства здравља у вези пандемије грипа А(Х1Н1), Влада Црне Горе је детаљно извјештавана у више наврата.
Министарство здравља је 2009.г. потписало нови Уговор о сарадњи Црне Горе са Свјетском здравственом организацијом (БЦА) за 2010/2011. годину, којим је усаглашен оквир сарадње за предстојећи двогодишњи период. Тим уговором дефинисана су четири приоритета: јачање здравственог система; незаразне болести, здрав начин живота и безбједност хране; јачање капацитета за боље праћење и контролу заразних болести и здравље и животна средина. Укупан износ средства опредијељених Уговором за подршку здравственом систему Црне Горе износи 560.000 УС$.
Управни Одбор Свјетске банке је 3. новембра 2009.г. одобрио Додатно финансирање МХСИП пројекта у износу од 5.1 мил., којим је предвиђено да се у периоду 01.01.2010. 31.12.2012.г. заврши реализација започетих активности у оквиру реформе примарне здравствене заштите, и то:
- Реконструкција, доградња и надградња зграде ДЗ Б.Поље (укупна инвестиција од 2.6 милиона , од чега 1.0 милион из кредита и по 0.8 милиона суфинансирање Општине Б.Поље и ФЗО ЦГ);
- Заврши доедукација преосталих тимова изабраних љекара из Домова здравља ван Подогорице;
- Уведе нова Специјализација из Породичне медицине на Медицинском факултету у Подгорици;
Надаље, додатно финансирање пројекта треба да створи претпоставке за почетак реформи секундарног и терцијерног нивоа здравствене заштите кроз:
- Наставак усклађивања правног оквира у здравству са ЕУ прописима. Реформа правног оквира у здравству има за задатак да створи такав економски амбијент на секундарном и терцијарном нивоу који ће имати за посљедицу домаћинско понашање болница, повећање позитивне конкуренције као и подизање квалитета здравствених услуга. Пребацивањем финансијске одговорности са ФЗО на извршиоце, доћи ће до позитивних реформи унутар самих здравствених установа;
- Анализу припреме за увођење новог система плаћања на секундарном нивоу здравствене заштите (ДРГ модел плаћања по групама дијагноза). ДРГ систем, као свјетски признат стандард за упоређивање ефикасности и трошкова у здравству, омогућава прављење одговарајаућих економских анализа које треба да опредијеле даље кораке, и обезбједјује упоредивост података измедју болница у земљи, тако и са болницама у ЕУ и шире;
- Успостављање система за контролу квалитета у здравству, и развој стратегије контроле квалитета у здравству, што подразумијева и развијање стручних стандарда (протоколи и клиничке смјернице) којима ће се дефинисати процедуре и нивои знања и вјештина којима треба да овладају здравствени радници. Примјеном и поштовањем стручних стандарда обезбиједиће се критеријуми за контролу квалитета, за стручно оцјењивање појединаца, за адекватно награђивање, као и спроводјење мјера безбједности пацијената у процесу пружања здравствене заштите;
- Успостављање Националног здравственог рачуна (НХА);
- Изградњу правног оквира за приватно-јавно партнерство у здравству, на основу анализе позитивне праксе ЕУ у области укључивања приватних установа у здравствени систем, давања концесија, статуса коминтента, директних заједничких улагања, закупа опреме и простора у јавним установама, и изналажења оптималних модела за ЦГ;
- Дефинисање Основног пакета здравствених услуга за секундарни и терцијарни ниво здравствене заштите. Здравствене услуге је потребно на одговарајући начин категоризовати и дефинисати које услуге су покривене Основним здравственим осигурањем, а за које је потребно суфинансирање кроз неки од будућих модела плаћања;
- Израду Мреже здравствених установа, и норматива и стандарда за секундарни и терцијерни ниво здравствене заштите;
- Развој информационог система за здравство, укључујући развој и повезивање информационог система Агенције за љекове и медицинска средства и информационог система општих болница;
- Увођење Добровољног финансирања здравствених услуга као начина да се повећа удио приватног новца у систему здравства, на јаван и транспарентан начин;
- Увођење савремених информационо-комуникационих рјешења и технологија, у циљу смањивања трошкова набавке опреме и одржавања, превазилажења проблема недостатка медицинског кадра у појединим областима ЦГ, и што је најважније, подизања квалитета дијагностике на цијелом подручју ЦГ (телемедицина, телерадиологија и др);
- Изградњу одговарајућег модела плаћања за терцијарни ниво здравствене заштите, на основу анализе модела из ЕУ и изградња најбољег модела за ЦГ.
