Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Саопштење за јавност ПРСП Управљачке јединице

Објављено: 16.04.2004. 20:30 Аутор: Насловна страна
1. ХРОНОЛОГИЈА КРЕИРАЊА СРРС У ЦРНОЈ ГОРИ

Црна Гора је, на предлог медјународних финансијских организација, дефинисала тзв. Предприступну стратегију смањења сиромаштва коју је усвојио Заједнички комитет Свјетске банке (СБ) и Међународног монетарног фонда (ММФ) 22.јула 2002.године. У августу Влада РЦГ је формирала Медјуминистарско радно тијело, којим је координирало Министарство рада и социјалног старања. Неколико мјесеци радило се на дефинисању пројектног задатка, припреми будућег експертског тима Владе РЦГ и преговору са донаторима. Почетком новембра 2002 одржан је Први форум СБ и ММФ о смањењу сиромаштва у Бадену, Аустрија, гдје је учествовала и десеточлана делегација Црне Горе (представници Владе, експерата и НВО сектора / МАНС, ИССП), гдје су се све земље региона упознавале са профилом и значајем овог документа.

Владу РЦГ, за израду ПРСП документа подржали су СБ и ДФИД. Невладин сектор, као партнере при изради стратегије помагали су, поред СБ, и остали донатори, посебно УНДП, ЦРС, ЦИДА, УСАИД. Веома велики број НВО био је укључен у партиципативни процес и додатна истраживања. Сарадња Владе и НВО сектора била је током цијелог процеса израде стратегије веома коректна и квалитетна.

Управљачка јединица ПРСП пројекта формирана је јануара 2003 при Министарству рада и социјалног старања, а експертске радне групе почеле су свој рад у марту 2003. Током априла и маја одржани су конститутивни састанци савјетодавних одбора пројекта (парламент, локална заједница, медјународни развојни партнери, приватни сектори и социјални партнери, и цивилно друштво). Резултати првих истраживања о индикаторима сиромаштва презентовани су на Првој ПРСП конференцији, 16.маја 2003.године, када су презентована и истраживања НВО сектора о потрошњи домаћинстава у Црној Гори и НВО извјештај са партиципативног процеса. Уочи Друге конференције (30.јул 2003), овај документ је добио пуни наслов: Стратегија развоја и редукција сиромаштва у Црној Гори (СРРС, или по енглеској верзији оригиналног назива - ДПРСП), одсликавајући на тај начин јединство процеса подстицања раста и постепеног смањења сиромаштва.

У широком партиципативном процесу активно су учествовали сви сегменати друштва: Парламент, локална заједница, социјални партнери, НВО сектор, међународни развојни партнери који дјелују на подручју Црне Горе и представници маргинализованих група. Представници Владиног експертског тима били су на консултацијама у свим општинама Црне Горе, прије израде финаналне верзије Стратегије.

Консултације, пристигли коментари и извјештаји, додатна истраживања о профилу сиромаштва које је ИССП радио у сарадњи са ромским НВО и експертима СБ, као и активан рад Експертске радне групе у сарадњи са ресорним министарствима, произвели су финалну верзију документа.

СРРС за Црну Гору подржао је Савјет пројекта 31.октобра 2003.године. Документ је усвојен од стране Владе РЦГ 6.новембра 2003.године и тиме стекао легитимитет за представљање потенцијалним донаторима.

СРРС за Црну Гору направљена је у рекордно кратком времену, уз широки партиципативни процес. У Експертском тиму Владе РЦГ радило више од 70 људи ( 14 доктора наука, 3 магистра, док су сви остали са факултетском дипломом и вишегодишњим искуством у специјалистичким дјелатностима). У савјетодавним одборима ПРСП пројекта било је ангажовано више од стотину људи. А у укупном пројекту радило је и 29 НВО.

Заједничким радом, стигло се да Стратегија буде презентована на Донаторском састанку у Бриселу, 18.новембра 2003.године.

У децембру мјесецу Владин тим организовао је финалну ПРСП радионицу о средњорочном планирању буџетске политике и ПРСП документу. Почетком децембра 2003. године представници Црне Горе су боравили у Албанију са циљем упознавања са институционалним аранжманом ПРСП у њиховој земљи.

У јануару су сви извјештаји НВО сектора интегрисани у посебну књигу и презентовани на Округлом столу Искуства партиципативног процеса. У јануару и фебруару спроведена су и додатна истраживања о индикаторима сиромаштва у области социјалне заштите, образовања, здравства и ше од водоснабдијевања. Управо је завршена и разрада ПРСП пројеката, који ће помоћи Влади РЦГ за бољу координацију донаторског програма у наредном средњем року.

