- Влада Црне Горе
Министарство поморства Јадранско -јонска иницијатива:Заједничка изјава са...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Јадранско -јонска иницијатива:Заједничка изјава са Округлог стола о транспорту и поморској сарадњи
Објављено: 19.11.2004. • 20:01 Аутор: Насловна страна
ТЕМА И САРАДЊА У ПОМОРСКОМ СЕКТОРУ
Сесија 1, Еколошки аспект Заједнички Округли сто о транспорту и поморској сарадњи и Заштити животне средине и одрживог развоја
Заједничка Сесија са Округлим столом о заштити животне средине и одрживом развоју, састављена од представника из Албаније, Аустрије, Босне и Херцеговине, Грчке, Хрватске, Италије, Србије и Црне Горе и Словеније, као и представника међународних организација у пољу превенције и заштите мора од загађења, размотрила је следеће активности:
1. Под-регионални план за заштиту, припрему и одговор на главне непредвиђене инциденте поморског загађења:
- Узети у обзир да Јадрански СРЦП пружа здраву основу за заједничку стратегију за заштиту, припрему и одговор на главне инциденте загађења мора и у Јадранском и у Јонском мору;
- Схватити да извјесне обалне земље јадранско-јонског басена морају ратити на развоју и побољшању њихових националних система припреме и одговора.
- Неопходно је инсталирати лучке објекте прихвата у циљу смањења и/или смањења смећа са брода, муљних вода или нафтног отпада.
Сесија 2, Сарадња у области трагања и спашавања
На основу упознавања кроз презентацију и размјену мишљења сервиса и организације трагања и спашавања у појединим земљама, препознат је заједнички интерес у стварању стратешке сарадње у области трагања и спашавања на билатералном и регионалном нивоу.
Институционални оквир за ову сарадњу ће бити САР Конвенција и сходно њој одговарајући национални планови и правилници о трагању и спашавању. Учесници округлог стола су се сложили да до предстојећег састанка у марту следеће године треба дефинисати теxтове ових споразума.
На основу презентације Министарства транспорта, инфраструктуре и технологије Републике Аустрије, у којој је направљена паралела између система безбједности и сигурности у авио саобраћају са сигурном и безбједном пловидбом на мору, препозната је могућност проширења и унапређења сарадње кроз интеграцију система праћења и мониторинга и информационих система. Технички приступ треба да се базира на "Јединственом мору" аналогно солуцији "Јединствено небо и контрола лета".
Сесија 3, Исправе помораца и образовање
Излагања и дискусија у оквиру ове сесије генерално се могу подијелити у два дијела. Први који се односи на имплементацију СТЦW Конвенције и склапање билатералних споразума између земаља Чланица о међусобном признавању исправа помораца. И други, остваривање сарадње између универзитета чији је систем образовања у складу са болоњском Конвенцијом у смислу слободне размјене студената и отварање могућности за њихово студирање у било којој од земаља Чланица. Затим, размјена предавача, знања и искуства између универзитета.
ТЕМА ИИ ПОВЕЗИВАЊЕ НАЧИНА ТРАНСПОРТА ПОМОРСКИ, ЖЕЉЕЗНИЧКИ И ТРАНСПОРТ УНУТРАШЊИМ ВОДЕНИМ ПУТЕВИМА
Сесија 1 и 2, Отварање нових бродских линија унутар концепта Путеви мора Схорт Сеа Схиппинг транспорт, Комбиновани транспорт и интермодалност
На основу презентација и дискусије у оквиру ових сесија, представници земаља Чланица су се договорили о следећем:
1. Ревизија смјерница за транспорт Транс-Европске мреже (ТЕН-Т) и њен комплементарни Марцо Поло ИИ програм даје правну основу за развој Путева Мора;
2. Путеви Мора су једина алтернатива путном саобраћају који могу достићи мјерљиве резултате у разумљиво кратком периоду. Wодени ауто-путеви захтијевају мање инвестиција и бржи период активирања у односу на путеве или жељезницу. Они пружају јединствену могућност, која може довести до значајних модалних помјерања чак и прије ЕЦ рока 2010 године.
3. Средства Заједнице, као и државна средства морају бити доступна и са мање ограничења, у погледу осталих типова пројеката различитих од Путева Мора. Напор треба да се усмјери на три или мише година, а државна помоћ треба да се омогући у том временском распону као почетна помоћ.
4. Образложена је и препозната потреба за заједнички наступ земаља Чланица АИИ у смислу:
- учешћа у пројектима од јаког регионалног значаја који ће се реализовати кроз ЕУ фондове;
- склапање билатералних и регионалних споразума из области пореске политике, административних процедура и институционалне подршке за сарадњу између лука у смислу промоције, елиминисања бизнис баријера и подстицајних мјера као фаворизовање транспорта кроз модел Схорт Сеа Схиппинг, комбиновани транспорт и интермодалност.