Значјана активност коју је ово Министарство реализовало у току 2009.г. односи се на припрему одговора из Упитника ЕК. Представници Министарства здравља и институција у надлежности Министарства су били одговорни и учествовали у изради 219 питања из Упитника, од чега су за 163 били одговорни, а учествовали у изради 56 одговора. Осим запослених у Министарства здравља, на питања су одговарали и представници сљедећих институција: Фонда за здравствено осигурање, Института за јавно здравље и Агенције за љекове и медицинска средства.
Предлажемо да Влада Црне Горе донесе сљедеће
З А К Љ У Ч К Е
1. Влада је прихватила Информацију о спроведеним активности Министарства здравља у 2009.г.,
2. Влада задужује Министарство здравља и Фонд за здравствено осигурање да наставе активности на реформи секундарног и терцијарног нивоа.
МИНИСТАР,
Доц. др Миодраг Радуновић
Почетком 2009.г. приступило се изради новог документа Мастер плана развоја здравства за наредни средњорочни период, као кровног документа. Као основни инструмент здравствене политике, Мастер план усмјерава развој здравственог система у складу са цјелокупним развојем државе.
Нови документ Мастер план са Акционим планом имплементације за наредни средњорочни период, инкорпорирао је смјернице здравствене стратегије ЕУ "Заједно за здравље": стратешки приступ ЕУ за период 20082013. Мастер план је обезбиједио и главне поставке за развој Стратегије секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите.
Пројекат унаприједјења система здравства у Црној Гори (МХСИП) завршава се 31.12.2009.г., и у протеклом петогодишњем периоду у оквиру овог пројекта успјешно су реализоване бројне активности у области реформе система здравства на примарном нивоу и постигнути значајни резултати:
- Дом здравља је постављен као основна јединица примарне здравствене заштите (ПЗЗ) и организационо је трансформисан на Тимове изабраних љекара и Центре за подршку;
- Извршено је материјално и просторно обезбједјивање и изједначавање услова за пружање примарне здравствене заштите на читавој територији ЦГ (изузимајући Дом здравља Бијело Поље чија реконструкција ће бити реализована у наставку пројекта кроз Додатно финансирање);
- Дефинисан је Основни пакет здравствених услуга за ниво примарне здравствене заштите;
- Извршена је трансформација Модела плаћања примарне здравствене заштите (ПЗЗ) (на бази 50% капитације и 50% услуге);
- Извршена је кадровска реорганизација запослених у примарној здравственој заштити (стоматолози су приватизовани, број немедицинског особља је редукован на минимум, а проблем вишка медицинског особља се рјешава кроз социјални програм);
- Извршена је интеграција приватног и јавног на нивоу примарне здравствене заштите;
- Извршена је доедукација тимова изабраних љекара (свих тимова у Подгорици и 28% тимова ван Подгорице, у сарадњи са Медицинским факултетом ЦГ),
- Припремљен пројекат увођења Специјализације из Породичне медицине, на Медицинском факултету у Подгорици, уз помоћ Медицинског факултета из Љубљане;
- Уведен је интегрални Информациони систем на територији читаве ЦГ, као и ИЦПЦ-2 као стандардни систем кодирања здравствених услуга (препоручен од стране ЕУ). Обезбиједјена је билатерална финансијску помоћ Владе Аустрије као вид подршке интегрисаном болничком информационом систему (ИБИС) Клиничкиг центра Црне Горе;
- У току је реализација Пилот пројекта имплементације савременог болничког информационог система у Општој болници Пљевља, који ће бити саставни дио Интегралног здравственог система Црне Горе. Имплементирани су пословни (ПИС) и медицински (МИС) информациони систем, омогућена је електронска евиденција услуга, електронским упутима повезани су примарни и секундарни ниво здравствене заштите (дом здравља и општа болница) и омогућено издавање електронске фактуре. Министарство здравља је у сарадњи са Фондом за здравствено осигурање формирало Управни одбор за управљање овим пројектом и тимове које интензивно раде на унаприједјивању постојећих рјешења и имплементацији болничког софтвера у болницама, специјалистичким амбулантама на примарном и секундарном нивоу, софтвера за стоматологију, едукацији запослених за рад на рачунару и за рад са корисничком апликацијом, дефинисање ЛАН мрежа, хардвера, телекомуникационих линкова, безбједност система, интеграцију са већ развијеним модулима и друго. Акционим планом имплементације развијена је динамика активности на основу које се очекује да ће прва електронска фактура из свих болница бити прослиједјена у Фонд најкасније Априла 2010.