Борд Директора СБ и ММФ усвојио је финалну верзију СРРС на сједници од 16.марта 2004.године и оцјенио документ као веома кредибилну стратегију за смањење сиромаштва у Црној Гори.

У марту су одржане национална и регионална развојна дебата у организацији СБ Института, а 15-члана делегација Црне Горе била је на Другом балканском форуму за смањење сиромаштва у Солуну, који су организовали СБ, ММФ и остали донатори, а гдје су презентирани главни елементи из стратегије и будући планови за имплементацију и мониторинг. Били су и представници НВО, овај пут ЦРНВО и ИССП, уз представнике Владе, локалне заједнице, приватног сектора, експертског тима и медија.


2. ЗАЈЕДНИЧКЕ ОЦЈЕНЕ О СТРАТЕГИЈИ ЗА СМАЊЕЊЕ СИРОМАШТВА ЦРНЕ ГОРЕ ПРИПРЕМЉЕНЕ ОД ОСОБЉА МЕДЈУНАРОДНОГ МОНЕТАРНОГ ФОНДА И СВЈЕТСКЕ БАНКЕ

Извршни директори ММФ и СБ сматрају да је ПРСП за ЦРНУ ГОРУ кредибилна стратегија за смањење сиромаштва и да представља адекватну основу за даљу подршку СБ Црној Гори.


3. ТЕКУЋЕ АКТИВНОСТИ ВЛАДЕ РЦГ НА ИМПЛЕМЕНТАЦИЈИ СТРАТЕГИЈЕ

Влада РЦГ усвојила је План имплементације СРРС на сједници од 18. марта 2004.године, којим је одредила Министарство рада и социјалног старања за координирајуће за праћење реализације СРРС. У оквиру овог министарства дјеловаће ПРСП Јединица за мониторинг и евалуацију која ће бити у свакодневном контактом са Владиним тијелима, НВО сектором, представницима локалне заједнице, социјалним партнерима, медијима и међународним развојним партнерима. Дакле то ће бити мјесто гдје ће се обједињавати све информације и достављати свим заинтересованим странама. Ова јединица ће сачињавати информације везане за имплементацију СРРС, предлагати конкретне пројекте донаторима у циљу успостављања што квалитетнијег система мониторинга и евалуације, прикупљати информације о пројектима који се реализују по различитим секторима. У том циљу ће бити неопходно остварити тијесну сарадњу са Министарством за економске односе са иностранством и европске интеграције које је задужено за хармонизацију донаторске помоћи И Министарством финансија.

Координационо тијело за имплементацију СРРС ће сачињавати представници: Министарства рада и социјалног старања, Министраства просвјете и науке, Министарства здравља, Министарства финансија, Министарства за економске односе са иностранством и европске интеграције, Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде, Министарства заштите животне средине и уређења простора, Завода за запошљавање, Секретаријата за развој као и експерти - лидери радних група које су учествовали у изради СРРС, представници Парламента, локалних заједница, НВО сектора, социјалних партнера и медија.Ово тијело би било у обавези да прати имплементацију пројеката, разматра информације које сачини јединица за мониторинг и евалуацију прије него се доставе Влади на разматрање те релевантним међународним партнерима кад је то неопходно, као и даје све потребне предлоге и сугестије у циљу квалитетније имплементације.

Праћење остварених резултата и евалуација реализованих пројеката вршиће се кроз сталну сарадњу са Централном банком, МОНСТАТ-ом, Институтом за стратешке студије и прогнозе, Економско-социјалним савјетом као и свим осталим релевантним институцијама и организацијама које могу да понуде квалитетне и верификоване податке.

У току су преговори са медјународним партнерима о подршци програму мониторинга и имплементације, са акцентом на веће укључивање локалне заједнице у имплементацији Стратегије (партнерство на локалном нивоу и укључивање локалних НВО).

Истовремено, НВО сектор у Црној Гори наставља даље своја истраживања (ЦРНВО, ИССП итд.) која су најављена на округлом столу о СРРС из фебруара 2004, а која су на фону евалуације досадашњих истраживања и даљих истраживања потрошње домаћинстава.

Имплементација Стратегије је у ствари већ почела. СБ је кључни партнер Владе РЦГ у реформи сектора здравства, гдје ће се многи ПРСП пројекти из овог сектора реализовати у наредне три године (7 мил долара). СБ је на Донаторској конференцији о реформи образовања у Црној Гори обећала и финансијску подршку за реформу образовања од 5 мил долара у 2005.години. Своју финансијску подршку ПРСП пројектима најавили су многи други донатори, са којима је потребно интензивирати преговоре, посебно у области социјалне заштите. Као што је речено у Стратегији, у реализацији конкретних програма активно ће бити укључен и НВО сектор.