5. Размјена искустава и подршка везано за организацију на државном нивоу која је задужена за имплементацију промотивних мјера.
ТЕМА ИИИ ЈАДРАНСКО-ЈОНСКИ АУТОПУТ
Сесија 1, Заједничка иницијатива за укључивање Јадранско-јонског аутопута у мрежу Пан-Европских коридора
Договорен је наставак заједничких активности на иницијативи потписивања заједничке изјаве од стране надлежних Министарстава земаља чланица.
Предложени текс заједничке изјаве је следећи:
▪ Заједнички наступ према Конференцији европских министара транспорта (ЦЕМТ) за
уврштење Јадранско-јонског путног коридора у мрежу Паневропских коридора
▪ Сагласност о Јадранско- јонском аутопуту као о великом европском и ширем
регионалном пројекту стабилизацијског и развојног значаја
▪ Оснивање Стручног координацијског одбора за Јадранско јонски путни коридор и
Јадранско јонски аутопут на нивоу министарстава транспорта седам земаља Јадранско
јонске иницијативе
▪ Оснивање заједничког Стручног тима за концепцијско рјешење, студије и пројекте те за
ускладјивање трасе Јадранско- јонског аутопута и пратеће путне мреже од Трста у Италији
до Каламате у Грчкој
▪ Пројектно билатерално ускладјивање граничних дионица и спојних тачака
▪ Ускладјено планирање фазне и етапне изградње
▪ Заједнички наступ према медјународним програмима и финансијским институцијама.
Представници земаља чланица Јадранско јонске иницијативе ће доставити текст заједничке изјаве својим надлежним Министарствима у циљу припреме документа за потпис.
Предлог цногорског Предсједавања је генерално подржан и разматраће се до следећег састанка АИИ који треба да се одржи у марту следеће године, у циљу побољшања ефикасности у постизању циљева и имплементације стратегије описане испод:
- формирати Канцеларију за сарадњу / Мали Секретаријат који би омогућавао конзистентнији и стални низ активности међу земљама Чланицама и служио би као приматна тачка унутар Иницијативе за интеракцију са АИИ партнерима, међународним организацијама и НВО;
- именовати сталне предсједавајуће Округлих столова АИИ;
- одвојити туризам од економије и МСП;
- трансформисати Округле столове у Радне Групе.
Сесија 1, Еколошки аспект Заједнички Округли сто о транспорту и поморској сарадњи и Заштити животне средине и одрживог развоја
Заједничка Сесија са Округлим столом о заштити животне средине и одрживом развоју, састављена од представника из Албаније, Аустрије, Босне и Херцеговине, Грчке, Хрватске, Италије, Србије и Црне Горе и Словеније, као и представника међународних организација у пољу превенције и заштите мора од загађења, размотрила је следеће активности:
1. Под-регионални план за заштиту, припрему и одговор на главне непредвиђене инциденте поморског загађења:
- Узети у обзир да Јадрански СРЦП пружа здраву основу за заједничку стратегију за заштиту, припрему и одговор на главне инциденте загађења мора и у Јадранском и у Јонском мору;
- Схватити да извјесне обалне земље јадранско-јонског басена морају ратити на развоју и побољшању њихових националних система припреме и одговора.
- Неопходно је инсталирати лучке објекте прихвата у циљу смањења и/или смањења смећа са брода, муљних вода или нафтног отпада.
Сесија 2, Сарадња у области трагања и спашавања
На основу упознавања кроз презентацију и размјену мишљења сервиса и организације трагања и спашавања у појединим земљама, препознат је заједнички интерес у стварању стратешке сарадње у области трагања и спашавања на билатералном и регионалном нивоу.
Институционални оквир за ову сарадњу ће бити САР Конвенција и сходно њој одговарајући национални планови и правилници о трагању и спашавању. Учесници округлог стола су се сложили да до предстојећег састанка у марту следеће године треба дефинисати теxтове ових споразума.
На основу презентације Министарства транспорта, инфраструктуре и технологије Републике Аустрије, у којој је направљена паралела између система безбједности и сигурности у авио саобраћају са сигурном и безбједном пловидбом на мору, препозната је могућност проширења и унапређења сарадње кроз интеграцију система праћења и мониторинга и информационих система. Технички приступ треба да се базира на "Јединственом мору" аналогно солуцији "Јединствено небо и контрола лета".