Извјештаји континуираног мониторинга и евалуације пројектних активности, који су израдјени на основу дефинисаних индикатора за праћење степена остваривања развојних циљева пројекта, потврђују успјешност Пројекта и указују да је:
о смањена потрошња лијекова,
о смањено вријеме чекања у ординацијама,
о остварен позитиван тренд у погледу времена трајања консултација код изабраног доктора,
о повећан степен коришћења услуга на нивоу примарне здравтвене заштите,
о повећан проценат градјана који разумију реформу и који су задовољни реформом,
о повећан проценат пацијената који користе систем заказивања,
о смањен број пацијената који користе парентералнлну терапију (инјекције).
Неопходна претпоставка за реализацију реформских активности била је успостављање адекватног институционалног оквира, као неопходног услова за унапријеђење здравствене заштите и стабилно функционисање здравства у цјелини. С тим у вези, донијет је сет реформских закона којима се дефинишу општа начела здравствене заштите, систем и организација здравства усмјерени на повећање ефикасности и квалитета, примјерено принципима демократских држава. У току 2009.г. донешени су сљедећи закони:
Закон о измјенама и допунама Закона о медицинским средствима,
Закон о условима и поступцима за прекид трудноће,
Закон о лијечењу неплодности асистираним репродуктивним технологијама,
Закон о узимању и пресађивању дијелова људског тијела у сврху лијечења ,
Закон о контроли производње и промета супстанци које се могу употријебити у производњи опојних дрога и психотропних супстанци,
а у финалној фази израде су Закон о измјенама и допунама Закона о здравственој заштити, Закон о заштити права пацијената, Закон о здравственој њези пацијената, Закон о заштити генетичких података ( Нацрт) , Закон о узимању и коришћењу биолошких узорака (у Скупштинској процедури).
Такодје су донијети значајни подзаконски акти, којима се стварају претпоставке за пуну имплементацију законске регулативе, у циљу обезбијеђења једнаких права у коришћењу здравствене заштите, оптималних услова рада и одговарајућег система контроле квалитета рада у здравству.
Министарство здравља је у току 2009.г. значајна средства опредијелила у сврху инвестиција, односно улагања у инфраструктуру и дијагностичку опрему. У току су завршни радови на адаптацији и реконструкцији Института за јавно здравље, као и објеката Дома здравља Подгорица ( Стара и Нова Варош, Тузи и Голубовци). Очекује се завршетак радова на изградњи Клинике за онкологију и радиотерапију Клиничког центра Црне Горе, те опремање јавних здравствених установа најсавременијом дијагностичком опремом. Завршени су радови и отворено је одјељење Неонатологије у КЦЦГ.
У оквиру Пројекта побољшања енергетске ефикасности у Црној Гори (МЕЕП) који се финансира из средстава Свјетске банке, ради се на побољшавању енергетске ефикасности у јавним здравственим установама, за коју намјену су опредијељена средства у износу од 3. мил . Буџет Пројекта је постао оперативан у фебруару 2009.г. и реализоваће се у наредном трогодишњем периоду. У току 2009.г. реализоване су активности обављања енергетских прегледа и израда техничке документације на основу мјера које су предложене енергетским прегледом за Општу болницу Беране и Дом здравља и Општа болница Пљевља. У наредном периоду предвидјена је имплементација Пројекта енергетске ефикасности у ОБ Рисан, СБ Брезовик, ОБ Цетиње, ОБ Бијело Поље, као и у Клиничком центару Црне Горе.
У циљу обезбједјивања здраве и сигурне радне средине, заштите и побољшања физичког, душевног и социјалног здравља запослених, очувања и унаприједјења радне способности, у току 2009.г. значајни напори су уложени у рад на изради Стратегије за унаприједјење здравља запослених и заштите на раду у Црној Гори са Акционим планом за имплементацију за период 2010-2014. Циљ ове стратегије је превенција и смањење броја повреда на раду, болести и болесних стања која су изазвана или погоршана радом, радном средином, начином живота и социјалним условима који утичу на здравље запослених.