Након периода од 18 до 24 мјесеца, СБ очекује да Црна Гора припреми Први извјештај о прогресу на имплементацији СРРС. У медјувремену, директно и преко других медјународних партнера, СБ обећава координацију и конкретну подршку за ПРСП пројекте.


4. КОМЕНТАР ЕКСПЕРТСКЕ РАДНЕ ГРУПЕ НА ПИСМО НВО МАНС

У вези са наведеним писмом, износимо слиједеће констатације:

1. ГЕНЕРАЛНА ОЦЈЕНА: ово је развојни документ, економско-социјални програм који је усвојила Влада РЦГ, који је у складу са основним развојним документима Владе. Његов квалитет и значај је неспоран, што стоји и у оцјени СБ и ММФ ("ПРСП документ пружа кредибилну стратегију за смањење сириомаштва и представља адекватну основу за даљу подршку СБ у Црној Гори"). Стратегија је направљена за добро свих градјана у Црној Гори и није оптерећена било каквим политичким, националним, вјерским или другим бојама. Стога се не може користи у испразну политичку критику од стране неквалификованих и недобронамјерних несвршених студената у НВО сектору.
2. КОНФЛИКТ ИНТЕРЕСА - При изради стратегије није било никаквог потенцијалног ни конкретног конфликта интереса.
3. ПРОФИЛ СИРОМАШТВА Најбоље је навести цитат из оцјене Борда директора Међународног монетарног фонда и Свјетске банке: "Дијагнозе сиромаштва у појединачним ПРСП процесима обије републике су веома добро одрађене и дијеле неколико заједничких вриједности. Обије представљају детаљну анализу сиромаштва базирану на репрезентативним, најновијим и технички валидним подацима. Ово представља импресиван напредак од И-ПРСП-а, када нијесу били доступни никакви поуздани подаци. Обије стратегије приказују јаку анализу рањивости специфичних категорија необразованих појединаца, руралне популације, старих, дјеце, великих домаћинстава, незапослених, инвалида, избјеглица и расељених лица, Рома и регионалну димензију сиромаштва. Подаци о профилу сиромаштва кориштени су у развијању, оправданости и приоритизацији политичких мјера предложених у ПРСП-у. Сакупљање података и анализа су заиста били партиципативни и отворени процеси уз техничку помоћ Свјетске банке и осталих донатора".
ПРИОРИТЕТИ И ПРОЈЕКТИ У СТРАТЕГИЈИ. ИМПЛЕМЕНТАЦИЈА Дефинисани су приоритетни сектори и предложени пројекати. Предвидјено је око 400 различитих пројеката из 11 области. Према процјени трошкова неопходних пројеката приоритетни сектори су: образовање, пољопривреда и регионални развој, социјална заштита, запошљавање и здравство.
За носиоце активности по предложеним пројектима препознате су институције Црне Горе, које ће пројекте реализовати у сарадњи са невладиним сектором и локалним заједницам, уз донаторску подршку. Имплементација је већ почела у сектору здравства, уз подршку СБ, као и у сектору образовања. Пројекти појединих сектора реализују се у складу са могућностима и планом рада Владе, а реализације већине наведених пројеката директно је везана за обим и интензитет будуће донаторске подршке.
4. ЕКСПЕРТСКА РАДНА ГРУПА - У Експертском тиму Владе РЦГ радило више од 70 људи ( 14 доктора наука, 3 магистра, док су сви остали са факултетском дипломом и вишегодишњим искуством у специјалистичким дјелатностима). У савјетодавним одборима ПРСП пројекта било је ангажовано више од стотину људи. А у укупном пројекту радило је и 29 НВО.


5. ЗАКЉУЧНЕ ОЦЈЕНЕ

Експертски тим који је радио на изради Стратегије, људи укључени у пратиципативни процес и различите домаће и медјународне развојне организације дали су свој пуни допринос да Стратегија буде квалитетан и валидан документ који ће могућити да медјународни развојни партнери подрже програм борбе против сиромаштва у Црној Гори.
Сматрамо све наведене критике НВО МАНС крајње неоснованим, нестручним, исполитизованим и недобронамјерним, тим прије што су од самог почетка били укључени у израду Стратегије.
Као и до сада за све оне који мисле добро Црној Гори и њеним градјанима, остајемо отворени за даљу сарадњу.

Остаје отворено питање легитимитета НВО МАНС (која тврди да представља "мишљење свих градјана") да износи овакве неосноване и нестручне критике, као и то ко подржава овакве активности и који се (политички) циљ жели постићи оваквим наступом.

Снежана Мијушковић
Руководилац ПРСП Управљачке јединице
Министарство рада и социјалног старања
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?