Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Говор министра правде Мираша Радовића на отварању Центра за посредовање

Објављено: 26.02.2008. 00:40 Аутор: Насловна страна
Даме и господо, поштовани гости,

чини ми посебну част да вас све заједно срдачно поздравим и задовољство да данас, када инаугуришемо Центар за посредовање, захвалим Међународној финансијској корпорацији и Централној банци Црне Горе, који су подржали оснивање ове непрофитне установе. Такође, свој допринос оснивању Центра дали су и Саве тхе Цхилдрен, УНИЦЕФ, ОЕБС и Удружење медијатора Црне Горе, који, заједно са Министарством правде, већ дуже вријеме раде на промоцији посредовања и улажу напоре да овај добри правни инструмент заживи у Црној Гори.
Прогрес правосуђа не може се замислити без јачања ефикасности судског система, што је у плановима реформе правосуђа дефинисано као један од стратешких циљева. Једна од најважнијих мјера за постизање тога циља је подстицање на алтернативно рјешавање спорова, у духу праксе земаља са завидним нивоом владавине права.
Увођење посредовања у правни систем сасвим сигурно захтијева бројне активности базиране на добро осмишљеној имплементацији, која у првом реду подразумијева добро испланирану и организовану обуку посредника, промовисање овог начина рјешавања спорова са свим његовим предностима и адекватну техничку подршку посредовању. Незамисливо је да се ове активности могу реализовати без адекватног административно-техничког оквира за подршку и, свјесни тога, у Министарству правде смо, уз помоћ поменутих домаћих и страних партнера, приступили оснивању Центра за посредовање, који треба да допринесе валоризацији института посредовања кроз наведене активности.
Подсјећам да се поступак посредовања покреће на основу споразума странака, а ако је судски поступак у току – на основу препоруке суда. У поступку посредовања искључена је јавност. Спор се може ријешити посредовањем у било којој фази судског поступка, у року од 60 дана од када суд странке упути на посредовање. Ако судски поступак није покренут, вријеме трајања поступка посредовања странке одређују споразумом. Постигнути споразум у поступку посредовања је исто што и судска одлука.
Увјерен сам да ће Центар за посредовање кроз своју дјелатност дати позитивне резултате у корист правосудног система Црне Горе и њених грађана. Наиме, повећање броја ријешених предмета путем посредовања резултира мултипликативним ефектима. Навешћемо оне најзначајније:
- смањује се број предмета који чекају на рјешавање код судова и оптимизује оптерећеност судија спорним предметима;
- омогућава се да се значајан број спорова ријеши без непотребног трошења средстава, времена и енергије, што је карактеристично за сложене и формалне судске процедуре;
- елиминише се неизвјесност странака у погледу исхода спора и код њих се подстиче осјећај непоражености у спору;
- задржавају се добри односи међу пословним партнерима, које је сплет одређених околности довео у спорни однос;
- овакав начин рјешавања спорова води добровољном извршењу обавезе и избјегавању непопуларних средстава принудног извршења;
- на крају, рјешевањем спора посредовањем подиже се ниво толеранције у ситуацијама када је правни поредак нарушен постојањем спорног односа, а развија се и правна култура грађана.

Посебна су очекивања од посредовања у трговачким споровима. Привредни субјекти долазиће кроз посредовање до ефикасног и јефтиног рјешења спорова, па овом приликом посебно охрабрујем црногорске фирме да, умјесто суда и скупих суђења, користе посреднике и посредовање за рјешавање својих спорова.
На крају, желим да захвалим свима који су подржали оснивање Центра за посредовање и тиме дали допринос да овај савремени начин рјешавања спорова заживи у Црној Гори.

Даме и господо, поштовани гости,

нека ми буде дозвољено да Центар за посредовање прогласим отвореним.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?