Значано је поменути да је у току 2009.г. посебна пажња била усмјерена на израду националних акционих планова, којима су прецизно дефинисане улоге и одговорности свих учесника њихове имаплементације. Донешени су Акциони план за борбу против корупције у области здравства за период 2009-2013.године и Национални програм борбе против шећерне болести са Оквиром Акционог плана за спровођење активности предвиђених програмом за период 2009-2015. Усвојен је Програм давалаштва крви у Црној Гори, којим се тежи постизање самодовољности у обезбијеђењу крви и компоненти из крви и испуњавање све већих стандарда у циљу сигурности прикупљених јединица крви. У области безбједне хране, припремљен је Акциони план за храну и исхрану, чије усвајање се очекује почетком 2010.године.
Јачање здравственог система, са посебним нагласком на јачање капацитета здравственог система за ефикасно управљање кризним ситуацијама у здравству, развијање националне фармацеутске политике и службе за квалитетну и безбиједну крв, један је од главних приоритета које је Министарства здравља поставило за 2009.г. за сарадњу са Свјетском здравственом организацијом.
Овај приоритет је препознао потребу јачања капацитета Агенције за љекове и медицинска средства, у којем правцу су биле усмјерене бројне активности Министарства здравља у 2009.г. Такодје је предвидјено да се и у будућем периоду настави даљи развој капацитета Агенције и њено информатичко умрежавање, како би се унаприједили капацитети за бољу контролу тржишта љекова путем регистрације лијекова, праћења нежељених дејстава лијекова, као и процедура преписивања и потрошње љекова у циљу промовисања смањења трошкова.
Реформа трансфузиолошке Службе у Црној Гори заснива се на стратешким документима усвојеним од стране Владе Црне Горе: "Стратегија безбједне крви"(2006.), "Закон о обезбијеђивању крви"(2007.) и "Програм давалаштва крви Црне Горе" (2009.). Овим документима, предвиђено је превазилажење истих и формирање савременог система трансфузије у складу са преопорукама ЕУ.
У току 2009.г. основан је Завод за трансфузију крви, у циљу обезбиједјивања увођења контроле квалитета у трансфузиолошке службе. Такодје је у току 2009.г. припремљен и ододобрен ИПА пројекат за 2010. годину под називом Имплементација европског система трансфузије крви у Црној Гори којим ће се подржати имплементација реформе службе трансфузије крви.
Одлуком о формирању Завода за хитну медицинску помоћ, коју је Влада Црне Горе усвојила ове године, омогућено је обједињавање служби хитне медицинске помоћи на читавом подручју Црне Горе, координирање рада јединица и подстаница за хитну медицинску помоћ и осигуравање континуиране едукације запослених, хитан и брз санитетски транспорт у свим дјеловима земље и системска координација са болничким ресурсима у циљу квалитетнијег дјеловања у хитним стањима, те организовање потребног броја тимова хитне медицинске помоћи.
Посебно се морамо осврнути на изузетне напоре које је у току 2009.г. ово Министарство предузело када је у питању пандемија грипа А(Х1Н1). Наиме, од 11. јуна о.г. када се вирус проширио и када је СЗО објавила фазу ВИ пандемије, Министарство здравља је предузело све неопходне активности у циљу очувања здравља градјана, сагласно препорукама СЗО. Министарство здравља је уредно информисало и обавјештавало јавност о епидемиолошкој ситуацији у земљи, превентивним радњама, препорукама за понашање у случају оболијевања и свим другим важним информацијама. О свим активностима Министарства здравља у вези пандемије грипа А(Х1Н1), Влада Црне Горе је детаљно извјештавана у више наврата.
Министарство здравља је 2009.г. потписало нови Уговор о сарадњи Црне Горе са Свјетском здравственом организацијом (БЦА) за 2010/2011. годину, којим је усаглашен оквир сарадње за предстојећи двогодишњи период. Тим уговором дефинисана су четири приоритета: јачање здравственог система; незаразне болести, здрав начин живота и безбједност хране; јачање капацитета за боље праћење и контролу заразних болести и здравље и животна средина. Укупан износ средства опредијељених Уговором за подршку здравственом систему Црне Горе износи 560.000 УС$.