Сесија 3, Исправе помораца и образовање
Излагања и дискусија у оквиру ове сесије генерално се могу подијелити у два дијела. Први који се односи на имплементацију СТЦW Конвенције и склапање билатералних споразума између земаља Чланица о међусобном признавању исправа помораца. И други, остваривање сарадње између универзитета чији је систем образовања у складу са болоњском Конвенцијом у смислу слободне размјене студената и отварање могућности за њихово студирање у било којој од земаља Чланица. Затим, размјена предавача, знања и искуства између универзитета.
ТЕМА ИИ ПОВЕЗИВАЊЕ НАЧИНА ТРАНСПОРТА ПОМОРСКИ, ЖЕЉЕЗНИЧКИ И ТРАНСПОРТ УНУТРАШЊИМ ВОДЕНИМ ПУТЕВИМА
Сесија 1 и 2, Отварање нових бродских линија унутар концепта Путеви мора Схорт Сеа Схиппинг транспорт, Комбиновани транспорт и интермодалност
На основу презентација и дискусије у оквиру ових сесија, представници земаља Чланица су се договорили о следећем:
1. Ревизија смјерница за транспорт Транс-Европске мреже (ТЕН-Т) и њен комплементарни Марцо Поло ИИ програм даје правну основу за развој Путева Мора;
2. Путеви Мора су једина алтернатива путном саобраћају који могу достићи мјерљиве резултате у разумљиво кратком периоду. Wодени ауто-путеви захтијевају мање инвестиција и бржи период активирања у односу на путеве или жељезницу. Они пружају јединствену могућност, која може довести до значајних модалних помјерања чак и прије ЕЦ рока 2010 године.
3. Средства Заједнице, као и државна средства морају бити доступна и са мање ограничења, у погледу осталих типова пројеката различитих од Путева Мора. Напор треба да се усмјери на три или мише година, а државна помоћ треба да се омогући у том временском распону као почетна помоћ.
4. Образложена је и препозната потреба за заједнички наступ земаља Чланица АИИ у смислу:
- учешћа у пројектима од јаког регионалног значаја који ће се реализовати кроз ЕУ фондове;
- склапање билатералних и регионалних споразума из области пореске политике, административних процедура и институционалне подршке за сарадњу између лука у смислу промоције, елиминисања бизнис баријера и подстицајних мјера као фаворизовање транспорта кроз модел Схорт Сеа Схиппинг, комбиновани транспорт и интермодалност.
5. Размјена искустава и подршка везано за организацију на државном нивоу која је задужена за имплементацију промотивних мјера.
ТЕМА ИИИ ЈАДРАНСКО-ЈОНСКИ АУТОПУТ
Сесија 1, Заједничка иницијатива за укључивање Јадранско-јонског аутопута у мрежу Пан-Европских коридора
Договорен је наставак заједничких активности на иницијативи потписивања заједничке изјаве од стране надлежних Министарстава земаља чланица.
Предложени текс заједничке изјаве је следећи:
▪ Заједнички наступ према Конференцији европских министара транспорта (ЦЕМТ) за
уврштење Јадранско-јонског путног коридора у мрежу Паневропских коридора
▪ Сагласност о Јадранско- јонском аутопуту као о великом европском и ширем
регионалном пројекту стабилизацијског и развојног значаја
▪ Оснивање Стручног координацијског одбора за Јадранско јонски путни коридор и
Јадранско јонски аутопут на нивоу министарстава транспорта седам земаља Јадранско
јонске иницијативе
▪ Оснивање заједничког Стручног тима за концепцијско рјешење, студије и пројекте те за
ускладјивање трасе Јадранско- јонског аутопута и пратеће путне мреже од Трста у Италији
до Каламате у Грчкој
▪ Пројектно билатерално ускладјивање граничних дионица и спојних тачака
▪ Ускладјено планирање фазне и етапне изградње
▪ Заједнички наступ према медјународним програмима и финансијским институцијама.
Представници земаља чланица Јадранско јонске иницијативе ће доставити текст заједничке изјаве својим надлежним Министарствима у циљу припреме документа за потпис.
Предлог цногорског Предсједавања је генерално подржан и разматраће се до следећег састанка АИИ који треба да се одржи у марту следеће године, у циљу побољшања ефикасности у постизању циљева и имплементације стратегије описане испод:
- формирати Канцеларију за сарадњу / Мали Секретаријат који би омогућавао конзистентнији и стални низ активности међу земљама Чланицама и служио би као приматна тачка унутар Иницијативе за интеракцију са АИИ партнерима, међународним организацијама и НВО;
- именовати сталне предсједавајуће Округлих столова АИИ;
- одвојити туризам од економије и МСП;
- трансформисати Округле столове у Радне Групе.
Везани чланци:
Радуловић: Регулисаћемо рад поморских агената 07.12.2024.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?