Управни Одбор Свјетске банке је 3. новембра 2009.г. одобрио Додатно финансирање МХСИП пројекта у износу од 5.1 мил., којим је предвиђено да се у периоду 01.01.2010. 31.12.2012.г. заврши реализација започетих активности у оквиру реформе примарне здравствене заштите, и то:
- Реконструкција, доградња и надградња зграде ДЗ Б.Поље (укупна инвестиција од 2.6 милиона , од чега 1.0 милион из кредита и по 0.8 милиона суфинансирање Општине Б.Поље и ФЗО ЦГ);
- Заврши доедукација преосталих тимова изабраних љекара из Домова здравља ван Подогорице;
- Уведе нова Специјализација из Породичне медицине на Медицинском факултету у Подгорици;
Надаље, додатно финансирање пројекта треба да створи претпоставке за почетак реформи секундарног и терцијерног нивоа здравствене заштите кроз:
- Наставак усклађивања правног оквира у здравству са ЕУ прописима. Реформа правног оквира у здравству има за задатак да створи такав економски амбијент на секундарном и терцијарном нивоу који ће имати за посљедицу домаћинско понашање болница, повећање позитивне конкуренције као и подизање квалитета здравствених услуга. Пребацивањем финансијске одговорности са ФЗО на извршиоце, доћи ће до позитивних реформи унутар самих здравствених установа;
- Анализу припреме за увођење новог система плаћања на секундарном нивоу здравствене заштите (ДРГ модел плаћања по групама дијагноза). ДРГ систем, као свјетски признат стандард за упоређивање ефикасности и трошкова у здравству, омогућава прављење одговарајаућих економских анализа које треба да опредијеле даље кораке, и обезбједјује упоредивост података измедју болница у земљи, тако и са болницама у ЕУ и шире;
- Успостављање система за контролу квалитета у здравству, и развој стратегије контроле квалитета у здравству, што подразумијева и развијање стручних стандарда (протоколи и клиничке смјернице) којима ће се дефинисати процедуре и нивои знања и вјештина којима треба да овладају здравствени радници. Примјеном и поштовањем стручних стандарда обезбиједиће се критеријуми за контролу квалитета, за стручно оцјењивање појединаца, за адекватно награђивање, као и спроводјење мјера безбједности пацијената у процесу пружања здравствене заштите;
- Успостављање Националног здравственог рачуна (НХА);
- Изградњу правног оквира за приватно-јавно партнерство у здравству, на основу анализе позитивне праксе ЕУ у области укључивања приватних установа у здравствени систем, давања концесија, статуса коминтента, директних заједничких улагања, закупа опреме и простора у јавним установама, и изналажења оптималних модела за ЦГ;
- Дефинисање Основног пакета здравствених услуга за секундарни и терцијарни ниво здравствене заштите. Здравствене услуге је потребно на одговарајући начин категоризовати и дефинисати које услуге су покривене Основним здравственим осигурањем, а за које је потребно суфинансирање кроз неки од будућих модела плаћања;
- Израду Мреже здравствених установа, и норматива и стандарда за секундарни и терцијерни ниво здравствене заштите;
- Развој информационог система за здравство, укључујући развој и повезивање информационог система Агенције за љекове и медицинска средства и информационог система општих болница;
- Увођење Добровољног финансирања здравствених услуга као начина да се повећа удио приватног новца у систему здравства, на јаван и транспарентан начин;
- Увођење савремених информационо-комуникационих рјешења и технологија, у циљу смањивања трошкова набавке опреме и одржавања, превазилажења проблема недостатка медицинског кадра у појединим областима ЦГ, и што је најважније, подизања квалитета дијагностике на цијелом подручју ЦГ (телемедицина, телерадиологија и др);
- Изградњу одговарајућег модела плаћања за терцијарни ниво здравствене заштите, на основу анализе модела из ЕУ и изградња најбољег модела за ЦГ.
Значјана активност коју је ово Министарство реализовало у току 2009.г. односи се на припрему одговора из Упитника ЕК. Представници Министарства здравља и институција у надлежности Министарства су били одговорни и учествовали у изради 219 питања из Упитника, од чега су за 163 били одговорни, а учествовали у изради 56 одговора. Осим запослених у Министарства здравља, на питања су одговарали и представници сљедећих институција: Фонда за здравствено осигурање, Института за јавно здравље и Агенције за љекове и медицинска средства.
Предлажемо да Влада Црне Горе донесе сљедеће
З А К Љ У Ч К Е
1. Влада је прихватила Информацију о спроведеним активности Министарства здравља у 2009.г.,
2. Влада задужује Министарство здравља и Фонд за здравствено осигурање да наставе активности на реформи секундарног и терцијарног нивоа.
МИНИСТАР,
Доц. др Миодраг Радуновић
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?